تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۵۰۷۴۲
رییس سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج مطرح کرد:

حمایت از نوآوران بسیجی با تشکیل بنیاد نخبگان

حبیب جمشیدی مقدمه: همزمان با هفته پژوهش و فناوری محمد تولایی رییس سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج در گفت‌وگو با خبرنگاران مهم‌ترین برنامه‌ها، حمایت‌های این سازمان را تشریح کرد. در پی مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

رییس سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج همزمان با هفته پژوهش و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح دستاوردها و فعالیت‌های علمی نیروی مقاومت بسیج پرداخت.
سردار محمد تولایی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به تاکیدات و تدابیر رهبر معظم انقلاب مبتنی بر توجه به نخبگان و پژوهشگران بسیجی از تشکیل بنیاد نخبگان بسیج تا پایان سال جاری خبر داد. وی افزود: هم اکنون در حال مطالعه و تهیه پیش‌نویس طرح تشکیل این بنیاد هستیم. وی وظیفه این بنیاد را ارزش‌گذاری و حمایت از نخبگان دانست و افزود: ساماندهی با حمایت و تکریم نخبگان، ‌نوآوران و متبتکران و پژوهشگران جزو برنامه‌ها و فعالیت‌های این بنیاد محسوب می‌شود.
تولایی همچنین با اشاره به درخشش نوآوران بسیجی در جشنواره‌ها و مسابقات خارجی گفت: در مسابقات جشنواره خوارزمی 12 نفر بسیجی، ‌در مسابقات علمی بلژیک از 10 برگزیده سه نفر بسیجی، در مسابقات آلمان چهار نفر بسیجی و در مسابقات انگلیس که امسال برگزار شد تنها برگزیده‌ یک بسیجی بود. وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های علمی اقشار بسیج گفت: ما در بسیج دانشجویی دارای 32 مرکز تحقیقی و پژوهشی هستیم. تاکنون 426 پروژه در این مراکز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و 480 پروژه نیاز از طریق این مراکز علمی به صنعت مرتبط شده است.
تولایی در همین زمینه افزود: همچنین تاکنون 1826 هسته علمی و پژوهشی در بسیج دانشجویی با هدف انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی تشکیل شده و 25485 استاد و دانشجو عضو این هسته‌ها هستند. وی انتشار 361 نشریه علمی، 200 همایش علمی و 296 بازدید علمی طی دو سال اخیر را از جمله دستاوردهای دو سال اخیر این هسته‌ها برشمرد.
رییس سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج برگزاری چهارمین جشنواره ممتازان و مبتکران بسیج دانشجویی را یکی از فعالیت‌های محوری سازمان بسیج دانشجویی برشمرد و تصریح کرد. این جشنواره امسال در چهار زمینه پروژه‌های تحقیقاتی شامل 713 پروژه، نشریات علمی 270 نشریه، اختراع و ابتکار 111 اثر و مقالات علمی 1792 مقاله و 120 اثر تالیفی بوده است که در مجموع 5500 نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
سردار تولایی تشکیل 36 هزار هسته علمی پژوهشی در واحدهای بسیج دانش‌آموری را یکی دیگر از فعالیت‌های بسیج برشمرد و افزود: تاکنون 300 پایگاه علمی بسیج دانش‌آموزی با هدف شناسایی و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان بسیجی تشکیل شده است.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بسیج اساتید را گسترده توصیف کرد و افزود: هم اکنون گروه‌های علمی در 120 دانشگاه در 16 عرصه شمل اقتصاد، مکانیک، برق، A.T، نانوتکنولوژی، هنر، قرآن و گروه ویژه چشم‌انداز 20 ساله و ... سازماندهی شده‌اند.
وی افزود: بسیج اساتید تاکنون هشت طرح ملی را به ثمر رسانده و همچنین 15 عنوان کتاب علمی اعضا را منتشر کرده است.
وی در ادامه این نشست مطبوعاتی به تشریح فعالیت‌های علمی بسیج فرهنگیان پرداخت و گفت: هم اکنون در 740 کانون بسیج فرهنگیان مجموعا 2960 گروه علمی پژوهشی که هر کدام دارای چهار هسته علمی پژوهشی هستند راه‌اندازی شده است.
سردار تولایی با اشاره به حمایت‌هایی که از مبتکران و پژوهشگران صورت می‌گیرد تصریح کرد: حمایت‌های بسیج در بودجه این نهاد ردیف خاصی ندارد و این کار وظیفه دستگاه‌های دیگر است که دارای ردیف بودجه هستند ما به دلیل نامهربانی‌ها نسبت به مخترعان و نوآوران بخشی از بودجه تحقیقاتی بسیج و بخشی از کمک‌های ستاد کل نیروهای مسلح را صرف حمایت از این نخبگان می‌کنیم و در صورتی که ردیف بودجه‌ای خاصی اختصاص داده شود ما هم فعالیتمان توسعه خواهد یافت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات