تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۱۵۰۵۵۹
واکنش کارشناسان به تهدید هسته‌ای شیراک

فرانسه باید از حلقه مذاکرات حذف شود


اظهارات ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال حمله اتمی از جانب این کشور به دیگر کشورها، واکنش‌های فراوانی را در میان سیاستمداران و رسانه‌های جهانی از جمله در ایران برانگیخته است.
مضمون عمومی این واکنش‌ها ابراز نگرانی از سوق دادن جهان به سمت یک بحران مهارناپذیر و بی‌ارزش‌ شدن معاهدات مربوط به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بوده است.
اظهارات شریعتمداری
بعد از اظهارات اخیر ژاک شیراک و تهدید وی به حمله اتمی، ادامه حضور فرانسه در گروه اروپایی مذاکره کننده پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، هیچ توجیه قانونی و منطقی ندارد و اخراج فرانسه از این حلقه کمترین واکنشی است که از سوی مسئولان کشورمان انتظار می‌رود.
مدیر مسئول روزنامه کیهان معتقد است که اظهارات اخیر ژاک شیراک بازتاب و نتیجه شکست طرح‌های غرب در منطقه خاورمیانه است.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت و گو با خبرنگار انرزژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اظهارات اخیر ژاک شیراک، اظهار داشت: تهدید شیراک بازتاب و نتیجه شکستی است که غرب در تحولات جاری منطقه و مخصوصاً سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به سوریه متحمل شده است.
وی با اشاره به اینکه سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان باعث خروج این کشور از حالت انزوای پیشین شد، افزود: غرب تلاش بسیاری را برای تحمیل این انزوا به سوریه داشت تا آنجا که پیش از این سوریه احساس نوعی انزوای تحمیل شده را داشت، ولی همکاری نزدیک ایران و مخصوصاً زمان این سفر و مذاکراتی که صورت گرفت، در حقیقت حلقه محاصره تحمیلی غرب را شکست.
شریعتمداری ادامه داد: طرحی که غربی‌ها با بهره‌گیری از خدام طراحی کرده بودند، در جریان این تحولات منتفی شد و به نظر می‌رسد که شیراک به نمایندگی از غرب چنین تهدیدی را بر زبان آورده و آن هم بازتاب و نتیجه شکست طرح آنها در خاورمیانه است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان هم‌چنین گفت: البته آنها می‌دانند که این قبیل رجز‌خوانی‌ها صرفاً در حد تبلیغات و عملیات‌های روانی و غیر‌قابل اجراست و لذا دولت فرانسه پس از این اظهارات در پی تکذیب یا تلطیف آن برآمد.
شریعتمداری خاطر‌نشان کرد: تقریباً تا چند ماه گذشته شاید اسد در پی تهدیدات پی‌در‌پی آمریکا و مصاحبه خدام، دچار نوعی سرخوردگی شده و احساس تنهایی می‌کرد ولی پس از مقاومت و مواضع تهاجمی ایران و مخصوصاً سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به سوریه که هم تحکیم روابط و هم نوعی اعلام همبستگی بود، بشار اسد نه تنها از تنهایی و حالت انفعال خارج شده که موضع تهاجمی هم گرفته است.
مدیر مسئول کیهان با اشاره به واکنش اخیر اسد در رابطه با تهدیدات آمریکا افزود: این تحولات، تحولاتی است که در حوزه‌ای رخ می‌دهد که آمریکا و متحدانش برای آن نقشه‌های فراوانی داشتند در چنین حالتی مشخص است که طرح و برنامه غرب به کلی بر هم می‌ریزد. وی در خصوص تأثیر این اظهارات بر جایگاه فرانسه در بحث مذاکرات هسته‌ای با کشورمان اظهار داشت: اگر ایران مخاطب تهدید فرانسه باشد این کشور دیگر صلاحیت اینکه یکی از سه کشور طرف مذاکره ما باشد را به صورت رسمی، حقوقی و قانونی حقوقاً و قانوناً از دست داده است.
شریعتمداری در ارتباط با رویکرد کشورمان به اظهارات اخیر شیراک افزود: خوشبختانه برخوردهای اولیه برخوردهایی خوب بوده، یعنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی بلافاصله موضع گرفت و هر یک از نهادهای مربوطه به صورت جداگانه موضع‌گیری کردند و این مواضع در این حد قابل قبول است. مدیر مسئول روزنامه کیهان هم‌چنین درباره رویکردی که کشورمان باید نسبت به چنین اظهاراتی اتخاذ نمایند گفت: راه اصلی این است که فرانسه را به عذرخواهی رسمی ملزم نماییم و در غیر این صورت اجازه ندهیم که یکی از سه کشور طرف مذاکرات ما باشد، چرا که قرار بر این بود این سه کشور واسطه حل چالش‌ها و رسیدن به یک نقطه توافق در مسئله هسته‌ای باشند.
وی ادامه داد: اگر چه این کشورها در عرصه‌های دیگر هم به تعهدات‌شان، پایبند نبوده‌اند ولی ماجرای تهدید اخیر شیراک، موضوعی دیگر با ماهیتی متفاوت است که در چنین حالتی مطابق با عرف بین‌الملل و قوانین شناخته شده، فرانسه دیگر نمی‌تواند یکی از سه کشور طرف مذاکرات ما باشد و باید از حلقه مذاکرات حذف شود.
نشانه شکست غرب
اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه در خصوص استفاده از بمب اتمی برای مهار مخالفان واکنش‌های فراوانی را در سطح جهان برانگیخته است. در این میان شخصیت‌های سیاسی ایران این اظهارات را دلیل آشکاری بر عدم صلاحیت سران غرب در رسیدگی به مسائل جهانی دانستند.
حسین مظفر نماینده تهران به خبرگزاری ایسنا گفت: غربی‌ها هرگونه تجاوز و سلطه را برای خود مجاز می‌دانند و هر گونه آزادی خواهی و استقلال را برای دیگر کشورها ممنوع می‌کنند؛ لذا طبیعی است که دنیا باید با این‌گونه اظهارات سلطه‌جویانه و باج‌خواهانه برخورد داشته باشد و به این نگاه دوگانه تن ندهد.
نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است که در حال حاضر، زمینه و بستر خوبی برای ایران فراهم شده که بتواند با این اظهارات، مکنونات قلبی غربی‌ها را افشا و بر حق خود در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پافشاری کند.
جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به تهدید اخیر شیراک علیه مخالفان غرب گفت: اظهارات شیراک مبنی بر مبارزه با تروریسم یک نظر جهانی است، ما هم مدافع مخالفت با تروریسم هستیم. با تروریست‌ها چه به شکل دولتی چه توسط گروه‌های سازماندهی شده به وسیله غربی‌ها باید مخالفت کرد، و با این گفته که مقابله با پدیده تروریسم در دنیا باید سرلوحه همه کشورهای جهان باشد موافقیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: اظهارات شیراک مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای برای مبارزه با تروریسم بیشتر به یک شوخی شبیه است. چرا که در دنیا که یک ملت تروریست وجود ندارد که یکجا با آنها مقابله شود. تروریست‌ها گروه‌های سازمان یافته‌ای هستند که تعداد آنها محدود است و طبیعی است که با بمب اتم نمی‌توان با آنها برخورد کرد.
سید حسین هاشمی یک نماینده دیگر مجلس نیز به ایسنا گفت: ضرری که شیراک از صحبت‌های خود می‌بیند بیشتر از منافعی است که به دنبالش است و طبعاً هم مجبور است در آینده آن را اصلاح کند.
هاشمی گفت: اکنون فشارهای زیادی از سوی حزب سبز و جامعه روشنفکری در داخل و هم‌چنین از خارج، به کشور فرانسه وارد می‌شود. وی با بیان اینکه صحبت‌های شیراک در این مقطع زمانی برای تحت‌الشعاع قرار دادن این مشکلات بوده است، افزود: شیراک می‌خواهد کشور خود را تأثیرگذار در مقابل دیگر کشورها و همچنین آمریکا عنوان کند و در همین راستا اعلام کرده که تسهیلات هسته‌ای را برای مبارزه با تروریسم راه‌اندازی کرده است.
دکتر علیرضا اکبری نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت:
شیراک در داخل فرانسه به نوعی ابراز اقتدار نیاز دارد و گمان می‌کند اینگونه اظهار نظر کردن اقتدار می‌آورد.
اکبری در خصوص تبعات اظهارات شیراک بر امنیت جهانی نیز اظهار داشت: اظهارات شیراک، وضعیت به هم ریختگی نظام بین‌المللی را تشدید می‌کند در غیر این‌ صورت و در صورتی که اروپا به میثاق دیگری دسترسی پیدا کند، به هم ریختگی نظام بین‌الملل تشدید پیدا نمی‌‌کند، که در وضعیت فعلی امکان دسترسی به میثاق دیگر نیز امکانپذیر نیست.
وی با بیان این مطلب که «در شرایط بین‌الملل با وارونگی هرم قدرت و امنیت مواجه شده‌ایم» افزود: آثار این رویکرد را در محیط بین‌المللی و اظهارات شیراک شاهد بودیم و رئیس جمهور فرانسه نیز بر اساس چنین استنباطی، مواجهه با تروریسم را با پدیده سلاح هسته‌ای مطرح کرده است.
یک استاد دانشگاه نیز به این خبرگزاری گفت: این اظهارات مخاطره‌آمیز است و برخلاف روند ادعایی غرب که صلح، دیالوگ و آرامش بود می‌باشد.
دکتر محمد‌باقر خرمشاد افزود: به نظر می‌رسد بعد از وقایع داخلی فرانسه اقتدار شیراک و حزب آن و ابهتی که به عنوان «گولیست» داشته دچار چالش جدی شده و زیر سؤال رفته است و در واقع طرح این اظهارات به منظور بازگرداندن اقتدار وی در صحنه فرانسه می‌باشد.
وی با اشاره به اختلاف‌نظرهای فرانسه با آمریکا به خصوص در بحث حمله به عراق اظهار داشت: بعد از دو اتفاق داخلی و منطقه‌ای، این کشور در عرصه بین‌‌الملل هم در موضع ضعف قرار گرفت و نیاز به بازسازی دارد و سعی دارد در جاهایی که دارای منافع مشترک با آمریکا است، از ائتلاف با آمریکا این خلأ را جبران کند؛ به نحوی که در قضیه لبنان شاهد بودیم و در پرونده هسته‌ای ایران نیز به تدریج بیشتر خود را نشان می‌دهد.
داریوش قنبری یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به «فارس» گفت: اظهار نظر اخیر شیراک نوعی اعلام جنگ به جهان است. اگر قرار باشد هر کشوری برای برخورد با دشمنان خود مجوز استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای خود صادر کند جنگ اتمی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وی اضافه کرد شیراک در حالی مجوز استفاده از سلاح اتمی صادر می‌کند که با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با سرسختی مخالفت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات