مصطفی یاسینی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحقیر استکبار جهانی که منجر به قطع دست قدرت های استکباری بویژه آمریکا از منابع سرشار ایران گردید، دور جدیدی از دشمنی های نظام سلطه بر علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز شد که در طول عمر30 ساله انقلاب، همواره شاهد انواع و اقسام این دشمنی ها بوده ایم. بدون تردید، ویژگی ضد استعماری انقلاب اسلامی ایران، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سد کرد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان نمود. در چنین شرایطی “دشمن شناسی” محوری ترین مسئله در موضوع دفع تهدیدها و دفاع از آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی است. برای تصمیم گیری و چگونگی واکنش در برابر دشمن باید ابتدا او راشناخت، به اهدافش پی برد و روش های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش باز شناخت، همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او رامورد مطالعه قرار داد. به مجموع این کارها “دشمن شناسی” می گویند. اگرشناسایی دشمن به درستی صورت نپذیرد، آثار منفی آن در مراحل تصمیم گیری و برخورد با دشمن، خود را نشان می دهد.
در طول تاریخ همواره شاهد بوده ایم که برخی ملتها و امتها، بر اثر غفلت از دشمنان خود و فقدان آگاهی و بصیرت لازم در شناخت توطئه های اجانب و بیگانگان، به سرنوشتی هلاکت بار دچار شده اند. امیرالمومنین علی (ع) در این خصوص می فرمایند: “من نام عن عدوه انبهته المکاید؛کسی که در برابر دشمنش به خواب رود (از او غافل بماند) حیله های (غافلگیرانه دشمن) او را از خواب بیدار می کند”(1). امام خمینی (ره) مکررا نسبت به ضرورت دشمن شناسی تاکید کرده و آحاد مردم را از غفلت در برابر توطئه های دشمن بر حذر داشته اند. ایشان در بیانی می فرمایند: “نباید غافل باشیم، ما باید بیدار باشیم و توطئه های آنها را قبل از اینکه با هم جمع بشوند، خنثی کنیم”(2).
مقام معظم رهبری نیز ضمن تائید دشمن شناسی به عنوان یک وظیفه مستمر می فرماید: “ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روشهای خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده تر می کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند”(3).
نیز فرمودند: “یک ملت باید دشمن را بشناسد، نقشه دشمن را بداند و خود را در مقابل آن تجهیز کند”(4).
ایشان دشمن بیرونی ملت ایران را نظام سلطه بین المللی دانسته و جنگ روانی، جنگ اقتصادی و همچنین مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی کشور را ازجمله محورهای مهم برنامه های دشمن بیرونی بیان داشته اند: “دشمن بیرونی عبارت است از نظام سلطه بین المللی، یعنی همان چیزی که به آن استکبار جهانی می گوییم... امروز مظهر این دشمن عبارت است از شبکه صهیونیسم جهانی و دولت کنونی ایالات متحده آمریکا...امروز دشمنان بیرونی ما هم برای ملت ایران نقشه دارند. ما سیاست های پنج ساله خودمان را تعریف می کنیم، افق چشم انداز بیست ساله را تعریف می کنیم، برای اینکه راه را مشخص کنیم، دشمن ما هم همین طور، او هم برای ما برنامه دارد، او هم سیاستی دارد، باید سیاست او را بشناسیم. من برنامه های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می کنم؛ اول جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی”(5).
تلاش دشمنان در جنگ روانی بر این است که با طراحی قبلی و حتی المقدور بدون به کارگیری از ابزار نظامی به نتایج موفقیت آمیز یک جنگ تمام عیار در عرصه دیپلماسی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دست یابند. در تعریف جنگ روانی آمده است: “عملیات روانی شامل اقداماتی از پیش تعیین شده برای انتقال اطلاعات و شواهد معین به مخاطبین با هدف تاثیرگذاری بر احساسات، انگیزه ها، اهداف و نیز تاثیر بر رفتار دولت ها، سازمان ها، گروهها و افراد می باشد”(6). با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، موارد زیر را می توان به عنوان مهمترین محورهای جنگ روانی دشمن برشمرد:
“مرعوب کردن مسئولین، شخصیتهای سیاسی و نخبگان کشور”، “تضعیف اراده عمومی مردم”، “تغییر درک صحیح مردم از واقعیت های موجود جامعه”، “سلب اعتماد ملت از مسئولین کشور”، “ترویج شایعه تحریم و فشار اقتصادی بر کشور”، “ترویج شایعه به کارگیری ابزار خشونت بر علیه ملت ایران”، “عوض کردن جای متهم و مدعی با ابزار تبلیغاتی و رسانه ای”، “ترساندن ملت های منطقه از ملت ایران و انقلاب اسلامی”، “دامن زدن به اختلافات مذهبی، قومی، جناحی، سیاسی و رقابت های صنفی”(7) و ...
پینوشتها در دفتر روزنامه موجود است.