تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۱۶۲۶۳۲

آمریکا چگونه در عراق افکار عمومی را مدیریت می‌کند؟


یکی از پیمانکاران ارتش آمریکا در عراق برای چاپ اخبار و گزارش‌های مثبت به نفع آمریکا در نشریات عراقی، به آنها رشوه می‌داده و این در حالی است که این کار با آگاهی پنتاگون صورت می‌گرفته است.
"گروه لینکلن" (Lincoln Group) که پیش‌تر با نام "عراقکس" (Iragex) شناخته می‌شد، یکی از پیمانکاران عملیات‌های مختلف در عراق است که توسط ارتش آمریکا برای انجام امور مربوط به روابط عمومی استخدام شده است. مقر این شرکت در واشنگتن قرار دارد. این گروه از مناطق سبز خیابان هفدهم در واشنگتن، عملیات‌های خود را در بغداد اجرا می‌کند. در تاریخ سی‌ام نوامبر 2005 (84) روزنامه لس آنجلس تایمز افشا کرد که این شرکت برای چاپ خبر به روزنامه‌های عراقی پول پرداخت می‌کند. پیش از چاپ این خبر، بخش مستقر در واشنگتن گروه لینکلن یک قرارداد بدون محدودیت زمانی و کاری از سوی دولت آمریکا دریافت کرد که ارزش آن 100 میلیون دلار بود و هدف از آن برنامه‌ریزی برای دیدگاه‌های رسانه‌ای، توسعه تولیدات رسانه‌ای نمونه، توسعه تولیدات رسانه‌ای دارای کیفیت تجاری، پخش و توزیع تولیدات رسانه‌ای و تحلیل تاثیرات رسانه‌ای برای موسسه "حمایت از عملیات روانی مشترک" (the Joint Psychological Operations Support) و سایر سازمان‌های دولتی عنوان شد. این امور هم در داخل کشور و هم در خارج از آن اجرا می‌شود و سفارش آن از سال 84 تا 89 ادامه خواهد داشت. این قرارداد بر پایه رقابت و به‌دنبال FAR 6.102 به این شرکت واگذار شد. شماره این قرارداد عبارتست از: H92222-05-D-1010. 
پیشینه
در پایگاه اینترنتی این گروه آمده است: "شرکت سهامی لینکلن" (Lincoln Alliance Corporation) با همکاری گروهی از سرمایه‌گذاران، گروه لینکلن را تشکیل داده است تا فرصت‌های بخش خصوصی را در عراق دنبال کند. گروه لینکلن ترکیبی منحصر بفرد از مهارت و بهره‌گیری از اطلاعات، شکل‌دهی معامله و پایین آوردن خطرات احتمالی از طریق پشتکار و استراتژی‌های قانونی به همراه می‌آورد.
در شهریور 83، یک قرارداد روابط عمومی عمده برای موسسه "نیروهای چند ملیتی- عراق" به عراقکس واگذار شد که در آن زمان یک شرکت تجاری بود که بطور خاص برای فراهم آوردن خدمات هر چند ناچیز در عراق جنگ‌زده تاسیس شده بود. شرکت سهامی لینکلن مستقر در واشنگتن که به بیانی یک سازمان جاسوسی اطلاعات محسوب می‌شود که خدمات مختلفی از اطلاعات مربوط به رقابت‌های سیاسی گرفته تا معاملات ملک‌های تجاری در عراق را ارائه می‌دهد، عراقکس را تاسیس کرد. عراقکس چهار دفتر در عراق، از جمله در بغداد و بصره دارد. عراقکس خدمات مربوط به ارائه نشریات ویدیویی و چاپی ارائه می‌دهد، زمان پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را خریداری می‌کند و بر مسائل مرتبط با روابط عمومی و تبلیغات برای نیروهای چند ملیتی به رهبری آمریکا نظارت می‌کند تا از این امر اطمینان حاصل نماید که پیام‌ها و اهداف اصلی نیروهای ائتلاف در عراق، به‌طور سراسری از سوی مردم پذیرفته می‌شوند.
عراقکس متعاقباً نام خود را به تبعیت از شرکت اصلی خود یعنی شرکت سهامی لینکلن به گروه لینکلن تغییر داد. گروه لینکلن یک قرارداد روابط عمومی سه ساله به ارزش شش میلیون دلار برای نیروهای چند ملیتی به رهبری آمریکا در عراق دارد و برای حمایت از طرح‌های این ائتلاف محصولات صوتی، تصویری و چاپی منتشر می‌کند. این گروه همچنین "نشریه تجارت عراق" (Iraq Business Journal) را منتشر می‌کند که ماهنامه‌ای است راجع به فرصت‌های قراردادی، زندگی در عراق و مسائل محرمانه. 
عراقکس
در شهریور 83، "کریستین بیلی" یکی از مدیران اجرایی عراقکس لینکلن به "او دوایرز" گفت که شرکت وی چهار دفتر در بغداد و سایر پایگاه‌های مرزی از جمله بصره تاسیس کرده است. وی گفت که عراقکس شروع به انجام کارهای روابط عمومی برای نهادهای خصوصی در بخش‌هایی مانند بخش‌های تولیدی و مالی در سراسر عراق در سال گذشته کرده است و روابط نزدیکی با 300 تا 400 نفر از اعضای رسانه‌های عراقی برقرار کرده است.
این شرکت که در سال اول یک پیشنهاد 5/5 میلیون دلاری برای قرارداد جامع تبلیغاتی و روابط عمومی به ثبت رساند، 5 شرکت دیگر را در این زمینه شکست داد.
در خرداد 84، نشریه لس آنجلس تایمز در مقاله‌ای گزارش کرد که پنتاگون سه قرارداد به ارزش 300 میلیون دلار در طول پنج سال به سه شرکت اهدا کرده است به این امید که بتواند خلاقیت بیشتری به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه عملیات‌ روانی برای بهبود نظر عموم درباره آمریکا به‌ویژه ارتش این کشور به‌وجود آورد. گروه لینکلن یکی از این سه قرارداد را به‌دست آورد و دو قرارداد دیگر به "شرکت بین‌المللی کاربردهای علم" (Science Applications International Corporation) و "شرکت سیکولمان"، (SYColemanInc) که زیر مجموعه "شرکت ارتباطات 3-" (L-3 Communications) است، رسید. هر سه این شرکت‌ها از اظهارنظر در مورد این مقاله خودداری کردند.
نشریه "تایمز دیس‏پچ" چاپ ریچموند ایالت ویرجینیای آمریکا هم در مقاله‌ای گزارش داد که استفاده از پیمانکاران برای اجرای عملیات‌های روانی ارتش (psyops) حقه‌ای جدید است ولی "هرب فریدمن" متخصص جنگ روانی اظهار کرد که وی از اجرای چنین طرحی از سوی دولت آمریکا تعجب نمی‌کند و با وجود باقی ماندن تنها یک واحد عملیات روانی فعال و دو واحد ذخیره، مشخص می‌شود که دولت آمریکا نیروی انسانی لازم برای چنین عملیاتی را ندارد.
طبق گزارش او دوایرز، شهریور 84 گروه لینکلن شروع به استخدام متخصصین عالی‌رتبه رسانه‌ای و روابط عمومی برای راه‌اندازی یک رقابت روابط عمومی و تبلیغاتی کرد تا به مردم عراق در مورد "اهداف ائتلاف و جلب حمایت آنها" اطلاع‌رسانی کند. این شرکت همچنین اقدام به استخدام "متخصصین نظرسنجی و تحلیل گرایشات" کرد تا عملکرد رسانه‌ها را مورد تحلیل قرار دهد و آمار خود را با آمار "مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک" عراق گردآوری نماید. 
پرداخت رشوه برای چاپ اخبار در نشریات عراق
در پائیز 84 لس آنجلس تایمز گزارش داد که گروه لینکلن به پنتاگون کمک می‌کند و به‌طور پنهانی داستان‌های خبری به طرفداری از آمریکا در رسانه‌های خبری عراقی منتشر کند. طبق این گزارش، ده‌ها خبر نوشته شده توسط سربازان "عملیات اطلاعاتی" ارتش آمریکا در این رسانه‌ها منتشر شد. این عملیات با هدف پنهان کردن هرگونه ارتباط با ارتش آمریکا طراحی شده است. گروه لینکلن در امر ترجمه و قرار دادن این اخبار در نشریات مختلف کمک می‌کرد. کارکنان عراقی گروه لینکلن و پیمانکاران جنبی آن هنگام دادن اخبار به خروجی‌های رسانه‌ای بغداد، گاهی خود را به‌صورت خبرنگاران مستقل یا مدیران تبلیغاتی معرفی می‌کردند.
در ادامه گزارش لس آنجلس تایمز چنین آمده است: مقامات رسمی ارتش که با چنین عملیاتی در عراق آشنایی دارند، اعلام کردند که قسمت عمده این برنامه‌ها از سوی "نیروی اجرایی عملیات‌های اطلاعاتی" (Information Operations Task Force) در بغداد هدایت می‌شده که نام بخشی است در مرکز فرماندهی نیروهای چند ملیتی که توسط "سپهبد ارتش جان آر واینز") فرماندهی می‌شد. این نیروی اجرایی، به‌عنوان بخشی از عملیات‌های روانی که تعداد آنها طی سال گذشته افزایش یافته، یک روزنامه عراقی را خریداری کرده کنترل یک ایستگاه رادیویی را نیز در دست گرفته بود و از آنها برای انتقال پیام‌هایی به طرفداری از آمریکا به مردم عراق استفاده می‌کرد. هیچ یک از این رسانه‌ها به‌عنوان مجرای خبری ارتش معرفی نشدند.
"برایان ویتمن" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این مقاله اظهار کرد که این خبر سوالاتی درباره اینکه آیا بعضی از موارد ذکر شده در این مقاله با اصول وزارت دفاع همخوانی دارد یا خیر، برمی‌انگیزد. به همین دلیل تصمیم داریم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.
در برنامه‌ای با عنوان "کنکاش" با اجرای "دیوید ماتیوز" که از شبکه "ام.اس.ان.بی.سی" (MSNBC) آمریکا پخش شد، اعلام شد: مدارک پنتاگون نشان می‌دهد که گروه لینکلن قراردادی به ارزش 100 میلیون دلار از طرف ارتش آمریکا دریافت کرده تا به آن کمک کند مقالاتی در حمایت از آنها نوشته، به زبان عربی ترجمه و بدون اشاره به نقش پنتاگون در نشریات عراقی منتشر کند. علاوه بر این، "شیکاگو تریبیون" گزارش کرد که کارکنان روابط عمومی گروه لینکلن در عراق شامل سه عامل حزب جمهوریخواه می‌شدند که به مبارزات انتخاباتی بوش در ایالت ایلینویز کمک می‌کردند و ظاهراً هیچ تجربه کاری در عراق نداشتند.
سال 85 روزنامه "ایندیپندنت" چندین نمونه از مقالاتی را که گروه لینکلن در نشریات عراقی منتشر کرده، به چاپ رساند. "اندرو بانکامب" مقاله‌نویس ایندیپندنت در این مورد چنین اظهارنظر کرد که این مقالات، رویدادهای حقیقتی جنگ عراق را تحریف می‌کند. تنها منبعی که در آن مقاله نام برده شد، "جان پایک" مدیر پایگاه خبری "گلوبال سکیوریتی") بود که طبق ادعای خود این پایگاه، یک گروه تخصصی کارآمد است که هیچگاه صحیح بودن گزارش‌‌های خبری گروه لینکلن را زیر سوال نبرد ولی اظهار کرد که این مسئله به‌قدر کافی خجالت‌آور است که دست ارتش آمریکا در این قضیه رو شد. این مسئله که نتیجه تلاش‌های آنها تا این حد ضعیف باشد، واقعاً شرم‌آور است. باید به این نکته توجه داشت که طبق گزارش‌ها همه این داستان‌های خبری توسط گروه لینکلن و نه ارتش آمریکا ساخته شده‌اند.
در پی انتشار اخبار مربوط به جعل خبرهای مساعد از سوی ارتش آمریکا، "شان مک‌کورمک" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جلسه توجیهی روزانه خود به مطبوعات گفت که همکارانش در پنتاگون مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای پاسخگویی درباره این گزارش‌ها در موضع بهتری قرار دارند. یکی از خبرنگاران در آن هنگام پرسید: اگر چنین اتفاقی واقعاً در جریان باشد، پس چرا پنتاگون آن را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ آیا نباید خودشان از این مسئله آگاه باشند؟
در پاییز 84، سناتور "جان وارنر" در یک برنامه تلویزیونی به کریس ماتیوز گفت: من این خبر را امروز برای اولین بار دیدم و به‌عنوان رئیس "کمیسیون خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا" این مسئله را مورد بررسی قرار خواهم داد چرا که نگران اعتبار آمریکا در جهان هستم که از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر ارتش آمریکا چیزی را جعل می‌کند و ایده‌های سربازان عالی خود را به چیزی تبدیل کند که در واقع ایده‌های شخصی خودش است، فکر می‌کنم این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد!
"اسکات مک‌کللان" سخنگوی کاخ سفید در جلسه خود با مطبوعات مدعی شد که مقاله لس آنجلس تایمز اولین باری بود که کاخ سفید شنید ارتش آمریکا از گروه لینکلن برای چاپ خبر در نشریات عراقی استفاده می‌کند و کاخ سفید از وزارت دفاع آمریکا خواسته اطلاعات بیشتری در این زمینه به کاخ سفید ارائه دهد.
مک‌کللان گفت: "ژنرال پیتر پیس" از کارکنانش خواسته مسئله را مورد بررسی قرار دهند و حقایق را آشکار کنند. ما هم می‌خواهیم بدانیم این حقایق، چه هستند.
روز سوم دسامبر، فرماندهی ارتش آمریکا در بغداد برای اولین بار تایید کرد که این فرماندهی به روزنامه‌های عراقی پول داده تا اخبار مثبتی درباره تلاش آمریکا در عراق منتشر کنند ولی مقامات رسمی این پرداخت‌ها را جزئی از یک برنامه قانونی برای مواجهه با اطلاعات غلط شورشیان عنوان کردند. 
مهره‌های اصلی
"پیج کریگ"، "قائم‌مقام اجرایی راه‌حل‌های استراتژیک" گروه لینکلن است. طبق شرح حالی که از وی در پایگاه اینترنتی این شرکت آمده، شغل‌های پیشین کریگ عبارتست از: رایزنی‌های طولانی مدت برای مشتریان وزارت دفاع و دادگستری آمریکا در مورد پروژه‌هایی که شامل تحلیل و بررسی فعالیت‌های محلی و خارجی می‌شود. وی همچنین روی پروژه‌هایی شامل تحلیل مالی جرائم مالی محلی و خارجی، اطلاعات رقابتی برای سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌انگیز آمریکا و چندین پروژه اطلاعاتی چالش‌انگیز کار کرده است. وی در این شغل و هنگام خدمت در نیروی دریایی ارتش آمریکا، سابقه کاری جالب توجهی در مورد کار در محیط‌‌های کاری با خطر بالا تحت شرایط کاری خاص از خود ارائه داد. آقای کریگ در تایلند، ژاپن، استرالیا، کویت، سوریه، عراق و اردن کار کرده است. وی در دانشگاه "وست پوینت" تحصیل کرد و متعاقباً درجه کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی از دانشگاه مریلند و در رشته مدیریت تجاری از دانشگاه ملی آمریکا کسب کرد. وی پسر "چارلز کریگ" یکی از کارکنان برجسته CIA است.
کریگ، پیش‌تر رئیس موسسه "اومنیسپت" بوده که یک موسسه اطلاعاتی و تحلیلی است که به منظور فراهم آوردن بالاترین سطح تحلیل، اطلاعات و ابزارهای تحلیلی برای مشتری‌های دولتی و تجاری تاسیس شده است. "RA" بخش جدایی‌ناپذیر این روند است و از یکی یا بیشتر از بازارهای اصلی اومنیسپت از طریق تحقیق، تحلیل، هماهنگ‌سازی و فعالیت‌های گسترشی خود حمایت می‌کند. این سمت نیازمند مهارت‌های سازمانی، نوشتاری، کلامی و تحلیلی بالا است.
براساس این گزارش،‌ تجارت‌های عراق با وجود مشکلات امنیتی به‌خوبی پیش می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP) در تاریخ شهریور 83، پیج کریگ قائم‌مقام اجرایی عراقکس که یک شرکت با دامنه کاری وسیع، از تولید مصالح ساختمانی گرفته تا "لجستیک" برای ارتش آمریکا است، در مصاحبه با AFP مخالفت خود را با نظر عموم مبنی بر وخامت اوضاع امنیتی عراق اعلام کرد و گفت: مردم فکر می‌کنند اوضاع عراق روز به روز بدتر می‌شود چرا که فقط به خارجی‌ها فکر می‌کنند که اغلب گروگان گرفته و اعدام می‌شوند ولی قطعاً عراق کنونی از عراق یک سال پیش امن‌تر است. این گفته‌ها در حالی ابراز شد که خود کریگ در واشنگتن اقامت دارد.
"کریستین بیلی" با نام اصلی "کریستین مارتین جوزفویچ" قائم‌مقام اجرایی بازارهای سرمایه این شرکت است. وی به‌عنوان قائم‌مقام اجرایی مسئولیت ارزیابی و شکل‌دهی تراکنش‌های سرمایه‌گذاری بازارهای جدید و همچنین گسترش روابط با شرکا و سرمایه‌گذاران اصلی را به‌عهده دارد. سرمایه‌گذاری‌هایی که تا به امروز در این زمینه تکمیل شده، شامل چهار پروژه در عراق است که عبارتند از: بازیافت فولاد در شش کارگاه مختلف در نزدیکی بصره، املاک در بغداد و دو کارخانه آجر در نزدیکی اربیل.
آقای بیلی همچنین روابط بین شرکا را در گروه لینکلن گسترش می‌دهد که از خدمات تخصصی این گروه در جهت حمایت از مشتری‌های تجاری و دولتی آن با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات پشتیبانی می‌کند و از طریق روابط عمومی، تبلیغات و ارتباطات استراتژیک این روابط را بهبود می‌بخشد. وی پیش‌تر به‌عنوان مدیرعامل "گروه مدیریت دارایی لینکلن" به‌کار مشغول بوده و در آنجا سرپرستی "گروه تساوی خصوصی فناوری‌های دفاعی" (equity) را به‌عهده داشته که توانست بودجه تامینی معادل 6 میلیون دلار فراهم آورد. پیش از آن نیز، بیلی موسس و مدیر اجرایی ارشد موسسه "اکسپرس اکشن" (Express Action) بود که موسسه‌ای است برای فراهم آوردن راه‌حل‌های لجستیکی در عرصه تجارت بین‌المللی. اکسپرس اکشن همه پیچیدگی‌های مربوط به امور مالیات، قوانین و ترخیص از گمرک واردات بین‌المللی را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهد و به این ترتیب سفارشات بین‌المللی را به اندازه سفارش‌های داخلی آسان و شفاف می‌کند. بیلی پیش از تاسیس اکسپرس اکشن، در "گروه شرکت‌های در حال ظهور" در "شرکت حقوقی مالی لینک"به‌کار مشغول بود و در آنجا چندین شرکت فناوری با رشد بالا تاسیس و به توسعه آنها کمک کرد. وی پیش از ملحق شدن به لینک، موسس و مدیر اجرایی ارشد شرکت "آی.تی.جی" (ITG) بود که یک شرکت خدمات رایانه‌ای با منابعی جهانی است که در سال 1998 تاسیس شد. وی همچنین در موسسه "کلاینورت بنسون" (Kleinwort Benson) کار کرده است. وی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد و مدیریت از "دانشگاه هرتفورد" (Hertford College) گرفته است. وی زمانی رئیس شعبه نیویورک "لید 21" (Lead21) بود که یک سازمان سیاست همگانی برای کارفرمایان محافظه‌کار است. وی همچنین یکی از روسای شعبه نیویورک همایش ملی جمهوریخواهان در سال 84 بود.
"آنتونی جی برکانت" قائم‌مقام امور مالی گروه لینکلن است. برکانت تجربیات چندین دهه کار خود را با سابقه‌ای شایان توجه در توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط در گرفتن قراردادهای دولتی، گسترش نرم‌افزاری، آموزش الکترونیکی و صنایع توزیعی برای این گروه به همراه آورده است. وی با سابقه بیش از 30 سال در امور مالی به‌عنوان مامور مالی خدمت کرده است و توانایی‌های خود را با کار گسترده در بانکداری تجاری و در زمینه ادغام و کسب مالکیت شرکت‌ها گسترش داده است. تجربیات اخیر وی عبارتست از:
1) مامور مالی ارشد در "شرکت ویلسون - بنت" که شرکتی است با مسئولیت محدود و وظیفه برکانت در آن گسترش کارایی‌های شرکت هم در زمینه ادغام و کسب و هم در زمینه خدمات مشاوره مالی است.
2) بازرس حسابداری در "شرکت آسلرا" که وی در آن هم سمت افسر ارشد مالی و هم اداری را به‌عهده داشت
3) مامور مالی ارشد "شرکت سهام‌داری فناوری پیشرفته" که یک شرکت مشاوره‌ای مدیریتی خصوصی و یک شرکت بانکداری تجاری برای شرکت‌هایی است که در آمریکای لاتین قرار دارند. آقای برکانت عضو "انجمن حسابداران عمومی مجاز مریلند" و همچنین انجمن "بین‌المللی مدیران مالی اجرایی" است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری از دانشگاه "ویلکز" پنسیلوانیا دریافت کرده و یک حسابدار عمومی دارای مجوز است.
"مورتون بلکول" دیگر عضو بلندپایه "لینکلن"، عضو هیئت مدیره "شورای سیاست ملی" در سال 61، مدیر اجرایی این شورا از سال 70 تاکنون، از کارکنان کاخ سفید با سمت مشاور ویژه ریگان در امر ارتباطات عمومی (Public Liaison)، عضو سابق کمیسیون سیاست جمهوریخواهان سنای آمریکا، رئیس سابق سیاست‌گذاری برای "گوردون جی هامفری" سناتور آمریکا، ناظر امور بنیاد جوانان حامی ریگان در سال 69، بنیانگذار و رئیس "موسسه لیدرشیپ" در سال 68 که یک سازمان آموزشی غیردولتی و غیرحزبی با 18 برنامه مختلف، بوده، رهبران، سازمان‌ها و فعالان جمهوریخواه به این موسسه برای فراهم آوردن مقدمات موفقیت آنها متکی هستند. ماموریت این موسسه، افزایش تعداد و کارآمدی رهبران سیاست عمومی حزب جمهوریخواه است. این موسسه به تازگی آموزش‌های سیاسی به اعضای "ماراناتا" که نام برنامه دانشگاهی این موسسه است و برای پرورش سازمان‌های دانشجویی دائمی، موثر و محافظه‌کار در همه دانشگاه‌های آمریکا طراحی شده است، ارائه می‌دهد. فعالان موسسه لیدرشیپ تاکنون سازمان‌های دانشجویی جدیدی در 207 دانشگاه در 37 ایالت آمریکا تاسیس کرده‌اند.
بلکول همچنین این سمت‌ها را داشته است: موسس و رئیس سازمان "کانسرواتیو لیدرشیپ" که برای حزب جمهوریخواه کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کند، عضو کمیته ملی جمهوریخواهان از ایالت ویرجینیا، خزانه‌دار "انجمن ریگان مامنی" مقاله‌نویس سابق نشریه "نیورایت ریپورت"، مقاله‌نویس افتخاری سابق نشریه "کانسرواتیو دایجست". وی پیش‌تر نیز برای شرکت "ویگوئری" کار می‌کرد. وی همچنین عضو هیئت مدیره "اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا"، "موسسه مطالعات قانونگذاری"، "کمیسیون حق ملی برای کار" و "ریگان آلومنی" به‌عنوان خزانه‌دار بوده است. وی از سوی "بنیادهای کورز"، سرمایه‌گذاری‌هایی دریافت کرده است. وی همچنین رئیس "تالار سیاست بین‌الملل" از زمان انتشار کتابچه راهنمای شورای سیاست ملی بوده است که بنیادی است که تبادلات آموزشی را بین محافظه‌کاران آمریکا و رهبران طرفدار آزادی در سراسر جهان ارتقا می‌بخشد.
"نیکلاس مک‌داول" مدیر بخش "رسانه‌های جدید" گروه لینکلن است.
خانم "آندره جکسون" رئیس سابق بخش تحقیق و آموزش گروه لینکلن تحقیقات عملی اجرایی بر روی مناطق مناقشه انجام و اجرا می‌کند و آموزش‌های فردی و رایانه‌ای به تحلیلگران سازمان جاسوسی وزارت دفاع و همچنین واحدهای سربازان ارتش و نیروی دریایی آمریکا ارائه می‌دهد. وی پیش‌تر برنامه‌های آموزشی در بوسنی و هرزگوین و کوزوو ارائه می‌کرد.
"جیم ویلکینسون" با نام کامل "جیمز آر ویلکینسون" که به‌عنوان رئیس ارتباطات استراتژیک و سخنگوی اصلی فرماندهی مرکزی آمریکا (Tampa) برای "ژنرال تامی‌ آر. فرانکز" خدمت کرده است، در سال 82 معاون مشاور امنیت ملی در امور ارتباطات شد. وی هم در گفتار و هم نوشتار زبان عربی مهارت کامل دارد. وی استراتژی‌های پیام‌رسانی طولانی مدت برای شورای امنیت ملی طراحی می‌کند و به "کارل روو"، کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی و "دن بارتلت" مدیر ارتباطات کاخ سفید گزارش می‌دهد. ویلکینسون در شرق تگزاس بزرگ شده و از تصمیم خود برای مسئول کفن و دفن شدن صرف‌نظر کرد تا برای "دیک آرمی" نماینده جمهوریخواهان در سال 71 کار کند. مدتی بعد آقای آرمی به رهبر اکثریت مجلس تبدیل شد. "اد گیلزپای" در آن زمان مدیر ارتباطات وی بود که الگوی کاری ویلکینسون و اکنون رئیس R.N.C است. ویلکینسون اولین اقدام چشمگیر خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 78 انجام داد که طی آن این مسئله را مطرح و منتشر کرد که "ال گور" کاندیدای ریاست جمهوری ادعا کرده که اینترنت را او ابداع نموده است. سپس این تگزاسی از میامی سر درآورد تا از جمهوریخواهان معترض به بازشماری آرا حمایت کند.
وی در آن زمان در این باره به آسوشیتد پرس گفت: برای ما جالب است که هنگامی که هزاران نفر در خیابان‌ها برای "جسی جکسون" اعتراض می‌کنند اشکالی در بین نیست ولی وقتی که تعداد کمی از جمهوریخواهان از اولین حق خود طبق قانون اساسی یعنی حق آزادی بیان استفاده می‌کنند، دموکرات‌ها از این اقدام آنها خوششان نمی‌آید. وی هنگام ریاست جمهوری بوش، به سمت معاون رئیس ارتباطات برای برنامه‌ریزی در کاخ سفید رسید و جزء کسانی بود که در شهریور 80 از "منطقه صفر" محل ریزش برج‌های دوقلو بازدید کردند که به تغییر خط مشی ریاست جمهوری جرج بوش منجر شد. طی جنگ افغانستان، وی مدیریت "مراکز اطلاعات ائتلاف" را در واشنگتن و لندن و همینطور در افغانستان و پاکستان به‌عهده داشت. وی در قطر به چهره اصلی گروه نجات "سرجوخه جسیکا لینچ" تبدیل شد و به‌یاد ماندنی‌ترین و پرفروش‌ترین جملات جنگ دوم خلیج فارس را در یک جلسه توجیهی شبانه به گزارشگران بدین صورت بیان کرد: آمریکا قهرمانان خود را در زمین دشمن ترک نمی‌کند. 
مشاوران
"وینسنت جی برگلیو" (وینس برلیو) نائب رئیس اجرایی و رئیس گروه‌های بین‌المللی تحقیق بازار و روابط عمومی شرکت "ویرتلین وورلدواید" و همچنین مشاور گروه لینکلن است. وی در سال 1341 با همکاری "ریچارد ویرتلین" شرکت "اطلاعات تصمیم‌گیری" را تاسیس کرد که بعدها نام آن به ویرتلین وورلدواید تغییر یافت.
وی به‌عنوان مدیر اجرایی "کمیسیون ملی جمهوریخواهان سنا" و رئیس شرکت "دسیژن میکینگ اینفورمیشن" که یک شرکت نظرسنجی ملی است که تقریباً منحصراً توسط رونالد ریگان و دولت جمهوریخواه وی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به رهبران دولتی و تجاری سطح بالا مشاوره داده است. برگلیو در رقابت‌های ریاست جمهوری رونالد ریگان در سال 69 با عنوان معاون مدیر امور استراتژیک و در سال 73 با سمت مشاور ارشد وی خدمت کرد. وی به‌عنوان مدیر رای‌گیری در رقابت‌های انتخاباتی بوش و "کوایل" در سال 78 فعالیت کرد. طبق زندگینامه برگلیو، وی برای "بنیاد فورد" و "بنیاد کلاگ" و همچنین "شرکت تنباکوی آر جی رینولدز"، "صنایع استیل جنوا"، "صنایع غذایی کرافت"، نشریه وال استریت ژورنال و شبکه خبری ان.بی.سی کار کرده است. وی در شهر "سالت لیک" در ایالت یوتا ساکن است.
"لاریسا برتون" یکی از موسسان شرکت "ارتباطات اوریکس" به همراه "امی زالمن" است. وی مشاور گروه لینکلن است. طبق زندگینامه‌ای که از وی در پایگاه اینترنتی این گروه آمده، برتون که با موفقیت دو شرکت از شرکت‌های خود را اداره می‌کند، تجربه گسترده خود را در زمینه برنامه‌ریزی و فروش رسانه‌ای، بازاریابی و خدمات خلاقانه‌ای برای این گروه آورده است که خود طی 15 سال فعالیت در زمینه تبلیغات و انتشارات به‌دست آورده است. وی تجربه چشمگیری در زمینه کار با کاپیتال هیل و امور قانونی و مقرراتی دارد و متخصص توسعه بازارهای مناسب است که این توانایی را ابتدا در سمت مدیر توسعه محصولات "گروه انتشاراتی تامپسون" مستقر در واشنگتن کسب کرد. وی به‌عنوان مدیر "کارلا برتون آسوشیتس" که یک شرکت فروش رسانه‌ای است، برنامه‌های فراگیر تبلیغاتی و بازاریابی به مشتری‌هایی در عرصه‌های مختلفی مانند فروش خودرو، لباس، مشروبات الکلی، توریسم، رسانه، انتشارات و امور قانونی و مالی ارائه داده است.
وی که یکی از پیشگامان انگشت‌شمار فروش اینترنتی در اواسط دهه 1990 بود، فروش اینترنتی را در عرصه صنعت اتومبیل به نمایندگی از شرکت اینترنتی "هات وایرد" که اولین پایگاه اینترنتی با حمایت مالی تبلیغ‌کنندگان بود، به شرکت "بیگ تری" معرفی کرد. وی در آموزش به نسلی کامل از برنامه‌ریزان رسانه‌ای طبق توانایی‌های اینترنتی و عوامل بالقوه طولانی مدت کمک کرد. این مهارت وی به استخدامش توسط "بخش اینترنتی شرکت جنرال موتورز" انجامید که سمت وی در آن مذاکره کننده ارشد و خریدار اینترنتی با متحد استراتژیک این شرکت یعنی "ای.او.ال" (aol) متعلق به شرکت "تایم وارنر" بود. وی در اینجا هم مسئولیت ارزیابی و مذاکرات فرصت‌های فناوری و رسانه‌ای جدید برای جنرال موتورز و بخش‌های مختلف آن را به‌عهده داشت.
برتون بعدها به‌عنوان مالک شرکت "کافی بر پروداکشنز" مهارت‌های خلاقانه خود را به‌کار گرفت و نام وی به‌عنوان یکی از فعالان رسانه‌ای و تجاری در سطح کشور مطرح شد. وی مدرک کارشناسی خود را از "دانشگاه کاتولیک آمریکا" کسب کرد و اکنون در آنجا به‌عنوان عضو هیئت مدیره فارغ‌‌التحصیلان خدمت می‌کند. برتون در حال حاضر دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت تجارت بین‌الملل در "دانشگاه کالج بیکر" می‌گذراند.
"سپهبد چارلی براون" 37 سال خدمت ممتاز نظامی خود را به‌عنوان "رئیس سازمان کمک‌های امنیتی وزارت دفاع" و همچنین "جانشین معاون وزیر دفاع در امور امنیت بین‌الملل " به پایان رساند. وی در زمان خدمت، مسئول ارائه کمک‌های نظامی و نظارت بر فروش‌های نظامی خارجی به دولت‌های دوست و متحد، مدیر یک بودجه چندین میلیارد دلاری و همین‌طور یک موسسه آموزشی بود و به‌طور روزانه با کنگره آمریکا، شورای امنیت ملی، صنایع خصوصی و مقامات خارجی در ارتباط بود. وی بلافاصله پس از بازنشستگی از ارتش به گروه مذاکره کننده وزارت کشور آمریکا در مورد تجدید پیمان حقوق پایه آمریکا و فیلیپین پیوست.
"هاوارد اچ (بو) کالاوی" اولین شخص از کشور جمهوری گرجستان است که از زمان ادغام ایالت‌های شمالی آمریکا پس از جنگ داخلی این کشور، در سال 33 به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت. وی در سال 45 در انتخابات فرمانداری برنده شد. وی به‌عنوان "فرمانده نیروی زمینی" به ریچارد نیکسون و سپس به فورد خدمت کرد. کالاوی در حال حاضر رئیس هیئت مدیره "کرستد بات مانتین ریزورت" است. وی پیش‌تر رئیس یک "کمیته اجرایی عمومی حزب جمهوریخواه" بوده است که منحصراً به انتخاب جمهوریخواهان برای سمت‌های محلی و کشوری اختصاص دارد. وی همچنین در زمانی که دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا بود، سمت فرماندهی نیروی زمینی را به‌عهده داشت. وی در آن زمان "سازمان برنامه‌های عملی داخلی ارتش" را تاسیس کرد. وی از سمت خود در سال54 استعفا داد تا رئیس سازمان مبارزات انتخاباتی تازه تاسیس فورد رئیس‌جمهور وقت آمریکا با نام "کمیته رئیس‌جمهور فورد " شود. وی به مدت 9 ماه ریاست این کمیته را به‌عهده داشت و بر امور استخدام کارکنان، گسترش ساختار سازمانی آن و اعمال استراتژی‌های سیاسی همخوان با کاخ سفید نظارت داشت. وی عضو "شورای سیاست ملی" است و در حال حاضر ریاست هیئت مدیره "کرستد بات مانتین ریزورت" در کلورادو را به‌عهده دارد.
"سرهنگ دوم بیل کووان" سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی ارتش آمریکا یک متخصص شناخته شده در سراسر جهان در حوزه‌های تروریسم، امنیت ملی، جاسوسی و عملیات‌های ویژه ارتش است. این افسر بازنشسته نیروی دریایی به مدت سه سال و نیم در ویتنام ماموریت‌های رزمی انجام می‌داد. کووان در عملیات‌های متعددی در خاورمیانه در واکنش به حوادث گروگانگیری تبعه‌های غربی در بیروت و کویت خدمت کرد. وی در همه جوانب و مراحل گروگانگیری بیروت، از جمله مذاکرات بین‌المللی که در سال 70 به آزادی آنها منجر شد، حضور داشت. وی یکی از اعضای "کمیته سیاست ایران" و یکی از موسسان شرکت WVC2 است. وی در حال حاضر در کامینو ایالت کالیفرنیا اقامت دارد.
"دوون گفنی کراس" یکی از اعضای هیئت مدیره "مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه‌ای" و مشاور گروه لینکلن است. وی در حال حاضر مدیر اجرایی "تالار امور بین‌المللی دونرز" است. وی تجربه گسترده‌ای در زمینه گسترش برنامه سیاست عمومی دارد و سمت‌های مختلفی در "بنیاد گیلدر"، "بنیاد کانادایی دانر" و "بنیاد اسمیث ریچاردسون" داشته است.
وی مقاله‌نویس ارشد نشریه "واشنگتن کوارترلی" بوده و در "مجله سیاست خارجی" و برنامه مطالعات امنیتی بین‌المللی متعلق به "مرکز وودرو ویلسون" کار کرده است. وی یکی از اعضای "شورای روابط خارجی" است و در هیئت‌های مشاوره‌ای سایر سازمان‌های مدنی کار می‌کند. کراس در "مایرز" کالیفرنیا اقامت دارد.
"داگلاس اچ دیرث" مشاور گروه لینکلن است. وی مدیر دوره‌ای "مرکز آموزش اطلاعات مشترک ارتش" متعلق به "سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا" از سال 77 تا 81 و در سال 82 مدیر "سینیور اجاست فکالتی"متعلق به" مرکز اطلاعات و امنیت دفاع انگلیس" در "چیکسندز" بوده است. وی عضو دائمی انجمن فارغ‌التحصیلان "کالج جنگ ارتش آمریکا" در "کارلیسل باراکس" ایالت پنسیلوانیا است.
"جری دلا فمینا" مشاور گروه لینکلن است. وی رئیس اجرایی ارشد شرکت "دلا فمینا روچیلد جیری و شرکا" است و از سوی نشریه "ادورتایزینگ ایج"، یکی از بانفوذترین اشخاص در امر تبلیغات در سراسر آمریکا لقب گرفته است. جری که در بروکلین بزرگ شده، از دبیرستان لافایت فارغ‌التحصیل شد و در "کالج بروکلین" ادامه تحصیل داد. وی دکترای افتخاری خود را از "دانشگاه میسوری" در سال 1961 و از دانشگاه "لانگ آیلند " در سال 68 دریافت کرد. وی با "جودی لینچ" خبرنگار تلویزیون ازدواج کرده است. دکتر "دونالد اچ هینکلی" مشاور گروه لینکلن است. وی رئیس شرکت تحقیقات، استراتژی، مدیریت در "فایرفاکس" ایالت ویرجینیاست. دکتر هینکلی در سال 73 رئیس تحقیقات "سازمان اطلاعات آمریکا" بود. وی پیش‌تر نیز به‌عنوان رئیس مطالعات خاص برای مدیریت بحران برای شورای امنیت ملی و کاخ سفید خدمت کرده است. وی طی بیش از سه دهه مطالب بسیاری درباره افکار عمومی منتشر کرده است. وی در سال 72 در "دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی" کاخ سفید خدمت کرد.
"کولین ریز میسون"مشاور گروه لینکلن است. وی مشاور اصلی "مرکز تحقیقات عملی و تحلیل دفاعی" است که شاخه‌ای فرعی با مالکیت کامل از(BAE systern) محسوب می‌شود.
وی مدت 17 سال در این شرکت فعالیت و دامنه وسیعی از مطالعات تحقیقی عملی را در حوزه‌های زمینی، هوایی و دریایی هدایت کرده است. علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی او در حال حاضر عبارتست از شبیه‌سازی شیء-محور (object-oriented simulation)، نمونه‌سازی رفتارهای انسانی و تصمیم‌گیری، سیستم‌های انطباقی مرکب، سیستم‌های نامتمرکز و اطلاعات توزیع‌شده و جنگ شبکه-محور (Network Centric Warfare).
وی پیش‌تر به‌عنوان سرهنگ دوم در "ارتش منطقه‌ای رژیم سلطنتی ولز" خدمت کرده است.
"چارلز دنیسون لین" مشاور گروه لینکلن است. وی به‌عنوان "استاد ارشد میهمان" در "انستیتو واتسون"دانشگاه براون حضور داشته است. وی پیش‌تر به‌عنوان ناظر سازمان ملل در "ناحیه واسیترن" متعلق به "منطقه میتروویکا" و سپس ناظر در کوزوو خدمت کرد. وی که سرهنگ بازنشسته "نیروهای ویژه ارتش آمریکا" است، پیش از آن نیز پست‌های مشابهی در منطقه بالکان داشته است. وی مدرک دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه هنگ کنگ دریافت کرده است.
وی نویسنده مقالات بسیار و یک کتاب در حال انتشار با عنوان "ارتش سلطنتی تایلند و حزب کمونیست این کشور" است. وی عضو "موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک" در لندن، و "موسسه سلطنتی مطالعات آسیایی" است.
"پرایس رو" مشاور سیاسی ارشد "افسر اطلاعاتی اصلی" وزارت دادگستری آمریکاست. وی یکی از اعضای لید 21 (Lead21) و به همراه "اورن هافمن" یکی از موسسان آن است. توضیح اینکه کریستین بیلی موسس این سازمان نبوده و هیچگاه در هیئت مدیره آن خدمت نکرده است. البته وی مدتی به‌عنوان رئیس شعبه نیویورک این سازمان کار کرده است.
وی مدت زمان طولانی در شرکت "آسنچر" و سپس در "اندرسون کانسالتینگ" و "هیدریک‌اند استراگلز" کار کرد. وی برای مبارزات انتخاباتی بوش در گروه استراتژی "کارل روو" در قسمت مبارزه اینترنتی خدمت کرد که به هدایت و تاسیس پایگاه‌های اینترنتی، ای‏میل، برقراری اتحاد و استراتژی‌های گسترش اجرایی می‌پرداخت.
"دکتر مایکل ولاهوس" مشاور گروه لینکلن است. وی در حال حاضر عضو ارشد "اداره تحلیل مشترک جنگ" در لابراتوار فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند است. وی علاوه بر گسترش همکاری بین این لابراتوار با "فرماندهی مشترک نیروهای آمریکا" که در سال 80 به انتشار تحقیق وی در مورد جنگ با تروریسم با نام "نقاب ترور: خرابکاری درون اسلام" انجامید که در حال حاضر متنی آموزشی در "اداره استراتژی کالج جنگ نیروی دریایی" و "اداره مطالعات اسلامی دانشگاه شیکاگو" به‌کار می‌رود، یکی از اعضای "بنیاد پیشرفت و آزادی" و "مرکز تحلیل نیروی دریایی" است و در زمان پایان جنگ سرد، ریاست "مرکز مطالعات امور خارجی" وزارت خارجه آمریکا را به‌عهده داشت.
ولاهوس پیش از آن زمان به‌عنوان مدیر "برنامه مطالعات امنیتی" مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز خدمت کرده است. وی نویسنده چندین کتاب است که توسط انتشارات جان هاپکینز و وزارت کشور آمریکا منتشر شده‌اند و تفسیرهای وی در نشریاتی مانند "نشنال ریویو" واشنگتن کوارترلی، "فارین پالیسی"، "فارین افیرز" و "تایمز لیترری ساپلمنت" به چاپ رسیده است. وی همچنین به‌صورت منظم در برنامه‌های تلویزیونی "کراس فایر"، "صبح بخیر آمریکا"، سی.ان.ان و "لری کینگ لایو" حضور یافته است.
ولاهوس فارغ‌التحصیل "دانشگاه ییل" است و مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را از "مدرسه قانون و دیپلماسی فلچر" متعلق به "دانشگاه تافتس" دریافت کرده است. وی یکی از اعضای "نیروی اجرایی ارتباطات استراتژیک هیئت علوم دفاعی" است. دونالد رامسفلد وزیر دفاع سابق آمریکا در سال 84 هنگام سخنرانی در مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته پل اچ نیتز دانشگاه جان هاپکینز در مورد گزارش‌های مربوط به رشوه‌دهی گروه لینکلن برای چاپ اخبار در نشریات عراق، اظهار داشت: ما هنوز نمی‌دانیم حقایق چیست.
به گزارش فارس، "امی زالمن" مشاور گروه لینکلن است. وی در سال 82 شرکت ارتباطات اوریکس را به‌همراه لاریسا برتون تاسیس کرد. طبق زندگینامه‌ای که از وی در پایگاه خبری این شرکت آمده، زالمن نگرشی عمیق درباره فرهنگ‌های خاورمیانه برای اوریکس کامیونیکیشنز به همراه آورده که نتیجه چندین دهه مشاوره، نوشتن، سخنرانی و تدریس در دانشگاه است. تجربیات امی در زمینه مشاوره عبارت است از امور نظامی، اطلاعات حقوقی و سازمان‌های آموزشی و حقوق بشر. وی رابطه مشاوره‏ای خود را به‌عنوان یک استراتژیست رسانه‌های عربی با "گروه رندون" حفظ می‌کند که یک شرکت ارتباطات استراتژیک مستقر در واشنگتن است. وظیفه وی در این شرکت، اجرای پروژه‌هایی برای "فرماندهی مرکزی آمریکا"، "فرماندهی استراتژیک"، "سازمان اطلاعات هوایی" و سایر مشتریان وزارت دفاع آمریکاست. گروه رندون یکی از شرکای گروه لینکلن است.
وی علاوه بر مدرک دکترا در رشته مطالعات خاورمیانه از دانشگاه نیویورک، مدارکی هم از دانشگاه‌های کلمبیا و "کورنل" دریافت کرده است. وی هم در دانشگاه کورنل و هم دانشگاه نیویورک سمت‌های دانشگاهی داشته است. مقالات، آثار مرجع، نقدها، مصاحبه و ترجمه عربی وی در نشریات فرهنگی و سیاسی مختلفی به چاپ رسیده است. وی برای مخاطبین عام و متخصص بسیاری در آمریکا، اروپا و خاورمیانه سخنرانی کرده و در اردن خدمت کرده است. وی در "سنت اگوستین " فلوریدا اقامت دارد.
"آیرا ویلیام زارتمن" مشاور گروه لینکلن است. وی استاد سازمان‌های بین‌الملل و حل مناقشه دانشگاه "جیکوب بلاوستاین" و همچنین مدیر برنامه مدیریت مناقشه مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته پل اچ نیتز در دانشگاه جان هاپکینز است.
پروفسور زارتمن مدیر سابق برنامه مطالعات آفریقایی مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته، و عضو سابق دانشگاه کارولینای جنوبی و دانشگاه نیویورک است. وی در آکادمی نیروی دریایی آمریکا، انستیتو مطالعات سیاسی پاریس و به‌عنوان استاد میهمان در دانشگاه آمریکایی پاریس خدمت کرده است. وی مشاور وزارت خارجه آمریکا و رئیس "جامعه موزه‌های سفارتخانه آمریکایی تانگیر" است. وی رئیس سابق "انجمن مطالعات خاورمیانه آمریکا" و موسس و رئیس سابق "موسسه مطالعات مغرب آمریکا" است. طبق زندگینامه وی که در پایگاه خبری دانشگاه جان هاپکینز منتشر شده، وی به زبان فرانسوی تسلط کامل دارد و مدرک دکترای خود را در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه "ییل" به‌دست آورده است. وی در کمیته مشاوره ملی "شورای سیاست خاورمیانه" خدمت می‌کند و عضو هیئت مدیره "انجمن تونس و آمریکا" و همچنین عضو "شورای روابط خارجی" است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات