تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۳۸۳۹۶
خط‌ و نشان‌های توکیو برای واشنگتن

چرا رژیم صهیونیستی از ژاپن جدید می‌هراسد؟


امین ارشادی
آنچه در این انتخابات پارلمانی اخیر ژاپن رخ داد یعنی نتایجی که قدرت را پس از نیم‌قرن از دستان فرتوت حزب‌لیبرال‌دموکرات بیرون کشید و به پیروزی قاطع دموکرات‌ها منجر شد، ازنظر بسیاری از کارشناسان به مثابه اعلام تغییری انقلابی، شامل و روبه جلو بود، حزب‌لیبرال حالا دیگر از هسته مرکزی قدرت خارج شده است، حزبی که به‌تعبیر اکونومیست یکی از سه‌ضلع مثلث قدرت برای 50 سال متمادی درکنار دستگاه بروکراسی و تکنوکرات‌های ژاپن بوده است و روی کارآمدن حزب دموکرات بدان معناست که شاهد تغییرات وسیعی به‌ویژه در سیاست‌خارجی دولت ژاپن خواهیم بود.
در این بعد به‌نظر می‌رسد اولویت‌های حال و آینده ژاپن فاصله زیادی با نمونه‌های دیروزی داشته باشد. در تقابل با آنچه در چارچوب حفظ شراکت استراتژیک با ایالات متحده دیگر جزئی از شخصیت ملی سیاسی در ژاپن شده بود، حزب دموکرات‌خواهان تجدیدنظر جدی و برقراری روابطی متعادل‌تر با آمریکاست. گواه این تجدیدنظرخواهی، انتقادهای شدید و متعددی بود که سران حزب پیروز متوجه حزب حاکم پیشین درخصوص روابطش با واشنگتن کردند و شاهد جدید این مدعا اعلام اخیر دموکرات‌های ژاپن مبنی‌بر لزوم لزوم خروج این کشور از زیر چتر هسته‌ای آمریکاست و از آنجایی که ژاپن نقطه ثقل دولت آمریکا در نمایش‌های آسیایی آن است، حداقل برخی تنش‌ها در روابط دو کشور، مورد انتظار است. با این مقدمه آنچه در این نوشتار موردنظر است، نگرانی شدید رژیم صهیونیستی به‌عنوان دیگر شریک استراتژیک آمریکا از تغییر فضای سیاسی چندین ساله در ژاپن است. این نگرانی غضب‌آلود درواقع از آنجایی ناشی می‌شود که اسراییل احتمال زیادی می‌دهد ژاپن ردای تبعیت مطلق از سیاست‌های آمریکا را از تن به‌در کند و سرزمین آفتاب‌تابان، به‌نقش متوازن خود در حمایت از حوقق دیگران و ایستادگی در مقابل سیاست‌های توسعه‌طلبانه و دنباله‌رو و هژمونی آمریکا برگردد.
اسراییل بیشترین نگرانی را بعد از ایالات متحده درباره ژاپن جدید دارد. این نگرانی بلافاصله بعد از پیروزی مخالفان لیبرال‌ها آشکار شد نگرانی مشترک آمریکایی - اسراییلی و به‌بیان دیگر«غربی». این نگرانی غربی‌ها بیراه نیست زیرا اگر ژاپن از قیمومت آمریکا خارج شود و به ‌واقع آسیایی خود برگردد، بسیاری از معادلات در روابط غیرمتوازن بین‌المللی برهم خواهد خورد و این امر به‌نوبه خود اسراییل را که منافع زیادی از ژاپن تحت فرماندهی آمریکا می‌برد آزار خواهد داد. پس از اعلام پیروزی قاطع و کم‌سابقه حزب دموکرات ژاپن به‌رهبری یوکیوهاتویاما، روزنامه‌های صهیونیستی به ‌وضوح این موضوع را مطرح کردند. به ‌عنوان (مثال روزنامه‌ هاآرتص نوشت: حزب دموکرات ژاپن، سیاست خطرناکی را در دوری از ایالات متحده در پیش گرفته است و در دوران دموکرات‌ها، ژاپن در بعد سیاست خارجی رویکردی استقلال‌طلبانه در پیش خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد به چین و سایر اعضای خانواده آسیایی نزدیک‌تر شود.)
این امر به زعم صهیونیست‌ها به‌معنی عقب‌نشینی ژاپن از تأیید جنگ در افغانستان و عراق خواهد بود و به‌سیاست‌های اقلیمی دیگر تسری خواهد یافت و در نتیجه اسراییل از جانب ژاپن جدید درباره قضیه فلسطین نیز احساس راحتی گذشته را نخواهد داشت.
یکی‌دیگر از روزنامه‌های اسراییلی نیز«یوکیوهاتویاما»رهبر پیروز حزب دموکرات را «اوبامای ژاپن»لقب دادند و افزودند که بعید نیست اوبامای آمریکا با اوبامای ژاپن برای اعمال فشار بر اسراییل هماهنگ شود و باز دور از انتظار نیست که دولت یوکیوهاتویاما جنبش حماس را نیز به‌رسمیت بشناسد و از جانب فلسطینی‌ها درخواست‌هایی از قبیل توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسراییل را مطرح کند. روزنامه‌هاآرتص حتی از این‌هم فراتر رفت و در مقاله‌ای احتمال رودررویی توکیو و واشنگتن در یک‌جبهه را در مقابل تل‌آویو مطرح کرد.
هاآرتص نوشت:
«این مواجهه برای اولین‌بار بین سفیر اسراییل در ژاپن «نسیم بن‌شیریت»و تویاما رهبر حزب‌دموکرات رخ داد. رئیس‌دولت آینده ژاپن در دیدار با سفیر اسراییل از نگرانی شدید خود درباره کشته‌شدگان غزه در جریان جنگ 22 روزه سخن گفت و از اسراییل خواست سیاست‌های خود را در تعامل با جهان‌عرب تغییر دهد.» مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسراییل از سوی حزب‌دموکرات‌ژاپنی امری یک‌باره و بدون‌سابقه نبوده. پیش از این مجله ژاپنی زبان«فراید» با چاپ مقاله‌ای باعنوان«جهنم عینی در غزه...»ضمن محکوم‌کردن جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه از کاربرد سلاح‌ دهشتناکی از سوی اسراییلی‌های خبر داده بود که به‌متلاشی‌شدن اعضای بدن انسان از داخل و مرگ فجیع شخص منتهی می‌شود. این مجله با انتشار تصاویر تکان‌دهنده قربانیان، تحلیل‌های کارشناسان و اظهارات شاهدان عینی، از عمق جنایت صهیونیست‌ها در غزه پرده برداشت و نوشت: اسراییلی‌ها در این جنگ از سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای علیه مردم غزه بدون هیچ‌گونه تمایز و ملاحظه‌ای استفاده کردند.
نشریه ژاپنی که گزارش آن یکی از مبناهای سازمان عفو بین‌الملل برای محکوم کردن اسراییل به ارتکاب جنایات جنگی شد، در ادامه آورده است: نام سلاح مذکور«دایم» است و حاوی ترکش‌های ریزی است که قربانی در بدو‌ امر متوجه اصابت آنها به‌بدن خود نمی‌شود اما پس از اصابت در داخل بدن فرد منفجر شده و حرارت شدیدی از آن ساطع می‌شود که در نتیجه آن بافت‌های عضلانی و استخوان‌های مشخص مورد اصابت تحلیل رفته و به مرگ سریع وی منجر می‌شود. نویسنده این گزارش می‌افزاید: در بیمارستان‌های غزه افرادی را دیدم که به‌ظاهر جراحتی روی بدن آنها دیده نمی‌شد اما در معاینه دقیق‌تر مشخص شد که دچار جراحت‌های عمیق داخلی شده، عضلات و استخوان‌های آنان در اثر شدت حرارت این ریزبمب‌ها تحلیل و متلاشی شده است.
سازمان‌های حقوق‌بشری به‌نقل از مقام‌های بیمارستانی غزه می‌گفتند: گویی قربانیان از جهنم آمده بودند و تعداد زیادی از سوزش‌های شدید داخلی رنج می‌بردند ما نمی‌دانستیم در معرض آتش چه سلاحی قرار گرفته‌اند. انتشار این‌گونه گزارش‌ها در رسانه‌های ژاپن و اظهارات ضدصهیونیستی گروه‌های حقوق بشری و حزب‌ پیروز دموکرات نشان‌دهنده رویکر اجتماعی جدیدی در داخل جامعه ژاپن به سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی است.
از سوی دیگر سازمان‌های یهودی در اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز نگرانی خود را از تغییرات آینده ژاپن پنهان نکردند و آماده جوسازی‌های لازم در جامعه ژاپن با هدف رودرو قرار دادن گروه‌های مردمی با دولت آینده در قبال مسائل عربی شدند. اولین خوراک مسموم فکری صهیونیست‌ها در این زمینه کتاب«پروتکل‌های حکمای یهود» بود که پس از ترجمه به زبان ژاپنی در تیراژی بالا چاپ و در میان مردم ژاپن توزیع شد، هرچند یهودیان در ژاپن از دوهزارتن تجاوز نمی‌کند و همه ژاپنی‌ها از خردوکلان می‌دانند آن‌کسی‌که بمب‌هسته‌ای آمریکا را در هیروشیما رها کرد، یک ژنرال یهودی بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات