تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۱۵۰۹۵۱

برلوسکونی و راهکارهای جدید کسب محبوبیت


مهدی مروتی
«سیلویو برلوسکونی» جهت مبارزات انتخاباتی جدید خود قصد دارد تا مجموعه‌ای از آهنگ‌های عاشقانه خود را به بازار عرضه کند. وی در راستای بقا در قدرت و حضور در صدر معادلات سیاسی-اجتماعی رم از هرگونه ابزاری استفاده می‌کند. در جریان انتخابات قبل وی صورت و بینی خود را عمل زیبایی نمود و جهت جذب آرای شهروندان ایتالیایی به جراحی پلاستیک روی آورد. «برلوسکونی» در بدو ورود خود در عالم سیاست به عنوان نخست‌وزیر کشورش سعی کرد تا تعریف ویژه‌ای از روابط رم-واشنگتن ارائه دهد. ارائه چنین تعریفی باعث شد تا عملا فضا در راستای مانور بهتر ایتالیا در نظام بین‌الملل بسته شود.
«برلوسکونی» خود را به عنوان متحد واشنگتن و جمهوری‌خواهان کاخ سفید به نظام جهانی معرفی کرد. وی سعی کرد تا با وارونه جلوه دادن حقایق مربوط به جنگ عراق و افغانستان نیروهای ایتالیایی را به خاک این کشورها اعزام کند. از سویی دیگر «تونی بلر» نخست‌وزیر انگلستان که خود یکی از اصلی‌ترین فریب‌خوردگان بوش پسر در اروپا محسوب می‌شد پس از ابراز تمایلات کاخ سفید گرایانه سیلویو برلوسکونی سعی کرد تا انرژی سیاسی رم را در جهت منافع آمریکا و انگلستان تعریف کنند.
برلوسکونی که یکی از ثروتمندترین سیاستمداران دنیا محسوب می‌شود با حمایت کارتل‌ها و تراست‌های موجود در ایتالیا توانست با مانور تبلیغاتی فراوان وارونه جلوه‌دادن حقایق بسیاری از شهروندان کشور خود را فریب دهد. انفجارهای 11مارس در مادرید و برکناری «خوزه ماریانا اسنار» از قدرت باعث شد تا زنگ خطر به طور جدی برای نخست‌وزیر ایتالیا به صدا درآید.
شهروندان ایتالیایی که کشور خود را در یک قدمی «بحران امنیت» می‌دیدند به کمک احزاب مخالف برلوسکونی مخالفت‌های خود را با سیاست‌های رم در نظام بین‌الملل آغاز کردند. در این میان برلوسکونی با لجاجت کامل بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کرد پس از انتشار نظرسنجی‌های مختلف در ایتالیا و اروپا نخست‌وزیر ایتالیا دریافت که میزان محبوبیت وی در میان مردم کشورش به پائین‌ترین حد ممکن رسیده است وی در چنین شرایطی مجبور شد تا حداقل به صورتی ظاهری فاصله میان خود و جمهوری‌خواهان را بیشتر کند.
«سیلویو برلوسکونی» پس از مدتی مشاهده کرد که هم‌پیمانان کاخ سفید در اروپا از جمله «تونی بلر» با معضلات متعددی روبه‌رو شده‌اند. وی که ادامه حیات سیاسی خود را در خطر دید سعی کرد با اعلام سیاست تعدیل نیروهای ایتالیایی در عراق کمی از خشم افکار عمومی کشورش نسبت به سیاست‌های خود بکاهد. اما شهروندان ایتالیایی به هیچ عنوان پذیرای سخنان اغراق‌آمیز نخست‌وزیر خود نبودند. انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 در ایالات متحده آمریکا تاثیر به‌سزایی در کاهش مجدد محبوبیت برلوسکونی داشت وی پس از افشاگری‌های دموکرات‌ها و مخالفان حزبی بوش در آمریکا در رابطه با مسائل پشت پرده جنگ عراق و مسائلی از این قبیل از سوی شهروندان ایتالیایی درخصوص بی‌کفایتی در راستای برخورد با مساله اشغال عراق متهم شد.
علت اصلی محبوبیت برلوسکونی در میان مردم به موضوع گروگان ایتالیایی باز می‌گردد زمانی که یک خبرنگار ایتالیایی در عراق به گروگان گرفته شده بود دولت رم دو تن از ماموران امنیتی خود را در جهت آزادسازی او به عراق فرستاد. زمانی که آن دو توانستند مقدمات آزادی گروگان مذکور و انتقال وی به رم را فراهم آورند در راه بازگشتن به مرز عراق هدف گلوله مستقیم سربازان آمریکایی قرار گرفتند. این اقدام منجر به مرگ یک تن و زخمی شدن دو تن دیگر شده پس از این رخداد که توهین مستقیم کاخ‌سفید به مردم ایتالیا به شمار می‌رفت و سیاست‌های برلوسکونی در تعامل با آمریکا و تقابل با نظام بین‌الملل به طور کلی مورد انتقاد قرار گرفت. نخست وزیر ایتالیا امروزه در شرایط دشواری قرار گرفته است. وی به خوبی می‌داند که احزاب مخالف سیاسی وی تلاش گسترده‌ای را برای حذف او از صدر معادلات رم تدارک دیده‌اند. برلوسکونی هم‌اکنون به دنبال قدرت است. حذف برلوسکونی از قدرت برای وی حکم یک مرگ سیاسی را دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات