تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۵  ، 
کد خبر : ۱۳۵۹۱۴

«بلک واتر» مجری جنایات دستوری «سیا»!


جنایات سازمان یافته و اقدامات مجرمانه ای که شرکت باصطلاح امنیتی «بلک واتر» انجام داده گریبان رهبران « سیا» و مقامات ارشد «پنتاگون» را گرفته است.
«لئون پانتا» رئیس سازمان جاسوسی «سیا» رسما اعلام کرده است که قرارداد همکاری با «بلک واتر» را لغو کرده است. اما گزارشات نشان می دهد که فقط قرارداد مربوط به همکاری سیا با «بلک واتر» در خصوص پایگاههای دورافتاده در افغانستان و پاکستان و همچنین مسلح کردن هواپیماهای بدون سرنشین به بمب های کنترل از راه دور فسخ شده است و همکاری در عملیات امنیتی و پشتیبانی همچنان ادامه دارد.
نام «بلک واتر» در پرونده های مربوط به جنایات این شرکت در عراق بر سر زبانها افتاد. نهادهای نظارتی فدرال و کنگره در بررسیهای خود از صدها مورد خلافکاریهای «بلک واتر» پرده برداشتند. دولت نوری المالکی موارد متعددی از جنایات جنگی «بلک واتر» را به کاخ سفید پنتاگون و مقامات ارتش آمریکا در عراق منعکس کرد ولی عموما با تکذیب مقامات آمریکائی به فراموشی سپرده شد اما بعدا در جریان سفر «نانسی پلوسی» رهبر دمکراتها در کنگره به بغداد با افشای این مطالب کاخ سفید و خانم کاندا لیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا مجبور به عذرخواهی رسمی از دولت عراق شدند. نوری المالکی خواستار لغو پیمان با «بلک واتر» و اخراج نیروهای «بلک واتر» از عراق شد ولی با اصرار مشترک رایس و کاخ سفید پیمان ها تجدید شد و «بلک واتر» تحت عنوان جدیدی به کار ادامه داد و نام «ایکس ای سرویس» همچنان به جنایت در عراق سرگرم بود.
مطابق گزارشات رسمی نهادهای نظارتی فدرال و کنگره «بلک واتر» دستکم در 200 مورد حوادث منجر به قتل و جرح در مقیاس وسیع در عراق مستقیما دخالت و حضور داشته و مسئول مرگ صدها شهروند عراقی بیدفاع بوده است که هیچگونه اتهامی نداشته و جرمی را مرتکب نشده بودند. برخی نفرات «بلک واتر» در جریان بازجوئی فاش کرده اند که فقط بخاطر تفریح و سرگرمی به شرط بندی برای هدف قراردادن شهروندان عبوری از کوچه ها و خیابانهای شهرها و روستاهای عراق پرداخته اند و قربانیان خود را تصادفی انتخاب می کرده اند.
افشای اطلاعات افزونتر در این خصوص نشان می دهد که برخی مقامات ارشد دولت بوش ازجمله دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق جزو سهامداران اصلی این شرکت بوده اند و مستقیما از ادامه فعالیت و حضور «بلک واتر» در عراق و افغانستان سود می برده اند.
دقیقا به همین دلیل است که حتی پس از افشای ماهیت «بلک واتر» و انعکاس بدنامی این شرکت هیچگونه تغییر جدی و موثر در عملکرد دولت در این خصوص مشاهده نشد «بلک واتر» تقریبا با همان ترکیب و مسئولیت قبلی تحت نام جدیدی توانست به حضورش در عراق و افغانستان ادامه دهد.
با وجود این بنظر می رسد که حتی در پس پرده لغو قرارداد سیا با «بلک واتر» و «ایکس ای سرویس» هم معمای دیگری نهفته است و آمریکا سعی دارد از بدنامی «بلک واتر» هم «استفاده ابزاری» کند! گزارشات حاکیست که دولتهای افغانستان و پاکستان درخصوص قتل شهروندان خود بر اثر اصابت موشکهای هدایت شونده که توسط هواپیماهای بدون سرنشین شلیک شده اند به اعتراضات گسترده ای پرداخته اند. آمریکا عموما با صدور بیانیه های طنزآمیزی ادعا می کرد گویا تمامی قربانیان حملات موشکی را اعضای طالبان و گروهک القاعده تشکیل می داده اند و دقت در هدفگیری موشکهای هدایت شونده بسیار بالا بوده است. اما پس از تکرار موارد کشتارهای فجیع بر اثر حملات موشکی سرانجام آمریکا اصل آسیب رسانی را پذیرفت لکن اعلام کرد که نابودی تروریسم بین المللی بهرحال هزینه هائی دارد! و ممکن است شهروندانی هم به قتل برسند.
اکنون واشنگتن سعی دارد «بلک واتر» را مسئول «خطای تنظیم» و «خطای هدفگیری» معرفی کند و با لغو پرجنجال قرارداد با «بلک واتر» خود را تبرئه نماید!
روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز در این زمینه فاش کرده است که قرارداد «سیا» با «بلک واتر» و «ایکس ای سرویس» به آنها اجازه می داد که هواپیماهای بدون سرنشین را به بمب های کنترل از راه دور مجهز نمایند. اما این اقدامات در ماههای اخیر باعث مرگ یا قطع عضو صدها تن از روستائیان افغانی و پاکستانی شده است. حال آیا سیا مجاز نبوده است این قبیل مشاغل حساس و مسئولیت آور خود را به کمپانیهای امنیتی بخش خصوصی واگذار نماید. با اینهمه کاملا بعید بنظر می رسد که لغو قرارداد «بلک واتر» بخاطر این موارد باشد و در واقع «سیا» عمدتا بخاطر فرار از بازخواست و مسئولیت در این زمینه هم به فرافکنی متوسل شده و ترجیح داده است که ناکامیهای خود را به حساب «بلک واتر» بگذارد و از بدنامی این سازمان جهنمی «استفاده ابزاری» کند. اما صرفنظر از این مسائل بررسی سوابق امر این احتمال جدی وجود دارد که چندی بعد «بلک واتر» «ایکس ای سرویس» در قالب شرکت جدیدالتاسیس با همان تیم عملیاتی به کشتار دستجمعی و جنایات جنگی بیشتر متوسل شوند و پرونده فجایع و جنایات آمریکا در عراق و افغانستان را باز هم قطورتر از گذشته سازند. چرا که این دو شرکت هم چیزی بیشتر از «اقدامات دستوری» را انجام نداده اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات