تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۱۵۰۸۴۶
معاونان پارلمانی رئیس‌جمهور و وزیرکشور در مجلس تاکید کردند:

دفاع دولت از عملکرد خود در خوزستان


خبرنگار پارلمانی: معاونان پارلمانی وزارت کشور و ریاست‌جمهوری در پاسخ به اتهامات مطرح شده به دولت و طیفی از اصلاح‌طلبان در حوادث اخیر خوزستان پاسخ دادند و خواستار دور نگه‌داشتن این قضایا از منافع جناحی و باندی شدند. سیدمحمود میرلوحی معاون پارلمانی وزارت ‌کشور با تاکید بر اینکه نباید نامه جعلی منتشره در خوزستان وارد معاملات جناحی شود گفت: همه معتقدیم باید از نگاه‌های غیرملی و جناحی و گروهی پرهیز شود. محمود میرلوحی با اشاره به حوادث اخیر در خوزستان به خبرنگاران گفت: آنچه مسلم است جعلی بودن نامه و دخالت طیفی از دیدگاه‌ها در این حادثه است و باید تحقیقات لازم در این‌باره انجام شود. وی افزود: خوشبختانه در کلان مساله، نوعی اتحاد بین قوا و دستگاه‌های مختلف بر سر این موضوع وجود دارد و هیچکس طالب این نیست که کسی آسیب ببیند و اگر موارد مختصری اوایل کار بوده حل شده است. وی در پاسخ به اظهارات برخی نمایندگان خوزستان که کوتاهی استاندار و برخی مسؤولان استان را علت حادثه دانسته اند گفت: مجلس 290 نماینده دارد و نظرات آنها باهم تفاوت دارد ولی این اتفاق‌نظر بر این است که قوا یکدیگر را متهم نکنند. وی تاکید کرد: همه بنا دارند ریشه‌ها را شناسایی و درمان کنند تا زمینه‌ای برای شیطنت‌هایی از قبیل از داخل و خارج فراهم نشود. مجید انصاری معاون حقوقی و پارلمانی دولت نیز گفت: وقایع و حوادث اخیر اهواز حرکت‌هایی برای تحریک قومی و برهم زدن وحدت و انسجام ملی است. وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان معتقدند مقصر حوادث اخیر اهواز دولت بوده است گفت: این موضوع، موضوعی نیست که بی‌جهت به آن دامن زده شود و همان‌طوری که هم نمایندگان و هم دولت اعلام کرد حرکت‌های مشکوک و مغرضانه‌ای از سوی دشمنان ما برای تحریک قومی و برای برهم زدن وحدت و انسجام‌ملی که از سوی مقام معظم رهبری اولویت سال اعلام شده، در کار است. وی ادامه داد فعالیت برخی شبکه‌های خبری و رسانه‌های جهانی حتی فعالیت‌های مخرب شبکه‌الجزیره را ما در این قضیه دیدیم. به هر حال جعلی بودن این نامه هم از سوی دولت و هم ابطحی قبل از وقوع این حوادث رسماً اعلام شد. خود من هم به موسوی نماینده اهواز اعلام کردم که این نامه جعلی است، منتها در آن تاریخ صرفاً این نامه در شعاع محدودی پخش شده بود و در یک سایتی آمده بود که درست نبود دولت به خاطر یک خبر در یک سایت محدود وارد عمل شود. انصاری افزود: دولت به محض اینکه احساس کرد موضوع از سوی برخی از افراد به طور گسترده و جدی در سطح استان خوزستان منتشر شده از سوی سخنگوی دولت این نامه را تکذیب کرد هم استانداری و هم امام جمعه اهواز نیز آن را تکذیب کردند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تصور می‌شود در سال جاری به خصوص در آستانه انتخابات همه مردم، نهادها و دستگاه‌ها باید مراقب اقدامات مغرضانه دشمنان باشند. دشمنانی که وحدت و انسجام ملی ما را نشانه گرفته‌اند و با دستاویز قرار دادن مسائل مختلف در هر منطقه‌ای می‌توانند به تحریکاتی دست بزنند.
انصاری تاکید کرد: جعلی بودن آن نامه به قدری روشن بود که در بدو امر احساس می‌شد که اصلاً نیازی به تکذیب نداشته باشد چرا که هم محتوای‌نامه و هم تاریخ آن و هم وضعیت این نامه این قضیه را نشان می‌داد. وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد هر خبر جعلی روی سایت آمد و یا نامه‌ای منتشر شد بلافاصله دولت در جایگاه دولت موضع بگیرد خودش به دامن زدن و اشاعه حوادث کمک می‌کند. انصاری تصریح کرد: متاسفانه وقتی اتفاقی در کشور ما می‌افتد همه فرافکنی را راحت‌ترین راه‌حل می‌دانند در حالی که خیلی روشن است. اگر قرار باشد با کمترین شایعه یا نامه‌ای بلافاصله مسؤولان ذی‌ربط در سطح عالی‌ترین مسؤولان استانی یا ملی موضع بگیرند خود این نوعی اشاعه شایعات و ناصحیح خواهد بود. وی افزود: البته انعکاس مساله از سوی نمایندگان محترم جای تشکر دارد و به محض اینکه احساس شد فراتر از یک شایعه و ثبت در یک سایت است هم دولت و هم استاندار موضع گرفتند. روز گذشته دو تن از نمایندگان مجلس طی تذکراتی جداگانه حزب مشارکت و سخنگوی‌دولت را در قضایای استان خوزستان مقصر اعلام کردند. سید نظام‌مولا هویزه نماینده دشت آزادگان ریشه تمامی اختلافات ایجاد شده در این استان را حزب مشارکت و مدیریت ضعیف این حزب در پست‌های کلیدی و حساس این استان دانست و خواستار انحلال حزب مشارکت توسط ریاست‌جمهوری شد. مهدی کوچک‌زاده عضو ائتلاف آبادگران نیز رمضان‌زاده سخنگوی دولت را متهم به بحران‌سازی و ایجاد هر 9 روز یک بحران در کشور کرد و گفت: رفتار فتنه‌انگیز رمضان زاده در دامن زدن به مسائل قومیتی را پیش از این هشدار داده و خواستار برائت هیات دولت و برکناری او از سخنگویی دولت شده‌ام اما متاسفانه معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به جای اینکه تذکر را به وزیر‌اطلاعات و رئیس‌جمهوری تحویل دهند آن را در اختیار رمضان‌زاده قرار داده‌اند. وی افزود: آیا آقای خاتمی فکر نمی‌کنند ارسال تذکراتی به رمضان زاده که فردی خاطی است موجب بی‌خبر نگه‌داشتن وی از اوضاع جاری می‌شود. نماینده تهران خطاب به خاتمی گفت: در چنین شرایطی که از نام شما و امکانات دولتی استفاده و نامه‌ای را تهیه و در خوزستان پخش می‌کنند کسانی را که ارادتی به آرمان‌های انقلاب ندارند از خود برانید که فردا دیر است. مجید انصاری معاون پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تذکرات را شنیده‌ام در پاسخ گفت: فکر می‌کنم این دوستمان مقداری احتیاج به آموزش آئین‌نامه‌ای مجلس و روال‌های اداری دارند. تصور می‌کردم که 10ماه برای یادگیری اینها در مجلس کافی است اما معلوم شد که باید هیات رئیسه برای آموزش بیشتر بعضی از دوستان فعالیت کند. انصاری تصریح کرد: ما در حوزه حقوقی و پارلمانی معاونت رئیس‌جمهور روالی داریم که هر تذکری که نمایندگان راجع‌به دستگاه‌های اجرایی می‌فرستند ما یک نسخه از این تذکر را به همراه یک نامه برای فرد موضوع تذکر می فرستیم تا طی زمان‌بندی خاصی که قبلاً در آئین‌نامه محاسبات دولت معاون اول تعیین کرده برای آنها پاسخ بفرستند. چون صرف ادعا برای برخورد درست نیست. انصاری افزود: گاهی تذکرات مثل تذکر کوچک‌زاده تذکر رفتاری خاصی است. ارزیابی روابط بین مجلس و دولت همین میزان تذکراتی است که داده می‌شود. معاون پارلمانی دولت خاطرنشان کرد: کارآمدی و تعامل ما با مجلس به نفع مردم است و تصور می‌کنم هم در دولت و هم در مجلس باید با نگاه سیاسی و مچ‌گیری‌های سیاسی یا بهانه‌جویی‌های سیاسی وارد قضیه نشد. کاستی‌ها را می‌توان با تذکر و تعامل حل کرد. انصاری در خصوص اظهارات مولاهویزه مبنی بر اینکه« حزب مشارکت عامل اصلی آشوب‌های خوزستان است» گفت: من وکیل مدافع هیچ حزبی نیستم و نمی‌دانم منظور ایشان چه بوده است. اگر تذکری قانونی داشته باید به ما دهد تا بررسی کنیم اما تا آنجایی که به سهم دولت در قضیه مربوط می‌شود دولت هم به موقع تکذیب کرده، هم به موقع وارد عمل شده و خوشبختانه جریانی که می‌توانست فتنه گسترده‌ای باشد با تدبیر همه مسؤولان کشور و استان مهار شد. وی تاکید کرد: اصحاب رسانه و همه مردم و مسؤولان با موضوعاتی که به منافع ملی و امنیت و وحدت‌ملی برمی‌گردد برخورد سیاسی و جناحی نکنند. وی در پاسخ به اینکه نمایندگان ملت در حوزه‌های آبادان و دشت آزادگان معتقدند که دولت به موقع اقدام نکرده است گفت: اعتقاد آقایان برای خودشان محترم است. دولت هم نماینده ملت است و مطمئن باشید رایی که دولت و شخص رئیس‌دولت دارد حتماً بیش از رایی است که مجموعه مجلس از دولت دارد. این محاسبات و چرتکه‌اندازی‌های سیاسی را نکنید. هم دولت و هم مجلس نمایندگان ملت هستند و هردو باید در خدمت ملت باشند. انصاری از اظهارنظر در خصوص آخرین وضعیت اجماع نیروهای اصلاح‌طلب و مجمع روحانیون خودداری کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات