
در ساختار و محتوای آموزشی، اساتید، تشکیلات، آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزههای علمیه - به استثنای بعضی از جزیرههای جدا در حوزه - فقط به بعد دانش افزایی آن توجه میشود. در مورد دانشافزایی هم فقط به شکل کمی آن توجه میشود. در بخش تولید علم که مقام معظم رهبری تحت عنوان نهضت نرمافزاری میفرماید، اصلاً توجهای نمیشود. شما مشاهده کنید جوانی که از دانشگاه با معدل نوزده فارغ التحصیل میشود، اگر نمازخوان نباشد، از لحاظ عقلانی اگر ضعیف، خرافهگرا و از لحاظ عواطف انسانی خشک و بیرحم و انسانی بیشخصیت و ذلیل باشد، بصیرت و آگاهی سیاسی هم نداشته باشد، این به عنوان یک نخبه میتواند جا باز کند و به تدریج در اثر صرفاً تخصص و دانش کمی تبدیل به مدیر و سپس به کاربلد شود و در عرصه مدیریت در سطح یک ولو یک کارمند جزء، تأثیرگذار شود. سپس بازتابهای آن در جامعه ایجاد میشود. شواهد برای این بسیار است، چون وقت کم است به آن نمیپردازم.
لذا برای علاج ما باید در دل آموزش و پرورش، یک آموزش و پرورش انقلابی ایجاد کنیم در دل دانشگاه، یک دانشگاه انقلابی ایجاد کنیم و در دل حوزه، یک حوزه انقلابی ایجاد کنیم. این تولید قدرت نرم است که برخی به آن، هیچ توجه ندارند. این جا ما متوجه میشویم کارهایی که حضرت علامه مصباح «حفظه ا... تعالی» کردند، چقدر کار عظیمی میباشد. همین طرح ولایت که آیتا... مصباح آنرا به راه انداختند، یک نمونه بارز آن است. ابتدا؛ در سال اول چون کتاب و جزوهای وجود نداشت اساتیدی مانند مرحوم آشیخ محمدتقی جعفری، آیت ا... طاهری خرم آبادی، آیت ا... جوادی آملی و... خودشان مباحثی را ایراد میفرمودند سپس در ادامه حضرت استاد علامه مصباح «حفظه ا... تعالی» طرح ولایت را با روند کنونی طراحی کردند خیلیها در برابر این دروس مقاومت میکردند و میگفتند این دروس خشک است به درد دانشجویان نمیخورد حتی برای ما هم جا نیفتاده بود. میگفتیم این دوره کوچک کجای مشکل را حل میکند. من یادم است، در طرح ولایت، یک روزی اساتید در حضور حضرت آیت ا... مصباح «دام ظله» جمع بودند ایشان فرمودند من از دوران طلبگی که پنجاه و اندی سال میگذرد از میان همه کارهایی که انجام دادهام، فکر میکنم بهترین کاری که به عنوان ذخیره عمل صالح برایم نوشته میشود همین بحث طرح ولایت است. من خیلی تعجب کردم و در آن زمان فکر میکردم ایشان میخواهند ما را تشویق کنند که درس بدهیم و در صحنه بمانیم. بعد دیدیم به لطف الهی مثل شجره طیبه این طرح ولایت شکل گرفت و بیست و پنج هزار نفر تربیت شدند و همینها در مقابل جریانات انحرافی ایستادند الان هم در صحنه حضور دارند و در مقابل توطئههای دشمنان میایستند.
حوزه انقلابی
در سطح حوزه باید همسو با بیانات و مطالبات رهبری از حوزهها، مدیریت تحول و تحول در حوزههای علمیه را بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و خاستگاه روحانیت و تأثیرگذاری در عرصههای فکری، فرهنگی، اجتماعی و دفاع از نظام انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را جدی بگیریم. حوزه تحول خواه و انقلابی، حوزه امام راحل و حوزه رهبر معظم انقلاب است. این حوزه با توجه به مسأله انقلاب اسلامی و تحولات پیش آمده در این سی سال، باید رشد نماید. این حوزه تحول خواه میخواهد سنت حوزهها را حفظ کند. شعار حوزه تحولخواه حفظ سنتهای حوزه است. فقه اصیل را فقه جواهری میداند، فقه سنتی میداند. حوزه تحولخواه میخواهد همگام با نیازهای سه دهه انقلاب و با زمانشناسی، و شرایط پیشرو به نیازهای معاصر پاسخ دهد. این عظمت و برکاتی که در سطح جهان ایجاد شده، توسط این حوزه تحول خواه است. این حوزه، هم حوزه سنت است، هم حوزه تجدد است. حوزه تحولخواه ضمن رعایت سنتها با مقتضیات زمان، آشنایی دارد و حوزه تحولخواه حوزه فکر، حوزه جهاد و مقاومت است. حوزه تحول خواه در میان حوزه علمیه مظلوم است. هر چند به شکل رسمی، مراکز مدیریت حوزه، مانند شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه علمیه، امروز باید پناه این حوزه باشد، اما در سطح مطلوب کار پیش نمیرود. قدر این مؤسسه مبارک را که دارد نورافشانی میکند بدانید.
یکی از مؤسساتی که پرچم این حوزه تحولخواه را به دست دارد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است که زیر نظر استاد مصباح اداره میشود. لذا نوک پیکان حملات دشمنیها به سمت این جاست. بنابراین ما باید به کیفیت و رشد و توسعه کارهای مؤسسه توجه کنیم در حال حاضر جنگ نرم در درون حوزهها قویتر از دانشگاهها عمل میکند. اگر الان اول سال تحصیلی ما به خود نیاییم، حوزه روشنفکری منفعل همسو با اصلاحطلبان و فتنهگران، تشکیلاتی در حوزه راه خواهند انداخت که یک عده سیاستمدار رند را با پوشش حوزوی نفوذ دهند و آنها را برای چند سال دیگر در آب نمک نگه میدارند و آن موقع میآیند امتحان میدهند و قبول میشوند و مدعی وضع حوزهها میشوند و سعی میکنند در خبرگان نفوذ کنند، این تهدید است. زیرا رهبری نقطه ثقل اسلام و نظام است. سخنگوی حزب کارگزاران، در جواب این سؤال که آیا سیاستهای کلی نظام و رهبری را قبول دارید؟ گفته بود: ما، حتی اگر قبول نداشته باشیم، ولی طبق قانون اطاعت میکنیم. او گفت اگر حزب کارگزاران بتواند کار کند و مجتهدانی همسو با حزب تربیت کند، و آنها را وارد مجلس خبرگان کند، آن موقع رهبری که به وسیله این مجلس خبرگان سرکار بیاید، طبعاً تابع سیاستهای حزب است بنابراین، این یک تهدید است من مورد خبرگان را گفتم، اما مثل همین در حوزههای گوناگون وجود دارد، مانند شورای نگهبان، قوه قضاییه، عقیدتی سیاسیها و سایر بخشهای نظام و مدیریتی کشور، اگر دیر عمل کنیم واقعاً عقب میمانیم. من اینجا یک چراغ قرمز روشن میکنم و تأکید میکنم باید به فکر این لایههای بنیادین باشیم.