تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۳۳۷۷۵
دعاگو امام جمعه شمیرانات و عضو ارشد جامعه روحانیت تشریح کرد

پشت پرده شکست طرح جامعه روحانیت


‌‌گروه سیاسی: دیروز در شرایطی کــه یکی از اعضای جامعه روحـانـیـت از دلایـل انحلال طرح این تشکل کهنـه‌کار سیاسی درخصوص میانجیگری پرده بر می‌داشت، عضو دیگر ضمن تکذیب انحلال کمیته میانجیگری جامعه روحانیت اعلام کرد: حتی جلسه این کمیته تشکیل شده است. این در حالی است کــه چندی پیش و همزمان بـا فشار رسانــه‌هـای حامی دولت در مورد تشکیل شدن چـنـیـن کـمیته‌ای «سالک» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از انحلال کمیته میانجیگری خبر داده بــود. وی ادامه داده بــود کــه بــه دلیل صحبت با بزرگان، آن کمیته منحل و نتیجه گرفته شد که نــیــازی بــه وجود آن نیست. دیروز «دعاگو» عضو ارشد جامعـه روحانیت مبارز و امام جمعه شمیرانات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چرا طرح‌هایی که بعد از تحولات انتخاباتی برای ‌برون رفت از وضعیت فعلی ارائه شد، از جمله طرح میانجیگری جامعه روحانیت مـبــارز بــه نـتـیـجــه‌ای نــرسـیــده اسـت؟»، گـفـت: بـه تـحـولات سیاسی-اجتماعی بعد از انتخابات دو نگاه وجود دارد یک نگاه اساسا مشکلی در جامعه نمی‌بینید ‌و نیازی نمی‌بیند که به دنبال حل مشکل باشد.‌ ‌وی افزود: نگاه دیگر قائل به وجود مشکل در جامعه است و معتقد است انسجام گذشته در جامعه وجود ندارد و پایه اعتماد آسیب‌پذیر شده و بنای اعتماد در جامعه فرو ریخته است.‌
به گزارش ایلنا، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، محیط‌های علمی و فنی و نیز ‌سیاست خارجی مشکل وجود دارد، اظهار داشت: ریشه مشکلات، کاستی در حوزه وحدت است و چون منسجم ‌نیستیم در بسیاری از حوزه‌ها مشکل داریم و بر اساس این نگاه که مشکلی در جامعه وجود دارد و باید حل شود، ‌باید طرف مقابل بپذیرد که مشکلی وجود دارد و باید با تعامل حل کرد. اگر یک طرف معتقد باشد که مشکلی ‌نیست یا مشکل ناچیز است و یک طرف هم معتقد باشد کــه مشکل وجود دارد بــه راه حل نمی‌انجامد.‌‌دعاگو معتقد است علت اصلی نــاکـام ماندن طرح میانجیگری جامعه روحانیت مبارز، عدم تفاهم بر سر وجود مشکل ‌در جامعه است.‌ ‌وی خاطرنشان کرد: شخصا معتقدم این ادعا که مشکلی در جامعه وجود ندارد غیرقابل قبول و با واقعیات موجود ‌سازگار نیست و بیشتر ساده‌انگاری سیاسی، زندگی با اوهام و تخیلات ذهنی است.‌ ‌امام‌جمعه شمیرانات با تاکید بر اینکه در حال حاضر اعتماد عمومی و وحدت ملی ما آسیب‌پذیر شده است، اظهار ‌داشت: آن گروهی که معتقد است در حوزه وحدت ملی و اعتماد عمومی دچار مشکل هستیم به طور طبیعی راه‌‌حل را گفت‌وگوی منطقی، تعامل فرهنگی-سیاسی می‌داند ومعتقد است تنها راه‌حل مشکل، گفت‌وگو و تعامل است ‌و باید مشکلات مطرح شده و حتی افکار عمومی از مشکلات مطلع شوند.‌
‌‌‌وی در پاسخ به این سوال که برخی افراد منتسب به جامعه روحانیت از قول آیت‌الله مهدوی‌کنی نقل کردند که ‌ایشان «اعتقادی به وجود مشکل در جامعه ندارند آیا چنین ادعایی درست است؟» گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی هرگز ‌نگفته است مشکلی در جامعه وجود ندارد شرایط برای اقدام به حل مشکل مساعد نیست و باید آمادگی در ‌طرفین باشد.‌ ‌دعاگو در ادامه گفت: یکی از دلایلی که طرح میانجیگری را رد کردم این ‌بود که شخصیت‌هایی که هر دو طرف قبول داشته باشند نداریم.‌ ‌وی ادامه داد: از سوی دیگر باید دیدگاه طرفین به حل موضوع باشد و طرفین درگیر باید بپذیرند که مشکلی وجود ‌دارد و باید حل شود متاسفانه یک طرف دعوا معتقدند مشکل ناچیزی در کشور وجود دارد و راه‌حل آن هم برخورد ‌است و به نظر من تا آن زمان که این دیدگاه وجود داشته باشد مشکل حل نمی‌شود و اوضاع بدتر هم خواهد ‌شد.‌‌‌عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: تا زمانی که اعتقاد بر این است که باید برخورد کنیم ‌و با برخورد مشکـل را حـل نمـاییـم، مشکـل حل نخواهد شد زیرا مسائل سیاسی-اجتماعی را نمی‌توان با برخورد حل ‌کرد بلکه با برخورد تنش گسترده‌تر شده و افکـار عمـومـی مسـالـه‌دار مـی‌شود، اعتماد عمومی آسیب‌پذیر شده و به ‌بحران نزدیک می‌شویم چون در مقابل برخورد ،طبعا پـاسـخ آن هم برخورد می‌شود و این برخوردها وحدت ملی را ‌آسیب‌پذیر می‌کند و نهادهایی که حاکمیت را در اختیار دارند ضـعـیـف‌تـر مـی‌شـونـد.
‌‌وی دربـاره افـرادی کـه بـرخی معتقدند بــداخلاقـی‌هـای انتخـابـاتـی از منـاظـره میـرحسیـن مـوسـوی و احـمـدی‌نـژاد ‌آغـاز شـده اسـت، گـفت: فضای برخی مناظره‌ها مخصوصا مناظره شب اول به اتهام‌پراکنی و ناهنجاری‌های اخلاقی ‌آلوده بود. مسائلی در مناظره‌ها مطرح شد که به لحاظ دینی و مبانی اخلاقی نادرست بود.‌‌‌دعاگو با بیان اینکه «در مناظره‌ها به افراد زیادی حـملـه شـد کـه مـوضـوع مناظره نبودند» اظهار داشت: معتقدم مناظره‌ها ‌از ریشه خطا بود و اساسا این مناظره‌ها نه در شأن ملت ما بود و نه در شأن فرهنگ ملی ما . شورای نگهبان در ‌همان اوایل شروع مناظره‌ها باید واکنش نشان داده و نسبت به زیر سوال بردن صـلاحـیت‌های نامزدها توسط ‌طرف مقابل عکس‌العمل نشان می‌داد چرا که شورای نگهبان صلاحیت هر 4 کاندیدا را تایید کرده بود.‌‌ ‌امام‌جمعه شمیرانات تصریح کرد: در مناظره‌ها خطای بزرگی صورت گرفت و معتقدم مشکلاتی که امروز جامعه ما ‌دارد، ریشه آن در همان مناظره‌هاست.
‌‌وی در پاسخ به این سوال کـه «‌‌چرا محمود احـمـدی‌نـژاد در مـنـاظـره بـا مـیـرحـسـیـن مـوسـوی مـعتقد بود ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌خواست دولت وی را سرنگون کند؟» گفت: این ادعا را آقای هاشمی جواب داده است که ‌خلاف واقع است. این یکی از موارد اتهامی بود. اتهاماتی که در هیچ نقطه قابل قبولی اثبات نشده بود.‌ ‌وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تداوم غیبت هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه تهران، گفت: معتقدم ‌اساسا غیبت مغزهای تحلیلگر در نماز جمعه امر مثبتی نیست و ائمه جمعه باید ناب‌ترین و بهترین مسائل ‌فرهنگی-سیاسی را به اندیشه عــمــومـی تـبـدیـل و بـه نـمازگزاران منتقل کنند. ‌عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: غیبت یک شخصیت فرهنگی-سیاسی بزرگ مانند آقای ‌هاشمی آن هم در نمازجمعه پایتخت به هیچ عنوان مصلحت نیست اگر مصالحی هم اقتضا کرده که ایشان غایب باشند پیش‌بینی من این است که در شرایط مناسبی آقای هاشمی به این عرصه برمی‌گردند و اگر شرایطی به ‌وجود بیاید که بتوان فضا را مدیریت کرد این اتفاق خوب رخ خواهد داد.‌‌وی تصریــح کـــرد: هاشمی‌رفسنجانی از شخصیت‌هایی است کــه در انتقال پیام‌های سیاسی و فرهنگی انقلاب به ‌مردم می‌تواند همیشه بهترین نقش و کارکرد را داشته باشد و غیبت ایشان مردم را از بهترین تحلیل‌ها محروم ‌می‌کند.‌ ‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات