تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۱۳۳۲۳۶

متن کامل قانون جدید انتخابات عراق


به گزارش خبرگزاری مهر، متن قانون انتخابات عراق که روز دوشنبه مجلس این کشور آنرا با اصلاحاتی تصویب کرد به شرح ذیل است:
"قانون اصلاح قانون انتخابات شمارهٴ 16 سال 2005
یکشنبه 8 نوامبر 2009
به نام ملت
شورای ریاست جمهوری
طبق مصوبهٴ مجلس نمایندگان و تصویب نهائی شورای ریاست جمهوری و با استناد به مفاد بند اولاً از مادهٴ 61 و بند اولاً و ثانیاً و ثالثاً و رابعاً از مادهٴ 49 و تبصرهٴ الف از بند خامساً مادهٴ 138 قانون اساسی، قانون زیر صادر شد:
شمارهٴ........... سال 2009
قانون اصلاح قانون انتخابات شمارهٴ 16 سال 2005:
ماده 1
ماده 15 قانون لغو می شود و به جای آن پارلمان از تعدادی کرسی به نسبت یک کرسی برای هر 100 هزار نفر جمعیت بر اساس آمارهای سال 2005 وزارت بازرگانی تشکیل می شود به این ترتیب که رشد جمعیتی به میزان 2.8 درصد در سال در نظر گرفته شود. لذا با توجه به رشد 2.8 درصدی جمعیت تعداد کرسی های پارلمان از 275 کرسیبه 320 کرسی افزایش می یابد.
همچنین عراقی ها در هر نقطه ای از عراق که باشند می توانند به فهرستهای استانی یا نامزدهای خود رای دهند و براین اساس، رای دهندگان خارج از عراق بر اساس ضوابط ویژه در انتخابات شرکت می کنند.
به اقلیت مسیحی، پنج کرسی در استانهای بغداد و نینوا و دهوک و کرکوک و اربیل؛ به اقلیت ایزدیها، یک کرسی در استان نینوا، به اقلیت شبک، یک کرسی در استان نینوا و به صابئین یک کرسی در بغداد اختصاص داده می شود.
نسبت پنج درصد کرسی ها به عنوان کرسی های جبرانی اختصاص خواهد یافت و در فهرستهای انتخاباتی به نسبت کرسی هایی که کسب کنند، توزیع خواهد شد.
مادهٴ 2
هر استان طبق مرزهای اداری رسمی، یک حوزهٴ انتخابیه می‌باشد با چند کرسی متناسب با تعداد جمعیت آن استان طبق آخرین آمارگیریهایی که برای توزیع کوپن ارزاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مادهٴ 3
مواد 9، 10، 11 و 16 لغو می‌شوند و مواد زیر جایگزین آنها می‌گردند:
اولاً: کاندیداتوری به صورت لیست باز صورت می‌گیرد و تعداد کاندیداهای لیست نمی تواند از سه نفر کمتر و از دو برابر کرسی‌های سهمیهٴحوزهٴ انتخاباتی بیشتر باشد و رأی دهنده می‌تواند به لیست یا یکی از کاندیداهای مندرج در آن رأی بدهد و هر کس هم می‌تواند به صورت منفرد کاندید شود.
ثانیًا: آراء صحیحی که لیست در حوزهٴ انتخابیه به دست آورده جمع می‌شوند و برای تعیین تعداد کرسیهای سهمیهٴ آن لیست به مخرج مشترک انتخاباتی تقسیم می‌شوند.
ثالثاً: کرسی‌ها با چیدن (ردیف کردن) مجدد ترتیب کاندیداها با استناد به تعداد آرائی که هر کاندیدا به دست آورده تقسیم می‌شوند و برندهٴ اول کسی است که بالاترین آراء را داشته باشد و در رابطه با سایر کاندیداها نیز به همین ترتیب عمل می‌شود به شرط اینکه تعداد زنان از یک چهارم انتخاب شدگان کمتر نباشد و در صورت مساوی شدن تعداد آراء کاندیداها در یک لیست، قرعه کشی صورت می‌گیرد (برنده به قید قرعه مشخص می‌شود)
رابعاً: کرسی‌های خالی به لیستهای برنده‌‌ای داده می‌شود که به تعدادی کرسی بر حسب تعداد آرائی که به دست آورده، دست یافته است.
مادهٴ 4
رأی دهندگان ویژه (متمایز) عبارتند از:
اولاً: نظامیان شامل پرسنل وزارت دفاع و وزارت کشور و همهٴ نهادهای امنیتی دیگر که بر اساس اقدامات ویژه‌ای که کمیساریای عالی مستقل انتخابات مشخص می‌کند رأی می‌دهند. کمیساریا در این اقدامات بر لیستهایی رسمی شامل اسامی و موقعیت ها تکیه می کند. نهادهای فوق الذکر باید این لیستهای اسامی و موقعیتها را حد اقل 60 روز قبل از موعد انجام انتخابات به کمیساریا تسلیم کنند تا طبق این لیستها اسامی مذکور از دفتر رأی دهندگان عادی حذف شوند. در صورتی که لیستهای مذکور به کمیساریا ارسال نشوند پرسنل وزارتخانه‌ها و نهادهای یادشده در کادر رأی‌گیری عمومی و عادی طبق دفتر رأی دهندگان، رأی خواهند داد.
ثانیاً: زندانیان و بازداشت شدگان که رأی گیری از آنان طبق اقداماتی صورت می‌گیرد که کمیساریای مستقل انتخابات طبق لیستهای ارائه شده توسط وزارتخانه‌های دادگستری و کشور مشخص می‌کند. لیستهای اسامی این افراد باید حد اقل 30 روز قبل از روز رأی گیری تسلیم کمیساریا بشود.
ثالثاً: بیماران بستری در بیمارستانها و درمانگاهها که رأی گیری از آنان طبق لیستهای ارائه شده و بر اساس اقداماتی که کمیساریای عالی مستقل انتخابات مشخص می‌کند صورت می‌گیرد. لیست اسامی این افراد باید توسط نهادهای مذکور (مدیریت بیمارستانها و درمانگاهها) قبل از آغاز رأی گیری به کمیساریا تحویل داده شود.
رابعاً: رأی دادن کوچ داده شدگان:
الف – رأی دهندهٴ کوچ داده شده: او یک عراقی است که به زور و اجبار از محل اقامت دائمی خود به یک جای دیگر در داخل عراق بعد از نهم آوریل سال 2003 به هر علتی کوچ داده شده (جابجا) شده است.
ب- رأی دادن افراد کوچ داده شده طبق آخرین آمار رسمی که توسط وزارت مهاجرت و کوچ داده شدگان و وزارت بازرگانی در اختیار کمیساریای عالی مستقل انتخابات گذاشته می‌شود صورت می‌گیرد. فرد کوچ داده شده می تواند طبق این آمار برای حوزه‌ای که از آنجا کوچ داده شده مادامی که کارت (کوپن) ارزاق او به استانی که به آنجا کوچ داده شده منتقل نشده است رأی بدهد.
خامساً: کمیساریای عالی مستقل انتخابات اختیار وضع کردن دستور العملهای ویژه مربوط به رأی دادن در خارج کشور را دارد.
مادهٴ 5
اولاً- مفاد مواد مندرج در فصل ششم و فصل هفتم قانون شمارهٴ 36 سال 2008 در مورد انتخاب اعضای مجلس نمایندگان معتبر است و اجرا می‌گردد.
ثانیاً- کاندیدا می‌تواند از مرکز کمیساریای استان بخواهد که تعداد آرائی را که به دست آورده است در اختیار او بگذارد.
ثالثاً- عضو مجلس نمایندگان می‌تواند اطلاعات مربوط به روند انتخابات و نمونه‌های شمارش و جداکردن آراء در حوزه‌های انتخابیهٴ مختلف را دریافت کند.
مادهٴ 6
اولاً- انتخابات در کرکوک و استانهایی که دفاتر آنها مشکوک (مورد تردید و ابهام) هستند در موعدی که به طور فوق العاده مشخص می‌شود صورت می‌گیرد.
ثانیاً- استانهای دارای دفاتر مشکوک (مورد تردید و ابهام) استانهایی هستند که میانگین رشد جمعیت آن از سالانه پنج درصد فراتر می‌رود به شرط اینکه حد اقل پنجاه نماینده درخواست کنند که این استان مشکوک تلقی شود و اکثریت عادی مجلس نمایندگان با این درخواست موافقت کنند.
ثالثاً- مجلس نمایندگان کمیته‌ای از اعضای خود که از استان کرکوک و از هر استان دارای دفاتر مشکوک هستند تشکیل می دهد. این کمیته مرکب از نمایندگان بخشهای تشکیل دهندهٴجمعیت هر استان و با عضویت نماینده‌ای از هر یک از وزارتخانه‌های برنامه ریزی، کشور و بازرگانی و کمیساریای عالی مستقل انتخابات و به یاری سازمان ملل می‌باشد تا اشتباه و افزایش حاصله در دفاتر رأی دهندگان طبق بیانیه‌های رسمی و معیارهای وارده در مقررات پایانی و مادهٴدوم این قانون برای تصحیح دفتر رأی دهندگان را مورد بازبینی و بررسی قرار دهد به شرط اینکه کمیته کار خود را در عرض یک سال از تاریخ آغاز به کارش انجام داده و به اتمام برساند.
رابعًا- نتایج انتخابات در استان کرکوک یا هر استان دارای دفاتر مشکوک قبل از پایان کار تحقیق و بررسی (بازبینی) دفاتر رأی دهندگان آن استان اعتبار ندارد و این به عنوان پایه‌ای برای هر روند انتخاباتی بعدی یا پیشین جهت هر وضعیت سیاسی یا اداری می‌باشد.
مقررات پایانی
مادهٴ 7

معیارهای زیر به عنوان پایه واساس اجرای مفاد مندرج در مادهٴ ششم اتخاذ می شود:
اولاً- اختلاف بین تعداد افراد ثبت نام شده [کسانیکه حق رأی دارند] در دفتر سال 2004 قبل از به روز کردن و تعداد ثبت نام شدگان [آنها که حق رأی دارند] برای انتخابات سال 2010، مشخص می‌گردد.
ثانیاً- در مورد اختلاف یاد شده در بند فوق (بند اولاً) و در مورد افزایشهای سالهای 2004، 2005، 2006، 2007، 2008 و 2009 با تمرکز در موارد زیر تحقیق و بررسی به عمل می‌آید:
1- افزایش تعداد جمعیت با احتساب تولدها، مرگ و میرها، و انتقال مدارک از استانی به استان دیگر در حد فاصل سالهای 2004 تا 2009.
2- کوچ داده شدگانی که طبق دفاتر رسمی بازگشته‌اند.
3- هر گونه تغییرات دیگر جمعیتی طی این مدت
ثالثاً- کار تحقیق و بررسی شامل شناخت صحت مدارک و قانونی‌بودن آنها و موارد غیر قانونی می گردد و میزان اختلافها و کرسیهای ما به ازاء آنها حساب می‌شود.
رابعاً- تعداد کادرهای مجلس نمایندگان از میان نمایندگان کرکوک یا استان مشکوک طبق درصد جمعیتی مورد قبول مجلس بعد از طرح تعداد کرسیهای ناشی از تقلبات (موارد تخلف) اعتبار می‌یابد.
خامساً: برای کادرهای استان عدد و رقمهای درست و صحیح اعتبار دارد و عدد و رقمهای خارج از استان روی سهمیهٴ کل کشور ثبت می‌شود.
مادهٴ 8
اولاً- هرگونه متن مغایر با مفاد این قانون لغو می‌شود.
ثانیًا- این قانون از تاریخ تصویب نهائی آن قابل اجرا می‌باشد و در روزنامهٴ رسمی منتشر می‌شود.
علل تصویب این قانون:
به منظور انجام انتخاباتی آزاد و دموکراتیک و سالم در عراق و برای ارتقا دادن این انتخابات تا به سطح مطلوب طبق معیارهای بین المللی رسمی و خواسته‌‌های مردمی برسد، این قانون وضع شد."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات