براساس گزارش های منتشره , سفارت ژاپن در تهران از تحویل دادن فیلم اصلی صحنه ترور یک قاضی ایرانی همچنان طفره می رود. این قاضی دو هفته قبل در خیابانی که سفارت ژاپن نیز در آن جا واقع است , توسط افراد ناشناس ترور شد. سفارت ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که فیلم جریان ترور را در اختیار دارد ولی مقامات قضایی ایران روز گذشته اعلام کردند , ژاپنی ها برخلاف وعده داده شده , فیلمی را که متعلق به تاریخ دیگری است به جای فیلم اصلی در اختیار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران قرار داده اند. این حرکت ژاپنی ها که در حقیقت نوعی فریبکاری تلقی می شود , از جهات مختلف حائز اهمیت است .
نخست اینکه این اقدام , ادعای مبارزه با تروریسم را , که توکیو در همسویی کامل با غربیها , بر آن تاکید می کند , زیر سئوال می برد. این حادثه بار دیگر نشان داد که ادعاهای مبارزه با تروریسم از سوی ژاپنی ها و متحدان غربی آن , تنها زمانی مفهوم پیدا می کند که با اهداف و منافع آنها همسویی داشته باشد. البته این سیاست و برخورد دوگانه با مقوله ترور و تروریسم برای نخستین بار نیست که مشاهده می شود بلکه نمونه های آن را در بسیاری موارد دیگر , ازجمله اقدامات تروریستی آشکار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین , اعمال تروریستی نظامیان آمریکایی در عراق , افغانستان و چندین کشور دیگر , اقدام تروریستی آمریکا در ساقط کردن هواپیما مسافربری ایران و دهها مورد دیگر می توان مشاهده کرد.
این موارد بیانگر این واقعیت تلخ است که داعیه مبارزه با تروریسم یک دروغ بزرگ است تا قدرتهای سلطه گر در زیر چتر حمایتی این ادعا , به سیاست های استعماری خود وجهه عامه پسند بدهند. برپایه این سیاست , قدرتهای استعمارگر تنها مواردی را به عنوان تروریسم می پذیرند که بتوانند در پوشش تبلیغات پیرامون آن به اهداف خود نایل آیند. به عبارت روشن تر , عملکرد اینگونه دولتها نشان می دهد که « برخورد با تروریسم » ابزاری است در خدمت اهداف سیاسی و زیاده خواهی آنها.
از سوی دیگر برای ژاپنی ها باید این مسئله مدنظر باشد که امنیت سفارتخانه آنها در سایه تدابیر اتخاذ شده امنیتی توسط ایران مسیر شده است . اگر ژاپنی ها این امنیت را برای خود مفید می دانند , قاعدتا باید در جهت تثبیت این امنیت عمل کنند نه اینکه با اقدامات کارشکنانه خود , آنرا با تهدید و خطر مواجه سازند. دیپلمات های ژاپن باید بدانند تبعات هرگونه بی مسئولیتی در برابر ناامنی و اعمال تروریستی , امنیت و آرامش خود آنها و سفارتشان را نیز به مخاطره خواهد انداخت .
در این میان , مسئولان داخلی ذیربط , از جمله وزارت خارجه باید این واقعیت را به ژاپنی ها تفهیم کنند و آنها را به همکاری در جهت تامین امنیت و صداقت در مبارزه با تروریسم ترغیب نمایند. مسئولان باید این پیام را به نمایندگی ژاپن منتقل نمایند که برخورد غیرمعقول آنها در قبال حادثه تروریستی اخیر , ضمن اینکه ادعاهای آنها در مخالفت با تروریسم را زیر سئوال می برد بلکه این حرکت های غیردوستانه , در آینده روابط دوجانبه نیز بی تاثیر نخواهد بود.