تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۱۶۳۱۴۳
مهمان‌پرست در برنامه «راز» شبکه چهارم سیما تشریح کرد؛

دستان غرب در اقدامات تروریستی منطقه

مقدمه: سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از عملکرد غرب در مبارزه با تروریسم، پرسید: این چه مبارزه با ترویسم است که هر اتفاق تروریستی که در منطقه ما رخ می‌دهد دست کشورهای غربی در آن پیدا می‌شود. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب در برنامه راز شبکه چهارم سیما در خصوص سیاست خارجی و رسانه به تشریح نقطه‌نظرات خود در این زمینه پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

در اوج جنگ نرم هستیم
وی در ابتدا با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی گفت: وقوع انقلاب در سال 1357 بسیاری از معادلات جهانی را به هم زد و شاید بیشترین ضرر را آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها متحمل شدند. آنها که منافع زیادی در کشور ما داشتند از طریق ایران سعی می‌کردند به اهداف خود در منطقه دست یابند و زمانی با انقلابی روبرو شدند که برای آنها قابل پیش‌بینی نبود و ابعاد ‌آن را مشاهده کردند از آن زمان تلاش کردند اقداماتی را برای ریشه‌کن کردن نظام جمهوری اسلامی دنبال کنند.
مهمان‌پرست با اشاره به اقداماتی که در طول حدود 32 سال پس از انقلاب دنبال کردند تا چهره منفی از ایران درست کرده و آن را دلیلی برای هر گونه فشار اقتصادی و سیاسی عنوان کنند و حتی اقدام به تحریک برخی از همسایگان برای به راه انداختن جنگ خونین کردند، اظهار داشت: این اقدامات برای ما جای تعحب ندارد. در حال حاضر نیز آنها از همه ابزارهای جنگ نرم علیه نظام ما استفاده می‌کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنها در جنگ تحمیلی فکر می‌کردند که ما در شرایطی قرار داریم که به دلیل نداشتن ارتش منسجم می‌توانند با تحریک صدام،‌ انقلاب و نظام را ظرف یک هفته از بین ببرند، اما غافل از اینکه با رهبری امام (ره)، وحدت مردم و توسل به آرمان‌های بزرگ مردم، جنگ تحمیلی باعث شد ما طرز دفاع کردن از خودمان را یاد بگیریم و مباحث مربوط به مقاومت ملی را در خود نهادینه کنیم.
مهمان‌پرست با ذکر این نکته که آنها در جنگ به نتیجه نرسیدند و برعکس بنیه دفاعی ما به شدت تقویت شد، اظهار داشت: پس از آن اختلافات قومی را دنبال و سعی کردند اقوام مختلف در داخل کشور را تحریک و بین آنها درگیری ایجاد کنند که باز به نتیجه نرسیدند، زیرا همه اقوام در ایران در درجه اول خود را ایرانی می‌دانند بعد از آن مباحث اقتصادی و از جمله تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را در طی سالیان گذشته به کار گرفتند که این نیز به نتیجه نرسید.
وی گفت: هر اقدامی که در جهت تحریم ما انجام دادند به استقلال ما در بخش جدیدی منجر شد و جوانان ما در رشته‌های مختلف اقتصادی،‌علمی و تولیدی به نقاط قابل توجهی دست یافتند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد:‌ در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای از پای درآوردن نظام جمهوری اسلامی باید چهره‌ای منفی از آن ترسیم کنند و با القائاتی که انجام می‌دهند و مطالب خلاف واقع، در بین مردم ایران اختلاف ایجاد کرده و آنها را از آرمان‌های اصلی‌شان دور کنند.
مهمان‌پرست با بیان اینکه ما در اوج جنگ نرم هستیم، افزود: در جنگ نرم همچون یک جنگ فیزیکی تمام ابزار را به کار می‌گیرند، فرماندهی، سازماندهی و آتش تهیه دارند و از آنها استفاده می‌کنند اما با ابزار رسانه ما باید یاد بگیریم که در این جنگ چگونه آرایش و سازماندهی داشته باشیم و پیام نظام و ملت را به اطلاع مردم دنیا برسانیم.
وی در ادامه با بیان اینکه اعمال سیاست خارجی در حال حاضر تنها از طریق سیاست‌های رسمی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: شاید سیاست‌های رسمی یک کشور 20 یا حداکثر 30 درصد کارآیی داشته باشد و بقیه در مجموعه دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دیپلماسی عمومی به این معناست که شما از طرق مختلف با ابزارهای غیررسمی بر افکار عمومی مردم دنیا تأثیر بگذارید، به آنها جهت دهید و به سمتی که می‌خواهید هدایت‌شان کنید.
مهمان‌پرست با ذکر این نکته که حتی در رسانه‌های غربی و فضای جنگ نرم بسیاری از مطالب غیرواقعی را به عنوان مطالب واقعی به خورد مردم می‌دهند،‌ اظهار داشت: در جنگ نرم با سپاهی روبرو هستیم که ابزار و امکانات ما با آنها قابل رقابت نیست.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این زمینه و راه‌اندازی شبکه‌های جهانی گفت: آنها سعی کردند با سیطره بر این شبکه‌ها، هر آنچه که فکر می‌کنند منافع آنها را تأمین می‌کنند به عنوان یک واقعیت به افکار عمومی منتقل کنند.
سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که افکار عمومی در غرب خیلی آگاه و مطلع نیستند، افزود: آنها به خصوص در زمینه مسائل سیاسی و حوادثی که رخ می‌دهد اطلاعات بسیار کمی دارند.
مهمان‌پرست آنچه که در غرب خیلی مهم است را این دانست که امنیت و رفاه مردم صدمه نخورد و گفت: دولت‌های غربی سعی می‌کنند هر آنچه را که می‌خواهند به عنوان یک خطر جلوه دهند در تبلیغات خود اینگونه عنوان کنند که این حادثه می‌تواند به امنیت و رفاه مردم در غرب لطمه و صدمه وارد کند.
وی ادامه داد: آنها در دوران جنگ سرد دشمنی را در مقابل مردم قرار داده بودند به نام اتحاد جماهیر شوروی و سعی می‌کردند چهره‌ای عقب‌افتاده و خشن را از آن درست کنند. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم فرو پاشید آنها برای نظم بین‌المللی که دنبال می‌کردند باید دشمن جدیدی می‌ساختند و از آن زمان تلاش کردند اسلام را به عنوان دشمنی برای خود به تصویر بکشند که نماد اسلامی که می‌تواند انقلابی باشد جمهوری اسلامی بود و تمام تحرکات آنها در فاز تبلیغ منفی از کشورمان، ایران هراسی و اسلام‌هراسی صورت گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص راهکار مقابله با این اقدامات اظهار داشت: در درجه اول باید نسبت به دیپلماسی عمومی آگاهی کامل یافته و از همه ابزارهای مؤثر استفاده کنیم که یکی از مؤثرترین ابزارها در این زمینه رسانه‌ها هستند.
وی ادامه داد: رسانه‌های ما باید متوجه باشند که علیرغم اینکه ممکن است سلیقه‌های مختلفی از لحاظ سیاسی داشته باشند، اما در عرصه‌های خارجی دفاع از منافع، وحدت ملی، اتباع، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب باید محور کار همه باشد و همه رسانه‌ها در کنار همدیگر و در کنار مسئولان از نظام، ملت و منافع آن دفاع کنند.
سخنگوی وزارت خارجه راهکار دیگر در این زمینه را استفاده از رسانه‌های کشورهای غربی عنوان کرد و گفت: ما باید از طریق وارد شدن به رسانه‌های غربی حرف‌هایمان را بزنیم، پیام ملت‌مان را منتقل کنیم و منطق سیاست‌ها و تصمیمات کشور را به اطلاع مردم دنیا برسانیم.
به گفته مهمان‌پرست هر جایی که توانستیم حرف‌هایمان را به اطلاع مردم دنیا برسانیم، آنها با ما همراهی کردند.
دیپلماسی عمومی نقطه قوت مقام معظم رهبری
وی نقطه قوت انقلاب و نقطه قوت برد کلام حضرت امام (ره) را دیپلماسی عمومی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نقطه قوت مقام معظم رهبری نیز دیپلماسی عمومی ایشان است.
مهمان‌پرست نقطه قوت محمود احمدی‌نژاد را نیز دیپلماسی عمومی وی برشمرد و افزود: هر جا که رئیس‌جمهور با رسانه‌های مختلف گفت‌وگو می‌کند، منطق کشور را منتقل می‌کند. هر چند که آنها شیطنت کرده و سعی می‌کنند برخی از حرف‌های مطرح شده را سانسور کنند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اگر بتوانیم از طریق رسانه‌های خارجی، شخصیت‌های علمی، خارجی و مراکز مطالعاتی،کارها و تولیدات هنری حرف‌های ملت را به گوش مردم دنیا برسانیم، حتماً مردم دنیا از منطق حق دفاع می‌کنند.
واژه‌های بی معنایی که غربی‌ها تعریف کرده‌اند
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب در ادامه سخنان خود در برنامه راز شبکه چهارم سیما که به موضوع سیاست خارجی و رسانه اختصاص یافته بود، در خصوص حرکات طرف مقابل علیه کشورمان، اتهاماتی که وارد می‌کنند و تلاش آنها برای تحریک اذهان عمومی علیه جمهوری اسلامی و ایجاد چهره‌ای غیرواقعی از ایران، خاطرنشان کرد: ما از یک سو باید از منطق، ‌تاریخ، ملت و فرهنگ‌مان دفاع کنیم و از سوی دیگر ثابت کنیم مطالبی که به ما نسبت می‌دهند، واقعیت ندارد و به طور متقابل شرایط موجود در کشورهای غربی و ادعاهای آنها را مقایسه کنیم که چقدر به ادعاهایشان پایبند هستند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اجلاس رسانه‌ای که به مدت 8 سال است در قزاقستان برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز از من برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آوردند و پنلی نیز به موضوع «ایران ناشناخته» اختصاص یافته بود که من در این پنل به ایراد سخنرانی پرداختم.
وی ادامه داد: من در اظهاراتم عنوان کردم که شما باید نام این پنل را «جهان ناشناخته» می‌گذاشتید، زیرا مطالبی در جهان امروز اتفاق می‌افتد که مردم ما معنای آن را نمی‌فهمند. شما (غرب) از حقوق بشر و دفاع از آن سخن می‌گویید و ملت ما نیز موافق این موضوع است، ولی معنای حقوق بشری که شما مطرح می‌کنید، نمی‌فهمند. این چه حقوق بشری است که فردی در ایران مرتکب قتل می‌شود و یا اقدام به توزیع مواد مخدر و تعرض به نوامیس مردم می‌کند و زمانی که می‌خواهند آن را محاکمه کنند شما همه دنیا را پر می‌کنید که حقوق بشر پایمال شده و عنوان نمی‌کنید که ایران یک قاتل را محاکمه می‌کند؟
مهمان‌پرست افزود: این در حالی است که در غزه رژیم نامشروع صهیونیستی 5 هزار زن و کودک بی‌پناه را از بین می‌برد و یک نفر حاضر نمی‌شود این رژیم را محکوم کند. حتی کار به جایی می‌رسد که سازمان ملل قاضی گلدستون را اعزام می‌کند و گزارشی تهیه می‌شود که بر اساس آن این رژیم مرتکب جنایت جنگی شده و زمانی که گزارش در مجمع عمومی به رأی گذاشته می‌شود و با اکثریت آراء جنایات این رژیم محکوم می‌شود، آمریکایی‌ها و کشورهای غربی حتی حاضر نمی‌شوند این جنایات را محکوم کنند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این جلسه از آنها پرسیدم که آیا انسان‌ها با یکدیگر فرق دارند که حقوق‌شان متفاوت است؟
وی گفت: خطاب به آنها گفتم مردم ما متوجه دموکراسی که شما از آن سخن می‌گویید، ‌نمی‌شوند. مگر معنای دموکراسی این نیست که هر نفر یک رأی؟ چطور است که در ایران در ظرف 30 سال گذشته 30 انتخابات سراسری برگزار شده و شما عنوان می‌کنید ایران دموکراسی ندارد و به همین دلیل با ملت ما دشمنی می‌کنید. این در حالی است که در کشورهایی که تاکنون هیچ انتخاباتی برگزار نکرده‌اند، یا یک دولت مردمی داشته‌اند و کودتای نظامی صورت گرفته، شما از دولت کودتای نظامی حمایت می‌کنید و می‌گویید که متحد ما هستند. این چه دموکراسی است که شما تعریف می‌کنید؟
مهمان‌پرست ادامه داد: در فلسطین انتخابات برگزار می‌شود و حماس رأی می‌آورد و بعد شما (غرب) عنوان می‌کنید که مردم فلسطین هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند که بفهمند از دموکراسی به چه نحو استفاده و به چه کسی رأی بدهند. این چه دموکراسی است که فقط آن کسی را که به آن اعتقاد دارید، قبول دارید؟
سخنگوی وزارت خارجه افزود: در ادامه سخنانم در این پنل به موضوع آزادی پرداختم و گفتم در شهرهای اروپایی مردم تظاهرات می‌کنند و ماشین‌ها را به آتش می‌کشند و پلیس آنها را سرکوب می‌کند و زمانی که ما می‌پرسیم چه اتفاقی رخ داده آن را نمونه آزادی عنوان می‌کنید. ولی در کشور ما که بعد از انتخابات گروه معدودی آشوب می‌کنند و پلیس آنها را سرکوب می‌کند، آن را دیکتاتوری می‌نامید.
وی با بیان اینکه واژه‌هایی که غرب تعریف می‌کند،‌ فاقد معناست به موضوع تروریسم اشاره کرد و افزود: چه کسی در دنیای امروز حاضر است از تروریسم دفاع کند؟ همه تروریسم را محکوم می‌کنند.
مهمان‌پرست با اشاره به مدعیان مبارزه با تروریسم که به بهانه ریشه‌کن کردن تروریسم وارد افغانستان شدند، گفت: تاکنون 110 هزار نفر از مردم افغانستان کشته شده‌اند و اگر قرار بود تروریست‌ها را از بین ببرند حتما باید در بین این 110 هزار نفر بودند. چگونه است که این تعداد از مردم افغانستان کشته می‌شوند، ولی نه تنها تروریسم از بین نرفته بلکه گسترش یافته و به پاکستان و کشورهای دیگر نیز رسیده است.
وی اضافه کرد: عبدالمالک ریگی 400 نفر از مردم ما را به شهادت رسانده و مجروح می‌کند و حتی از صحنه‌های سر بریدن آنها فیلم تهیه و پخش می‌کند و زمانی که دستگیر می‌شود اسنادی از آن به دست می‌آید که با پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان و همچنین سرویس‌های امنیتی آمریکا و اروپا سروکار داشته، این چه مبارزه با ترویسم است که هر اتفاق تروریستی که در منطقه ما رخ می‌دهد دست کشورهای غربی در آن پیدا می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه به موضوع ترور المبحوح از مقامات حماس در دبی توسط موساد و با گذرنامه‌های اروپایی و حتی گذرنامه‌های سیاسی این اتحادیه اشاره کرد و افزود: آنچه که من در آن پنل عنوان کردم این بود که مردم ما نمی‌فمهند که شما (غرب) چرا از این واژه‌ها استفاده چندگانه می‌کنید؟
مهمان‌پرست در ادامه به معاهده NPT پرداخت و با اشاره به بند مربوط به موضوع خلع سلاح هسته‌ای در این معاهده، خاطرنشان کرد: 40 سال است که از امضای این معاهده می‌گذرد ولی کشورهای دارنده این سلاح به جای عمل به این معاهده در حال حاضر 20 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند که می‌توانند با آنها 20 بار کره زمین را کاملاً منهدم کنند.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به تنهایی حدود 9 هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار دارند، اظهار داشـت: زمانی ما اعلام کردیم که آمریکایی‌ها 9 هزار کلاهک در اختیار دارند گفتند که ما 5130 کلاهک داریم. ما (ایران) که نمی‌توانیم ثابت کنیم که آنچه می‌گویند درست است، آنها به کسی اجازه نمی‌دهند که آنها را بشمارد.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: به فرض که 5130 کلاهک باشد، آمریکایی‌ها با این تعداد می‌توانند 5 بار کره زمین را منهدم کنند.
وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما ملت‌ها را تهدید به استفاده از این سلاح می‌کنید و رسما اعلام کرده‌اید که اگر لازم باشد علیه ایران و کره شمالی از سلاح هسته‌ای استفاده خواهید کرد.
مهمان‌پرست با بیان اینکه عدم اشاعه به عنوان موضوع مهم در معاهده NPT فراموش شده است، پرسید: چه کسی رژیم صهیونیستی را به کلاهک هسته‌ای مسلح کرد؟
وی با اشاره به 22 گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان که در همه آنها شاهدی بر انحراف ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز ذکر نشده، گفت: این در حالی است که علی‌رغم صدور این تعداد گزارش، آنها عنوان می‌کنند ممکن است ایران در آینده قصد داشته باشد فعالیت هسته‌ای غیر صلح‌آمیز انجام دهد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما و ملت ما را به خاطر جرمی که مرتکب نشد‌ه‌ایم محروم کرده و قطعنامه‌های غیرقانونی در شورای امنیت علیه ملت ما تصویب می‌کنند، چرا که گمان می‌کنند شاید در آینده بخواهیم به این سمت (غیرصلح‌آمیز) برویم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در دنیای امروز مطالب‌مان را بگوییم و حرف‌هایمان را به اطلاع مردم دنیا برسانیم، مردم دنیا منطق ما را می‌پذیرند.
به گفته مهمان‌پرست ما باید وارد صحنه‌های تهاجمی بشویم و میدان بحث‌ها و مناظره‌ها را به داخل این کشورها (غرب) بکشانیم، هم از خودمان دفاع کنیم و هم آنها را زیر سؤال ببریم.
جایگاه ویژه‌ای برای دیپلماسی عمومی در نظر گرفته شود
رامین مهمان‌پرست در ادامه این برنامه با بیان اینکه غرب با جنگ روانی که آغاز کرده و با استفاده از ابزار رسانه‌ای در تلاش برای دستیابی به اهداف خود می‌باشد، گفت: ما می‌توانیم از همان ابزار به عنوان فرصت استفاده کنیم و از این طریق حرف‌هایمان را به گوش مردم دنیا برسانیم.
وی ادامه داد: ما در عرصه سیاست خارجی در حال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به جایگاه دیپلماسی عمومی در کشورهای مختلف هستیم.
مهمان‌پرست اضافه کرد: در وزارت‌ خارجه‌های کشورهای غربی که بیشترین هجمه را علیه ملت‌های مستقل و مسلمان و از جمله ملت ایران انجام می‌دهند معاونتی تحت عنوان معاونت دیپلماسی عمومی مستقر شده و بودجه‌هایی را در سطح ملی تصویب و در اختیار این معاونت‌ها قرار داده‌اند. به عنوان نمونه آمریکایی‌ها 55 میلیون دلار مصوب کرده و در اختیار این معاونت قرار داده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: وظیفه این معاونت کمک به رسانه‌هایی است که علیه ایران فعالیت می‌کنند. آنها اقدام به راه‌اندازی رسانه‌های فارسی زبان کرده و سعی می‌کنند خبرنگاران خاصی را در کشورهای مختلف پیدا کرده و آنها را تربیت کنند که در جهت اهداف آنها فعالیت کنند. مناظره‌هایی را طراحی می‌کنند و ایده‌های خود را به مردم تزریق کرده و اقدام به فضاسازی منفی می‌کنند.
مهمان‌پرست بر اهمیت دیپلماسی عمومی و توجه به این موضوع تأکید کرد و افزود: باید برای دیپلماسی عمومی جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شود و از ابزارهایی که می‌توانند موثر و فعال شوند از جمله رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز مطالعاتی، سازمان‌های مردم نهاد و ... و همه کسانی که می‌توانند با اقداماتشان از حقانیت ملت ما دفاع و واقعیات را به دنیای امروز معرفی کنند، استفاده کنیم.
وی با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً وزارت خارجه با حضور کارگردانان، تهیه کنندگان و مستندسازان برگزار کرد، اظهار داشت: ما با کمک همدیگر و به زبان هنر می‌توانیم بسیاری از مطالب را منعکس کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت که این وزارتخانه همه امکانات خود را در اختیار نهادهای مختلف و کسانی که می‌توانند در عرصه جنگ نرم موثر باشند، قرار خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات