تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۱۶۲۵۸۳
درخواست‌های اروپا و آژانس از ایران ادامه دارد

بوش: با ایران روبه‌رو می‌شویم


گروه سیاسی: رئیس‌جمهور آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد: چنانچه تهران درخواست جامعه بین‌الملل را نادیده بگیرد، ما با این کشور مقابله خواهیم کرد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا درباره شکسته شدن تعهدات ایران و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در کنار متحدین اروپایی خود می‌ایستد. وی تاکید کرد: من سه کشور اروپایی فرانسه و انگلیس و آلمان را برای یک صدایی‌شان تحسین می‌کنم. چنانچه ایرانی‌ها به خطای خود ادامه دهند، ما به همراه اروپایی‌ها تصمیم مشترکی در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: به عبارت دیگر، سه کشور اروپایی مذاکره‌کنندگان اصلی از سوی جهان آزاد هستند و ما برای به دست آوردن نتیجه مورد نظر با آنها همکاری‌های لازم را خواهیم داشت. جورج بوش تصریح کرد: گمان می‌کنم سازمان ملل برای ایران بهترین نتیجه است. بوش در ادامه گفت: به نظر می‌رسد ایرانی‌ها می‌خواهند درباره ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای دوباره فکر کنند البته این خبر خوبی است اما اروپایی‌ها نیز در فراخواندن ایرانی‌ها به گفت‌وگو بسیار جدی هستند. رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: ما با دوستمانمان همکاری می‌کنیم تا گام‌های بعدی را برداریم. اگر ایرانی‌ها درخواست جامعه بین‌الملل را نادیده بگیرند ما با آنها روبه‌رو می‌شویم. اما محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن مخالفت با دستیابی کشورهای فاقد امکانات تولید سوخت هسته‌ای به این فناوری، ابراز امیدواری کرده است که تصمیم اخیر ایران در بازگشایی تاسیسات اتمی اصفهان باعث توقف دائمی تلاش برای حل مسئله اتمی این کشور نشود. سخنان البرادعی در حالی انتشار می‌یابد که قرار است روز چهارشنبه 10 اوت، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه دیگری را برای ادامه مذاکرات در مورد تحولات هسته‌ای ایران برگزار کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی یادآور شد که شورای حکام در گذشته تصریح کرده بود که گرچه اقدام قبلی ایران در تعلیق فعالیت غنی‌سازی اورانیوم تصمیمی داوطلبانه بوده اما برای اعتمادسازی و حل مسائل ناشی از فعالیت‌های اعلام نشده قبلی این کشور ضرورت داشته است. محمد البرادعی ابراز امیدواری کرد که از سرگیری فعالیت تاسیسات اصفهان صرفاً به وقفه‌ای موقتی در جریان مذاکرات ایران و اروپاییان برای حل بحران هسته‌ای این کشور منجر شود و در نتیجه آن، به گفته وی، پیشرفت خوبی که در خلال یکی دو سال اخیر در بررسی فعالیت‌های اتمی ایران به دست آمده به مخاطره نیفتد. وی اظهار داشت که مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی عامل مهمی در پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه ایجاد اطمینان در جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه‌های هسته‌ای این کشور بوده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن درخواست از ایران برای بازگشت به مذاکره گفت که «برای ایجاد اعتماد و برقراری روابط عادی با اروپا و در نهایت ایالات متحده به زمان نیاز است.» البرادعی یادآور شد که اروپاییان پیشنهادهایی را به ایران تسلیم کرده‌اند اما دولت ایران از این پیشنهادها خرسند نبوده و آنها را نپذیرفته است. وی از هر دو طرف خواست تا به این موضوع توجه کنند که هدف از فرآیند گفت‌وگوها تلاش برای عادی‌سازی روابطی است که در خلال یک ربع قرن گذشته دستخوش کدورت بوده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «برای ایجاد اعتماد و برقراری روابط عادی با اروپا و در نهایت با ایالات متحده به زمان نیاز است.» وی تاکید کرد بحرانی که در مذاکرات پدید آمده ناشی از اصرار ایران در حفظ چرخه سوخت اتمی است که عمدتاً شامل فرآوری و غنی‌سازی اورانیوم می‌شود. البرادعی اظهار داشت که دستیابی به چرخه سوخت اتمی باعث می‌شود تا کشورهای برخوردار از آن به مرحله تولید اسلحه اتمی نزدیک شوند و وی همواره توجه همگان را به خطر ناشی از گسترش فعالیت در زمینه سوخت هسته‌ای در نقاط مختلف جهان جلب کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی گفت: «من خواستار تدوین چارچوب جدیدی برای مدیریت نیروگاه‌های اتمی بوده‌ام که براساس آن، کشورهای مختلف ضمن برخورداری از حق تولید انرژی برق و سایر کاربردهای مربوطه، لزوماً در سطح ملی به سوی دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای حرکت نکنند.» به گفته وی، در چنین چارچوبی لازم است طرحی برای تضمین تامین سوخت نیروگاهی تدوین شود به نحوی که کشورهای مختلف بتوانند ضمن استفاده از فناوری نیروگاهی و سوخت مورد نیاز، به تولید سوخت اتمی در سطح ملی نیاز نداشته و به ایجاد چنین تاسیساتی مبادرت نکنند. برادعی اظهار داشت که ظاهراً پیشنهاد اروپاییان به ایران در همین راستا و شامل تامین سوخت نیروگاهی بدون فعالیت ایران در زمینه تولید این سوخت در داخل بوده است. من خواستار تدوین چارچوب جدیدی برای مدیریت نیروگاه‌های اتمی بوده‌ام که براساس آن، کشورهای مختلف ضمن برخورداری از حق تولید انرژی برق و سایر کاربردهای مربوطه، لزوماً در سطح ملی به سوی دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای حرکت نکنند. محمد البرادعی در مورد اقدام احتمالی شورای حکام در مقابل تصمیم اخیر ایران، گفت که بهترین راه‌حل این است که این کشور ترغیب شود مجدداً به میز مذاکره بازگردد. محمد البرادعی گفت که از سرگیری فعالیت تاسیسات هسته‌ای اصفهان اقدامی یک‌جانبه از سوی ایران بوده و در حالی که وی احساس یاس دولت ایران از به طول انجامیدن مذاکرات را درک می‌کند، اما موضوع مذاکرات بسیار پیچیده و مستلزم دستیابی به ترتیباتی بلندمدت است. وی افزود که اقدام ایران پیامدهایی را برای صلح و امنیت دارد و ابراز امیدواری کرد که دولت ایران به جای اتخاذ تصمیم‌های یک‌جانبه، به مذاکرات ادامه دهد و پیشنهادهای مورد نظر خود را مطرح کند. برادعی ابراز اطمینان کرد که ایران به همین نحو عمل خواهد کرد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه 9 اوت، مذاکره درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران را آغاز کرد و این مذاکرات در روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت. آلمان، بریتانیا و فرانسه، که از سوی اتحادیه اروپا در مذاکراتی برای حل بحران هسته‌ای ایران شرکت داشته‌اند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تصویب شورای حکام تدوین کرده‌اند که در آن از ایران خواسته شده است فوراً تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد. در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفت‌وگویی خواستار توقف فرآوری اورانیوم در ایران شد. «خاویر سولانا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفت‌وگو با روزنامه زوددویچه سایتونگ همچنین تصریح کرد: اتحادیه اروپایی باید میانجیگری‌های خود با ایران را در خصوص حل مسئله هسته‌ای این کشور ادامه دهد. وی در ادامه خاطرنشان ساخت: انتظار داریم که ایران از تصمیم اخیر خود مبنی بر آغاز فعالیت‌های فرآوری اورانیوم دست بردارد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با بیان این مطلب که ایران باید سطح همکاری‌های خود را بیش از این افزایش دهد، اظهار داشت: ایران در غیر این صورت با ارجاع پرونده هسته‌ای خود به شورای امنیت سازمان ملل مواجه خواهد شد. گفتنی است «آنجلیکا بر» رئیس هیات مذاکره‌کننده پارلمان اروپا نیز روز گذشته در گفت‌وگویی خواستار ارائه پیشنهادهای جدید اتحادیه اروپایی و آمریکا به ایران شد. وی هدف از این درخواست خود را تسریع در دستیابی به یک نتیجه قابل قبول در گفت‌وگوهای دو طرف اعلام کرد. در همین حال نماینده آلمانی پارلمان اروپا و از اعضای هیات مذاکره‌کننده با ایران در گفت‌وگو با روزنامه تاگس اشپیگل با بیان این مطلب که اهرم‌های فشار اروپا بر ایران محدود است، تصریح کرد: اروپا در خصوص مسئله هسته‌ای ایران همگام با این کشور پیش می‌رفت اما آنها ناگاه مسیر و سرعت خود را تغییر دادند. میشائیل گاهلر نماینده آلمانی پارلمان اروپا و از اعضای هیات مذاکره‌کننده با ایران در خصوص شکست استراتژی این کشور در قبال اروپا خاطرنشان ساخت: استراتژی ایران در برابر اروپا به دلیل روی کار آمدن یک رئیس‌جمهوری محافظه‌کار دچار شکست شد. وی در ادامه به تاگس اشپیگل گفت: اروپا در مسئله هسته‌ای ایران گام به گام با این کشور پیش می‌رفت.
اما این کشور به ناگاه مسیر و سرعت خود را تغییر داد. نماینده آلمانی پارلمان اروپا درباره موضع‌گیری برلین در این زمینه اظهار داشت: در خصوص انتقادات دولت آلمان نسبت به برخی عملکردهای هسته‌ای ایران نکات زیادی وجود دارد. «گاهلر» تصریح کرد: نکته‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که آلمان احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را در صورت تداوم شرایط کنونی بعید نمی‌داند. عضو هیات مذاکره‌کننده پارلمان اروپا با ایران در خصوص اهرم‌های فشار باقی‌مانده نزد اروپایی‌ها در برخورد با برنامه‌های هسته‌ای ایران به تاگس اشپیگل گفت: اهرم‌های فشار اروپا در قبال ایران محدود هستند. وی در توضیح گفته خود خاطرنشان ساخت: از جمله مواردی که اروپا می‌تواند آن را به عنوان دستاویزی در قبال برخوردهای ایران قرار دهد اعلام عدم حمایت این کشور برای عضویت در سازمان تجارت جهانی است. «گاهلر» افزود: از دیگر مواردی که می‌توان به آن متوسل شد عدم همکاری‌های اقتصادی اروپا با ایران است. نماینده پارلمان اروپا در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا اعمال نظر مستقیم بر پرونده هسته‌ای ایران خواهد داشت، اظهار داشت: به عقیده من این پرونده در نهایت به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده می‌شود و در آن زمان آمریکا بنا به خواست و عقیده خود بر آن اعمال نظر می‌کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات