تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۳۹۹۰۰

آمریکا؛ صدرنشین جدول تخلف از NPT


تا آغاز ماه گذشته میلادی بیش از 12 هزار کلاهک هسته‌ای فعال در جهان شناسایی شده بود. آمریکا و روسیه با بیش از 5 هزار کلاهک، مقام اول را در دنیا دارند. همچنین ایالات متحده با تولید بیش از 70 هزار کلاهک هسته‌ای از سال 1945 تاکنون و همچنین پروژه‌هایی چون بمب‌های اتمی مینیاتوری صدرنشین فهرست متخلفین از اساسنامه آژانس و به ویژه ماده 6 پیمان NPT (پیمان منع گسترش هسته‌ای) بوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در سایت اینترنتی خود آورده، کل ذخایر تسلیحات هسته‌ای آمریکا شامل 10 هزار کلاهک است. همچنین 5 هزار هسته پلوتونیومی که در بمب هسته‌ای استفاده می‌شود به عنوان ذخیره استراتژیک نگهداری می‌شود. 7 هزار هسته پلوتونیومی این کشور فراتر از حد نیاز نظامی این کشور اعلام شده است. در ساخت این هسته‌ها بیش از 34 تن پلوتونیوم مخصوص سلاح استفاده شده است.
بررسی این آمار نشانگر آن است که کشورهای مخالف با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رغم پذیرش پیمان منع گسترش هسته‌ای، همچنان در حال توسعه و ارتقای سلاح‌های هسته‌ای خود هستند، ولی با مخفیانه نگه داشتن برنامه‌های خود سعی دارند تعداد واقعی سلاح‌های هسته‌ای را از دید مردم جهان مخفی نگه دارند. به گزارش بولتن دانشمندان اتمی 97 درصد از کل کلاهک‌های هسته‌ای جهان (اعم از فعال و غیرفعال) متعلق به آمریکا و روسیه است.
این گزارش می‌افزاید تعدادی از کلاهک‌هایی که بر زیردریایی‌های استراتژیک انگلیس سوار شده است برای ماموریتهای استراتژیکی کوچک کاربرد دارند.
تعداد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل به طور دقیق مشخص نیست، اما از آمار غیررسمی، این‌گونه برمی‌آید که آمار واقعی تسلیحات اسرائیل بسیار بیشتر از 200 کلاهک هسته‌ای است.
این در حالی است که موسسه صلح استکهلم در مردادماه گذشته گزارش داده بود مواد هسته‌ای که اسرائیل در اختیار دارد برای ساخت 130 تا 170 کلاهک کافی است، اما گمان می‌رود که اسرائیل بین 510 تا 650 کیلوگرم پلوتونیوم ویژه ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد.
به گزارش مهر موسسه کارنگی معتقد است که پاکستان به قدر کافی اورانیوم غنی شده با درجه ساخت سلاح را برای ایجاد 50 تا 110 کلاهک هسته‌ای تولید کرده است و گمان می‌رود این کشور بین یک هزار و 110 تا یک هزار و 140 کیلوگرم از اورانیوم بسیار غنی شده را تولید کرده باشد و ممکن است دارای پلوتونیوم ویژه ساخت سلاح‌ها جهت تولید سه تا پنج سلاح هسته‌ای باشد.
کارنگی می‌افزاید: آمریکا و روسیه چند هزار سلاح هسته‌ای هوشمند با حرکت سری دارند که در صورت حمله هسته‌ای، فورا مورد استفاده قرار می‌دهد، در حالی که قدرتهای دیگر جهان (همچون چین) یا سلاح‌های هسته‌ای خود را دوباره هوشمند کرده‌اند و مثل سلاح‌های هسته‌ای انگلیس و فرانسه سامانه هوشمند ضعیف‌تری برخوردار هستند. به گزارش بولتن دانشمندان اتمی، در بررسی ذخایر هسته‌ای کشورهای جهاد تا سال 2006، وزارت دفاع آمریکا دارای 10 هزار کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود است که حدود 5 هزار و 735 کلاهک از نوع فعال و یا قابل استفاده هستند، بقیه آن نیز از نوع ذخیره و یا غیرفعال هستند. از 70 هزار کلاهک هسته‌ای تولید شده توسط آمریکا از سال 1945، بیش از 60 هزار کلاهک تا اواسط سال 2006 از دور خارج شده‌اند.
لازم به توضیح است کلاهک‌های تاکتیکی، کلاهک‌های غیراستراتژیک هستند. برای ساخت این‌گونه سلاحها، در میزان به کار‌گیری مقدار مواد رادیواکتیو و در نتیجه واکنش شکافت هسته‌ای محدودیت ایجاد می‌کنند، لذا میزان تخریب آنها نسبت به سلاحهای متعارف هسته‌ای کمتر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات