تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۳۲۲۶۵
تحلیل - الجزیره

بـرندگان و بـازندگان در هندوراس

اشاره: شکست مجدد طرفین رقیب در هندوراس در حصول توافق جدی برای تشکیل دولت وحدت ملی و تقسیم قدرت، این نگرانی‌ها را به وجود آورده که اگر توافق سیاسی حاصل نشود، بی‌ثباتی به این کشور بازخواهد گشت. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی شبکه خبری الجزیره در تحلیلی درباره اوضاع کنونی هندوراس آورده است: بحران هندوراس در ماه ژوئن زمانی که ارتش این کشور یک کودتا علیه مانوئل زلایا رییس جمهور هندوراس انجام داد و وی را از قدرت برکنار کرد، شروع شد. زلایا قبل از بازگشت به هندوراس در ماه سپتامبر، به کاستاریکا گریخت؛ اما مانوئل زلایا هم اکنون در کشور خود نیز به نوعی در تبعید به سر می‌برد و در داخل سفارت برزیل در تگوسیگالپا پناه گرفته است. الجزیره می‌افزاید: رییس جمهور برکنار شده هندوراس پس از یک مبارزه‌ی شجاعانه و ماهرانه برای باز پس گرفتن قدرت پس از کودتا و در حالی که پیروزی را در دستان خود داشت، مرتکب یک گاف سرنوشت ساز و استراتژیک شد. زلایا معتقد بود که فدا کردن پروژه اجتماعی‌اش و جنبش مردمی حامی وی برای متقاعد کردن دشمنان سیاسی‌اش برای بازگشت به ریاست جمهوری کافی خواهد بود. نمایندگان وی توافقنامه‌ای را امضا کردند که تشکیل "مجلس موسسان ملی" یا برگزاری هرگونه رفراندوم مردمی در خصوص قانون اساسی را به شکل شدید الحنی ممنوع می‌کرد؛ ولی در آن هیچ گونه تضمین کتبی برای بازگشت زلایا به قدرت نداشت. تصمیم گیری درباره این مساله به کنگره‌ای واگذار شد که برای محروم کردن وی از این پیروزی توخالی، مصمم به نظر می‌رسید.

انتخابات پیش رو
در ادامه‌ی این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: توماس شانون فرستاده‌ی واشنگتن به آمریکای لاتین، گفته است که آمریکا انتخابات ریاست جمهوری 29 نوامبر در هندوراس را با هر نتیجه‌ای - چه زلایا ابقاء شود و چه نشود - خواهد پذیرفت. وی همچنین پیشنهاد کرد که رییس جمهور عزل شده‌ی هندوراس در واگذار کردن سرنوشت خود به کنگره، هیچ کس جز خودش را نمی‌تواند مقصر بداند. جدا از این "بی‌گناهی غیرمعمول در خصوص اعتقاد به اینکه دولت موقت هندوراس هر چیزی به جز لحن سخت گیرانه پیمان صلح را به اجرا در خواهد آورد، زلایا اشتباهات غم انگیز دیگری را نیز مرتکب شد. وی علنا سرنوشت شخصی خود را با سرنوشت کشور در آمیخت و همانند لوئی چهاردهم پادشاه فرانسه در قرن 17 مدعی شد که هر زمانی که به قدرت باز گردد صلح به هندوراس باز خواهد گشت.
الجزیره می‌افزاید: برای اتحادیه‌های تجاری و جنبش‌های اجتماعی که به کودتا علیه زلایا اعتراض کرده بودند، داستان در این جا ختم نشد. زلایا هرگز به عنوان مظهر دموکراسی هندوراس شناخته نمی‌شد؛ ولی در عوض یک قهرمان دور از ذهن جنبش مردمی برای تغییر جامعه و پایان دادن به انحصار طلبی یک عده قلیل ثروتمند بر قدرت بود.
در ادامه این تحلیل آمده است: پیمان تقسیم قدرت برای جنبشی که پس از عزل زلایا به وجود آمد، دستاوردهای کمی به همراه دارد. در این پیمان به بازداشت‌های کوتاه مدت یا تعلیق آزادی‌های مدنی که زلایا و حامیانش هر دو در معرض آن قرار گرفتند اشاره‌ای نشده است. در این پیمان به مساله عمق بخشیدن به دموکراسی اشاره شده ولی همانند موضوع بازگشت زلایا به قدرت جدول زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است.
برندگان مسلم
الجزیره می‌افزاید: این اقلیت حاکم است که پیروز مسلم این قضیه بود. در امضای توافقنامه صلح آنها عملا آرمان اصلی کودتای 28 ژوئن را که می‌ترسیدند پتانسیل تغییر وضعیت موجود را داشته باشد، حذف کردند. در این پیمان هرگونه تغییر برای سیستم سیاسی کنونی هندوراس که تصاحب آنها بر قدرت را تضمین کند، قید شده است. اقلیت حاکم هندوراس اما احتمالا در اعتقاد خود مبنی بر اینکه نباید به زلایا اجازه دهند تا ماه‌های آخر و نمادین حضور خود در ریاست جمهوری را بگذرانند، زیاده روی کردند. آنچه که می‌توانست برای واشنگتن یک پیروزی دیپلماتیک باشد، اکنون شبیه یک نمونه دیگر از ناشی‌گری آمریکا که به وخیم شدن اختلافات ایدئولوژیک خواهد انجامید به نظر می‌رسد.
در ادامه‌ی این تحلیل آمده است: اگر این توافقنامه از بین برود، عواقب و لطمات جانبی سراسر منطقه را فراخواهد گرفت. هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا که از ابتدای این ماجرا تلاش‌های مذاکره از سوی اسکار آریاس رییس جمهور کاستاریکا را برای حل و فصل موضوع محکوم کرد و آن را یک دام خواند، اکنون تبرئه خواهد شد. این مساله نه تنها موضوع برنامه‌ی تلویزیونی آینده وی را تامین خواهد کرد، بلکه ظن و گمان وی را درباره‌ی تهدید ناشی از طرح‌های آمریکا برای استقرار ارتش خود در کلمبیا تقویت خواهد کرد.
جنگ خانمان سوز منطقه‌ای؟
الجزیره در بخش دیگری آورده است: این جنگ بیش از هر جای دیگری در طول مرزهای ونزوئلا و کلمبیا جایی که یک جنگ سرد بین دو کشور شروع شده، احساس خواهد شد. ایناسیو لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل، احتمالا با پرسشی مبنی بر اینکه با "مستاجر" ساکن در سفارت برزیل در تگوسیگالپا چه کند؟ مواجه خواهد شد. وی در اعلام حمایت خود از زلایا قاطع بوده و دولت وی بیانیه‌های مکرری را درباره‌ی نارضایتی از تلاش‌های ناکافی آمریکا برای احیای زلایا در قدرت منتشر کرده است.
در بخش پایانی این گزارش تحلیلی می‌خوانیم: اگر توافقنامه صلح هندوراس از بین برود، یکی از قربانیان پیش بینی نشده آن شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا خواهد بود. برزیل در حال بررسی طرح‌هایی برای احیای ناوگان هوایی جنگنده‌های خود و بررسی پیشنهادات شرکت‌های رغیب از آمریکا،‌ فرانسه و سوئد بوده است. این طور به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط دشوار اقتصادی اروپا و پیشنهاد مناسب فرانسه، این کشور این قرار داد را به نام خود ثبت خواهد کرد ولی پس ازلابی‌های فشرده آمریکا، پیشنهاد شرکت بوئینگ نیز اکنون مورد بازبینی قرار گرفته است. حال اگر لولا داسیلوا به دلیل بی‌توجهی آمریکا به هندوراس اذیت شود، برزیل قرارداد هوایی خود را با فرانسه ثبت خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات