تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۹  ، 
کد خبر : ۱۳۵۷۳۲
آیت‌الله موسوی اردبیلی:

در مسائل داخلی حرف زدیم اما صدایمان به جایی نرسید


یک مرجع تقلید با اشاره به مشکلات موجود در کشور گفت: باید فکر کنیم که چرا وحدتی که داشتیم، شکست؟ و توجه کنیم کـه در این زمینه، بیشتر اشکالات از خود ماست، نه اینکه فقط در خارج از کشور دنبال آن بـاشـیم.‌‌بـه گزارش ایلنا، آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار با دبیر و اعضای کـمـیـتـه دانـشـجـویی ‌دبیرخانه حمایت از فلسطین مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه »دولت در داخل و خارج اشکالاتی دارد که اگر ‌حل نشود، روز به روز کارها ضعیف‌تر خواهد شد« اظهار داشت: دولت نمی‌تواند این مشکلات را حل کند و ظاهرا در ‌فکر حل آنها هم نیست، اما ما باید وحدت داشته و با هم باشیم.‌ ‌این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه »باید راهی را برویم که به وحدت منجر شود« تصریح کرد: خدا می‌داند که عاقبت ‌وضعیت فـعلی چه می‌شود. اکنون اعراب با ایران خوب نیستند و تا به‌حال، پیش‌نیامده بود که در زمان حج به حجاج ما ‌این‌گونه توهین کرده و آنان را کافر بنامند.‌ ‌آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به جنگ یمن تصریح کرد: این دعوا به نام شیعه تمام شده است، در حالی که ‌شیعیان آنجا، شیعه زیدی هستند و با ایران هم میانه خوبی ندارند و دست‌شان با القاعده در یـک کـاسـه اسـت.‌ ‌وی بـا بـیـان ایـنکه »مـشـکـلات، مـشـروط بر اینکه بخواهیم، قابل حل است« گفت: ما با اروپا و آمریکا رابطه خـوبـی نـداریم. ‌خـودمـان هم بـا خودمان می‌جنگیم و باید در این فکر باشیم که راهی پیدا شود.‌وی با اشاره به »نقش ایران در پـیـگـیـری مـسـئله فلسطین« تصریح کرد: در خـصـوص فلـسـطـیـن، حـوزه‌هـای علـمـیه خصوصا ‌با وضع فعلی، صدایشان به جایی نمی‌رسد. زیرا اگر از فلسطین حرفی زده شود، می‌گویند چرا درباره مسائل ‌داخلی سـکـوت کـرده‌ایـد؟ حـال آنـکه در مسائل داخلی هم حرف زدیم، اما صدایمان به جایی نرسید.‌
آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه »اسرائیلی‌ها قابل اعتماد نیستند و دروغگویی و ستمگری از ویژگی‌های ‌آنهاست« هشدار داد: هنگام مذاکره، انسان باید احتیاط کند. به خصوص اینکه الان یک طرف، ضعیف و دیگری قوی ‌است و از سوی دیگر مردمان عرب هم ‌اکنون خسته و مایوس شده‌اند و دولـت‌هـایشـان بـه انـدازه گـذشتـه از آنـان ‌نـمـــی‌تـــرسـنـــد.‌ ‌ایـــن مـــرجـــع تـقلـیـــد بـــا بـــیـــان ایـنـکــه »تــاثـیــرگــذاری ایــران در خصوص مسئله فلسطین، مشکل است« خـاطـر نـشان کرد: مـا در ‌داخـل گـرفتاری داریـم. بــنـــدگــان خــدا در فلــســطـیـن را بـه خـودمان نسبت می‌دهیم و در نتیجه، کسانی هـم کـه با ما لج ‌هستند، نسبت به ایـن مسئله روی خوش نشان نمی‌دهند.‌ ‌وی تــــصــــریـــــــح کـــــــرد: اگـــــــر شـــعــــــار"نــه غـزه، نـه لبنـان، جانم فدای ایـــران" ســر داده مــی شــود، دانـشـجـویـان و مـردم بـا غـزه مـخـالـف ‌نـیستند، بلکه با من مخالف هستند که از آن طرفداری می‌کنم و در واقـع، مــی‌خــواهـنــد حـربه را از طـرف مـقـابـل بگیرند.
‌لذا اگر مـسائل خودمان را حل کـنـیم خـیلـی کارها را می‌توان انجام داد.‌ ‌آیت الله موسوی اردبیلی در پـایـان بـا اعلام آمادگی نسبت به ایـنکه »حاضر است در زمینه فلسطین هر کاری انجام ‌دهد، بـه شـرط ایـنـکـه تـنها نباشد« تـصـریح کرد: بـرای مـا فـرقـی نـــــدارد کــــه یــــک کـــــافـــــر،‌یـک مسلمـان سنـی را بکشد یا یک مسلمان شیعه را.‌ ‌پیش از سخنان آیت‌الله موسوی اردبیلی، علی‌اکبر مـحـتشمی‌پور طی سخنانی با بیان ایـنـکــه »شــرایــط کــشــورهــای ‌عــربــی و اسـلامــی و جمهـوری اسلامـی، وضعیـت خاصی را برای فلسطین ایجاد کرده است« اظـهـار داشـت: اکـنــون که ‌حزب‌الله وارد حکومت رسمی لبنـان شـده، تنگنـاهـایـی را در زمینـه ورود به مسائل خارج از لبنان دارد و از سوی دیگر، ‌ایران به دلیل مسئله هسته‌ای و موضوعات داخلی، توان آن را ندارد که در این زمینه به طور فعال ظاهر شود که ‌اسرائیل هم از این فـرصـت استفاده کرده است.‌ ‌وی با بیـان تحولات اخیر مربوط به تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس شرقی، گفت: در این شـرایط، مجـامـع ‌بیـن‌المللـی سکـوت کـرده‌انـد و بـا تـوجـهبــه ایـنـکه حزب‌الله هم توان انجام چـنـیـن کاری را ندارد، فضای بـــــــدی حـــــــاکـــم اســـــــت.‌ ‌مـحـتـشـمــی‌پــور بـا اشـاره بـه »مــصــــوبـــه پـــارلــمـــان اروپــا در خــصـــوص حـــذف قـــدس از پـــایــتـخـتــی فلـســطـیــن و مـــخـــالـفـت حمـاس و جهاد ‌اســلامـی بـا آن« هـشـدار داد: ایـــن قـضیـه را زنـگ خـطـری مـی‌بـیـنم که نمی‌دانم در این زمینه چه کاری باید انجام داد، ‌زیـرا اگر حرم ابراهیمی را از دست دهـیم یکی از مـکــان‌هـای مهـم اســـلام را از دســـــت داده‌ایـــم و بـایـد کــاری کـنـیـم تـا ‌نـامـه‌ای بــرای علـمــای اسـلام نـوشتـه شــود و آنـان، دســـت بــــه کــاری بـــزنــنـــد و حـــــرکـــــت عـــمــــومــی ملــــت‌هـــای‌مــسلــمــان نــیــز بـه راه ‌بیفتد.‌
‌آیت‌الله صـانعـی نیـز در دیــــدار بــــا دبــیـــر و اعـضــای کمـــیــتــــه دانــشــجــــویــــی دبــــیــــرخـــانـــه حــمـــایـــت از ‌فلـــســطـین مــجلــس شــورای اسـلامــی، خــطــاببـه مسئولان گفت: اگر می خواهید خدمتی به فلسطین و قدس شریف کنید باید ‌فشارها را در داخل کم کنید و یاران امام را به صحنه برگردانید.‌‌به گزارش ایلنا، آیت‌الله صانعی گـفـــت: "حــق مــطلــب را حــضــــرت امــــام درخـصــوص مـسـئلـه فلسطین بیان کردند که »اســرائـیــل یــک غــده ‌ســرطــانی است.« اما معتقدم غربت بسیار شدیدی که امروز برای فلسطین وجود دارد از غربتی که در زمـان رژیـم ‌ستمشـاهـی وجود داشت بیشتر است. چرا کـه اگـر رژیم شاه، با اسرائیل می ساخت مـعلــوم بــود کـه اشـتـبــاه کــرده ‌اسـت امـا امروز طرح برخی مسائل بدون توجه به لوازم آن و یا بزرگ کردن برخی مسائل و عقبگرد از آن، به ضرر ‌قدس شریف و مسئله فلسطین است.‌"وی اظهار داشت: آیا امکـان آن وجـود نـدارد کـه ‌جـامعه را بــه گــونــه‌ای اداره کــرد کــه حتـی اجـرای مـجـازات هـای شرعی و قانونی، نشان از رحـمـت و را‌‌فـت اسـلامی ‌باشد‌؟ ‌آیت‌الله صانعی با اظهار تأسف از حادثه اهانت به تمثال مبارک حضرت امام در 16 آذر گفت: "بـــــرخـــــی‌هــــا وقــتــــی بــــه بــــن ‌بــســــت می رسند حتی از امام هـم نـمــی‌گـذرنـد و از امــام، ســرمــایـه‌گـذاری می‌کنند. انسان‌های ظـالـم، عکـس امـام را آتــش ‌مــی‌زنـنــد بـعــد مــی‌گــویـنــد کـــار دانــشــجــــویــــان بــــوده اســـت، در حــــالــی‌کــه دانشجــویــان، فــدایــی امــام هستند و همه چیزشان را از ‌امام دارند و اگر اعتراض می کنند به خاطر سخـن ایشان مـبـنـی بر اینکه »میزان، رای ملت است« می‌باشد.‌"
‌آیت‌الله صـانعـی بـــا اظــهـــــار نـگــــرانـــی از کـــــاربــــرد خــشـــــونـــــت علــیـــــه تــجــمــعــــات دانـــــشــــجــــویـــی، اظـهــــار داشـــت:"بــا خشونت، کـارها درست ‌نمی‌شود‌." ‌وی بـــا بــــیــــــان ایــــنـــکـــــه »حــــــرکــــــت گـــــروه‌هـــــای تـــروریــسـتــی هـمچـون الـقــاعــده، تصویر خشنـی از اسلام بـه جهـان معرفی کرده است« گفت: "خوف آن دارم که اعمال ایـن خشــونت‌ها سبب آن شود که فردا مذهب تـشیـع نیـز بـه عنـوان یــک مــذهــب خشـن ‌مـعـرفـی شود.‌" ‌آیـت‌اللـه صـانـعـی در ادامـه با اشاره به تـأثیرات حذف یاران امــام و انقلاب از صــحـنــه ســیــاســــی و اجـــــتــمــاعـی، بـر مـسـئلـه ‌فلــســطـیــن اظـهــار داشــت:"‌‌امـروز فضـا به گونه‌ای است که یاران امام نـمــی‌تـوانـند راجع به مسئله فلسطین حرف بزنند و ‌اگر هم ســخــنــی بــگـویـنـد ســخــن آنــان را قـبــول نــمـی‌کنند. لذا معتقدم در این شرایط، نباید یـاران امـام را تـنـهــا بگـذاریـم، بلکه ‌هرچه دشمنان و یا انسان های قاصر، دشمنی خود را با یاران امــام بـیـشـتـر مـی کنند ما باید علاقه و حـمــایــت خــود را نـسبت به ‌یاران امام بـیـشـتـر کــنــیم، خــصــوصــا یـــارانـــی کـــه وجـــودشـــان در جــامعه کارساز است." ‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات