تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۱۳۴۶۰۳
گفتگوی رییس‌جمهور با شبکه یک تلویزیون دانمارک و روزنامه پلیتیکن:

آمریکا باید در محدوده جغرافیایی خود زندگی کند


رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت آمریکا باید رفتار خود را اصلاح کند ، اظهار داشت: در هر کجای دنیا که مشکلی وجود دارد حضور آمریکا در آنجا مشاهده می‌شود در حالی که آمریکا مانند سایر کشورهای دارای محدوده جغرافیای خاصی است و باید در محدوده خود زندگی کند.
دکترمحمود ‌احمدی‌نژاد در گفتگو با شبکه یک تلویزیون دانمارک و روزنامه پلیتیکن با انتقاد از حضور و دخالت آمریکا در عراق و افغانستان و سایر نقاط دنیا گفت: امروز اوضاع این کشورها به مراتب بدتر از 7 سال گذشته و زمان اشغال است حتی با حضور ناتو هم وضعیت این کشورها بهتر نشده است. روزانه دهها نفر در این کشورها کشته می‌شوند و تاکنون صدها هزار نفر کشته و آواره شده‌اند. مهم نیست که چه کسی در این کشورها کشته می‌شود مردم افغانستان یا عراق باشد و یا سرباز ناتو، دانمارک یا آمریکا، مهم این است که یک انسانی که دارای خانواده و آرزوهایی است، کشته می‌شود.
رییس‌جمهور استراتژی ورود به افغانستان و عراق را اشتباه دانست و گفت: دلیل این اشتباه آن است که وضعیت این کشورها بهبود پیدا نکرده و چشم انداز روشنی نیز برای اصلاح وضعیت این کشورها وجود ندارد.
دکتر‌احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اوضاع فلسطین خاطر نشان کرد: در جنگ جهانی دوم اتفاقی رخ داد که در آن 60 میلیون نفر کشته شدند به بهانه بخشی از افرادی که در جنگ کشته شدند، سرزمین فلسطین اشغال شد و از تمام دنیا افرادی را جمع کرده و در آنجا دولت تشکیل دادند. مردم فلسطین را نیز آواره کردند ما به هیچ عنوان این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم. راه حلی هم برای رفع مشکل فلسطین ارائه دادیم که راه حلی انسانی است، معتقدیم که باید اجازه بدهند مردم فلسطین خودشان سرنوشت خود را انتخاب کنند و این حداقل حقوق انسانی است که در منشور سازمان ملل متحد نیز به آن اشاره شده است.
سیاست‌های ناتو در افغانستان اشتباه است
رییس‌جمهور سیاست های ناتو در افغانستان را اشتباه دانست و با اشاره به اینکه پس از حضور ناتو به بعد وضع افغانستان بهتر نشده است، گفت: امروز وضعیت امنیت، قاچاق مواد مخدر و تروریسم در این کشور نه تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه به مراتب گسترش و افزایش یافته است.
دکتر‌احمدی‌نژاد تصریح کرد: مسائل انسانی را نمی توان از طریق نظامی حل و فصل کرد، ما معتقدیم بدون این که انسانها کشته شوند، راه حل بهتری نیز برای اصلاح اوضاع وجود دارد و این سخن ما بدون تردید به نفع دانمارک ، آمریکا و ناتو است چرا که ناتو منطقه ما را نمی‌شناسد به همین خاطر تصمیمات اشتباه می‌گیرند و باعث کشته شدن انسانهای بی‌گناه می‌شوند.
رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر سیاستمدارن آمریکا و ناتو اطلاعات تاریخی درستی از منطقه داشتند، حتما وارد افغانستان نمی شدند، افغانستان در صد سال گذشته از سوی انگلستان و شوروی سابق اشغال شد و با اینکه این کشورها از قدرت نظامی بالایی برخوردار بودند، اما مجبور شدند با سرافکندگی از این کشور خارج شوند، امروز چه دلیلی وجود دارد که سیاستمداران ناتو احساس می‌کنند که می توانند در افغانستان پیروز شوند؟ در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران دلسوزانه به آنها نصحیت می کند که مرتکب اشتباه نشوند اما به جای اینکه از ما تشکر کنند ما را مورد هجمه قرار می دهند البته ما نیازی به تشکر آنها نداریم و بهتر است که آنان رفتار خود را اصلاح کنند.
بمب‌اتم ضدانسانی‌ترین سلاح است
دکتر‌احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر اینکه امروز استفاده از بمب اتم از خاصیت افتاده است و کسانی که خیال می‌کنند داشتن بمب اتم قدرت می‌آورد عقب افتاده سیاسی هستند، اظهار داشت: ما معتقدیم بمب اتم که تنها کارآیی آن کشتن انسان است ضدانسانی‌ترین سلاح است و ما به شدت با کشته شدن انسانها مخالف هستیم. درست است که ملت ایران، دشمنان زیادی دارد اما برای دفاع از خود به بمب اتم نیاز نداریم.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعتقادی با بمب اتم مخالف است و به همین خاطر است خواستار و پیگیر خلع سلاح جهانی هستیم بمب‌های اتمی و سلاح های کشتار جمعی تهدیدی برای بشریت هستند.
رییس‌جمهور با طرح این سوال که آیا امروز کسی قادر است از بمب اتم استفاده کند و اگر این بمب را به کار گرفت آیا موجب برتری اش خواهد شد، گفت: آیا داشتن بمب اتم توانست شوروی را از فروپاشی نجات دهد و آیا موجب شد که آمریکا در عراق و رژیم صهیونیستی در غزه پیروز شود.
دکتر‌احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسوولان جمهوری اسلامی ایران انسان های شجاع و با صراحتی هستند، گفت: ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم، شجاعت اعلام آن را هم داریم ، اعلام کردیم که غنی سازی را شروع می‌کنیم و کردیم . گفتیم که وارد مرحله صنعتی شدن می شویم و شدیم. گفتیم که تحریم ها‌ علیه کشورمان ظالمانه است و آن را نمی پذیریم و نپذیرفتیم ، امروز هم اعلام کردیم که 10 مرکز غنی سازی جدید می‌سازیم و خواهیم ساخت. دلیلی برای ترس وجود ندارد زیرا نه دروغ می‌گوییم و نه قصد فریبکاری داریم.
رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وقایع پس از انتخابات کشورمان تصریح کرد: انتخابات در ایران کاملا آزاد است و در کشورمان به جای حکومت حزبی ، حکومت کاملا مردمی برقرار است و در انتخابات اخیر نیز بالاترین حد مشارکت یعنی 85 درصد در انتخابات حضور پیدا کردند، که در دنیا بی‌نظیر است طبیعی است که عده‌ای معترض هم وجود داشته باشد که خوشبختانه قوانین مترقی کشورمان مسیر اعتراضات قانونی را هم برای این منظور مشخص کرده است و دستگاه قضایی نیز ناظر بر قانون است چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد، با قاطعیت با آن برخورد می‌کند.
دکتر‌احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: در ایران قانون حاکم است و همه در برابر قانون مساوی هستند آیا اگر کسی در دانمارک از چراغ قرمز عبور کند پلیس با او برخورد نمی‌کند ، پلیس در هر جامعه‌ای مسوول نظم، ایجاد آرامش و امنیت برای مردم است. آیا می‌توانید بگویید که چرا در کپنهاگ پلیس با تظاهر کنندگان به شدت برخورد کرد ، ما معتقدیم لابد قانونی در دانمارک حاکم است که این اقدامات صورت می‌گیرد. اعتراض کنندگان باید تابع قانون باشند آیین دادرسی ما بسیار مترقی است و چهار مرحله تجدید نظر طلبی در آن پیش بینی شده است، بنابراین امکان اینکه به کسی ظلم شود خیلی کم است.
برخی دولت‌های غربی، شناختی از ملت ایران ندارند
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی دخالت برخی دولت‌های غربی در امور داخلی کشورمان را تعجب برانگیز و خنده‌دار دانست و گفت: بعضی دولتهای غربی، ایران و مردم آن را نمی‌شناسند و حرف‌هایی می‌زنند که بسیار خنده‌دار است ، آنها باید به ملت بزرگ ایران احترام بگذارند و بدانند که حرف های آنان تاثیر معکوسی دارد.
دکتر‌احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه دنیا را چگونه می‌بینید، خاطر نشان کرد: دنیا بسیار زیباست و خدا دنیا را زیبا آفریده است و انسانها را خلق کرده که زیبا زندگی کنند، خدا انسان‌ها را خلق نکرده که علیه همدیگر ظلم کنند و یا به حق یکدیگر تجاوز کنند و یا همدیگر را تحقیر کنند و جنگ و اشغالگری راه بیندازند، البته فکر می‌کنیم این هدف متعالی به دلایل گوناگونی هنوز به طور کامل محقق نشده است چرا که شاهد درگیری‌ها ، جنگ‌ها و تجاوز طلبی‌هایی در سطح دنیا هستیم و عده‌ای خود را برتر از دیگران می‌دانند اینان حتی به محیط زیست هم رحم نمی کنند ما معتقدیم می‌توان این وضعیت را اصلاح کرد به‌شرطی که به عدالت و احترام به حقوق دیگران بازگردیم.
شناسایی ریشه‌ آلودگی‌های آب و هوا ضروری است
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره آلودگی آب و هوا و محیط زیست و ضرورت شناسایی ریشه آلودگی ها تاکید کرد و گفت: بخش مهمی از آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از استفاده از سوخت فسیلی است از این رو همه کشورهای دنیا باید دست به دست هم بدهند و از هر طرحی که این سوخت را با سوخت پاک جایگزین می کند، حمایت نمایند.
انرژی هسته‌ای جایگزین خوبی برای انرژی‌های فسیلی است
دکتر‌احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: آب و هوا به نوعی سرزمین همگانی است، چرا که هیچ کس نمی‌تواند از تبعات آلودگی مصونیت داشته باشد ، امروز بیش از 75 درصد آلودگی‌ها توسط تعدادی از کشور ها ایجاد می‌شود و ضروری است آنها به قوانین بین‌المللی متعهد شوند و در برابر سلامت جهانی احساس مسوولیت نمایند.
وی افزود: انرژی هسته‌ای و هر انرژی تجدید پذیری مانند باد و خورشید، جایگزین خوبی برای انرژی های فسیلی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات