تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۴۸۱۳۹
گزارشی از تلاش چین برای تبدیل یوآن به واحد پول بین‌المللی

آیا چین جایگزین آمریکا می‌شود؟


 سیدحسین امامی
چین کشوری است که در مدت تقریبا 30 سال توانست از یک اقتصاد بسته و ضعیف به یک اقتصاد آزاد و قدرتمند تبدیل شود. در طول این مدت موفقیت های زیادی به دست آورد و توانست جزو چند اقتصاد برتر جهان شود. هم اکنون بحران مالی جهانی همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده و چین هم ضربات شدیدی از این بحران خورده است، اما در عین حال این کشور از موقعیت های به دست آمده بهترین استفاده را می کند که یکی از بهترین این فرصت ها نشان دادن ضعف های نظام ارزی جهان و تثبیت موقعیت یوآن در معاملات بین المللی است. چین در فکر این است که روزی یوآن واحد پول معاملات بین المللی شود. اولین مرحله از گذار اقتصادی چین در سال 1978 در زمان "دنگ شیائو پینگ" انجام شد. او بعدها شعار "ثروتمند شدن هدفی است که ارزش تلاش کردن را دارد" را بیان کرد. وی برای مقابله با مشکلات اقتصادی ای که از دوران "مائو" باقی مانده بود به اقتصاد بازار روی آورد. مرحله مهم بعدی این گردش به راست در سال 1985 با تقاضای عضویت چین درWTO انجام گرفت که پس از14 سال درگیری با آمریکا نهایتا در نوامبر1999 پذیرفته شد. در سال 2000، خصوصی سازی بیش از دو سوم کارخانه های چین به دستور "جیانگ زمین" رئیس جمهور و"ژورنگ ژی" نخست وزیر انجام گرفت. این موضوع قطعی است که چین به دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده است و اکنون رویای بزرگی در سر دارد که دور از دسترس نیست. امروز اقتصاد دنیا آمریکایی است، اما احتمال اینکه در آینده ای نزدیک چینی شود، دور از ذهن نیست.
چین و بحران مالی جهانی
به جرات می توان گفت که بحران مالی جهانی همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. چین نگران کاهش نرخ تجارت و از دست دادن بازار مصرف کالاهای تولیدی خود است. در همین راستا این کشور سعی می کند همگام با سایر کشورهای صنعتی در حل این بحران تلاش کند و از تمام امکانات خود برای یافتن پاسخ برای برون رفت از این بحران استفاده کند. "هو جین تائو" رئیس جمهور چین در این باره اظهار کرد: حفظ روند مطلوب توسعه اقتصادی در چین، نقش مهمی است که این کشور برای ثبات بازار مالی جهانی و توسعه اقتصادی جهان ایفا می کند. اکنون که بحران مالی بین المللی به طور جدی بر توسعه اقتصادی جهان هجوم آورده است، تاثیرات منفی آن بر اقتصاد چین نیز واضح تر و جدی تر می شود، اما هنوز چین به عنوان تکیه گاهی برای اقتصاد بحران زده جهان محسوب می شود. اگر چین نتواند زیر فشار این بحران دوام بیاورد واقتصادش دچار بحران شود، مسلما اثرات این بحران جهانی وسیع تر می شود. چین در مقایسه با سایر کشورها از این بحران آسیب کمتری دید. این کشور با توجه به مازاد بودجه و حساب جاری، بدهی اندک دولتی و پس انداز زیاد مردم از مصونیت بیشتر و مطمئن تری برخوردار است. ذخایر ارزی دو تریلیون دلاری این کشور در سال گذشته به مدد مازاد حساب جاری و سرمایه گذاری مستقیم خارجی700 میلیارد دلار افزایش یافت. این بدان معنی است که اگر چه چین نیز از بحران مالی آسیب دیده است، قدرت اقتصادی و مالی آن در مقایسه با قدرت اقتصادی و مالی غرب افزایش یافته است. به این ترتیب نفوذ جهانی چین افزایش خواهد یافت و پکن قادر خواهد بود به منظور افزایش آن مسوولیت، ابتکارهای سیاسی و اقتصادی جهان را برعهده گیرد. چین و کشورهای عضو آ.سه. آن در حال دست یابی به توافقی هستند که بزرگ ترین منطقه تجارت آزاد جهان را ایجاد خواهد کرد و چین می تواند گام های بیشتری به سوی وابستگی متقابل آسیایی بردارد و نقش یک رهبر قدرتمندتر را در این منطقه ایفا کند.
تردید در نظام پولی جهانی
گسترش بحران مالی در جهان برخی از کارشناسان و تحلیل گران مالی جهان را به این نتیجه رسانده است که نظام پولی که در سال های پایانی جنگ جهانی دوم در برتون وودز ایجاد شد، قادر به تضمین ثبات مالی جهان نیست. نظم نوین اقتصادی که در آن چین بر آمریکا پیشی گرفته است نیازمند نظام مالی جهانی جدیدی است که بتواند آن را اداره کند. گروه 7، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نمایندگان نظام جهانی کهن هستند. اقدام هماهنگ دولت ها در زمینه کاهش نرخ سود که به طور آنی توسط این نهادها هماهنگ شد، نمی تواند این بحران را سامان دهد. اقدام هماهنگ بانک های مرکزی برای تزریق نقدینگی و کاهش نرخ های بهره تاثیر های اندکی داشته اند. توافق برتون وودز در سال 1944 بازتاباننده اولویت های آمریکا برای نظام نرخ ارز ثابت بر پایه دلار بود. این سیستم با نقش آمریکا به عنوان بزرگ ترین کشور بستانکار جهان مطابقت داشت، اما اکنون آمریکا به بزرگ ترین کشور بدهکار جهان تبدیل شده است. امروزه جهان نیازمند نظام پولی جدیدی است که نقدینگی را تضمین کند.
تقاضای چین برای جایگزینی دلار
چندی پیش کشور چین با استناد به بحران اقتصادی جاری خواهان به کارگیری ارزی جدید به جای دلار در مبادلات مالی جهان شده است. "ژو خیا چوان"، رئیس بانک مرکزی چین در توجیه این تقاضا گفته است که وجود یک ارز پایه جدید مانع از آن خواهد شد که سیستم مالی بین المللی تحت تاثیر این یا آن کشور معین قرار گیرد. خیاچوان تنظیم سیاست درباره ارز جدید را در حیطه صلاحیت صندوق بین المللی دانسته است. وی با اشاره به بروز بحران بین المللی کنونی گفت: این بحران آسیب پذیری و تهدیدهای سیستماتیک برای نظام ارزی جهان را به خوبی به نمایش گذاشت. بحش بزرگی از ذخایر ارزی چین به صورت دلار است، به گونه ای که این کشور اینک دو بیلیون دلار ذخیره ارزی دارد. مقامات پکن اینک با بدبینی به سیاست های دولت آمریکا در مقابله با بحران اقتصادی نگاه می کنند.
آنها بیم دارند که این سیاست ها به کاهش فاحش ارزش دلار بینجامد و ذخیره ارزی چین نیز از این رهگذر بخشی از ارزش خود را از دست بدهد. این نیز هست که ضعف دلار سبب تقویت ارزش یوآن خواهد شد و به گرانترشدن کالاهای این کشور در بازار جهانی خواهد انجامید، امری که کاهش تقاضا برای این کالاها را در پی خواهد داشت.رئیس بانک مرکزی چین معتقد است مدتی طول خواهد کشید تا یک ارز پایه جدید جا بیفتد و راه خود را در معاملات بین المللی باز کند، ولی در کوتاه مدت لازم است که جامعه جهانی و از جمله صندوق بین المللی پول دست کم به تهدیدها و خطرات برای سیستم مالی کنونی اذعان و اشراف داشته باشد. از پیامدهای چنین اذعانی، کنترل و ارزشیابی های روشمند و متناوب سیستم مالی بین المللی و ارزهای رایج است. وی برای بحث در نشست کشورهای گروه بیست در لندن پیشنهاد کرد که واحد پول ویژه ای که مبنای محاسبات صندوق بین المللی پول است به عنوان ارز پایه مورد استفاده قرار گیرد. این واحد پول که به آن حق برداشت ویژه گفته می شود بر سبدی از4 ارز قدرتمند دنیا استوار است و ذخایر مالی صندوق مالی پول هم با آن محاسبه می شود. چین مایل است که نوعی ثبات در برابری نرخ ارزهای رایج دنیا برقرار شود. شماری از کارشناسان اقتصادی پایان دادن به آزادی تعیین برابری ارزها در بازارهای مالی و تلاش برای ایجاد نوعی ثبات در این زمینه را در راستای رشد اقتصادی نمی دانند.
به باور آنها چنین اقدامی به ویژه اقتصادهای ضعیف دنیا را از بازی با نرخ ارز ملی خود برای کاهش قیمت کالاهای صادراتی و رونق دادن به اقتصادشان محروم خواهد کرد. اینکه ایده مقامات چین برای جایگزینی دلار با یک ارز جدید تا چه حد در سطح بین المللی با حمایت روبرو خواهد شد، پرسشی است که پس از اجلاس روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو گروه بیست بهتر می توان به آن پاسخ داد.
تثبیت موقعیت یوآن
چین برای حاکمیت بر جهان در مقام قدرت برتر اقتصادی تلاش می کند موقعیت پول ملی خود را در معاملات بین المللی تثبیت کند. مقامات چین اقداماتی را برای جهانی کردن یوآن و گسترش نفوذ بین المللی این کشور آغاز کرده اند. از ماه دسامبر سال گذشته چین با شش کشور از جمله کره جنوبی، مالزی و آرژانتین معامله پایاپای ارزی انجام داده است که در نتیجه آن پول ملی چین به نظام بانکداری آن ها تزریق می شود و شرکت های خارجی که از چین کالا وارد می کنند یوآن پرداخت می کنند. دولت چین همچنین اقداماتی را انجام داده است که براساس آن برخی استان های این کشور در معامله با کشورهای همسایه که اولین آن هنگ کنگ است از یوآن استفاده کنند. چین از طریق دادن وام و سرمایه گذاری خارجی در برخی کشورهای آسیایی و توریست هایی که یوآن می پردازند نفوذ پول ملی خود را گسترش می دهد. مقامات چینی توجه همه را به مخاطره آمیز بودن اتکا نظام مالی بین المللی به دلار که تحلیل گران آن را به دلیل بروز رکود درآمریکا بی ثبات می دانند جلب کرده اند، اگرچه طرح رئیس بانک مرکزی چین در نشست گروه بیست در لندن مورد توجه قرار نگرفت، اما به نظر نمی رسد رویای چین دور از انتظار باشد با وجود این که حتی کارشناسان می گویند سال ها طول می کشد تا یوآن موقعیت بین المللی پیدا کند، زیرا دولت چین به شدت آنرا کنترل می کند و آزدانه در بازار جهانی مبادله نمی شود.
از پیش شرط های بسیار مهم آن است که دولت چین باید بازار سرمایه خود را اصلاح و تنوع اقتصادی ایجاد کند، ولی با توجه به این که ارزش دلار به دلیل تورم لطمه دیده است و یورو و ین هم جذابیت دلار را ندارد، چینی ها و تحلیلگران غربی می گویند می توان تصور کرد که یوآن در سال 2020 تسلط جهانی پیدا کند. تعویض دلار به یوآن به عنوان ارز بین المللی تبعات زیادی دارد و سقوط دلار نشان دهنده این است که آمریکا برتری اقتصادی خود را در جهان از دست می دهد. "پیتر کونگ چنگ وو" رئیس شرکت وارف در دور دوم یازدهمین نشست مشورتی سیاسی خلق چین گفت: بحران مالی جهانی درس مهمی به ما داد و آن این است که ما باید نقش فعالی در بازسازی ساختار نظام مالی بین المللی داشته باشیم. کلید اصلاح مالی قرار دادن یوآن به عنوان پول بین المللی است. این یعنی استفاده از پول چین در معاملات تجاری بین المللی و اجازه دادن برای اینکه آزادانه تبدیل شود و پول ذخیره بین المللی قرار داده شود. کارشناسان اقتصادی می گویند: اقدامات چین در این خصوص، پذیرش یوآن را در آسیا افزایش خواهد داد که این به بین المللی شدن یوآن در بلندمدت کمک خواهد کرد، اما اگر وضع اقتصادی آمریکا به همین شکل ادامه یابد این اتفاق بسیار زودتر خواهد افتاد.
نزاع آمریکا با چین درباره ارزش یوآن
ارزش واحد پول چین یوآن از اواسط سال 2008 تاکنون ثابت باقی مانده است. کارشناسان بر این باورند که ارزش یوآن40 درصد کمتر از ارزش واقعی آن است و دولت چین با پائین نگه داشتن ارزش آن به صورت تصنعی موجب افزایش قدرت رقابت شرکت های چینی در بازارهای جهانی شده است. از طرف دیگر مقام های چینی ضمن رد ادعاهای مقام های آمریکایی بر این باورند که واشنگتن قصد دارد با طرح این گونه مسائل بحران ها و مشکلات اقتصادی داخلی خود را به کشورهای خارجی ارتباط دهد. همچنین چین برای حاکمیت بر جهان در مقام قدرت برتر اقتصادی تلاش می کند موقعیت پول ملی خود را در معاملات بین المللی تثبیت کند و این در حالی است که بعد از بحران مالی جهانی تردیدهایی درباره اینکه نظام پولی حاضر قادر به تضمین ثبات مالی جهان نیست به وجود آمد و در این بین یوآن دارای جایگاه خاصی است که می تواند نقش های مهمی ایفا کند. نزاع بر سر "یوآن" میان پکن و واشنگتن موضوع جدیدی نیست و دامنه این بحث حتی شامل اروپا هم می شود، اما در اوایل فروردین ماه سال جاری بار دیگر مقام های آمریکا و اروپا چین را متهم به تثبیت ارزش "یوآن" طی 18 ماه اخیر کردند که این مساله موجب کاهش قدرت رقابت شرکت های آمریکایی و اروپایی در بازارهای بین المللی می شود. تنش های تجاری در روابط آمریکا و چین پس از روی کار آمدن باراک اوباما به شدت افزایش یافت. اخیرا سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار برخورد شدید دولت با اقدامات ناعادلانه تجاری چین شدند. سنای آمریکا نیز در حال تدوین قانونی برای اعمال تحریم های تجاری بر ضد شرکت های چینی است. "رابرت گیبس" سخنگوی کاخ سفید نیز در مصاحبه با نیویورک تایمز طی سخنانی در این باره تاکید کرد: دولت آمریکا هنوز هیچ تصمیم قطعی و رسمی در خصوص چین نگرفته است و اعمال تحریم های تجاری جدید بر ضد چین قطعی نشده است. "چن دمینگ" وزیر بازرگانی چین طی سخنانی ضمن رد این گونه ادعاها تاکید کرد: سیاست های تجاری آمریکا در وضع محدودیت های شدید برای صادرات برخی کالاها و محصولات مثل صادرات نرم افزار به چین، عامل اصلی افزایش شکاف تجاری بین دو کشور است. هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی افزایش ارزش نرخ ارز تاثیر چندانی بر تعدیل مبادلات تجاری و بازرگانی نخواهد داشت. وی ضمن هشدار درخصوص هرگونه اعمال تحریم های تجاری آمریکا بر ضد چین، گفت: در این صورت چین نیز تحریم های وسیعی را بر ضد آمریکا وضع خواهد کرد.
مقام های چینی تاکنون بارها بر این نکته تاکید کرده اند که تسلیم فشارهای خارجی برای افزایش ارزش یوآن نخواهند شد. وزارت دارایی آمریکا نیز طی ماه های گذشته بارها دولت چین را به دست کاری در نرخ ارز متهم کرده است. "تیموتی گیتنر" وزیر دارایی آمریکا، 14 فروردین ماه طی سخنانی گفت: دولت اوباما همچنان منتظر تصمیم چین در مورد افزایش ارزش یوآن است. بی شک افزایش ارزش یوآن به نفع اقتصاد چین خواهد بود و موجب کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم این کشور خواهد شد. من مطمئنم که دولت چین به فکر منافع اقتصادی خود خواهد بود و افزایش ارزش یوآن نیز بخشی از منافع اقتصادی دولت چین را تشکیل خواهد داد.
تشدید نزاع چین و آمریکا
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است اگر گزارش دولت آنان را متقاعد نکند، لایحه ای را برای مجازات چین به خاطر پائین نگه داشتن ارزش یوآن در دستور کار کنگره قرار می دهد. بررسی این موضوع در مجلس نمایندگان نیز قبلا بدون نتیجه ملموسی پایان یافته بود. مقام های آمریکایی می گویند که تلاش دولت چین برای پائین نگه داشتن ارزش یوآن نوعی ریاکاری ارزی است، چرا که صادرات را تسهیل و در مقابل به محصولات وارداتی اجازه رقابت در این بازار را نمی دهد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: قانونگذاران صبر می کنند تا گزارش وزارت خزانه داری که قرار است در 15 آوریل ارائه شود انتشار یابد; آن وقت بررسی هرگونه لایحه ای در خصوص اقدام علیه چین را به دلیل پائین نگاه داشتن بهای ارزش پول آن کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد. هر گونه اقدامی از این دست (پائین نگه داشتن ارزش پول) می تواند بر تجارت و بهای صادرات - واردات تاثیر بگذارد که عادلانه نیست. دولت چین ماه گذشته بار دیگر از مقام های آمریکایی خواست تا فشارهای سیاسی و اقتصادی خود را برای افزایش ارزش یوآن پایان دهند. "جونگ شان" معاون وزیر بازرگانی چین تاکید کرد: دولت آمریکا سعی دارد مساله ارزش یوآن را به مساله ای سیاسی تبدیل کند. وی قصد دارد در راس هیاتی عالی رتبه از مقام های دولت چین ضمن سفر به واشنگتن با مقام های اقتصادی و تجاری آمریکا دیدار و گفت وگو کند. مساله تنش های تجاری در روابط دو کشور و ارزش یوآن مهم ترین مسائل مورد گفتگو در دیدار مقام های دو کشور خواهد بود.
همچنین یک مقام بلندپایه چین ضمن بیان اینکه افزایش ارزش یوآن در برابر دلار، دردی از آمریکا دوا نمی کند به واشنگتن هشدار داد، روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را با مسائل سیاسی آمیخته نکند. این هشدار در حالی صادر می شود که آمریکا تهدید کرده است چین را یک انحصارگر ارزی معرفی خواهد کرد که نتیجه آن افزایش تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین خواهد بود."جونگ شان" معاون وزیر بازرگانی چین در مصاحبه مطبوعاتی در واشنگتن خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی و تجاری چین و آمریکا باید براساس دیدگاه های راهبردی بررسی شده و به پیشبرد مناسبات در مسیری سالم و با ثبات کمک شود. بزرگ ترین چالش روابط اقتصادی دوجانبه، حمایت های تجاری یک جانبه و سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری است. چین به شدت مخالف سیاسی کردن مناسبات اقتصادی و تجاری پکن - واشنگتن است. آمریکا فشارهای خود را بر چین در ماه های گذشته برای افزایش ارزش پول ملی این کشور افزایش داده است. با این وصف وزارت بازرگانی چین گفته است، بهتر است به جای افزایش فشارها، دو کشور مشکلات و اختلافات را از طریق رایزنی حل و فصل کنند. معاون وزیر بازرگانی چین گفت: بر خلاف آنچه آمریکا تصور می کند ریشه بیکاری و کسری تجاری در آمریکا به ارزش یوآن مربوط نمی شود و بالا بردن ارزش پول ملی چین دردی از آمریکا دوا نمی کند. ساختارهای اقتصادی دو کشور مکمل یکدیگر است و جا دارد دو طرف به جای نگاه کردن به چشم رقیب به عنوان شریک تجاری با هم تعامل کنند.
حمایت صندوق بین‌المللی پول از آمریکا و اروپا
در بحبوحه شکایت های اتحادیه اروپا درخصوص سیاست حمایت گرایی چین، صندوق بین المللی پول اواخر سال گذشته از درخواست ها به رهبری آمریکا از چین برای اجازه دادن به ارزش پول رایج این کشور برای افزایش، حمایت کرد. "دومینیک استراس کان" مدیر عامل صندوق بین المللی پول در سخنانی در پارلمان اروپا در بروکسل، با اشاره به بحث ها در خصوص ارزش پول رایج چین اعلام کرد: در برخی موارد نرخ ارز باید افزایش یابد. ارزش یوآن بسیار پایین است و با توجه به اینکه اقتصاد جهان در حال بهبود است، منطقی است که ارزش پول رایج چین افزایش یابد. چین با فشارهای فزاینده بین المللی، به ویژه آمریکا، برای اجازه دادن به ارزش یوآن برای افزایش مواجه شده است. بانک جهانی نیز از چین خواست به ارزش پول رایج این کشور اجازه دهد افزایش یابد تا تورم مهار شود.
اتحادیه اروپا نیز در خصوص افزایش سیاست حمایت گرایی چین و برخورد ناعادلانه این کشور با شرکت های اروپایی، ابراز نگرانی کرد. "ون جیابائو" نخست وزیر چین تاکید دارد: این کشور در برابر فشارهای خارجی برای افزایش ارزش یوآن، مقاومت خواهد کرد.
طرح جدید سنای آمریکا برای تحریم چین
همان طور که گفته شد سناتورهای آمریکایی که با افزایش فشار بیکاری در این کشور روبه رو هستند در حال تدوین قانونی برای اعمال تحریم های تجاری و اقتصادی بر ضد چین هستند. براساس این قانون اگر چین ارزش پول خود را افزایش ندهد آمریکا جریمه های سنگین اقتصادی و تجاری را بر ضد پکن اعمال خواهد کرد. این قانون مورد حمایت هر دو حزب سیاسی آمریکا قرار گرفته است و در آن هر گونه تلاش چین برای دستکاری در نرخ ارز محکوم شده است .سناتورهای آمریکایی دولت چین را به دستکاری در ارزش یوآن متهم می کنند و بر این باورند که این اقدام پکن موجب گسترش تجارت ناعادلانه در سطح جهان شده است و شرکت های آمریکایی و اروپایی به شدت از این مساله متضرر شده اند. "ون جیابائو" نخست وزیر چین هرگونه فشار خارجی برای افزایش ارزش یوآن و اصلاح سیاست های ارزی چین را به شدت رد کرد. "چاک شومر" سناتور دموکرات آمریکایی در این باره گفت: وقتی نخست وزیر چین به صراحت می گوید سیاست های ارزی این کشور تغییر نخواهد کرد و ارزش یوآن تثبیت خواهد شد. بنابراین راهی نداریم جز اینکه پکن را به انجام این کار وادار و مجبور کنیم . آمریکا برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری چاره ای جز مبارزه با سیاست های ارزی ناعادلانه چین ندارد.130 سناتور آمریکایی نیز در نامه ای خطاب به "تیموتی گیتنر" وزیر دارایی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای برخورد سخت و شدید با سیاست های تجاری و ارزی چین شدند. در این نامه آمده است: تاثیرات منفی اقدامات دولت چین در دستکاری ارزش یوآن بر اقتصاد آمریکا به خوبی قابل مشاهده است و مقام های وزارت دارایی و بازرگانی آمریکا باید با این نوع سیاست های غلط چین مقابله کنند. گیتنر نیز تاکید کرد: مساله ارزش یوآن نه تنها برای آمریکا، بلکه برای سایر شرکای تجاری بزرگ چین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این در حالی است که مقام های چینی ضمن رد ادعاهای مقام های آمریکایی بر این باورند که واشنگتن قصد دارد با طرح این گونه مسائل بحران ها و مشکلات اقتصادی داخلی خود را به کشورهای خارجی ارتباط دهد.
تعویق در انتشار سیاست ارزی چین
دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از انتشار گزارشی که امکان دارد چین را به پائین نگه داشتن عمدی و حساب شده ارزش یوآن، واحد پول این کشور متهم بکند، خودداری کرد. براساس یک برنامه تعیین شده، قرار بود خزانه داری آمریکا این گزارش را روز 15 آوریل برابر با 26 فروردین ماه به کنگره این کشور ارائه کند، اما تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا، 3 آوریل طی بیانیه ای اعلام کرد: ارائه گزارش یاد شده به تاخیر افتاده است. تیموتی گایتنر خواهان اتخاذ سیاست ارزی انعطاف پذیرتر از سوی چین شد و گفت: این اقدام به توازن اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد. دو کشور سعی خواهند کرد اختلاف ارزی خود را طی چند نشست در ماه های آینده حل و فصل کنند.
گزارش اکونومیست از فشارهای آمریکا بر چین
گرچه اکثر کارشناسان اقتصادی و تجاری بر این باورند که دولت چین با پایین نگه داشتن عمدی ارزش یوآن در برابر دلار سعی دارد میزان صادرات خود را افزایش دهد، ولی وزارت بازرگانی آمریکا هنوز رسما چین را به دستکاری در نرخ ارز متهم نکرده است. اکونومیست طی گزارشی در این باره نوشت: پس از تهدید دولت آمریکا در سال 2005 مبنی بر اعمال تحریم های تجاری بر ضد چین دولت پکن مجبور شد ارزش یوآن را طی سه سال بعد یعنی تا سال 2008 بیش از 20 درصد در برابر دلار افزایش دهد، ولی از اواسط سال 2008 تاکنون چین ارزش یوآن در برابر دلار را ثابت نگه داشته است، گرچه کنگره و سنا فشار زیادی بر دولت آمریکا وارد می کنند تا تحریم های تازه ای را بر ضد سیاست های ارزی و تجاری چین اعمال کند، ولی به نظر می رسد اوباما تاکنون در برابر این فشارها مقاومت و ایستادگی کرده است، گرچه میزان کسری تجاری آمریکا با چین طی ماه های اخیر کاهش داشته ولی نمی توان انتظار داشت میزان کسری تجاری آمریکا با چین کاهش چشمگیری داشته باشد. در حالی که نرخ بیکاری آمریکا نسبت به سال 2005 بیش از دو برابر افزایش داشته اوباما قصد دارد با توسعه صادرات نرخ بیکاری را کاهش داده و به رشد و رونق اقتصادی کمک کند. این مساله با سیاست های ارزی چین مبنی بر تثبیت ارزش یوان در برابر دلار تناقض دارد .
آینده روشن یوآن
تازه ترین نظرسنجی رویترز از روسای بانک های مرکزی جهان منتشر شد که نشان می دهد یوآن چین تا سال 2025 میلادی بیش از 5 درصد ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص خواهد داد. این نظرسنجی در بین 43 رئیس بانک مرکزی در سراسر جهان انجام شده است. بر اساس این نظرسنجی بیش از 65 درصد پاسخگویان بر این باورند که جایگاه و موقعیت دلار آمریکا پس از وقوع بحران مالی اخیر به شدت تضعیف شده و یورو طی سال های آینده جایگاه و ارزش به مراتب بیشتری نسبت به دلار خواهد داشت. بیش از 87 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز بر این باورند که چین برای تبدیل یوآن به ارز بین المللی در ذخایر اس.دی.آر تا سال 2025 موفق خواهد شد. حدود 50 درصد پاسخگویان نیز اعلام کردند تا 16 سال آینده یوآن بیش از 5 درصد ذخایر ارزی جهان را اختصاص خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات