وزرای عضو حزب لیکود در کابینه اسرائیل میگویند به زودی استعفا خواهند داد. پیش از اینها بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود از چهار وزیر عضو این حزب از جمله سیلوان شالوم وزیر خارجه خواسته بود از کابینه شارون خارج شوند، اما در پی سکته مغزی و بستریشدن شارون اجرای این خواست به تعویق افتاد. با این حال دیروز در خبرها آمده بود که سیلوان شالوم از سمت خود استعفا داده است. ظاهراً ایهود اولمرت جانشین شارون قصد دارد «تزیینی لیونی» وزیر دادگستری را متصدی این وزارتخانه کند. در یک خبر دیگر آمده بود که سه تن از وزرای لیکود استعفای خود را اعلام کردهاند. این سه تن عبارتند از: «اسرائیل کاتز» وزیر کشاورزی، «دانی نافیه» وزیر بهداشت و «ولیمور لیفانت» وزیر آموزش و پرورش اسرائیل. این افراد از جمله کسانی هستند که نتانیاهو از آنها خواسته بود استعفا دهند. در یک خبر دیگر آمده بود که این وزرا قصد دارند روز یکشنبه آینده استعفای خود را اعلام کنند. با این وصف کابینه آریل شارون دچار مشکلات تازهای شده و باید دست به ائتلافهای تازهای بزند.
در یک خبر دیگر روزنامه هاآرتص نوشت: دولت آمریکا درصدد است تا برای فوریه آینده ایهود اولمرت نخستوزیر موقت اسرائیل را به واشینگتن دعوت کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی المحیط به نوشته این روزنامه درخواست آمریکا از اولمرت برای سفر به واشینگتن و دیدار با جورج بوش رئیسجمهور این کشور در راستای تلاشهای واشینگتن در حمایت از حزب کادیما و تشکیل دولت جدید اسرائیلی است.
هاآرتص ادامه داد: نتایج انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین در 25 ژانویه از مذاکرات مورد بحث بوش و نخستوزیر موقت اسرائیل خواهد بود.
روزنامه مذکور در ادامه به نقل از مقامات سیاسی این رژیم افزود: اولمرت درصدد است تا قبل از برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل با حسنی مبارک رئیسجمهور مصر و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند. این مقامات به زمان، مکان و موضوع مورد بحث در این دیدارها و همچنین اینکه آیا این دیدارها با حضور هر سه طرف خواهد بود و یا به طور جداگانه انجام میشود اشارهای نکردند.
آخرین وضعیت شارون
در یک تحول دیگر تیم پزشکی شارون با این انتقاد مواجه شده است که چرا نتوانسته پس از اولین سکته خفیف مغزی شارون سکتههای بعدی را پیشبینی کرده و جلوی آن را بگیرد. این درحالی است که به منظور کنترل روند بهبود فعالیت مغزی شارون وی یکبار دیگر تحت یک سیتی اسکن قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری آلمان بیمارستان هداسا در گزارشی در خصوص وضعیت سلامتی آریل شارون نخستوزیر اسرائیل گفت: شارون در وضعیت بحرانی اما ثابت است. سیتیاسکن یک روز پس از آن انجام شد که پزشکان وی تمام داروی بیهوشی وارد شده به بدن شارون را خارج کردند. پزشکان اعلام کردند وضع شارون پیشرفت کمی داشته است اگرچه وی پس از خروج کامل از کمای مصنوعی خودش تنفس کرده و بازوی دست راست و پایش به درد پاسخ داده است. یکی از جراحان اعصاب شارون خاطرنشان کرد: تشخیص میزان صدمات مغزی شارون هفتهها یا ماهها به طول میانجامد. از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا گفت: پزشکان برای اولین بار اعلام کردند که شارون در وضعیت خطرناک به مدت طولانی باقی نمیماند. اسکن انجام شده بر روی مغز شارون نشان داد که لخته خون ایجاد شده در مغزش که عامل سکته مغزی بوده جذب شده است. دکترهای بیمارستان همچنین اعلام کردند ممکن است طی روزهای آینده حفرهای در گلوی شارون برای تسهیل در امر تنفس ایجاد شود. بیمارستان هداسا نیز اعلام کرد: سیستم عصبی آریل شارون که از پنجم ژانویه پس از یک سکته حاد مغزی در این بیمارستان در کما قرار دارد، مجدداً معاینه میشود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیتالمقدس تیم پزشکی معالج شارون از روز دوشنبه گذشته به تدریج خارج کردن وی از کمای مصنوعی را آغاز کرده است. رادیو ارتش اسرائیل نیز به نقل از منابع پزشکی گفت: «همین که به رغم کاهش داروهای بیهوشی شارون هیچ نشانهای از بازگشت هوشیاری وی دیده نمیشود، خود باعث نگرانی است.» اما پزشکان شارون روز گذشته تاکید کردند، وضعیت جسمی شارون پیشرفتهایی داشته است.
فلیکس اومانسکی رئیس تیم پزشکی شارون پیش از این گفته بود، شارون به رغم اینکه هنوز تحت تاثیر مواد بیهوشکننده قرار دارد، به تدریج نشانههایی دال بر بهبود وضعیت جسمی خود نشان میدهد، اما ظرف دو روز آینده به هوش نخواهد آمد.» شارون چهارم ماه جاری میلادی در پی خونریزی شدید مغزی به بیمارستان هداسا در بیتالمقدس اعزام شد.
تحولات فلسطین
شهادت سه فلسطینی در جنین در کرانه باختری رود اردن و زخمی شدن چهار تن در تیراندازی به منزل وزیر کشور تشکیلات خود گردان اهم تحولات فلسطین در روز گذشته بود. به گزارش خبرگزاری «مهر» به نقل از شبکه خبری الجزیره، در حمله وحشیانه ارتش اشغالگر قدس به شهر جنین در کرانه باختری رود اردن دست کم سه فلسطینی به شهادت رسیدند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین تهدید کرده که به زودی به حمله نظامیان اسرائیلی به شهر جنین پاسخ خواهد داد و انتقام خون این سه شهید را خواهد گرفت. منابع اسرائیل در توجیه این اقدام اعلم کردند که یک فلسطینی قصد داشت خودش را در میان گروهی از نیروهای اسرائیلی منفجر کند که هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. منابع مذکور افزودند: یک فلسطینی دیگر هم در حین فرار در یک ساختمان هدف تیراندازی نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و کشته شد. همزمان با آن تشکیلات خودگردان فلسطین با محکوم کردن حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین اعلام کرد: این حملات روند انتخابات فلسطین را به شکست میکشاند. صائب عریقات مقام ارشد مذاکره کننده فلسطینیان تصریح کرد: تداوم حملات خشونتآمیز موجب تضعیف انتخابات میشود. وی از آمریکا و سایر کشورهای ذیربط و نیز جامعه بینالمللی خواست اسرائیل را برای متوقف کردن چنین حملاتی تحت فشار قرار دهند تا فلسطینیان فرصت لازم را برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد به دست آورند. خبر دیگر اینکه عناصر جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) به سوی منزل نصر یوسف وزیر کشور تشکیلات خودگردان در شهر رامالله در کرانه غربی تیراندازی کردند که در نتیجه آن سه تن از محافظان یوسف و یکی از عناصر جنبش فتح زخمی شدند. منابع فلسطینی در مورد علت این اقدام گفتند مهاجمان خواستار شغل در سازمان امنیت تشکیلات خودگردان فلسطین هستند. همچنین منابع فلسطینی خبر دادند افراد مسلح و نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابل مقر هیات وزیران در شهر رامالله به مبادله آتش با یکدیگر پرداختند اما این درگیری تلفات جانی نداشت. همچنین گروههای مبارز فلسطینی روز جمعه در واکنش به ترور سه تن از مبارزان جنبش جهاد اسلامی در شهر جنین در کرانه باختری رود اردن 9 فروند موشک به شهرکهای یهودینشین در داخل سرزمین اشغالی فلسطین در سال 1948 میلادی شلیک کردند. به گزارش خبرنگار ایرنا در فلسطین گردانهای شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش ملی آزادیبخش فلسطین «فتح» پنج موشک به شهرک «نتیف عستراف» در منطقه النقب شلیک کردند که به زخمیشدن یک زن صهیونیست منجر شد. گروهانهای قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با چهار موشک منطقه عسقلان و شهرکهای یهودینشین سدیروت در سرزمین اشغالی 1948 را هدف قرار دادند. در یک خبر دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اظهارات کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا که خواستار آن شده بود نامزدهای انتخابات آتی از مبارزه علیه اسرائیل دست بردارند و به نوعی با مشارکت حماس مخالفت کرد، مداخلهجویانه خواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مسئول جنبش حماس در بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرد: حماس اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا را دخالت در امور داخلی و نقض حاکمیت فلسطینیان میداند و به همین علت آن را محکوم میکند. وی افزود: ما بار دیگر دخالت خارجیها را در امور داخلی فلسطینیان رد میکنیم و اظهارات رایس را که مظهر وقیحانه دخالت آشکار در امور داخلی و نقض حاکمیت فلسطین محسوب میشود محکوم میکنیم. وی تصریح کرد که حماس در برنامههای انتخاباتی پارلمان فلسطین شرکت میکند و دیدگاه ما براساس دستیابی به حقوق حقه و اصول ثابت فلسطین است و هرگونه ذلت و خواری را رد میکند. وی افزود: ملت فلسطین میداند که دولت آمریکا تنها به نفع منافع خود شعار دموکراسی و آزادی را سر میدهد و میخواهد گروهی که خود تعیین کرده تا مطالب دیکته شده آن را اجرا کنند، سرکار بیایند.