یکی از عوامل بروز و ظهور اختلاف در بین هر گروه و جبههای و حتی جامعهای کاهش تعامل و گفتگو بین عناصر موثر آنهاست اصولاً اختلافات از زاویههای کوچک شروع و در صورت عدم تعامل به فاصلههای زیاد میانجامد.
تجربه نشان داده است که وقتی احزاب و گروهها و اشخاص بجای تعامل چهره به چهره و مذاکره رو در رو از طریق بلندگو و رسانههای مکتوب و مجازی و تریبونهای آزاد با هم سخن میگویند، نه تنها به تفاهم، وحدت و همگرایی نمیرسند بلکه هر روز شکاف آنها بیشتر و عمیقتر میگردد.
البته این فرمول هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی هر دو صدق میکند، ولی هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.
دیپلماسی تعامل از جمله استراتژیهای حزب موتلفه اسلامی است که در طی سالهای گذشته برای تقویت رشتههای پیوند و اتحاد و انسجام و همگرایی بین اصولگرایان مورد عمل قرار گرفته و آثار مثبت خوبی نیز به بار آورده است.
براساس همین دیپلماسی موتلفه با علما و مراجع عظام، جامعه روحانیت مبارز، جامعه مدرسین، روسای قوا و احزاب و تشکلهای اسلامی تعامل مستمری را داشته و دارد.
یکی از مهمترین خواص این نوع دیپلماسی تبادل نظر دوستانه و بیواسطه پیرامون مسایل مهم فیمابین است.
فضای صمیمی و بدون سانسور و منطقی و عقلانی حاکم بر این نوع دیپلماسی همیشه برای طرفین آموزنده و دارای دستاوردهای مهمی بوده که در سرنوشت جریان اصولگرا تاثیرگذار بوده است.
واکنش جریانهای سیاسی به این نوع دیپلماسی خصوصاً ملاقات اخیر آقایان عسگر اولادی و حبیبی با آقای رئیسجمهور و کنجکاوی اصحاب خبر برای اطلاع از محتوای این دیدار بیانگر آثار مثبت این دیپلماسی در فضای سیاسی کشور است. خصوصاً اینکه این دیدار بعد از نقل قولهایی از ریاست محترم جمهوری در خصوص تحزب صورت گرفت.
حال با توجه به این مقدمه و تاکید بر این واقعیت که آقای عسگر اولادی بعنوان چهرهای با تجربه و معتدل و واقعبین که خود را آینهای برای خود دیدن دوستان و چهرهها و مسئولان نظام میسازد و سپس به این دیپلماسی میپردازد. باید به چند نکته اشاره نمائیم.
1- تنها راه خنثیسازی استراتژی تفرقهافکنی دشمنان و جناح مخالف در بین اصولگرایان استفاده از دیپلماسی تعامل است.
2- دیپلماسی تعامل نقاط اشتراک را تقویت و نقاط افتراق را کاهش میدهد.
3- دیپلماسی تعامل از کشیده شدن موارد اختلافی به جامعه و افکار عمومی جلوگیری میکند.
4- دیپلماسی تعامل مانع شناسایی نقاط آسیبپذیر جناح میشود.
5- دیپلماسی تعامل از تبدیل شدن اختلاف به نزاع و از نزاع به کینه و تخریب و حذف جلوگیری میکند.
6- دیپلماسی تعامل فرصت و زمینه نفوذ را از دشمن به درون جناح میگیرد.
7- دیپلماسی تعامل روابط خشک سیاسی را با عاطفه و علقههای مهرورزی ممزوج و با دوام میسازد.
8- دیپلماسی تعامل نقدها را قابل پذیرشتر میسازد.
9- دیپلماسی تعامل بر کارآمدی جناح و جبهه و متراکمسازی انرژی و ظرفیتهای عظیم آن میافزاید.
10- دیپلماسی تعامل به طرفداران اطمینان و آرامش داده و دشمنان را مأیوس میسازد.
امید است نخبگان اصولگرا این دیپلماسی را برای رسیدن به همگرایی و انسجام لازم برای انتخابات آینده سرلوحه فعل سیاسی خود قرار دهند.