تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۳۲۲۶۷
قـانون انـتخابات عـراق تـصویب شد

استقبال گسترده‌ی عراقی‌ها

سرانجام پس از هفته‌ها بحث و جدل سیاسی، پارلمان عراق قانون انتخابات این کشور را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پارلمان عراق در جلسه‌ی عصر روز یکشنبه خود با اکثریت آراء نمایندگان حاضر در این نشست، قانون انتخابات عراق را پس از دستیابی به یک راهکار توافقی جهت حل و فصل مشکل کرکوک به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه تصویب این قانون، به تصویب رساند.
این اقدام پس از سه هفته بررسی‌های گسترده و اختلاف نظر بین احزاب عراقی در خصوص مساله کرکوک صورت گرفت.
نمایندگان پارلمان عراق همچنین با استناد به فهرست باز و نظام چند دایره‌ای موافقت کردند. همچنین توافق در خصوص ساختاری برای مساله کرکوک با اجماع تمامی احزاب سیاسی صورت گرفت.
براساس این قانون پنج کرسی به مسیحیان در پنج استان بغداد، اربیل، دهوک، نینوا و کرکوک اختصاص یافت. همچنین یک کرسی به الشبکی‌ها و یک کرسی نیز به ایزدی‌ها (یزیدی‌ها) در استان نینوا اختصاص یافت. این در حالی است که نمایندگان فهرست ائتلاف کردستان عراق خواستار اعطای پنج کرسی به ایزدی‌ها شده بودند.
براساس این قانون، انتخابات پارلمانی عراق بدون در نظر گرفتن شرایط خاص و یا کرسی‌های اقلیت‌ها، در استان کرکوک همانند دیگر استان‌های عراق برگزار می‌شود. در عین حال یک کمیته برای بررسی و تایید نام نویسی رای دهندگان در استان‌های مورد نزاع تشکیل می‌شود و تا زمان بررسی دقیق از سوی این کمیته، نتایج اعلام شده‌ی این انتخابات در این استان‌ها رسمیت ندارد.
براساس این قانون، طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی، یک کرسی از کرسی‌های پارلمان به هر 100 هزار تن تعلق می‌گیرد.
این قانون با رای موافق 141 نماینده از مجموع 196 نماینده حاضر در پارلمان به تصویب رسید.
رهبران احزاب پارلمانی عراق پس از انجام این رای گیری خوشحالی خود را از ایجاد توافق بر سر قانون انتخابات اعلام کردند.
روند برگزاری انتخابات در استان کرکوک به یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه تصویب قانون انتخابات تبدیل شده بود که براساس آن نمایندگان عرب و ترکمن کرکوک در پارلمان ایجاد وضعیت ویژه برای استان کرکوک را به دلیل نیاز این استان به تغییرات جغرافیایی خواستار شده بودند.
ائتلاف کردستان عراق ضمن مخالفت با این درخواست بر ضرورت برگزاری این انتخابات در استان کرکوک همچون دیگر استان‌های عراق تاکید کرده بود.
تصویب قانون انتخابات عراق جهت زمینه سازی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور صورت گرفت که قرار است 16 ژانویه 2010 با رقابت ده‌ها حزب سیاسی و تعداد زیادی ائتلاف‌های بزرگ در این کشور برگزار شود.
اما در عین حال کمیسیون عالی انتخابات به دلیل تاخیر به وجود آمده در تصویب قانون انتخابات نسبت به امکان برگزاری این انتخابات در زمان تعیین شده ابراز تردید کرد.
اعضای این کمیته معتقدند که پس از تصویب این قانون آنها نیاز به زمان بیشتری دارند تا بتوانند برای برگزاری یک انتخابات شفاف و مناسب و براساس معیارهای بین المللی برنامه ریزی کنند.
حمدی الحسینی یکی از اعضای این کمیته، تاکید کرد: ‌کمیسیون عالی انتخابات زمان دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی را اعلام خواهد کرد.
فرج الحیدری رییس کمیسیون عالی انتخابات عراق نیز تاکید کرد: برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار بود 16 ژانویه برگزار شود، به مدت چند روز به تاخیر خواهد افتاد.
وی تاکید کرد: ‌زمان برگزاری انتخابات از 31 ژانویه فراتر نخواهد رفت.
رییس کمیسیون عالی انتخابات عراق همچنین تاکید کرد که این کمیسیون تدابیر فوری را جهت تضمینی برای برگزاری انتخابات موفق و دقیق اتخاذ می‌کند.
استقبال گسترده‌ی عراقی‌ها
تصویب قانون انتخابات عراق با استقبال گسترده‌ی سیاست مداران این کشور و رییس جمهور آمریکا روبرو شد.
خالد العطیه نایب رییس پارلمان عراق، تصویب این قانون را ضربه‌ای محکم به تروریست‌ها و گروه‌های تکفیری این کشور دانست.
نوری المالکی نخست وزیر عراق و طارق الهاشمی معاون رییس جمهور این کشور نیز از تصویب قانون انتخابات استقبال کردند.
مالکی پس از تصویب این قانون در پارلمان، برگزاری انتخابات پارلمانی را در زمان تعیین شده براساس فهرست باز یک پیروزی تاریخی برای عزم و اراده عراق و واکنشی قدرتمند به تروریست‌ها و بازماندگان حکومت سابق دانست که در راستای از بین بردن امنیت و روند سیاسی عراق و بازگرداندن این کشور به دوره ظلم و استبداد و نژاد پرستی تلاش می‌کنند.
وی به ملت عراق، احزاب سیاسی این کشور و نمایندگان پارلمان به دلیل تصویب قانون انتخابات تبریک گفته و آن را سرآغازی برای یک مرحله جدید در این کشور دانست.
مالکی گفت: ما به دور از هر گونه گرایش‌های طایفه‌ای و نژادی در راستای حفظ منافع عالی کشور و تحقق آرمان‌های ملت عراق برای برخورداری از حقوق برابر و آزادی تلاش می‌کنیم.
به نوشته روزنامه الصباح - چاپ بغداد‌ - طارق الهاشمی نیز ضمن تبریک به ملت عراق تاکید کرد: مردم عراق بار دیگر ثابت کردند که کلید حل هر مشکل و یا رویارویی با تهدیدها توافق ملی آنها است.
عباس البیاتی یکی از نمایندگان فهرست ائتلاف یکپارچه شیعه عراق نیز تصویب این قانون را یک پیروزی برای همه عراقی‌ها دانست.
فهرست ائتلاف کردستان نیز این اقدام را دستاورد و توافقی برای حل و فصل مشکلات و موانع سیاسی به ویژه مشکل کرکوک دانست.
سفارت آمریکا و نیروهای چند ملیتی در عراق نیز از تصویب این قانون استقبال کردند. در واشنگتن نیز باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، ضمن استقبال از تصویب قانون انتخابات در پارلمان عراق آن را گامی مهم برای تحکیم صلح دائمی در عراق دانست.
وی عنوان داشت: تصویب قانون انتخابات نشان داد که مردم عراق همچنان خواهان پذیرش مسوولیت‌های آینده کشورشان هستند.
اوباما گفت: انعطاف پذیری که عراقی‌ها از خود نشان دادند و پایبندی آنها به مسائل ملی‌شان پیام مهمی به جهان در خصوص دموکراسی و وحدت ملی در عراق بود.
وی تاکید کرد: مردم عراق با تهدیدهای زیادی روبرو هستند اما آنچه که در پارلمان این کشور روی داد تاکیدی بر شکست دشمنان عراق بود.
رییس جمهور آمریکا متعهد شد: واشنگتن به جانب‌داری از عراق به عنوان یک شریک قدرتمند و دوست ادامه خواهد داد.
وی خاطر نشان کرد: هنوز تهدیدهای زیاد و روزهایی سخت پیش رو است؛ اما این توافق پیشرفت سیاسی در عراق را که می‌تواند به تحقق وحدت و صلح دائمی در این کشور منجر شود تحکیم می‌بخشد و زمینه را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق فراهم می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات