تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۱۴۲۶۹۸
رییس‌جمهور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی. بی. اس آمریکا:

دولت آمریکا باید روش شکست خورده خود را تغییر دهد

اشاره: رییس جمهور با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران یک موضوع سیاسی است و مطلقا یک موضوع حقوقی نیست ، گفت: اگر درباره برنامه هسته ای ایران بنا بر همکاری باشد باید صادقانه عمل شود و دولت آمریکا روش خود را عوض کند چرا که این روش شکست خورده است.

دکتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی. بی. اس آمریکا با اشاره به اینکه بدبینی نسبت به آقای اوباما در ایران خیلی زیاد شده است، گفت:آقای اوباما نباید تسلیم فشارها شود او باید تصمیم بگیرد و عمل کند چرا که او رییس جمهور آمریکا است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه وجود تسلیحات اتمی بزرگترین خطری است که جهان را تهدید می کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای خلع سلاح , جلوگیری از اشاعه و ساخت دنیایی سرشار از آرامش راهکارهای عملی دارد و دارای تحلیل روشنی از علت نا امنی است.
وی درجواب سوال چارلی رز مجری مشهور شبکه تلویزیونی آمریکا درخصوص مبادله سوخت گفت: راکتور تهران برای تولید رادیو دارو، نیازمند سوخت 20 درصدی است طبق قانون این نیاز را از آژانس مطالبه کردیم اما آنها بر خلاف قوانین، اعلام کردند که این درصد سوخت را معادل دریافت سوخت کمتر غنی شده تامین خواهند کرد . بعدها هم شروطی گذاشتندکه درست نبود زیرا فروشنده نباید شرط بگذارد ، اما آنها شرط گذاشتند و حتی در تبلیغات خود چنین مطرح کردند که می خواهند اورانیوم را از ایران خارج کنند تا ایران بمب نسازد!
دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: ما آماده مبادله سوخت هستیم اما مبادله باید با توافق باشد.
رییس جمهور اظهارداشت: ما فکر می کنیم راه حل های میانه ای را می توان برای این موضوع پیدا کرد و پیشنهاداتی در این خصوص ارایه کرده ایم که باید در جریان گفت و گوها جزئیات آن معین شود.
دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه توافق باید دوجانبه باشد تصریح کرد:ایران با مبادله سوخت مشکلی ندارد به عبارتی موافقیم که در قبال سوخت 3 و نیم درصدی، سوخت 20 درصدی دریافت کرده و حق الزحمه آن را هم بپردازیم اما جزئیات فنی دارد که کارشناسان باید مورد بررسی قرار دهند.
رییس جمهور افزود: باید توجه داشت که ایران هم اکنون و پس از آنکه حاضر نشدند سوخت 20 درصدی را تامین کنند ، شروع به تولید این میزان سوخت کرده است و درحقیقت با قبول مبادله بدنبال شروع همکاری و کمک هستیم.
وی گفت: برخی چنین مطرح می کنند که یا باید با ما معامله کنید و یا اینکه شما را تحریم می کنیم و از این وضعیت نظم نوین جهانی باید تاسف خورد.
وی در جواب سوالی در خصوص اظهارات ضد ایرانی کلینتون گفت: خانم کلینتون صحبت های زیادی می کنند و ما حتما نباید درباره اظهارات ایشان واکنش نشان دهیم ، ایشان باید برای ادعای خود درباره ا ینکه ایران با آژانس همکاری نکرده است ، سند و مدرک ارائه دهد.
رییس جمهور اضافه کرد: طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ عضوی نمی تواند علیه عضو دیگری مدعی شود.
وی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی 6 سوال قانونی از ایران پرسید و به هر شش سوال آن پاسخ دادیم و تاییدیه آنها را هم گرفتیم.اما آژانس می خواهد به ادعاهای بدون سند آمریکا هم جواب دهیم و ما هم تعهدی به آژانس نداده ایم که هر دولتی ، هر ادعایی رامطرح کرد، جواب دهیم.
دکتر احمدی نژاد با طرح این سوال که آیا واقعا فکر می کنید اگر ایران اورانیوم را بفرستد و سوخت 20 درصدی بگیرد مسایل حل می شود و اظهارات خانم کلینتنون علیه ایران پایان می یابد، گفت: خانم کلینتون دشمن ایران است و مواضع او برای همگان کاملا روشن است. با متهم کردن ایران , مشکلات خانم کلینتون حل نمی شود.
رییس جمهور خاطر نشان کرد:برای حل مشکل باید ریشه اصلی مشکل را شناسایی ودرمان کرد و این موضوع نیازمند پایبندی به قانون و عدالت است و با هیاهو مشکلی حل نخواهد شد.
وی در جواب سوالی درباره همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همه تاسیسات اتمی ایران زیرنظر آژانس است اما آیا حتی یکی از تاسیسات آمریکا هم تحت نظارت آژانس هست؟
رییس جمهور افزود: ایران از خلع سلاح جهانی استقبال و صراحتاً اعلام کرده که مخالف بمب اتم است البته وظایف قانونی خود را در زمینه استفاده صلح آمیز هسته ای هم انجام داده ایم آنرا حق قانونی خود می دانیم و آماده ایم راهکار خلع سلاح را هم نشان دهیم.
دکتر احمدی نژاد اظهارداشت: چطور می شود کشوری که بمب دارد و از آن استفاده کرده , خطر ندارد اما آن کشوری که بمب ندارد و برخی ادعا می کنند که ممکن است به سمت آن حرکت کنند , خطر معرفی می شود اینگونه ادعاها را جامعه بین المللی نمی پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا 10 هزار بمب اتم دارد با این حساب کدام کشور خطر دارد، آمریکا یا ایرانی که مدعی هستند ممکن است در آینده بتواند یک بمب بسازد .معلوم است این حرفها یک موضوع سیاسی است. واضح و روشن است که خطر اصلی آن کشوری است که اکنون بمب اتم دارد.
وی گفت: البته باید توجه داشت که جامعه بین المللی فقط آمریکا و متحدانش نیستند , کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و گروه های مختلف منطقه ای و بین المللی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده‌اند.
دکتر احمدی نژاد اظهارداشت: ایران نمی خواهد بمب اتم درست کند و این در مذهب و جزو اعتقادات ما است.
وی در ادامه به نفوذ آمریکا بر آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: آژانس تحت فشار دولت آمریکا قرار دارد و بخاطر همین است که تاکنون حتی یک گزارش از خطر وجود بمب های اتمی آمریکا ارایه نداده است.
مجری این شبکه تلویزیونی در ادامه پرسید که ایران و آمریکا هر دو کشورهای قدرتمندو بزرگی هستند چطور می توانند با هم همکاری کنند ، اظهار داشت : اعتماد با گفت و گو ایجاد می شود. به نظر من مشکل اصلی در این خصوص برخی مسایل داخلی آمریکا است که اگر این مسایل حل شود، مشکل دو کشور هم حل خواهد شد.
وی افزود: کسانی در درون دولت آمریکا حضور دارند که نمی خواهند روابطی بین دو کشور ایجاد شود, برخی از اعضای شورای امنیت هم همینگونه هستند، اینها عده ای تندرو هستند که منافع خود را در درگیری می دانند.
رییس جمهور گفت: آقای اوباما شاید آخرین فرصت تاریخی برای آمریکا باشدکه بتواند روابط خود را با جهان اصلاح کند.
وی خاطر نشان کرد: ما فرصت های زیادی به آقای اوباما دادیم اما گروهی هستند که می خواهند آقای اوباما را به جای همکاری با ایران وارد مسیر صدور قطعنامه علیه ایران کنند.
دکتر احمدی نژاد افزود: اوباما با شعار ایجاد تغییر روی کار آمد و باید متوجه باشد که بلافاصله بعد از اینکه وارد شرایطی شود که شبیه دوران بوش باشد , در حقیقت دوران او تمام شده و شکست خورده است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه اوباما و هیچ کشوری نمی تواند به ایران ضربه و آسیبی وارد کند تصریح کرد: ملت ایران از درگیری استقبال نمی کند اما در عین حال به تحریم 30 ساله آمریکا هم عادت کرده ایم. "به عبارتی ما نگران تحریم نیستیم چرا که اساسا تحریم قابل اعمال نیست .در دنیای تجارت آزاد , تحریم معنایی ندارد."
وی با تاکید بر اینکه ملت ایران از تقابل و درگیری استقبال نمی کند و آن را مذموم می داند اظهار داشت : ملت ایران بدنبال دنیای پر از صلح و دوستی و عدالت است .
رییس جمهور گفت: ما از آمدن اوباما استقبال کردیم و گفتیم اگر بخواهد تغییری ایجاد کنند، کمک می کنیم.
دکتر احمدی نژاد افزود: ما اصولا با بمب اتم مخالفیم و نمی سازیم. اگر بخواهیم بسازیم مطمئن باشید آنقدر شجاعت داریم که اعلام کنیم و از کسی هم نمی ترسیم. وقتی می گوییم نمی سازیم یعنی نمی سازیم.
وی گفت: عده ای با طرح موضوعات غیرمنطقی و بازی های سیاسی نمی توانندکمکی به حل مشکلات بکنند.
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: رژیم صهیونیستی به حساب نمی آید و اساسا در معادلات ایران جایی ندارد .چه کسی می خواهد حمله کند ، جنگی در کار نیست و ما به جنگ فکر نمی کنیم ما به صلح ، دوستی و همکاری فکر می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات