تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۳۸۴۳۰

بررسی نقش، جایگاه و وظایف خواص و مردم در انقلاب اسلامى ایران (بخش دوم و پایانی)


نویسنده: دکتر آیت قنبرى
نقش مردم در انقلاب اسلامى ایران
با توجه به عنصر تبعیت که هم در جبهه حق نقش آفرین است و هم در جبهه ى باطل، باید بگوئیم که مردم و توده ها در انقلاب اسلامى ایران بسیار خوش شانس بوده اند. زیرا متغیر اصلى نقش آفرین در صحنه ى انقلاب، خواص جبهه ى حق بودند و مردم به تبعیت از آنان اقدام مى کردند.
البته باید اذعان نمود اقدامات سرنوشت ساز مردم در طول انقلاب بسیارى از آنان را وارد حوزه خواص کرد، زیرا با رهبرى امام خمینى (ره) و تبلیغات وسیع و ارزشمند خواص جبهه ى حق آنان به میزان زیادى واجد قوه ى تحلیل و بصیرت شده و از تعریف عوام خارج اند.
حضور زنده، قوى و نیرومند مردم در طول حوادث پر فراز و نشیب قبل و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى از جمله جنگ تحمیلى 8 ساله، گرایش آنان به خواص جبهه ى حق در بین همه ى اقشار جامعه اعم از شهرى و روستایى، زنان و مردان، اصناف و بازاریان عشایر، کارگران و کشاورزان، تحصیل کرده و بى سواد، در واقع کار اصلى را به انجام رساند و بار سنگین مشکلات بر شانه هاى آنان قرار داشت.
در جریان پیروزى انقلاب اسلامى ایران، همدلى و همکارى مردم آگاه ایران در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامى مثال زدنى بود، آنان پول، امکانات و همه نوع همکارى و همدلى را با انقلابیون و خواص از خود نشان دادند، درب خانه هاى خود را باز مى گذاشتند تا اگر هر یک از خواص در مقابله با رژیم دچار مشکل شد به خانه ى آنان پناه ببرد. این همکارى بین مردم و خواص در طول انقلاب اسلامى شاید در تاریخ بى نظیر و یا کم نظیر باشد. دو نمونه از این همه ایثار و فداکارى مردم هوشیار را که در شرایط سخت مبارزه صورت گرفت به عنوان مشتى از خروارها بیان مى کنیم.
در واقعه 15 خرداد 1342 پس از دستگیرى امام علاوه بر قیام مردم در قم و تهران باید از حمایت مردم و دهقانان کفن پوش پیشوا، محمد آباد عرب ها و باقر آباد ورامین در حمایت از رهبر انقلاب اسلامى یاد کرد که با وجود تلاش هایى رژیم شاه در جهت اقدام به برنامه هاى حمایتى از روستائیان و دهقانان نظیر اصلاحات ارضى، جان خود را در راه اهداف امام خمینى (ره) فدا نمودند. آنان پس از شنیدن خبر دستگیرى امام (ره) با جمعیتى که از 5 تا 20 هزار نفر تخمین زده شده است با شعارهاى گوناگون از جمله خمینى، خمینى تو فرزند حسینى به طرف تهران حرکت مى کنند به گفته ى بعضى از شاهدان قضیه جمعیت جنبه ى عام داشت نه جنبه ى خاص به این معنى که مثلاً کسى جلو افتاده باشد و مردم دنبال او، این حرکت به قدرى سیل آسا بود که کمتر کسى مى توانست از هر تیپ و طایفه اى بیاید و داخل جمعیت نشود، سرانجام این جمعیت به طرز وحشیانه اى سرکوب شدند و تعداد زیادى از آنان شهید و مجروح گردیدند.
نمونه ى دوم در این زمینه را از جریان حمله رژیم شاه به مدرسه ى فیضیه در سال 1342 نقل مى کنیم یکى از شاهدان قضیه مى گوید: بعد از جریان حمله به فیضیه شایعه ى زیادى بود که مى خواهند بریزند و امام را بکشند... در آن شبى که این شایعه بود تعداد زیادى از مردم قم در منزل امام اجتماع کرده بودند. بیرونى و اندرونى و حتى کوچه هاى اطراف پر از جمعیت بود... امام فرمودند چه خبر است؟ سر و صدا زیاد است، چرا مردم امشب به خانه هایشان نمى روند:؟ عرض کردم شایعه اى است که امشب به شما سوء قصد دارند، اینها مى گویند باید از روى جنازه هاى ما عبور کنند تا به آقا برسند. ایشان گفتند بروید و از قول من بگوئید که بروند استراحت کنند من احتیاج به حفاظت ندارم، من هم آمدم توى کوچه و پیام آقا را به جمعیت ابلاغ کردم آنها با صداى بلند گفتند نمى رویم، نمى رویم، آمدم خدمت آقا عرض کردم خودتان که شنیدید مردم حاضر نیستند بروند، اینجا دیگر خود امام از اندرونى آمدند، بیرونى و به جمعیتى که داخل اطاق ها و حیاط بودند گفتند بفرمائید بروید منزل استراحت کنید، بروید منزل من محافظ نمى خواهم خوب جمعیت هم جلوى ایشان نماندند همه رفتند.
مقام معظم رهبرى حضرت آیت اللّه خامنه اى مدظله العالى مردم را صاحب انقلاب مى دانند در زمینه ى نقش و عملکرد آنان مى فرمایند: اینها (مردم) صاحب قضیه اند، اینها بودند که رژیم شاه را سرنگون کردند اگر این مردم به فرمان امام گوش نمى کردند به خیابان ها نمى رفتند و جوانانشان را نمى دادند من و شما که این افتخار را هم با خودمان یدک مى کشیم که جزو مبارزان آن زمان بوده ایم باید صد سال آن گونه مبارزه مى کردیم. و در جاى دیگر مى فرمایند: این ملت توانست سخت ترین کارها را انجام بدهد، یعنى یک نظام اسلامى در یک جزیره ى امن و امان الهى در وسط این اقیانوس متلاطم مادیگرى و کفر و طغیان بوجود بیاورد.
اما راز اینکه مردم توانستند سخت ترین کارها را در انقلاب اسلامى انجام دهند و صاحبان اصلى انقلاب اسلامى باشند چه بود؟ راز ایستادگى و اقتدار این نظام این است که آحاد آن با خدا رابطه ى قلبى و اعتقادى و پیوندى ولایتى دارند.
حسن ختام این نوشته را به سخن امام راحل (ره) مى آرائیم که در مورد نقش ملت ایران در جریان انقلاب اسلامى فرمود:
من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده ى ملیونى آن، در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللّه (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على صلوات اللّه و سلامه علیهما مى باشند.
نتیجه‌گیرى
در تحول تاریخ ساز پیدایش، استمرار و پیروزى انقلاب اسلامى ایران، خواص جبهه حق به رهبرى امام خمینى (ره) و روحانیت مبارز نقش اصلى را داشتند. اقدام به موقع، تشخیص درست، موضع گیرى بجا، بصیرت و تحلیل صحیح آنان با نقش تکمیلى و متمم مردم بنیاد رژیمى 2500 ساله را بر افکند و در عرصه رقابت خواص مختلف اعم از مارکسیستى، ملى، لیبرال و التقاطى، خواص اسلامى را به قدرت رساند.
خواص جبهه حق ـ بر خلاف سایر خواص ـ همه ارکان یک انقلاب پیروزمند را در خود جمع داشتند، رهبرى هوشمند و استثنایى، مکتبى غنى، کادر روحانیتى انقلابى، مردمى فداکار، شبکه اى گسترده از اعضاى فعال در سراسر کشور با پشتوانه قوى مالى فراهم آمده از خمس مؤمنان، کمک هاى بازاریان مسلمان و صندوق هاى قرض الحسنه خودجوش، پایگاه هاى مبارزه در گستره کشور و مهم تر از همه خواص ایثارگر گمنام و پنهانى که همه هستى خود را براى خدا وقف انقلاب اسلامى کردند. آنان به خوبى نقش فرهنگى ـ سیاسى خود را ایفا نموده، توانایى فوق العاده خود در بسیج سیاسى مردم علیه رژیم را نشان داده و موفق به سرنگونى طاغوت و برپایى نظام اسلامى شدند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات