تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۱۳۹۳۷۱
مهدی چمران:

اصولگرایی فراتر از حزب و شخص است

مقدمه: گروه سیاسی: ائتلافی که تحت عنوان «ائتلاف بزرگ اصولگرایان» در صحنه انتخاباتی شورای شهر تهران ظهور یافته است، بدون شک یکی از قطب‌های مهم رقابت در این عرصه محسوب می‌شود؛ زیرا از چهار سال پیش که جریانی تحت عنوان اصولگرایان وارد عرصه سیاسی شد نتیجه هر انتخاباتی به نفع این جریان رقم خورد. حتی در شرایطی که در انتخابات ریاست جمهوری چندگانگی فاحشی در کاندیداهای آن وجود داشت، باز هم شکسته شدن آرا مانع از تفوق این جریان در آن انتخابات نشد. به هر حال امروز نیز در آستانه انتخابات تجمیع شده شورای شهر و مجلس خبرگان دو گروه اصلی از اصولگرایان و یک گروه از اصلاح‌طلبان وارد کورس رقابت برای کسب کرسی‌های شورای شهر شده‌اند. در این میان نیز ائتلاف بزرگ اصولگرایان به سرلیستی مهدی چمران رییس شورای دوم شهر تهران پا به پای رقبا حضور دارد. خبرنگار «جوان» در خصوص نحوه شکل‌گیری و برخی شعارهای این ائتلاف به سراغ مهدی چمران رفته و از او پرسیده است که:

* ائتلاف بزرگ اصولگرایان، ائتلاف افکار است یا ائتلاف اشخاص؟
** فکر یکی است و افکار نیست. فکر اصولگرایی بوده ولی این تفکر در قالب اشخاص ظهور کرده است.
* یعنی ائتلافی از اشخاص و افکار بوده است؟
** ما شخصیت محوری نداشته‌ایم و برنامه‌هایمان را اعلام کرده‌ایم. در این ائتلاف تفکر، محور بوده و آن تفکر اصولگرایی بوده است، تفکر اصولگرایی هم فراتر از حزب و شخص است. همان تفکری است که مقام معظم رهبری شاخصه‌های آن را تبیین کردند. این خود محور خوبی برای همبستگی‌ها و وابستگی‌ها و اتحادها می‌باشد.
* شما اصولگرایی را یک راهبرد سیاسی نمی‌دانید؟
** اصولگرایی یک شعار سیاسی نیست، یک شعار مکتبی و ایدئولوژیک است. ما در هر جایی که هستیم حتی اگر کنار خیابان هم دستفروشی کنیم باید به اصول خاصی پایبند باشیم.
* یعنی شما ائتلاف خود را ایدئولوژیک می‌دانید؟
** قاعدتاً همین طور است. اصولگرایی یک تفکر است، این تفکر می‌تواند افراد را به دور خود جمع بکند و فراتر از یک فکر سیاسی بازده داشته باشد. همانطور که انقلاب اسلامی ما یک انقلاب ایدئولوژیک بود و نه یک انقلاب سیاسی.
* شما بر شعار دیگری در ائتلاف خود تاکید دارید و آن یکدست شدن شورای شهر است ولی این عامل در عین حال که موجب سرعت در فعالیت‌ها می‌شود نکات منفی نیز دارد؛ برای جلوگیری از نکات منفی آن نیز تدبیری اندیشیده‌اید؟
** معنی یکدست شدن با تشکیل مافیا تفاوت دارد. یک گروه مافیایی وقتی می‌خواهند به نتیجه‌ای برسند با هم، هم قسم می‌شوند و از قضا در پایان کار هم سر همدیگر را کلاه می‌گذارند. ولی یکدست شدن از جنس شعار ما به این معنا نیست؛ یکدست شدن مورد شعار ما یعنی تفکر واحد داشتن و همکاری برای خدمت به مردم. ما در شورای دوم در مباحث خود هیچگاه به موضوعی برنخوردیم که مواضع همه اعضا کاملاً یکدست باشد و عمدتاً دو یا سه عقیده عملی متضاد در جلسات مطرح می‌شد و هر کدام کارشناسی قوی‌تری داشت به تصویب می‌رسید.
البته هیچگاه برخورد شخصی را نیز وارد قضایا نمی‌کردیم. شاید حتی اگر در مباحثی مثل مجلس عمل کرده و موافق و مخالف سخن می‌گفتند سپس را‌ی‌گیری می‌شد راحت‌تر به نتیجه می‌رسیدیم ولی به صورت اقناعی بحث می‌کردیم و به نتیجه مطلوب هم می‌رسیدیم، با همین تجربه است که می‌گوییم باید اعضای شورای شهر تهران همگون باشند. این به معنی آدم آهنی بودن نیست، هر کدام تفکر کارشناسی خود را داشته باشند ولی چشم‌انداز همه یکی باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات