تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۳۸۲۱۱
جزئیات برنامه کشتار هدفمند بلک واتر

سوداگران مرگ

ترجمه: امید جعفرنژاد اشاره: دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت که آیا یکی از سیاه‌ترین فصل‌های دوره ریاست‌جمهوری بوش یعنی رابطه میان دولت وی و شرکت امنیتی خصوصی بلک‌واتر باید مورد بازنگری قرار بگیرد یا خیر. کارمندان سابق بلک‌واتر می‌خواهند در مورد فعالیت‌های مبهم این شرکت شفاف‌سازی‌ شود. این شرکت از جمله شرکت‌های خصوصی امنیتی است که در آمریکا فعالیت دارند. نام این شرکت بعد از رسوایی‌های حمله به غیرنظامیان در عراق و همچنین بعضی موارد دیگر بی‌قانونی در این کشور، بر سر زبان‌ها افتاد. نشریه آلمانی اشپیگل، به جزئیات برنامه اعزام جوخه‌های نظامی به‌منظور کشتار هدفمند رؤسای مظنون القاعده در افغانستان که عمدتا توسط این شرکت انجام شده اشاره می‌کند.

سوزان بورک که یک وکیل دادگستری ایالات متحده است، از باراک اوباما وقتی کاندیدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2008 میلادی آمریکا بود حمایت کرد. اما اکنون که اوباما رئیس‌جمهور شده است، بورک به این نتیجه رسیده که دیدگاه‌هایش تفاوت‌های بسیار زیادی با دیدگاه‌های اوباما دارند.
اوباما با انجام تحقیقات درباره زیاده‌روی‌های دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مخالفت می‌کند، درحالی‌که این وکیل خواستار انجام بازرسی و تحقیقات در این باره است. اوباما تاکنون از پاسخ به این سؤال که آیا قانون اساسی آمریکا در به‌اصطلاح جنگ علیه تروریسم نقض شده یا خیر خودداری کرده است. بورک می‌خواهد تا تحقیقات دقیقا روی این موضوع متمرکز شود. اوباما به آینده نگاه می‌کند، درحالی‌که گذشته مد نظر این وکیل دادگستری است.
هنگامی که بورک به گذشته‌ها نگاه می‌کند، موارد واقعا زشتی را می‌بیند. یکی از این موارد کشتار 17غیرنظامی در عراق است. آنها زنان و کودکانی هستند که در میدان نیسور بغداد روی زمین افتاده‌اند. این افراد در تاریخ 16سپتامبر 2007 میلادی توسط سوداگرانی که برای بلک‌واتر، شرکت امنیتی خصوصی آمریکا کار می‌کردند، کشته شدند. این وکیل آمریکایی اندرو مونن، یکی از کارمندان شرکت بلک‌واتر را مشاهده می‌کند که پس از میهمانی کریسمس در سال 2006 میلادی درحالی‌که کاملا مسلح شده بود به بغداد رفت و بدون هیچ دلیلی یک مرد را با گلوله کشت. بورک صدای گلوله‌ای را می‌شنود که از یک بالگرد بلک‌واتر شلیک شد و بر اثر آن در تاریخ 9‌سپتامبر 2007 میلادی، مرد بی‌گناهی در یکی دیگر از میدان‌های بغداد جان سپرد.
اما بیشتر از همه، بورک نگاهش به اریک پرینس، بنیانگذار شرکت بلک‌واتر و مالک سابق آن می‌افتد. این وکیل آمریکایی از پرینس به‌عنوان سوداگر مرگ عصر حاضر نام می‌برد و این مرد 40‌ساله را متهم می‌کند که فرهنگ بی‌قانون و توجیه‌ناپذیری را در بلک‌واتر ایجاد کرده است؛ جایی که استفاده مکرر و غیرضروری از نیروهای مرگبار امری عادی تلقی می‌شد. بورک در نظراتش شرکت بلک‌واتر را به جنایات جنگی متهم کرد. دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در بخش شرقی ویرجینیا در منطقه الکساندریا این روزها در حال بررسی این موضوع است که آیا پرونده مدنی این وکیل آمریکایی را بررسی کند یا خیر.
آمریکا در فهرست جنایت‌ها
جهان سیاسی هم باید بعضی از تصمیماتش را بگیرد. سؤال نخست این است که آیا دولت ایالات متحده جامع‌ترین گزارش به‌روزشده در مورد نحوه رفتار با مظنونان تروریستی را به اطلاع عموم خواهد رساند یا خیر. پورتر گوس، رئیس سابق سازمان سیا می‌گوید: این موضوع به‌تنهایی باعث وقوع یک توفان سیاسی در واشنگتن می‌شود.
همچنین، این امر موجب می‌شود کار دولت آمریکا برای بی‌اعتنایی به درخواست‌ها به‌منظور انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های غیرقانونی جنگ علیه تروریسم، دشوارتر شود.
اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده در پایان ماه ژوئن این گزارش را که توسط بازرس کل سیا در سال‌2004 میلادی آماده شده بود، خواند اما وی 2روز کامل را در دفترش در واشنگتن دی سی به مطالعه این سند پرداخت. وی درحالی‌که از جنایت‌های صورت‌گرفته با نام آمریکا وحشت کرده بود، امکان انتصاب یک بازرس ویژه را بررسی کرد. منابعی در واشنگتن اعلام کردند که هولدر در رسیدن به هدف خود موفق شده و این امر وی را بیشتر در اردوگاه بورک قرار می‌دهد تا در گروه اوباما.
شرکت بلک‌واتر اتهامات مطرح‌شده از سوی بورک را تهمت‌های بی‌پایه و اساس توصیف کرد و مدعی شد پرونده‌هایی که وی از آنها نام می‌برد، وقایعی گسسته هستند. طبق مطالبی که وکلای بلک‌واتر اظهار داشتند، بر اثر شرایط محفاظتی که این شرکت به‌وجود آورد، هیچ دیپلماتی در طول دوره قرارداد، کشته یا مجروح نشد.
منابع خارجی جنگ
پس از حمله القاعده به مرکز تجارت جهانی آمریکا در تاریخ 11‌سپتامبر 2001‌میلادی، بوش و دیک چنی، معاون وی استفاده گسترده از پیمانکاران امنیتی خصوصی را برای نخستین بار آغاز کردند. این سوداگران در صورت نبود نیروی انسانی به کار گرفته می‌شدند؛ به‌خصوص در زمینه امنیت شخصی و انجام کارهای کثیفی مانند بازجویی از بازداشت‌شدگان؛ بنابراین به اعتبار پرسنل نظامی ایالات متحده هیچ خدشه‌ای وارد نمی‌شد. شرکت اریک پرینس با جمع‌آوری بیش از یک میلیارد دلار درآمد از مالیات‌دهندگان، یک‌شبه کاملا به یک امپراتوری تبدیل شد.70‌درصد از قراردادهای شرکت بلک‌واتر با دولت آمریکا، قراردادهایی بودند که در آنها مبلغی درج نشده بود.
مهم‌ترین پرسنل شرکت بلک‌واتر که جنگجویان آن بودند و در داخل آمریکا از آنها به‌عنوان تیراندازها یاد می‌شد، از سراسر جهان از جمله فیلیپین و آمریکای لاتین استخدام می‌شدند. در سال 2007 میلادی، این شرکت با افتخار، نام خود را به بلک‌واتر جهانی تغییر داد.
فایده خصوصی‌سازی‌ جنگ برای ریاست‌جمهوری بوش امری مشهود بود. به‌کارگیری پیمانکاران بلک‌واتر ارزان‌تر از سربازان معمولی آمریکایی است. هنگامی که آنها کشته می‌شدند، به همسران بیوه‌شان غرامت اندکی پرداخت می‌شد، درحالی‌که ارتش ایالات متحده به بازماندگان و خانواده سربازها کمک هزینه دائمی پرداخت می‌کند. علاوه بر این، آمار کارمندان کشته‌شده بلک‌واتر هرگز به‌عنوان بخشی از آمارهای رسمی محسوب نمی‌گردد، بنابراین مرگ آنها بی‌سروصدا اعلام می‌شود و این موضوع برای رئیس‌جمهور آمریکا هم راحت‌تر و بی‌دردسرتر است.
در پایان دوره ریاست‌جمهوری بوش، بلک‌واتر پیمانکاران کمتری داشت، بنابراین نام آن به شرکت خدماتی Xe تغییر کرد اما سوزان بورک سرسخت‌ترین دشمن این شرکت به مبارزه خود ادامه داد.
بلک‌واتر در اختیار سیا
براساس اظهارات شاهدان، بعضی از پروازها توسط دو شرکت هواپیمایی «پرزیدنشال ایرویز» و «ای ویشن ورلدواید» صورت می‌گرفت که پرینس مالکیت آنها را بر عهده داشت. وزارت دفاع آمریکا در سال‌2003 میلادی به این دو شرکت هواپیمایی مجوزی مخصوص داد تا این پروازها را انجام دهد.
براساس اظهارات شاهد اول، بلک‌واتر با یکی دیگر از فعالیت‌های بحث‌انگیز خود در طول سال‌های ریاست‌جمهوری بوش به سازمان سیا کمک کرد. در این گزارش شاهد اول می‌نویسد: سیا شرکت بلک‌واتر را در اختیار خود داشت تا کشتارهای هدفمند و از پیش تعیین‌شده را در افغانستان هدایت کند.
لئون پانه‌تا، رئیس جدید سیا در دوره ریاست‌جمهوری اوباما طی جلسه‌ای که ماه ژوئن پشت درهای بسته درکنگره برگزار شد، به قانونگذاران آمریکایی درباره برنامه‌ای مخفی برای کشتن یا دستگیر کردن عوامل القاعده که از 8 سال پیش شروع شده بود، مطالبی را عنوان کرد. هدف این برنامه به‌اصطلاح ترور، استخدام و آموزش نیروهای ویژه برای کشتن رهبران ارشد القاعده بود.
مجوزی برای کشتن
براساس اظهارات پانه‌تا، چنی از سازمان سیا درخواست کرد تا این برنامه مخفی را در اختیار کنگره قرار ندهد. در آن زمان بحث بر سر این موضوع بود که هنگام مبارزه با تروریسم، سازمان سیا بدون کسب اجازه مخصوص از سوی کنگره آمریکا، مجوزی برای کشتن در اختیار دارد. براساس شهادت سازمان سیا در برابر سنای ایالات متحده، افشای این برنامه هرگز از مرحله آموزش فراتر نرفت.
خبرنگار اشپیگل به شرکت بلک‌واتر و سیا رفت و محتوای گزارش را به مقامات این شرکت‌ها و سازمان‌ها نشان داد اما آنها در این باره هیچ اظهارنظری نکردند. سخنگوی سیا تمایلی برای تائید یا رد همکاری با بلک‌واتر با توجه به برنامه ترور یا انتقال مخفیانه بازداشت شدگان از خود نشان نداد. وی گفت: ما درباره روابط و قراردادهای خود اظهارنظر نمی‌کنیم. اگر چه سخنگوی سیا جزئیات بیشتری از این ماجرا را فاش نکرد اما وی با وجود این تاکید کرد که در این گزارش به اشتباهاتی که سیا و بلک‌واتر انجام داده‌اند، اشاره شده است.
استیسی دیلوک، سخنگوی شرکت خدماتی Xe یا همان بلک‌واتر در ‌ایمیل خود نوشت: به‌دلیل ماهیت حساس این اتهامات، ما هم‌اکنون تمایلی به اظهارنظر نداریم. ایراد اتهامات به سیا و بلک‌واتر موجب افزایش ناآرامی درکنگره شده است و سناتورها می‌خواهند درباره برنامه ترور مخفی بیشتر بدانند. همچنین، جمعه گذشته مشخص شد که بلک‌واتر در حملات هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا در افغانستان و پاکستان دست داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات