در جریان بررسی لایحه بودجه دولتها طی سه دوره مجلس پنجم تا هفتم – وی بیشترین تعداد تذکرات آیین نامهای را میدهد و جزو فعالترین نمایندگان پارلمان است. حسن سبحانی متولد سال 1332 در دامغان است و از سوی همشهریهایش به نمایندگی مجلس انتخاب شده است.
دکترای تخصصی علوم اقتصاد با گرایش توسعه اقتصادی از دانشگاه تهران دارد و دانشیار اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. در سالهای اول انقلاب عضو مرکزی جامعه اسلامی معلمان دامغان بود. در سالهای 61-60 مدیر کل دفتر هماهنگی تبلیغات دولت شد و در سالهای 70-68 بر مسند سرپرست موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران نشست. در سالهای 71-70 مدیر کل امر پژوهشی و قائم مقام معاون پژوهشی دانشگاه تهران شد و پس از آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و بر کرسی معاون پژوهش و آموزشی این وزارتخانه نشست. سبحانی یکی از کارشناسان اقتصادی مجلس است که تا سال گذشته ریاست کمسیونهای برنامه و بودجه و تلفیق را در دست داشت و هم اکنون عضو آن است. نامزد ریاست مجلس بود که نتوانست آرای نمایندگان را کسب کند. منش آرام و متین وی باعث شده تا انتقادات صریح را بدون برانگیختن حساسیتی مطرح کند. روز سه شنبه در جریان بررسی لایحه بودجه از هیات رئیسه انتقاد کرد چرا که به گفته وی، آنها آیین نامه را خوب اجرا نمیکنند. وی افزود: استبداد با سکوت شکل میگیرد و با مدارای جمع بزرگ میشود و سایهاش را بر سر جامعه میاندازد، سبحانی از منتقدان تیم اقتصادی دولت نهم است با این استدلال که در ساختار هیات وزیران پیشنهادی و تیم اقتصادی هماهنگی و همدلی را در خصوص عدالت نمییابیم. وی درباره شعار«آوردن پول نفت بر سر سفره مردم» ابراز داشت؛ در همه زمانها نفت بر سر سفرههای عده زیادی از مردم بوده است. بنابراین این حرف، شعار جدیدی نیست، البته چگونگی«بودن» باید مشمول تحول باشد.