تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۳۹۰۱۷

پرونده هسته‌ای رژیم صهیونیستی (بخش دوم)

مصطفی نظری مقدمه: در قسمت نخست این مطلب به چگونگی و چرایی اقدام رژیم اسرائیل در راه اندازی تاسیسات هسته ای نظامی پرداخته شد و این نکته ذکر شد که تل آویو این حرکت غیرقانونی را با کمک های آشکار و پنهان غرب آغاز کرد. در این قسمت به فعالیت های اتمی این رژیم در دهه 60 میلادی می پردازیم.

رژیم صهیونیستی با همکاری جهان غرب خصوصا فرانسه توانست در اوایل سال 1958 میلادی مرکز اتمی دیمونا را راه اندازی کند.
تا دسامبر 1960، یعنی سه سال بعد از اینکه پروژه تاسیسات اتمی «دیمونا» به مرحله اجرا درآمده بود، محافل سیاسی و حتی ایالات متحده به غیر از عکس های هوایی هواپیمای u-2 از دیمونا، از جزئیات دقیق فعالیت های نیروگاه هسته ای «دیمونا» اطلاعات چندانی در دست نداشتند. مقامات رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالات واشنگتن، این نیروگاه را تاسیسات ذوب آهن گزارش کرده بودند.
در این راستا «آیزنهاور»، رئیس جمهور وقت ایالات متحده از مقامات اسرائیلی درخواست کرد تا توضیحات بیشتری در مورد این پروژه و برنامه های کاری آن در آینده ارائه دهند.
تا اینکه در 23 دسامبر 1960، «بن گورین» رئیس رژیم جعلی صهیونیستی اعلام کرد مجتمع دیمونا یک مرکز 24 مگاواتی تحقیقات هسته ای است که برای مقاصد صلح آمیز احداث شده و کاربردی علمی، صنعتی و پزشکی دارد. پس از آشکار شدن مسئله که به نظر می رسد که از ابتدا مقامات کاخ سفید در جریان فعالیت های اتمی رژیم صهیونیستی قرار داشته اند، دانشمندان و تکنسین های آمریکایی جهت بررسی و احتمالا کمک به تکمیل زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه روانه سرزمین های اشغالی شدند، به طوری که در طول دهه 1960، کارشناسان اتمی آمریکا در قالب هیئت بازرسان آمریکایی 7 بار از نیروگاه اتمی دیمونا بازدید نمودند.
در این راستا سازمان سیا در اواسط دهه 1960 در یک اقدام پوششی طی گزارشی اعلام کرد: برنامه هسته ای اسرائیل تکمیل شده و غیرقابل برگشت می باشد.
مقامات رسمی ایالات متحده جهت ایجاد ابهام و انحراف در فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی اظهار داشتند که راکتوری با این حجم برای تحقیقات و استفاده صلح آمیز توجیه پذیر نیست اما با این حال مدارکی دال بر انحراف اسرائیل به سوی تسلیحات اتمی نیافته اند!
به هر حال سران صهیونیستی به همراه شرکای غربی خود برای پیشبرد پروژه زرادخانه اتمی خود مجبور بودند تا در طول دهه 1960 سیاست ابهام هسته ای را دنبال نمایند.
همچنین در تاریخ روند هسته ای رژیم صهیونیستی، دهه 1960 میلادی اوج فعالیت های اتمی رژیم اسرائیل است، به طوری که سران صهیونیستی که تعداد قابل ملاحظه ای از آنان را نظامیان تشکیل می دادند، به علت عدم توازن ژئوپلیتیکی و امنیتی میان این رژیم و دول عربی، فعالیت های تسلیحات اتمی خود را تشدید نمودند، به گونه ای که در طی جنگ شش روزه 1967 که نقطه عطفی در تاریخ هسته ای رژیم صهیونیستی است، کارشناسان نظامی و اتمی رژیم اسرائیل پروژه ساخت کلاهک های اتمی را آغاز کردند.
در همین راستا «آونر کوهن» در کتاب «اسرائیل و بمب» فاش ساخت که در آستانه جنگ شش روزه، مهندسین و کارشناسان صهیونیستی مراحل مقدماتی تولید کلاهک های اتمی را آغاز کرده اند.
به دنبال جنگ شش روزه 1967، رژیم صهیونیستی طرح تولید و مونتاژ کلاهک های اتمی موشک های دوربرد را عملیاتی کرد.
در جریان جنگ 1973 (یوم کیپور) رژیم جعلی صهیونیستی برای بازدارندگی دول عربی از حمله اساسی به این رژیم، تجهیز ارتش خود به موشک های قابل حمل کلاهک های اتمی را افشا ساخت و به همین منظور در جولای 1970 نیویورک تایمز اعلام کرده بود که مقامات اسرائیلی به وسیله سرویس های اطلاعاتی آمریکا سیستم پرتاب موشک های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را در سرزمین های اشغالی مستقر کرده است. البته این را هم باید در نظر داشت که با توجه به شرایط آن دوره و وضع جنگی احتمال عملیات روانی و انتشار اخبار جعلی برای بزرگنمایی قدرت تل آویو نیز غیرقابل تصور نیست.
از آنجایی که طی فواصل زمانی 1973-1967 بازده تولیدات نظامی رژیم صهیونیستی به چهار برابر رسیده بود، صنایع نظامی صهیونیستی توانست با استفاده از تکنولوژی موشک های ام.دی 660 فرانسوی، سری موشک های لوز (LUZ) و سپس جریکو (Jerico) را با قابلیت حمل کلاهک های اتمی، طراحی و تولید کند.به اعتقاد کارشناسان و منابع نظامی، رژیم صهیونیستی از نیمه سال 1970 میلادی در راستای توسعه و مدرنیزه کردن تأسیسات اتمی دیمونا جهت تولید تسلیحات پیشرفته اتمی گام برداشته است، به طوری که زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی در این دوره با توسعه موشک جریکو(2) به موشک دوربرد جریکو با قابلیت حمل کلاهک اتمی و برد بیش از 1500 کیلومتر، اولین نسل بمب اتمی را تولید و تبدیل به یک قدرت هسته ای در منطقه گردید.
همچنین رژیم جعلی صهیونیستی در کنار موشک های قابل حمل کلاهک هسته ای جریکو1 و جریکو2، هواپیمای قابل حمل بمب های اتمی از نوع فالکن، اف16 و اف15 به همراه مقادیر قابل توجهی از انواع سلاح های تاکتیکی اتمی را وارد بدنه نظامی خود کرد.با تحلیل سیاست هسته ای رژیم صهیونیستی در این دوره می توان گفت در طی سال های 1970-1960 میلادی رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن سیاست ابهام هسته ای، در جهت توسعه کیفی و کمی تأسیسات اتمی زرادخانه اتمی خود گام برمی داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات