تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۱۳۹۳۷۹
گزارش تحلیلی «جوان»

واپسین گام‌ها در مسیر ائتلاف


حجت پیری
گروه سیاسی
- هنوز هم در فاصله 10 روز مانده به انتخابات خبرگان و شورهای شهر و روستا لیستهای مختلفی به افکار عمومی ارایه می‌شود که با کمی دقت می‌توان دریافت اغلب آنها بر یک محور شکل گرفته‌اند. در این میان ائتلافهای چندحزبی نمود خاصی پیدا کرده و بسیاری از لیستها محصول دستشان تفاوت خاصی ندارد، الا نام ائتلاف. با این وجود حاضر به کنار آمدن با هم مسلکان خود نیستند به گونه‌ای که بسیاری از اسامی مندرج در لیستها را مشترک می‌یابید. مردم البته در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نگاههای فراجناهی خود را به وضوح نشان دادند و اعلام کردند که مهم برای آنها خدمتگزاری صادقانه مسئولین است نه رویکرد حزبی و جناحی آنها.
اما با این وجود یک نکته کلیدی احزاب و تشکلهای سیاسی را در آستانه انتخابات شوراها به تحرک واداشته است و آن اینکه همواره در انتخاباتهای گذشته شورای شهر اولا لیستها بوده‌اند که حرف آخر را زده‌اند و ثانیا پیروزی یک لیست سرآغازی برای هژمونی سیاسی حامیان آن لیست بوده است. به هر تقدیر احزاب موقعیت مناسبی را یافته‌اند که خود را به افکار عمومی معرفی کنند. شاید درسهای انتخابات ریاست جمهوری واقعیتهای بسیاری را از جامعه اسلامی و ایرانی به آنها آموخته باشد، ولی از فضای انتخاباتی امروز چنین چیزی بر نمی‌آید. شاید نخستین نشانه درس‌آموزی از انتخابات ریاست جمهوری این بود که حداقل گروههای مختلف هر کدام از جریانهای سیاسی طی ائتلافی یک لیست مشترک می‌دادند، یا از بازی با عناوین سیاسی صرف پرهیز می‌کردند و تنها به معرفی برنامه‌های خود می‌پرداختند. افکار عمومی حتی در این روزها نشانه‌های فراوانی از بداخلاقیهای انتخاباتی دیده‌اند.
با این اوصاف مردم فهیم ایران اسلامی برای صیانت از انقلاب هرگز با صندوقهای رای قهر نکرده و از قضا همواره بهترین‌ها را انتخاب کرده‌اند، البته هنوز 10 روز دیگر تا انتخابات تجمیع شده مجلس خبرگان و شوراهای شهر و روستا مانده است. بحث از انتخابات مجلس خبرگان میان احزاب تقریبا روشن بوده و هر کدام از جریانات فعال در لیستهای جداگانه کاندیداهای خود را معرفی کرده‌اند.
آنچه که برای افکار عمومی مایه تشتت شده است، تعدد لیستهای دو جناح است. در جناح موسوم به اصلاح‌طلبان که گفته می‌شود در آن اجماع حاصل شده و لیست مشترک ارائه گردیده است، گروها و افراد شاخصی دیده می‌شود که از این لیست ناراضی بوده و یا لیست دیگری با عنوانی دیگر ارائه می‌کنند، ولی به هر حال ایشان مهیای حضور شده و در این مسیر تحرک دارند.
کاندیداهای نهایی این جریان روز گذشته با مهدی کروبی دیداری داشته‌اند که در این دیدار وی گفته است: امیدوارم در ترکیبی که انتخاب شده این تفکر و بینش برای همیشه باقی بماند و اگر پیروز شدیم خدای نکرده به گونه‌ای نباشد که کارهایمان را جور دیگری شروع کنیم همین بینشی را که الان داریم باید در صورت پیروزی داشته باشیم و از گذشته تجربه بگیریم و توجه داشته باشیم که این جامعه‌ای ساختاری و دانشگاهی است و در واقع کل ایران است که ما در آن زندگی می‌کنیم، پس به گونه‌ای نباشد که دوباره مجبور بشویم بحث‌های خاصی انجام دهیم.
در اردوگاه اصولگرایان نیز لیستهایی تحت عناوین مختلف اعلام می‌شود که مهمترین آنها لیست ارائه شده از سوی معتمدین می‌باشد.
مهدی چمران عضو شورای معتمدین اصولگرا در این باره با بیان اینکه در جریان اصولگرا بعضا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد ولی رویکرد کلی آنها یکی است، گفت: لیستی که به عنوان ائتلاف بزرگ اصولگرایان ارائه شده، لیست محوری اصولگرایان خواهد بود و من خود را متعلق به این فهرست می‌دانم، ضمن اینکه بستر اصلی لیست اعضای فعلی شورای شهر و تعداد جدیدی از اصولگرایان متخصص بوده و لذا معتقدیم براساس دیدگاه‌های حزبی و سیاسی عمل نکرده‌ایم. البته برخی جریانات اصولگرایان همچنان برای اجماع تلاشها دارند. طلایی‌نیک در این خصوص می‌گوید: لیست مورد حمایت جبهه اصولگرایی و کارآمدی در تهران در مراکز استانها و برخی شهرهای بزرگ حداکثر تا روز چهارشنبه هفته جاری اعلام می‌شود. در تهران با توجه به رایزنی‌های فشرده و نزدیک به توافق نهایی تلاش شده است فهرست مشترکی با اکثر گروههای فعال اصولگرا و مستقل ارایه شود که این فرآیند ادامه دارد.
10 روز دیگر به همایش بزرگ مردمی در پای صندوق‌های رای مانده است و تلاشهای نهایی برای اجماع درون جبهه‌ای جریان دارد. در این میان آنانی که باید وزن سیاسی گروهها را تعیین کنند بر عملکرد ایشان نظارت جدی دارند. از همین روست که جریانات سیاسی در زمان کوتاه باقی مانده، واپسین گام‌های خود را در مسیر ائتلاف بر می‌دارند تا وزانت لازم برای حضور در کورس رقابت را پیدا کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات