تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹  ، 
کد خبر : ۱۶۳۳۷۵

بازشناسی متهمان فتنه ـ 2 (بخش پنجم)


سیروس محمودیان
گذری مجدد بر تاریخچه و عملکرد انجمن حجتیه در داخل و خارج از کشور به خوبی روشن می‌کند که در دوران رژیم گذشته انجمن که همواره مدعی دینداری و دین‌مداری خالص و غیر سیاست‌زده! بوده در ارتباط کامل با ساواک بوده است و به‌طور مرتب گزارش عملکرد خود را رسما به دستگاه مخوف ساواک اعلام و پروانه فعالیت سالانه خود را از رژیم پهلوی دریافت می‌داشته است و هرگونه دستگیری اعضای انجمن توسط ساواک باید با هماهنگی رئیس وقت انجمن شود. برای نمونه در سند زیر رئیس واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضدخرابکاری، ناصری دستور می‌دهد هر اقدامی درباره اعضای گروه حجتیه با نظر شخص آقای شیخ محمود حلبی، رئیس انجمن حجتیه باشد:
« پیرو نامه شماره 20171/12525-17/1/36 سازمان اطلاعات و امنیت تهران خواهشمند است دستور فرمایید از هرگونه اقدام و نظراتی که نسبت به اعضای 5 نفر یادشدگان در نامه پیرو مذکور به عمل خواهند آورد، این واحد را نیز آگاه سازند. ضمنا چون تجمع نامبردگان جنبه ضدیت با مسلک بهایی را دارد و برابر اطلاع حاج شیخ‌محمود ذاکرزاده تولایی معروف به حلبی از گردانندگان این جلسه با بخش 21 سازمان اطلاعات و امنیت تهران همکاری‌هایی دارد، اصلح است هرگونه اطلاعی درباره جلسه متشکله را قبل از احضار بقیه از مشارالیه استفسار نمایند». به هر حال در سال 1356 و همزمان با دستور روشنگرانه حضرت امام (ره) مبنی بر عدم مشارکت عمومی در جشن‌های فرمایشی نیمه‌شعبان برگزار شده از سوی رژیم پهلوی انجمن حجتیه به‌طور سیستماتیک نقش خط‌شکنی واهی را در مقابله با این دستور سیاسی حضرت امام(ره) برعهده می‌گیرد. در واقع انجمن به اشاره ساواک و در راستای تضعیف جایگاه رهبری نهضت عملا به تخطئه فرمان امام خمینی(ره) و تقابل جهت‌دار با فرمایشات ایشان پرداخته و نهایتا با صدور بیانیه‌ای تند، خرافی و اهانت‌بار نسبت به چراغانی گسترده معابر عمومی و مساجد تحت کنترل خود اقدام شایسته! و درخور تقدیر ساواک به عمل می‌آورد. اما در سال 57 و در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی در اوج تعجب همگانی، جریان فتنه‌آلود حجتیه ناچارا به جمع انقلابیون پیوسته و حتی طلبکارانه داعیه‌دار مبارزه با دستگاه پهلوی می‌شوند و به همین خاطر از ابتدای شروع نهضت انقلاب امام خمینی (ره) در سال 1337 تا اواخر تابستان 1357 هیچ نشانی از حضور جدی و حتی ظاهری اعضای انجمن حجتیه در فعالیت‌های انقلابی دیده نمی‌شود و تقریبا هیچیک از آنان دارای سابقه دستگیری یا زندان نیستند و چنانچه در اتفاقی نادر یکی از اعضای انجمن یا منسوبانشان توسط رژیم دستگیر می‌شد بلافاصله مسؤولان ساواک وارد عمل شده و به بهانه‌های مختلف از قبیل کم‌سن و سالی یا داشتن کهولت سن زمینه آزادی فوری فرد دستگیر شده را فراهم می‌کردند. گفتنی است در آن دوران انجمن حجتیه تلاش دامنه‌داری به عمل آورد تا بتواند مشخصا وزارت آموزش و پرورش و بخش اطلاعاتی- امنیتی تازه‌تاسیس جمهوری اسلامی را تحت سلطه خویش درآورند اما هوشیاری حکیمانه حضرت امام(ره) نقشه سازمان یافته آنان را با شکست مواجه کرد... .

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات