تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۵۱۱۲۶

محرومیت از یک کار ارزشمند به دلیل سوء‌ظن

ابراهیم گراوند مقدمه: آقای خدایاری، معاون اسبق دانشجویی فرهنگی دانشگاه تهران، سه‌شنبه هفته گذشته در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به اتهام تصرف غیر مجاز و غیر قانونی در اموال دولتی از طریق صرف هزینه برای خرید تجهیزات و وسایل کابلی محاکمه شد. در این ارتباط با ایشان مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم.

* آقای مهندس خدایاری جریان دادگاه چه بود؟
** این موضوع در ارتباط با راه‌اندازی شبکه تلویزیون کابلی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران بود.
* جریان تلویزیون کابلی چه بوده است برای خوانندگان توضیح دهید؟
** داستان تلویزیون کابلی به سال‌های 76ـ77 بر می‌گردد. آن زمان من معاون اداری مالی دانشگاه بودم. این موضوع در چارچوب برنامه فرهنگی متمرکزی که وزارت علوم به دنبال اجرای آن بود در هیات رئیسه دانشگاه مطرح شد. در خوابگاه‌های دانشجویان سیستم مدار بسته کابلی را‌ه‌اندازی کنیم و در ساعات فراغت دانشجویان، فیلم‌هایی که برای دانشجو جذاب است را پخش کنیم این شبکه در هتل‌ها و بعضی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه امام صادق(ع) استفاده می‌شود. در آن سال‌ها کابل‌کشی درون خوابگاه را انجام دادیم قبل از افتتاحیه اداره کل حقوقی صدا و سیما شکایتی را به دادستانی ارائه کردند تحت این عنوان که دانشگاه تهران بر خلاف قانون اساسی عمل کرده و قاضی پرونده، آقای مرتضوی دستور به توقف کار دادند و رئیس دانشگاه پیرو حکم قاضی کار را متوقف کردند. استدلال ما این بود که کار کاملا قانونی است و این کار لازم و به ارتقای فضای فرهنگی دانشگاه کمک می‌کند در حکم قاضی بدون آنکه دانشگاه تهران متهم شود بنده به عنوان معاون دانشجویی که مبادرت به راه‌اندازی شبکه کابلی کردم به دادگاه احضار شدم. پس از جلسات دیگر و حدود یک ماه رئیس دادگاه دستور به بی‌گناهی دادند و وسایل به دانشگاه باز گردانده شد و طی یک جلسه‌ای با صدا و سیما در حضور رئیس دادگاه پرونده حل شد اما امسال احضاریه‌ای به دست من رسید که اتهام جدیدی به من وارد کردند تحت عنوان تصرف غیر قانونی و غیر مجاز در اموال و وجوه دولتی و نهایتا دیروز به دادگاه احضار شدم نکته مهمی که در پرونده وجود دارد این است که برای این اتهام، من اصلا شاکی ندارم و مدعی‌العموم مشخص نیست. نهایتا ایشان برای بنده یک قرار کفالت صادر کردنند و خودشان به عنوان رئیس دادگاه بروند و از دیوان محاسبات و وزارت علوم و اداره کل مالی دانشگاه تهران استعلام کنند و بر اساس آن حکم صادر کنند و بنده معترضم پرونده‌ای که شاکی ندارد باید مختومه اعلام شود شاکی پرونده پیشین اداره کل حقوقی اداره صدا و سیما بود که البته در این جا صلاحیت شکایت از بنده را ندارد.
* به نظر شما پشت این پرونده چه جریانی است؟
** من همان موقع اعلام کردم که پرونده سیاسی است البته من خوشبین هستم زیرا همان دو عنوان تبرئه را همین دادگاه صادر کرده ولی به نظرم می‌رسد در این مورد اساسا به لحاظ حقوقی قابل رسیدگی نیست و امیدوارم رئیس دادگاه بعد از استعلام تصمیم درست را بگیرند.
* هدف شما از راه‌اندازی تلویزیون کابلی چه بود؟
** طرح کلی ما فراتر از این بود ولی بر اساس مصالح و مواد قانونی کارمان را منحصر به شبکه کابلی کردیم و هدف، غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجویان در زمان حضور آنان در خوابگاه بود و به لحاظ تجربه خوابگاه‌ها آسیب‌‌پذیری را بالا برد ما با این طرح قصد ایجاد نشاط در خوابگاه‌ها و پر کردن وقت فراغت دانشجویان را داشتیم که کار شایسته و جدی بود و هنوز هم از آن دفاع می‌کنم متاسفانه سوء‌ظن‌ها و بدبینی و سیاسی کردن مساله باعث شد که از این کار ارزشمند محروم شویم و حالا بنده عواقب آن را پس می‌دهم.
* مگر شما برای این کار مجوز لازم را اخذ نکرده بودید؟
** این کار اصلا نیاز به مجوز نداشت. بر اساس طرح وزارت علوم و موافقتنامه‌ای که با سازمان برنامه امضاء کرده بودیم و به عنوان کاری که در داخل دانشگاه می‌خواستیم انجام دهیم تصورمان این بود که خلاف قانون نیست زیرا در هتل‌ها و حتی زندان‌ها هم این طرح استفاده می‌شود، صدا وسیما و قوه قضاییه بر اثر سوءظنی که داشتند فکر می‌کردند که پشت این شبکه اصلاح‌طلب‌ها هستند و ربطی به دانشگاه ندارد که جلویش را گرفتند و موضوع خیلی ساده‌ای را تبدیل به یک موضوع خیلی بزرگ کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات