تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۱۳۱۰۰۸

تایید حضور دیپلمات سابق آمریکایی در ایران


رعنا زوره
حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه پس از گذشت 48 ساعت از ارائه گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی از علاقه‌مندی ایران برای انجام غنی‌سازی صنعتی خبر داد و گفت: غنی‌سازی تحقیقاتی در حال انجام است و علاقه‌مندیم تولید صنعتی از دل مذاکرات بیرون آید و با تفاهم عملی شود.
مصاحبه مطبوعاتی این هفته سخنگوی وزارت خارجه همچون هفته‌های پیش با حضور پر تعداد خبرنگاران همراه بود که چهره‌های خارجی بیش از گذشته به چشم می‌‌خورد. در این مصاحبه آصفی رفتار جمهوری اسلامی ایران را در ادامه راه متناسب با اقدام مقابل دانست و تصریح کرد در صورت انجام اقدامات رادیکال، ایران نیز متناسب با آن خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست به یک موضوع جنجالی و خبری هفته گذشته پاسخ صریح داد. خبرنگاری درباره حضور برخی از مقامات سابق آمریکایی در کنفرانس هسته‌ای تهران که از سوی دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده بود، پرسید. آصفی نیز گفت: این افراد به عنوان محقق به ایران وارد شده بودند.
وی در ادامه اظهار داشت: هیچ کس در ارتباط با روابط بین ایران و آمریکا مذاکره نکرده و کاملا مذاکره با آمریکا از سوی ایران در دستور کار قرار ندارد و این افراد نیز به عنوان محقق وارد کشور شده و در کنفرانس مذکور نیز سخنرانی داشتند.
آصفی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با حضور چند مقام سابق آمریکایی در کنفرانس هسته‌ای تهران و این که آیا وزارت خارجه با این حضور موافق بوده یا خیر؟ اظهار داشت: این میهمان‌ها از سوی سازمان برگزارکننده برای صدور روادید به وزارت خارجه معرفی شدند و ما نیز برای تایید این افراد آن‌ها را به نهاد ذیربط معرفی کردیم و پس از گرفتن تایید برای این افراد نیز ویزا صادر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره میهمانان آمریکایی کنفرانس هسته‌ای تهران این افراد را آدم 70، 80 ساله بازنشسته خواند و تکرار کرد: این‌ها به عنوان محقق و نه سیاست‌مدار به تهران آمده بودند و وزارت خارجه نیز چک‌های صدور روادید برای آن‌ها را صورت داده بود.
غنی‌سازی صنعتی دیگر قابل برگشت نیست
آصفی همچنین درباره غنی‌سازی صنعتی ادامه داد: غنی‌سازی تحقیقاتی در ایران آغاز شده و دیگر غیرقابل بازگشت است و ما علاقه‌‌مندیم که در خصوص غنی‌سازی و تولید صنعتی از دل مذاکره به نتیجه برسیم و یا این به معنای صرف‌نظر از حقمان نیست.
آصفى با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعى، مدیر کل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى اظهار داشت: على‌رغم پیش‌گویى‌هاى آمریکا، گزارش به روشنى نشان داد که دبیرخانه از اقدامات غیرحرفه‌اى شوراى حکام، شوراى امنیت و چند کشور قدرتمند نگران است.
وى همچنین افزود: همین گزارش نشان مى‌دهد که هیچ محمل قانونى براى ارجاى پرونده هسته‌اى ایران به شوراى امنیت سازمان ملل متحد وجود ندارد و ما همواره بر حل و فصل این مساله از طریق گفت‌وگو و در چارچوب آژانس تاکید داشته‌ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه نامه ارسالی کشورمان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقطه عطفی در روابط ایران و آژانس دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه متعهد شوند که صرفا پرونده ایران در آژانس بررسى می‌شود آماده انجام نهایت همکاری با کشورهای مختلف، آژانس و آقای البرادعی هستیم.
تعلیق غنی‌سازی دیگر از دستور کار خارج شده است
آصفی در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد ملی مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت پرونده به آژانس ایران غنی‌سازی را ادامه خواهد داد در آن صورت اروپا این تصمیم را می‌پذیرد یا خیر گفت: بحث تعلیق غنی‌سازی دیگر از دستور کار خارج شده و اروپا باید به آینده فکر کند؛ ضمن آن که به اعتقاد ما رسیدن کار به مرحله کنونی به خاطر تعلل اروپا و نقض یک‌جانبه توافقنامه پاریس بوده است.
وی همچنین گفت: ‌اگر لازم باشد برای این برنامه، زمان‌بندی با بازرسان و کارشناسان آژانس نیز به تبادل‌نظر خواهیم پرداخت و تمامی سوالات موجود می‌تواند در قالب آن زمان‌بندی حل و فصل شود، ولی این مساله منوط به بررسی پرونده صرفا در آژانس است.
بحث خروج از ان.پی.تی مطرح نیست
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت شرایط تهدید و فشار نه مذاکره می‌کند و نه تسلیم می‌شود و این مساله باید روشن شود تا طرف‌های مقابل دچار توهم نشوند؛ البته ما اعتقاد داریم این مساله باید با آرامش و تدبیر حل شود.
آصفى در پاسخ به سوالى درباره مذاکرات ایران و آمریکا گفت: تاکنون راجع به هیچ موضوعى با آمریکا مذاکره نشده است.
سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگرى مبنى بر این که آیا در صورت اعمال تحریم علیه ایران کشورمان از ان.پى.تى خارج مى‌شود؟ افزود: الان صحبت خارج شدن یا نشدن جمهورى اسلامى ایران از ان.پى.تى مطرح نیست.
آصفى ادامه داد: روشن است که اقدامات ما کاملا متناسب با عملکرد طرف متقابل خواهد بود و در مقابل عملکرد رادیکال رویکرد ما نیز متقابل و متناسب با آن تنظیم مى‌شود و در صورتى که به صورت معقول و منطقى برخورد کنند، ما نیز همان‌گونه به عکس‌العمل خواهیم پرداخت. وى همچنین گفت: در صورتى که آژانس پرونده را به شوراى امنیت بفرستد و تصمیماتى در آنجا اتخاذ شود جمهورى اسلامى ایران متناسب با آن تصمیماتى را اتخاذ و تنظیم خواهد کرد.
وی در موضوع آمریکا نیز گفت: ما فکر مى‌کنیم آمریکا موضوع فعالیت‌هاى صلح‌آمیز هسته‌اى ایران را بهانه‌اى براى ناکامى‌هایش در عراق، فلسطین و حتى خود آمریکا قرار داده است.
گزارش البرادعی چیزی نیست که آمریکایی‌ها در پی‌اش بودند
سخنگوى وزارت امور خارجه در ادامه در رابطه با گزارش اخیر البرادعى درباره فعالیت‌هاى هسته‌اى کشورمان به شوراى امنیت سازمان ملل گفت: این گزارش مى‌توانست بهتر از این باشد؛ ولى همین گزارشى که اکنون شاهد آن هستیم آن چیزى را که آمریکایى‌ها در پى آن بودند تامین نمى‌کند.
آصفى با اشاره به بخش‌هایى از گزارش البرادعى مبنى بر این که ایران انحرافى از مقاصد صلح‌آمیز نداشته است اظهار داشت: اتفاقا در این گزارش اشاره شده که آژانس به وقت بیشترى براى بررسى مساله‌ی هسته‌اى ایران احتیاج دارد و این مساله نمایانگر نگرانى آژانس از برخى نهادها مانند شوراى امنیت است که در حال دور زدنش هستند.
بازداشت دو تبعه کانادایی و فرانسوی
آصفی درباره دستگیری یک تبعه ایرانی در کانادا و اقدامات وزارت خارجه در این خصوص ادامه داد: دیروز سفیر کانادا به صورت شفاهی گزارش را به وزارت خارجه داده که ما منتظریم یادداشتی کتبی را به ما بدهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار اعضای وزارتخارجه با رئیس‌جمهور گفت: این دیدارها در بخش‌های مختلف انجام می‌شود و در این دیدار هم فقط اعضای وزارت خارجه حضور نداشتند بلکه افراد مربوط به مسائل سیاسی حضور داشتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر دستگیری یک فرانسوی در ایران به اتهام جاسوسی هسته‌ای اظهار داشت: یک تبعه فرانسوی دستگیر شده و پرونده‌اش در قوه قضاییه در دست بررسی است و جرایم و مجازت این فرد باید پس از بررسی قوه قضاییه روشن شود.
وی همچنین در رابطه با واکنش کشورمان به قتل با اشاره به قتل مشکوک یک ایرانی در زندان‌های فرانسه گفت: در این خصوص تاکنون سه بار سفیر فرانسه را احضار کرده‌ایم و از فرانسوی‌ها پیشنهاد خواسته‌ایم تا کمیته‌ای را برای بررسی این مساله به کشورشان بفرستیم. آصفی قتل این ایرانی در زندان‌های فرانسه را مشکوک دانست و اظهار داشت: ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد و کار فرانسوی‌ها در این رابطه به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.
توصیه به نشست پاریس
آصفی در توصیه‌ای خطاب به کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس پاریس که سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: توصیه ما به این اجلاس که برخی از کشورها و اعضای شورای امنیت در آن حضور دارند این است که حتما از زبان تهدید و فشار در خصوص ایران اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه زبان تهدید و فشار در دوره های پیشین ناکارآمدی‌اش در خصوص ایران را نشان داده، ادامه داد: این کشورها باید توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران از مسیری که طی کرده باز نمی‌گردد و در امر تحقیقات قطعا بازنگری نخواهد شد و آنها باید با واقعیات منطبق با هنجارهای بین‌المللی با ایران رفتار کنند.
گزینه نظامی علیه خود را جدی نمی‌دانیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: ما اصلا بحث حمله نظامی را جدی نمی‌دانیم و کسانی که این گزینه را مطرح می‌کنند، از دنیای کنونی فاصله دارند.
آصفی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره به توانمندی‌های داخلی‌اش متکی بوده و خواهد بود درباره اجلاس شانگهای اظهار داشت: این اجلاس از کشورهایی تشکیل می‌شود که ما با آنها همکاری خوبی داریم و به عنوان عضو ناظر در این اجلاس هم حضور داریم.
وی با تکرار این که تهران برای همکاری با آژانس در چارچوب مسئولیت و قوانین‌اش آمادگی دارد،‌ افزود: طبیعی است که اقدامات داوطلبانه ایران باید مسیر طبیعی‌اش را طی کند و توقف همکاری با آژانس نیز در این خصوص به خاطر رویکرد غلط آژانس بود که هرگاه تثبیت شود این همکاری‌ها از سر گرفته خواهد شد.
عملیاتی بودن تحریم‌ها خیلی غیرعاقلانه است
آصفی در ادامه در رابطه با تحریم‌های احتمالی شورای امنیت علیه ایران اظهار داشت: عملیاتی بودن این تحریم‌ها خیلی غیرعاقلانه است چرا که آنها در این خصوص از ما شکننده‌تر و ضربه‌پذیرتر هستند.
وی افزود: حال ممکن است کسی بگوید که شاید آنها این اقدام را انجام دهند در این صورت ما نیز تدابیر لازم را برای هرگونه اقدامی اندیشیده‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات