تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۱۴۹۶۸۰

سیاهکاریهای «بلک واتر» در پاکستان


جنایات سازمان‏یافته و عملکرد خیانت‏آمیز شرکت به اصطلاح امنیتی "بلک واتر" نه‏تنها در افغانستان و عراق، که حتی در پاکستان هم فریاد اعتراض فعالان سیاسی و افکار عمومی را برانگیخته است. آنها اکنون از نقش آمریکا در شناسائی و قتل فعالان ضدآمریکائی سخن می‏گویند.
قاضی حسین احمد، رهبر سابق جماعت اسلامی پاکستان، ضمن افشای نقش این شرکت بدنام آمریکائی در پاکستان تاکید کرد بلک واتر عامل هرج‏ومرج و اشاعه تروریسم در پاکستان است. قاضی حسین احمد، بلک‏واتر را یک تشکیلات سازمان یافته تروریستی نامید که تحت پوشش ظاهری "خدمات امنیتی"، سرگرم ایجاد هرج ومرج از طریق سازماندهی و هدایت گروههای تروریستی است و می‏خواهد پاکستان را به نابودی بکشاند.
قاضی حسین احمد ضمن ردیابی این قضیه خاطرنشان ساخت متاسفانه مقامات پاکستان پای آمریکا را به این کشور بازکردند و آمریکا برای تثبیت حضورش در منطقه سعی کرد همه جا را ناامن سازد تا سپس به بهانه تلاش برای حفظ امنیت به اهداف خود برسد و تا وقتی که آمریکا در منطقه حضور دارد، امنیت و صلح در منطقه برقرار نخواهد شد. چون واشنگتن، همین را می‏خواهد.
این برای نخستین بار نیست که فعالان سیاسی پاکستان علیه اهداف و برنامه‏های آمریکا بویژه در مورد نقش منفی آمریکا در پاکستان در جهت دامن‏زدن به ناامنی و ایجاد فضای ترور، دست به افشاگری می‏زنند و انگشت اتهام را در اعلام مسئول اصلی عملیات تروریستی، به سوی آمریکا نشانه‏گیری می‏کنند. رهبر جماعت اسلامی پاکستان فاش کرد که آمریکا سرگرم شناسائی احزاب فعال و تعقیب مبارزینی است که با سلطه آمریکا بر منطقه مخالفند.
وی خاطرنشان ساخت دستکم 25 نفر از قربانیان انفجار اخیر عضو حزب جماعت اسلامی پاکستان بودند که به دلیل مخالفت با آمریکا و مردودشمردن سیاستهای واشنگتن، مورد تعقیب، شناسائی و هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
این اظهارات قاضی حسین احمد، عیناً با یافته‏های نهادهای نظارتی آمریکا هماهنگی دارد که بلک‏واتر و سایر شرکتهای آمریکائی طرف قرارداد "سیا" و "پنتاگون" در افغانستان و پاکستان را به تعقیب، شناسائی و شکار مخالفین سیاستهای آمریکا متهم کرده‏اند و یادآور می‏شوند که آمریکا در این زمینه مستقیماً علیه فعالان سیاسی ضدآمریکائی در منطقه وارد عمل شده است و از هیچ کوششی برای حذف فیزیکی و قتل آنها فروگذار نمی‏کند.
امروزه بیان این مطلب را فقط از زبان مخالفین سیاستهای واشنگتن نمی‏شنویم بلکه حتی رسانه‏های آمریکائی هم به آن معترضند. روزنامه آمریکائی "نیویورک تایمز" اخیراً از فعالیتهای تروریستی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پرده برداشته و فاش کرده است که پیمانکاران باصطلاح امنیتی توسط سیا و پنتاگون به شکار مخالفین آمریکا در افغانستان و پاکستان سرگرمند و ماموریت اصلی آنها شناسائی، ردیابی، شکار و قتل مخالفین سیاستهای آمریکا در منطقه به آنها محل گردیده است. مطابق افشاگریهای رسانه‏ای، مسئولیت این طرح برعهده "مایکل دی فورلانگ" محول شده که از مقامات ارشد پنتاگون است ولی بخاطر پرهیز از تداخل مسئولیتها، پنتاگون و سیا در این زمینه همکاریها و هماهنگی‏های نزدیکی دارند و مستقیماً از هرگونه مسئولیتی مبرا هستند. چون حتی مسئولیت قتل مخالفین آمریکا را هم به همین شرکتهای امنیتی واگذار کرده‏اند! قاضی حسین احمد، در این زمینه، لبه تیز حملات خود را متوجه شرکت باصطلاح امنیتی "بلک واتر" کرده و این مجموعه را مسئول جنایات سازمان‏یافته علیه مردم پاکستان و علیه ساختار حکومتی این کشور می‏داند. در واقع بلک واتر نه تنها خود بطور مستقیم سرگرم سازماندهی عملیات تروریستی در پاکستان است بلکه با اجیرکردن بیکاران و عناصر شورشی، آنها را برای انجام اقدامات تروریستی، آموزش می‏دهد. تجهیز می‏کند و سوژه‏ها را برای قتل به آنها معرفی می‏نماید. بلک واتر در تمامی این مراحل، کارگزار اصلی محسوب می‏شود و "هدایت عملیات" را برعهده دارد. این مسئولیت را بلک‏واتر، در عراق نیز عیناً برعهده داشت و عناصر شورشی را جذب تشکل‏های تروریستی می‏نمود که در عراق تحت عنوان "شوراهای بیداری" شناخته می‏شوند. هدف و ماموریت اصلی بلک واتر، جذب و سازماندهی عناصر بعثی به عنوان شوراهای بیداری بود که در واقع بعثی‏ها ستون فقرات این تشکل‏های تروریستی را تشکیل می‏داده‏اند و در عین حال عناصر شرور، بیکاران و برخی وازده‏های سیاسی را نیز برای انجام کارهای تخریبی و عملیات ایذائی، به سمت خود کشانده‏اند.
با وجود این، رفتار و اهداف بلک واتر در پاکستان دارای تفاوتهای محسوسی است که به تناسب تغییر شرایط سیاسی ـ اجتماعی و باتوجه به حضور طالبان در منطقه بایستی در خط مشی و شیوه‏های اجرائی، تجدیدنظر شود. مقامات اصلی و ارشد سیا بارها به نقش واشنگتن در شکل‏گیری، قدرت‏نمائی و هدایت این گروه تروریستی اعتراف کرده‏اند.
تقویت این گروهک در پاکستان به نحوی که بتواند تهدید جدی و موثری علیه ارتش و ظرفیتهای سیاسی ـ امنیتی پاکستان باشد، یکی از اهداف عملیاتی آمریکا در این کشور محسوب می‏شود که عمدتاً توسط بلک واتر و برخی شرکتهای امنیتی کم‏اهمیت‏تر تامین و اجرا شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد برخی قدرت نمائی‏های به نام طالبان توسط "بلک‏واتر" صورت گرفته تا اینکه طالبان را یک تشکیلات قدرتمند و غیرقابل مهار برای پاکستان معرفی کند و از این طریق اهداف واشنگتن در جهت نفوذ در ساختار قدرت نظامی ـ امنیتی این کشور را پیگیری و تامین کند. حوادثی که پس از امضای قرارداد طالبان با دولت پاکستان درخصوص واگذاری "دره سوات" به طالبان صورت گرفت، عموماً در حد و اندازه طالبان نبوده و این تشکل تروریستی فاقد ظرفیتها و توانمندیهای انعکاس یافته در جریان پیشروی به سوی اسلام‏آباد، نفوذ در ستاد ارتش پاکستان و نفوذ اصلی‏ترین مرکز فرماندهی اطلاعاتی ـ امنیتی پاکستان بوده و هست. با اینهمه بلک‏واتر در پرتو طرحهای پنتاگون و سیا برای نفوذ در پاکستان در سه محور برای نقش‏آفرینی در این کشور ماموریت یافته است:
1ـ واگذاری مسئولیت هدفگیری و شلیک موشک از هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق قبائلی پاکستان به "بلک‏واتر" که باعث ایجاد ناامنی و هرج‏ومرج در مناطق مرزی این کشور در امتداد مرزهای مشترک، افغانستان شده و می‏شود.
2ـ واگذاری ماموریت کوچ‏دادن طالبان از افغانستان به سوی پاکستان و نفوذ طالبان در مناطق مرزی و قبائلی پاکستان که بهانه‏های لازم برای تهاجم آمریکا به این مناطق را فراهم سازد.
3ـ سازماندهی عملیات تروریستی علیه اهداف نظامی ـ امنیتی درون خاک پاکستان که زمینه‏ساز نفوذ واشنگتن در این مناطق باشد و عملیات نظامی آمریکا در این منطقه حساس را توجیه کند.
این دولتمردان پاکستان بوده‏اند که پای آمریکا را به پاکستان باز کرده‏اند و با طرحهای شیطانی واشنگتن همکاری و هماهنگی کرده‏اند ولی امروزه همانها قطعاً از این بابت پشیمانند چرا که از این طریق، مارهای فراوانی را در آستین خود پرورانیده‏اند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات