تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۳۶۵۴۹

بحران سیاسی در عربستان


عربستان در سال 2009 میلادی، سال پرتلاطم و سراسر بحرانی را پشت سرگذاشت، که در این راستا می توان به رویدادهای داخلی که به کودتا منجر شد و واردشدن ارتش آن کشور در جنگ با الحوثی ها به عنوان دو موضوع مهم اشاره کرد. اختلاف بر سر جانشینی پادشاه در عربستان، درگیری و تنش درخانواده سلطنتی آل سعود را درسال2009 آشکار کرد موضوع از این قرار بود که «بندربن سلطان» شاهزاده 60 ساله سعودی که فردی سرشناس و شناخته شده و درغرب بویژه آمریکا به شمار می رود تلاش کرد برای تثبیت جایگاه خود دراین کشور «ملک عبدالله» را از پادشاهی عربستان برکنار کند. تلاش این شاهزاده سعودی که نزدیک به 22 سال به عنوان سفیر عربستان در آمریکا، مشغول به کار بود، برای برکناری پادشاه از آنجا نشأت گرفت که حال پدرش شاهزاده سلطان ولیعهد کنونی سعودی به وخامت گرائید و احتمال مرگ وی بیش از پیش آشکار و آل سعود در فکر جایگزینی فرد دیگری به جای آن بود.
نظام حکومتی در عربستان به گونه ای خاص است، چرا که پادشاه پست نخست وزیر را داراست و ولیعهد وی به عنوان معاون اول نخست وزیر به شمار می رود و معاون دوم نخست وزیر بعد از ولیعهد به پادشاهی خواهد رسید.
ملک عبدالله پادشاه عربستان درحال حاضر 15پسر و 21 دختر از چهار زن عربستانی، سوری، لبنانی و اردنی دارد و پسربزرگ وی «متعب» که هم اکنون معاون رئیس گارد ملی به شمار می آید، به دلیل نفوذ نظامی و اینکه مادرش عربستانی است، شانس بیشتری برای تصدی منصب ولایتعهدی دارد.
طی سالهای اخیر، ملک عبدالله پادشاه هشتاد و چند ساله عربستان، شورایی مرکب از اعضای عالیرتبه این خاندان تحت عنوان «هیئت بیعت» تاسیس کرد تا به مناقشات درون خانواده پایان دهد. درعین حال ملک عبدالله درکنار این شورا و ذیل عنوان «جوان گرایی» با استناد به بالا بودن سن فرزندان عبدالعزیز- برادران خود- تلاش کرد تا سلطنت، را پس از خود از دایره فرزندان عبدالعزیز به فرزندان خود منقل کند، که این مسئله مناقشات تازه ای را در آن کشور در پی داشت.
درکنار آن سرکوب مخالفت های داخلی با سیطره آل سعود درعربستان درسال2009 میلادی ازسوی مسئولان عربستانی شتاب بیشتری گرفت که دراین میان شیعیان بی نصیب نبودند.
موج اعتراضات حدود هفت میلیون شعیه سعودی که در 40 درصد از خاک عربستان سکونت دارند، یک چالش عمده و کلیدی برای دولت این کشور است، چرا که شیعیان عربستان در منطقه ای استقرار دارند که منابع عظیم نفت و گاز در آن قرار دارد، اما شیعیان از محرومیت و تبعیض گسترده ای رنج می برند.با وجود این، ساکنان قطیف، الاحساء، نجران والشرفیه، ایام حج را فرصت مناسب طرح محرومیت های خود می دانند و از این رو همواره شاهد تظاهرات سیاسی آنان در موسم حج هستیم. براساس این گزارش، پلیس امنیتی عربستان، چندین هزار نفر را که ادعا شده است در فعالیت های تروریستی و شورشی دست داشته اند، را پس از گذشت چندین سال از بازداشت آنها، همچنان در حبس نگه داشته است.علاوه بر این، رژیم آل سعود تلاش می کند تا مساجد شیعه را به بهانه بازسازی تعطیل، و سپس آنها را ویران و تاکنون به این شیوه مساجد زیادی در مناطق شیعه نشین الاحسا، قطیف و دمام تعطیل کرده است.
عربستان و شیعیان صعده
رژیم عربستان در ادامه سیاست وهابیگری و ضدشیعی خود در امور داخلی کشور همسایه اش (یمن) نیز مداخله کرده است و به انحای مختلف تلاش کرده است، شیعیان آن کشور موسوم به الحوثی ها را نابود کند.
دراین راستا، از کمک های مالی به دولت علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن گرفته تا دخالت مستقیم ارتش، همچنان این سیاست آل سعود ادامه داشته است.
ارتش عربستان درسال 2009 میلادی با بهانه قراردادن مرگ یک سرباز مرزی خود در منطقه مرزی «الخوبه» که توسط افراد ناشناس مورد تعرض قرارگرفته بود به خاک یمن حمله کرد و بسیاری از مردم بی گناه شیعه صعده را به شهادت رساند.
تحلیل گران مسائل نظامی در منطقه خاورمیانه، این اقدام عربستان را در راستای بی کفایتی و ناتوانی دولت مرکزی یمن و ترس عربستان از نفوذ و تاثیر شیعیان الحوثی بر ساکنان شیعی عنوان کردند که باعث شد مسئولان سعودی خود راساً وارد این قضیه شوند.در ابتدای تهاجم گسترده عربستان به الحوثی ها، مسئولان این کشور قول دادند که طی چند روز آنها را از صفحه روزگار محو خواهندکرد، اما گذشت زمان و پایداری شیعیان صعده، خلاف آن را به اثبات رساند و عربستان را با چالش جدیدی در داخل خاک خود مواجه کرد. چرا که وعده وعیدهای مسئولان عربستانی در مورد عملیات برق آسا و ادامه جنگ، باعث نارضایتی در بین مردم و شیعیان آن کشور شد.به اعتقاد کارشناسان، شرکت در جنگ صعده قطعا مشکلاتی را در آینده برای دربار سعودی به وجود خواهدآورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات