تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۱۳۸۰۰۵
سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران

ملت ایران با تهدیدها دست از حقوقش بر نمی‌دارد


فعالیت‌های هسته‌ای ایران جای نگرانی ندارد
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اظهارات فراتینی وزیر خارجه ایتالیا که گفته باید جلوی برنامه هسته‌ای ایران را گرفت زیرا برای همه نگران‌کننده است، اظهار داشت: همانگونه که قبلا گفتیم اظهارات عجولانه و بدون اطلاعات صحیح، درست نیست. اگر مقامات این کشورها نگران بحث فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح‌آمیز هستند، موضوعات روشنی وجود دارد که می‌توانند به آنها بپردازند. از جمله کشورهایی که رسما در این جهت حرکت کرده و اقدام به ایجاد جنگ و درگیری می‌کنند.
وی افزود: اگر نگاه کنند رژیم صهیونیستی را به طور واضح و روشن خواهند دید.
مهمان‌پرست فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را روشن خواند و گفت: این فعالیت‌ها، جای نگرانی ندارد و اگر مایل هستند می‌توانیم در مذاکرات عدم نگرانی را به آنها منتقل کنیم.
نشست لندن در صورت کمک به وضعیت افغانستان مثبت خواهد بود
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره حضور ایران در نشست لندن درباره افغانستان که سؤال دیگر خبرنگار فارس بود، با بیان اینکه ما همان موضع قبلی خود را در این زمینه داریم، اظهار داشت: اگر احساس کنیم رویکرد اجلاس می‌تواند به وضعیت افغانستان کمک کرده و رویه درستی را در پیش بگیرد، نسبت به آن با دید مثبت نگاه می‌کنیم.
برخوردهای سیاسی راهگشا نیست
خبرنگاری در ادامه به نشست 1+5 در نیویورک درباره قطعنامه هسته‌ای ایران که نتیجه‌ای به همراه نداشت، اشاره کرد و پرسید چقدر دیپلماسی جمهوری اسلامی در این زمینه موثر بوده است که مهمان‌پرست در پاسخ گفت:‌ بحث هسته‌ای ما رویه خود را دنبال می‌کند و برنامه‌هایی که در دستور کار داریم به خوبی به پیش می‌رود.
وی فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را در چارچوب آژانس دارای جنبه حقوقی دانست و تصریح کرد:‌ برخوردهای سیاسی راهگشا نیست.
مهمان‌پرست اضافه کرد: امیدواریم با رویکرد منطقی از سوی کشورهایی که به این موضوع وارد شده‌اند بحث‌ها به جهت اصلی و درست خود هدایت شود.
قرار شد صبور باشید
یکی از خبرنگاران نیز به تاریخ مقرر در خصوص تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران و اظهارات اخیر احمدی‌نژاد که از خبرهای خوش درباره سوخت 20 درصد خبر داده، اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره اظهار داشت: قرار شد صبور باشید، خبر خوش را از زبان رئیس‌جمهور خواهید شنید.
تعویق سفر جلیلی ربطی به موضع‌گیری روسیه ندارد
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره لغو سفر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو گفت: سفر آقای جلیلی به روسیه مهم است و در خصوص مسائل مختلف موجود بین دو کشور مذاکراتی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه این سفر نیاز به هماهنگی‌هایی دارد تا برنامه‌های خوبی تنظیم شود، گفت: قرار است در فرصت دیگری که هماهنگی‌ها صورت ‌گیرد، این سفر انجام شود.
سخنگوی وزارت خارجه جابجایی زمان سفر مقامات عالیرتبه را با توجه به فشردگی زمان طبیعی دانست و گفت: اینکه سفر به تاریخی دیگر موکول شود، موضوعی غیرطبیعی نیست.
مهمان‌پرست تصریح کرد که تعویق این سفر به موضع‌گیری روسیه در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ربطی ندارد.
به ملت‌ها توهین نشود
یکی از خبرنگاران به اعمال بازرسی‌ها در فرودگاه‌های آمریکا در خصوص اتباع 14 کشور اشاره کرد و مهمان‌پرست این اقدام را درست ندانست و با بیان اینکه ما ملاحظات امنیتی کشورها را درک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: البته شیوه و اقدامات این کشورها باید به گونه‌ای باشد که به ملت‌ها توهین نشود و مخالف شئون اخلاقی و اعتقادی مردم دیگر کشورها نباشد.
هر تصمیمی به صلاح باشد با قاطعیت دنبال می‌کنیم
خبرنگاری در خصوص تعطیلی سفارت انگلستان در تهران سؤال کرد که مهمان‌پرست با بیان اینکه نظر مردم ما در اتخاذ سیاست‌های کشور دخالت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تنظیم روابط با دیگر کشورها، توجه به اهمیت و زوایای مختلف آن توسط دستگاه سیاست خارجی در دست انجام است.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد رابطه با انگلیس هم در مجلس و هم در شورای عالی امنیت ملی مباحثی مطرح شده، خاطرنشان کرد: دستگاه سیاست خارجی با بررسی جدی و دقیق موضوعات مربوط به این رابطه را انجام می‌دهد و هر تصمیمی که به صلاح و منفعت کشور باشد با قاطعیت دنبال می‌کند.
نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در آنکارا
سخنگوی وزارت خارجه سفر هفته آینده منوچهر متکی به ترکیه را در چارچوب اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دانست و گفت: در این کمیسیون روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما رابطه خوبی با ترکیه داریم و انشاءالله با این اجلاس روابط هر چه بیشتر گسترش می‌یابد.
بازی رسانه‌ای
وی در خصوص خبر اشپیگل مبنی بر اینکه ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند، مطالب رسانه‌ها راجع به فعالیت‌های هسته‌ای و اطلاعات سری را یک نوع بازی رسانه‌ای خواند و گفت: اگر مطالب مستندی باشد، حتما به آژانس منعکس شده و مسئولین آژانس آن را به دقت بررسی می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر کوچکترین مطلبی علیه ما پیدا کرده بودند حتما با وسعت زیاد از آن مطلع شده بودند.
وی با بیان اینکه گزارش‌های آژانس و مدیرکل آن موید فعالیت صلح‌آمیز ما بود، طرح این گونه اخبار را درست ندانست.
رفتن به سوی تحریم مثبت نیست
مهمان‌پرست در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر حمایت اتحادیه اروپا از اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: رفتن به سمت بحث‌های تهدید و تحریم، رفتار مثبتی نیست آن هم در خصوص کشوری که به عنوان عضو متعهد در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه اغراض سیاسی دنبال این بحث‌ها است، ‌گفت: ‌ملت ما نشان داده که با تهدید و روش‌های غیرمنطقی حاضر نیست از حقوقش دست بردارد و انشاءالله با قدرت تمام به سمت پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک قدم برمی‌داریم و همه مردم دنیا در آینده شاهد نتایج آن خواهند بود.
فرانسوی‌ها اسیر فضاسازی‌های آمریکا نشوند
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص درخواست فرانسه از اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، ابراز امیدواری کرد که مقامات فرانسوی از صحبت‌های سنجیده، منطقی و رویکردهای صحیح در رابطه با ایران استفاده کرده و اسیر فضاسازی‌های آمریکا و دیگر کشورها نشوند.
وی با بیان اینکه تحریم و رفتن به سمت محدود کردن روابط اقتصادی، شرکت‌های آنها را بیشتر متضرر می‌کند، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ای که با آژانس داشتیم چند مورد ابهام‌انگیز مطرح شده بود که توافق کردیم در صورت پاسخ و ابهام‌زدایی این موارد از دستور کار خارج شود و پرونده هسته‌ای ایران در مسیر طبیعی خود قرار گیرد.
وی ادامه داد:‌ آن سؤالات به طور مکتوب و مستند پاسخ داده شد و تاییدیه آژانس در این زمینه وجود دارد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: پرونده هسته‌ای ایران در مسیر طبیعی خود قرار دارد و بحث‌ها و سؤالاتی که مطرح می‌کنند بحث‌هایی ادعایی بوده که هیچ وقت حاضر نشدند حتی اسناد مورد ادعایشان را به طرف ایرانی ارائه دهند.
اگر برنامه‌های متکی اجازه دهد در اجلاس داووس شرکت می‌کند
مهمان‌پرست درباره حضور متکی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس نیز اظهار داشت: از آقای متکی برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آمده که در دست بررسی است و اگر برنامه‌های ایشان اجازه دهد در اجلاس شرکت می‌کند.
سفر امروز متکی به ایروان
سخنگوی وزارت خارجه سفر امروز متکی به ایروان را در چارچوب کمیسیون مشترک دو جانبه ایران و ارمنستان و در راستای گسترش روابط عنوان کرد.
رویکرد منطقه‌ای برای حل مشکلات افغانستان
مهمان‌پرست درباره سفر رحیمی معاون اول رئیس‌ جمهور به استانبول برای شرکت در نشستی درباره افغانستان، با بیان اینکه اجلاس‌های مختلفی در رابطه با افغانستان در منطقه برگزار شد، آن را نشانگر نگرانی‌ کشورهای منطقه از وضعیتی دانست که در حال حاضر در افغانستان وجود دارد.
وی با اشاره به افراط‌گرایی،‌ تروریسم و مواد مخدر که مردم افغانستان با آن دست به گریبان هستند و قابل سرایت به کشورهای همسایه و منطقه است، اظهار داشت: کشورهای زیادی فکر می‌کنند که می‌توانند برای حل این مشکل قدم‌هایی را بردارند.
وی افزود:‌ ما به عنوان همسایه مهم افغانستان و کشوری که در منطقه از موقعیت مهمی برخوردار است نقطه ‌نظراتی را برای حل مشکل داریم. این مشکلات باید ریشه‌یابی شده و رویکرد منطقه‌ای در قبال آنها اتخاذ شود.
مهمان‌پرست دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و رویکرد نظامی را در این زمینه حلال مشکل ندانست و گفت: بلکه این دخالت‌ها به گسترش مشکلات منجر می‌شود.
همکاری‌های پزشکی ایران و آمریکا
یکی از خبرنگاران به سفر تعدادی از مقامات آمریکایی‌ به شیراز و آغاز همکاری ایران و آمریکا در زمینه پزشکی اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: فعالیت‌ها در زمینه پزشکی و انسان ‌دوستانه بین بخش‌های تخصصی ایران و آمریکا موضوع جدیدی نیست. با توجه به پیشرفت علم پزشکی در ایران و تجربیات خوب جمهوری اسلامی در خصوص نوزادان، یکی از ایالت‌های آمریکا به دلیل مشکلاتی که در این زمینه دارد خواستار کسب تجربه از جمهوری اسلامی بود که در چارچوب همکاری پزشکی و انسان‌ دوستانه انجام می‌شود و فکر نمی‌کنم حساسیت خاصی داشته باشد.
هیچ کشوری نباید وارد شود
وی درباره ورود دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی به مذاکرات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: هیچ کشوری نباید وارد شود. بحثی که ما داریم بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی است. ما منتظر تاریخ و آمادگی طرف مقابل هستیم تا در مورد این بسته مذاکره شود و آماده‌ایم در مورد نقاط مشترک بسته با آنها صحبت کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که موضوع هسته‌ای ما روال طبیعی خود را دارد، تصریح کرد: این موضوع، موضوعی نیست که در دستور کار مذاکره با هیچ کشوری باشد.
ابهام نسبت به انگیزه‌های پشت سر لشکرکشی به هائیتی
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور نیروهای نظامی آمریکا در هائیتی، با ابراز تاسف از وقوع زمین ‌لرزه در هائیتی و خسارات جانی و مالی وارده به مردم این کشور و با بیان اینکه این حادثه عواطف افکار عمومی در نقاط مختلف جهان را جریحه‌دار کرد، اظهار داشت: ما اولین محموله غذایی، دارویی و پوشاک را ارسال و تیم پزشکی ما نیز اعزام و کلینیک سیار ما دایر شد. به زودی دومین هواپیمای کمک‌های ایران و دومین تیم پزشکی 15 نفره ما وارد هائیتی خواهد شد و یک برنامه یک ماهه خواهد داشت تا این کشور از وضعیت بحرانی خارج شود.
مهمان‌پرست با بیان اینکه بسیاری از کشورها به دلیل مسائل انسان دوستانه کمک به هائیتی را در دستور کار قرار داده‌اند، اظهار داشت: اینکه به شکل نظامی و لشکرکشی در این شرایط انجام شود سؤالی است که بسیاری از کشورها با آن مواجهند و نسبت به انگیزه‌هایی که پشت سر این لشکرکشی وجود دارد، ابهام دارند.
وی گفت: امیدواریم مقامات آمریکایی بتوانند دلایل خود را برای توجیه افکار عمومی ارائه کنند.
آمریکا گروه تندر را به ایران مسترد کند
یکی از خبرنگاران درباره دلیل احضار سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره خاطرنشان کرد:‌ سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است و مسائلی که در رابطه با ایران اتفاق می‌افتد و رد و نشانه‌ای از دخالت آمریکا در آن وجود داشته باشد از طریق سفارت سوئیس به آمریکا منتقل می‌شود.
مهمان‌پرست ادامه داد: در پی شهادت استاد علی محمدی و اعلام مسئولیت این ترور از سوی گروه تندر و فعالیت این گروه در آمریکا، ما با احضار سفیر سوئیس از آمریکا پاسخ خواستیم و آمریکایی‌ها باید درباره پذیرفتن یک گروه تروریستی در کشورشان پاسخ دهند.
وی افزود: ما خواستار استرداد این جنایتکاران به ایران هستیم.
سفر قائم مقام وزیر خارجه سوئیس به تهران
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر قائم مقام وزیر خارجه سوئیس به تهران نیز با بیان اینکه روابط دوجانبه تهران و برن در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: ما موضوعات مختلفی از جمله همکاری در زمینه انرژی را در دستور کار داریم.
پیش‌بینی شما از نشست لندن چیست؟
یکی از خبرنگاران پیش‌بینی وزارت خارجه درباره نشست لندن در خصوص افغانستان که قرار است هشتم بهمن‌ماه برگزار شود را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر تغییر جدی و بازنگری در رویکرد کشورهایی که از بیرون منطقه وارد افغانستان شده‌اند و کار نظامی را در دستور کار خود قرار داده‌اند ایجاد نشود، مشخص است که نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد.
وی با بیان اینکه باید ریشه‌های مشکل افغانستان شناسایی شود، خاطرنشان کرد: ما از ابتدا تاکنون رویکرد نظامی را غلط می‌دانستیم. نتیجه حضور نیروهای نظامی در طول این مدت و هزینه‌هایی که بر مردم افغانستان تحمیل کردند، نشانگر شکست آنها بوده است. نه تنها تروریسم ریشه‌کن نشد بلکه مواد مخدر افزایش یافت و مشکلات افغانستان نیز حل نشد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در پی حضور نیروهای خارجی ما شاهد گسترش فعالیت‌های تروریستی بودیم که در حال حاضر در حال سرایت به دیگر کشورهاست. متاسفانه مواد مخدر که مسئولیت مستقیم آن با انگلیس بود در طول حضور نیروهای انگلیسی در افغانستان چندین برابر شد.
وی افزود: انگلیسی‌ها باید پاسخ دهند که این چه رویکردی بود که به جای حل مشکل، باعث گسترده‌تر شدن مشکل شد.
مهمان‌پرست با اشاره به شکست‌ رویکردهای کشورهای فرامنطقه‌ای در افغانستان و انتخابات پیش رو در انگلیس، اظهار داشت: شاید منظور از این تلاش‌ها و برگزاری این اجلاس‌ها نشانگر آن باشد که برای انتخابات آینده نگرانند.
وی با تاکید بر اینکه آنها باید به افکار عمومی پاسخ دهند، گفت: حضور آنها در افغانستان و هزینه‌هایی که صرف کردند نتیجه‌ای نداد. اگر این رویکرد تغییر نکند، به نظر نمی‌آید که کمکی به وضعیت افغانستان بشود.
سفرا می‌توانند از مقامات کشوری و لشکری باشند
یکی از خبرنگاران خارجی به اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه سفیر ایران در بغداد از اعضای سابق سپاه پاسداران بوده اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: کسانی که در کشورهای مختلف به عنوان سفیر تعیین می‌شوند می‌توانند از مقامات کشوری و لشکری باشند. بسیاری از سفرای آمریکایی هم می‌توانند از ژنرال‌های آمریکایی باشند. ممکن است در بین برخی سفرا کسانی باشند که سوابق این فعالیت را داشته باشند.
وی افزود: با توجه به وضعیت کشورهای مختلف، سفیر با خصوصیات آن کشور انتخاب می‌شود. برخی کشورها حالت جنگی و وضعیت غیرعادی دارند که حتما افرادی انتخاب می‌شوند که می‌توانند به حل مشکلات آن کشور کمک کنند.
منتظریم آثار تغییر را ببینیم
یکی از خبرنگاران با اشاره به گذشت یک سال از دولت باراک اوباما درباره شعار تغییر و عملی شدن این شعار سؤال کرد که مهمان‌پرست در این خصوص اظهار داشت: احساسی که آمریکایی‌ها دارند این است که این تغییر صورت نگرفته و همچنان رویکرد دولت جدید آمریکا ادامه رویکرد دولت سابق و جمهوری‌خواهان است.
وی با بیان اینکه ما منتظریم آثار این تغییر را ببینیم، افزود: متاسفانه چیزی جز ادامه سیاست‌های اشتباه گذشته آمریکا را مشاهده نکردیم.
مهمان‌پرست در ادامه در خصوص تغییر رویکرد دولت اوباما در قبال چین، روسیه و اتحادیه اروپا با ذکر این نکته که اطلاعات ما نشانگر این رویکرد نیست، گفت: شما از رابطه آمریکا با چین، روسیه و اتحادیه اروپا و موضع‌گیری‌های آنها می‌توانید به این نکته برسید.
وی در خصوص برخی اظهارنظرات مبنی بر اینکه اوباما توانسته رابطه‌اش را با سازمان ملل حفظ کند نیز خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم در مورد سازمان ملل اتفاق جدیدی افتاده باشد. اگر قرار بود رویکرد دولت آمریکا نسبت به سازمان ملل و مصوبات آن تغییر کند یکی از نشانه‌های آن محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس است که گزارش گلدستون از این جنایات جنگی حکایت داشت.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: همچنان مثل سابق از این جنایات چشم‌پوشی می‌شود و ما شاهد سیاست غیرمنطقی و دوگانه در رویکردهای آمریکا هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات