تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۱۶۴۹۱۶

موج فرار از ارتش آمریکا


با افزوده شدن میزان تلفات نیروهای آمریکایی در جنگ عراق و ترسی که بر جوانان آمریکایی چیره شده است , مشمولان این کشور از پیوستن به ارتش مخصوصا در صحنه نبرد بیم و هراس فراوانی دارند در نتیجه ارتش آمریکا برای جذب نیرو با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده است و نمی تواند تعداد مورد نیاز نیروهایش را تامین کند. ارتش آمریکا باید در سال جاری هشتاد هزار نیروی جدید جذب کند که پیش بینی می شود نتواند به این هدف دسترسی پیدا کند.
پس از 15 سال این برای نخستین بار است که ارتش آمریکا با دشواریهای جدی در امر سربازگیری دست به گریبان است . ماههاست که شمار سربازان جدید میزان پیش بینی شده را تامین نمی کند. بویژه عدم مشارکت آمریکائی های سیاهپوست و زنان چشمگیر و محسوس است . از این رو ارتش آمریکا کار سربازگیری خود را هر چه بیشتر بر روی جوانان خانواده های مهاجر متمرکز کرده است با این وعده که پس از خدمت سربازی به ایشان تابعیت آمریکا را اعطا خواهد کرد . 1
ارتش آمریکا در مجموع به انضمام نیروهای ذخیره و گارد ملی از قدرت انسانی حدود 750 هزار مرد و زن برخوردار است . بخش قابل ملاحظه ای از این ارتش را سربازان سیاهپوست تشکیل می دهند اما طی سالهای اخیر مشارکت آنان از 23 درصد در سال 1379 به کمتر از 14 درصد در سال 1383 رسیده است . چنین گرایشی نزد زنان نیز مشاهده می شود که هر چند در ارتش آمریکا برای خط مقدم در نظر گرفته نشده اند , اما در واحدهای تامینی و پشتیبانی نقش مهمی دارند . شمار زنان نیز طی 5 سال گذشته از 22 درصد به حدود 17 درصد تقلیل یافته است .
کارشناسان سربازگیری اعتراف دارند که جنگ عراق و مدت زمان طولانی تر عملیات سربازان آمریکایی علت کناره گیری از خدمت در ارتش بوده است . درگیریهای عراق باعث ترس و وحشت در سربازان آمریکایی شده است و تاکنون تعدادی از این سربازان دست به خودکشی زده اند. منابع آگاه نظامی در عراق اعلام کرده اند که میزان خودکشی میان تفنگداران آمریکایی در سال 1383 نسبت به سال قبل از آن 29 درصد افزایش داشته است . یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در گفتگویی با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که 31 سرباز تفنگدار آمریکایی در سال 1383 اقدام به خودکشی کرده اند که این بالاترین درصد خودکشی میان این نیروها در 10 سال گذشته است 2.
جان مک دانر یک افسر امور سربازگیری در پایگاه تفنگداران دریایی کمپ پندلتون در این زمینه معتقد است که این یک جنگ واقعی است و نمی توان منکر آن شد.
جنگ عراق تاکنون به بهای جان بیش از 1500 سرباز آمریکایی تمام شده است و بی دلیل نیست که جوانان آفرو ـ آمریکایی سیاهپوست را در ورود به ارتش آمریکا که یک ارتش داوطلبانه است , دچار تردیدهای جدی کرده است . حتی تفنگداران دریایی آمریکا که نیروی چهارم مسلح آمریکا هستند , طی ماههای اخیر نتوانسته اند شمار سربازان جدید را به حدی برسانند که از قبل برنامه ریزی کرده بودند. « دیوید گریزمر » سخنگوی بخش سربازگیری تفنگداران دریایی ارتش آمریکا می گوید : افسران سربازگیر ما مجبورند زمان بیشتری را در گفتگوی اقناعی با والدین صرف کنند. هر جوانی که 17 سال تمام دارد و می خواهد به ارتش بپیوندد موافقت والدینش ضروری است و والدین آنها نگران هستند و این امر البته باتوجه به جنگی که درعراق در جریان است , کاملا قابل درک است .
حال برای اینکه کسری سربازان سیاهپوست و زنان جبران شود , ارتش آمریکا می کوشد در میان خانواده های مهاجر آمریکا تبلیغ کند. برای مهاجران خدمت در ارتش آمریکا یک راه گریز ناپذیر است . زیرا روند دریافت تابعیت آنان را تسهیل خواهد کرد. در حال حاضر چهل هزار مهاجر با ملیتهایی از سراسر دنیا در ارتش آمریکا در جبهه های جنگ فعال هستند.
از زمان جنگ اشغال عراق تاکنون چند هزار نفر از مهاجران به تابعیت آمریکا پذیرفته شده اند البته منهای 6800 نفر از سربازان مهاجری که از نیروهای مسلح آمریکا در عراق اشغال شده به ترکیه و از آنجا به اروپا و کانادا گریخته اند.
« ریچارد گازمن » , از افسران ارتش آمریکا که مامور جذب نیرو در بخش هارلم شهر نیویورک سیتی می باشد , اعلام کرده است که ترغیب جوانان برای پیوستن به ارتش آمریکا قبلا کار راحتی بود , ولی هم اکنون حتی برای پیدا کردن یک نفر که واقعا میل به پیوستن به ارتش را داشته باشد , تلاش زیادی باید کرد و در واقع باید آنها را شکار کرد. اصولا جوانان آمریکایی نسبت به پیوستن به ارتش کشورشان بدگمان شده اند.
آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است این است که آمریکا با جنگ پیروزی ناپذیری مواجه شده است و اکثریت مردم آمریکا مخالف جنگ هستند. بدین ترتیب جو غالب در آمریکا علیه جنگ است و جذب نیروی جدید با مشکلات زیادی مواجه شده است . جوانان آمریکایی قبلا به ارتش می پیوستند تا مهارت کافی کسب کنند و آموزش ببینند ولی اکنون می دانند که اگر به ارتش بپیوندند روانه میدان جنگ در عراق و افغانستان خواهند شد.
جوانان آمریکایی از پیوستن به ارتش مخصوصا در بخش پیاده نظام و میدان جنگ امتناع می کنند , تعداد کسانی که با تمایل شخصی به ارتش آمریکا می پیوندند بین 25 تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است . ارتش آمریکا برای ترغیب این افراد به هر نفر 10,000 دلار پاداش می دهد و این مبلغ برای یک جوان آموزش ندیده بسیار زیاد است . کسانی که هم اکنون در ارتش هستند و زمان خدمت آنها به پایان رسیده است اگر مجددا به ارتش بپیوندند معادل 15000 دلار پاداش دریافت خواهند کرد . با این حال جوانان آمریکایی از پیوستن به ارتش امتناع می کنند و دلیل آن بیشتر به خاطر تلفات بالای نظامیان در عراق و افغانستان می باشد . 3
در ارتش آمریکا فرزندان ثروتمندان آمریکایی دیده نمی شوند , فقط یک پسر از میان تمام نمایندگان مجلس (کنگره و سنا) آمریکا در جنگ علیه عراق شرکت دارد. داوطلبان جدید ارتش آمریکا از کسانی تشکیل شده اند که اخطاریه تخلیه منازل و به حراج گذاشتن اثاثیه زندگیشان را دریافت کرده اند. این به اصطلاح داوطلبان را سفید پوستان فقیر , سیاه پوستان , آمریکای لاتینی ها و آسیایی های آمریکایی تشکیل می دهند که در پی پیدا کردن شیوه ای برای به دست آوردن لقمه ای نان هستند یا اگر زنده برگشتند با بقیه پول باقی مانده بتوانند تحصیل کرده و با مدرک تحصیلی خود بقیه زندگی را بگذرانند . آمار سراسری آمریکا نشان می دهد که سیاهپوستان 29 درصد از ارتش و نیروهای خط مقدم این کشور را تشکیل می دهند در صورتی که فقط 12 درصد از جمعیت آمریکا از سیاهپوستان تشکیل شده است 4.
علاوه بر اینها , دروغهای جرج بوش رئیس جمهور آمریکا فاش شده و مردم آمریکا مطلع شده اند که دولتشان برای اهدافی که توسط سردمداران آن ذکر شده است , وارد جنگ عراق نشده اند , بلکه اهداف شومی دارند و این سربازان بازیچه هستند. مثلا موضوع ارتباط بین شبکه القاعده با رژیم صدام و تلاش رژیم سابق عراق برای ساخت سلاحهای کشتار جمعی از جمله دروغهایی است که باورهای مردم آمریکا را نسبت به اهداف نظامی بوش متزلزل کرده است . و البته این مسئله بیشتر به خاطر اطلاع رسانی غلط رسانه ها و مطبوعات آمریکاست که همراه سیاستمداران این کشور افکار عمومی را فریب داده اند.
حتی هم اکنون برخی از مردم آمریکا فکر می کنند صدام با همکاری بن لادن برجهای دوقلو را مورد حمله قرار داده است . افزایش سطح آگاهیهای مردم آمریکا و فاش کردن دروغهای دولت بوش , مردم را نسبت به جنگ بدبین کرده است .
اکنون همکاریهای گسترده ای بین ارتش آمریکا ودولت این کشور برای جذب نیرو صورت می گیرد. دولت سوابق شخصی تمامی جوانان آمریکایی را در اختیار ارتش قرار می دهد. به عبارت دیگر دولت به ارتش اجازه داده است که دسترسی کاملی به سوابق شخصی دبیرستانی ها داشته باشد مثل آدرس , شماره تلفن منزل , شماره موبایل , سوابق آموزشی و غیره که ارتش می تواند مستقیما به منازل افراد مراجعه و از آنها بخواهد که به ارتش بپیوندند با این حال مردم آمریکا نسبت به ارتش بد بین هستند و این امر خود نشان دهنده تلاش ثمربخش جنبشهای ضد جنگ می باشد که از جوانان می خواهند به ارتش بپیوندند تا نه کشته شوند و نه اینکه کسی را بکشند.
چند ماه پیش صدها مخالف جنگ در دانشگاه سیاتل آمریکا با حمله به فرستادگان ارتش که ماموریت جذب نیرو از میان دانشجویان این دانشگاه را داشتند , با آنها درگیر شده و آنها را از دانشگاه بیرون انداختند5.
ارتش آمریکا زمانیکه با کمبود نیرو مواجه می شود سعی می کند مدت زمان طبیعی خدمت سربازان را که در قرارداد آنهاذکر شده است , تمدید کند و همین کار ارتش باعث شده است که بدبینی جوانان آمریکایی نسبت به پیوستن به ارتش بسیار افزایش پیدا کند.
آنها می دانند که اگر به ارتش بپیوندند دیگر خارج شدن از آن دست خودشان نیست و زمانی که قرارداد همکاری آنها با ارتش به پایان می رسد , ممکن است ارتش آمریکا به صورت یک طرفه نسبت به تمدید قرارداد سربازان اقدام کند.
حتی قرارداد نیروهای ذخیره برای چندین بار تمدید شده و سربازان , مخصوصا آن دسته از افرادی که در صحنه نبرد حضور دارند , اجازه ندارند خدمت خود را ترک کنند و باید به صورت اجباری به خدمت خود ادامه دهند که این امر عواقبی برای آنها به دنبال داشته است .
ادامه حضور در ارتش و میدان جنگ با عدم رضایت , باعث افزایش نفرت سربازان نسبت به ارتش شده و به اضطراب و پریشانی آنها افزوده است .
این مخالفتها به حدی رسیده است که ارتش آمریکا تعداد زیادی از سربازان خود را به علت مخالفت با جنگ اعدام کرده است . منابع اطلاعاتی عراق به نقل از برخی افسران بلند پایه ارتش آمریکا اعلام کرده اند از زمان تجاوز نظامی آمریکا به عراق به دستور فرماندهان ارشد ارتش و تایید پنتاگون تاکنون بیش از 304 سرباز آمریکایی در نقاط مختلف عراق به صورت درگیریهای ساختگی اعدام و کشته شده اند و اجساد آنان به عنوان سربازانی که در نبرد با تروریستها کشته شده اند به خانواده هایشان تحویل شده است 6.
همین مسائل باعث شده است که سربازانی که برای مدت کوتاهی به مرخصی می روند دیگر به صحنه جنگ باز نگردند . هم اکنون 6 هزار فراری در ارتش آمریکا وجود دارد و حتی تعدادی از سربازان بدون اخذ مرخصی در غیبت به سر می برند و زمانیکه از آنها درخواست می شود دوباره به ارتش بازگردند , دیگر حضور پیدا نمی کنند و خود را مخفی می کنند. حتی خانواده این سربازان نیز کمکی به ارتش برای معرفی فرزندانشان نمی کنند واگر فردی هم خود را معرفی ولی اعلام کند که دیگر حاضر نیست به مناطق جنگی برگردد , محاکمه می شود و ممکن است او را به چند سال زندان محکوم کنند.
بیش از 10 هزار نظامی آمریکایی تاکنون به کانادا فرار کرده اند و به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند که مسئله ورود این نظامیان به کانادا و درخواست پناهندگی سیاسی آنها از دولت این کشور به مسئله ای جنجال برانگیز در محافل سیاسی و رسانه ای کانادا تبدیل شده است . تعدادی از این سربازان فراری گفتند دولت آمریکا از هر وسیله ای برای وادار کردن جوانان فقیر به پیوستن به ارتش استفاده می کند , اما افشای دروغهای متعدد کاخ سفید در مورد عراق اعتماد این سربازان را سلب کرده و باعث فرار آنها به کانادا شده است. 7
و در عین حال « درلی زاسلو و سکی » رئیس گروه حمایت از مخالفان جنگ عراق گفته است که بسیاری از سربازان فراری آمریکا نیز در انتظار دریافت پناهندگی سیاسی از کانادا به سر می برند.8
از سوی دیگر معدود افرادی که جذب ارتش می شوند آموزش کافی را برای حضور در صحنه نبرد نمی بینند یا به خاطر نیاز فوری ارتش به این افراد , آنها را روانه جنگ می کنند.
مدت زمان آموزش سربازان نسبت به زمان طبیعی آن کوتاهتر شده است آنها دیگر آموزشهای تخصصی را نمی بینند مگر در سطحی بسیار جزئی . نیروهای اولیه پس از آموزش بسیار کوتاهی سریعا وارد میدان جنگ می شوند و همین امر باعث افزایش تلفات در ارتش شده است .
اکنون آمریکا پیشرفته ترین سلاحهای جنگی را در اختیار دارد ولی نیروهای انسانی کافی در اختیار ندارد و اعتماد کافی به ارتش و دولت نیز در میان مردم دیده نمی شود چرا که توجیه سیاسی و اخلاقی جنگ برای مردم آمریکا قانع کننده نیست .
حتی پنتاگون به علت احتیاج شدید به نیروهای تازه نفس در عراق و افغانستان , اخیرا با اصلاح ماده 125 قوانین نظامی آمریکا ورود هم جنس بازان را به ارتش بلامانع اعلام کرد9. ولی آیا هم جنس بازان خواهند توانست مشکل ارتش آمریکا را حل کنند؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات