تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۱۶۶۳۶۱
رضا برجی:

دیدگاه امام با ملی‌گرایی جور در نمی‌آید


تفکر حضرت امام(ره) با تفکر باستان‌گرایی، ملی‌گرایی و ناسیونالیزم، از هر نوعی به شدت مخالف بود. این را در حرکت انقلاب، در لحظه‌لحظه انقلاب شاهدیم. حتی حضرت امام(ره) می‌فرمایند: «...از استخوان‌های فلان و فلان هم دست بر نمی‌دارند...». این حرکت ملی‌گرایی که از همان زمان راه افتاد دقیقاً در راستای خواسته دشمن بوده و هست.
دشمن از ما می‌خواهد که به مسائل جهانی دخالت نکنیم و اگر هم به دنبال تبلیغ هستید باید ملی‌گرایی خودتان را تبلیغ کنید. آنها می‌گویند که «شما دارای تمدن 2500 ساله هستید و همان راه را ادامه بدهید.»
این باستان‌گرایی به دنبال این است که ما را از اهداف کلی نظام دور کند. در صورتی که حضرت امام(ره) فرمودند که ایران مأمن آزادی‌خواهان و آزاداندیشان و مبارزه‌های جهان اسلام خواهد بود و نه‌تنها جهان اسلام بلکه برای کل جهان.
این دیدگاه در ملی‌گرایی اصلاً جایی ندارد ، حضرت امام(ره) فرمود که اگر غیرمسلمی، فریاد مظلومیت و یا للمسلمین سر دهد و مسلمانی بشنود و به کمک او نرود، مسلم نیست. این با ملی‌گرایی جور در نمی‌آید. به همین خاطر کسانی که به دنبال طرح این بحث انحرافی هستند دو گروهند: دسته اول از سر ناآگاهی به دنبال این تفکرند. اما گروه دوم آگاهانه و کاملاً حساب شده و از سوی دشمن هدایت می‌شوند.
در شرایطی که امریکا مرزهای ایران را محاصره کرده، خیلی عجیب و خنده‌دار است که ما دم از ملی‌گرایی بزنیم. یعنی هم‌اکنون که باید دم از جهان اسلام و نام مستضعفین بزنیم و حالا که گفته‌ایم برای تمام بشریت برنامه داریم، حرف از «مکتب ایران» و امثال آن از اساس مخالف تفکر امام(ره) است.
حتی حضرت امام(ره) با پخش برخی سرودها که مضامین «ایران محوری» داشتند موافق نبودند. امام می‌فرمود که مگر ما برای ایران می‌جنگیم؟
در جبهه‌ها شاهد بودیم که از هر ده پرچم، فقط یکی پرچم ایران بود. اکثر پرچم‌ها متعلق به ائمه(ع) بود. الله اکبر، یا زهرا، لا اله الا الله، یا حسین(ع)، یا ابوالفضل(ع) و یا مهدی(عج) محور اصلی پرچم‌ها بود جنگ ما جنگ خاک نبود. هرکس برای یک وجب خاک جنگید اشتباه کرد چون ما این خاک را برای این می‌خواهیم که نام اسلام در آن است و اگر نه بدون اسلام به چه دردی می‌خورد؟
افرادی چون من، وقتی برای این کشور می‌جنگیم که نام اسلام در آن زنده باشد. یعنی وقتی که سرزمین اسلام باشد. در این صورت اگر مورد تهاجم دشمن واقع شود حتی از یک سرانگشت آن هم نمی‌گذریم.
حضرت امام(ره) به شدت مخالف این تفکر بود. به همین علت در جنگ دهه 80 میلادی که اسرائیل به لبنان حمله کرده بود، ایشان دستور به اعزام نیرو دادند و بچه‌های رزمنده تا پای کار عملیات رفتند. حتی سران کشورهای غرب به وحشت افتادند.
امثال حاج احمد متوسلیان زحمت رفتن به خاک لبنان و حتی عملیات در اسرائیل را به جان خریدند. و نقشه آزاد کردن مناطق جولان و نقشه عملیات‌های مختلف در خاک اسرائیل را طراحی کردند. همه این‌ها نشانه این است که انقلاب اسلامی، انقلاب منطقه‌ای نیست. بلکه جهانی است. انقلابی که در آن، همه مردم جهان اعم از مسلم و غیرمسلم مورد توجه‌اند. حضرت امام(ره) هم فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.
اتفاقی که امروز افتاده، اتفاق نامیمونی است. بحثی انحرافی است که دشمن به دنبال راه‌اندازی آن است. نقشه‌هایی هم که دشمن طراحی کرده، رفته‌رفته رو می‌شود. به نظر من این بحثی که عده‌ای به آن دامن می‌زنند. از سوی عده‌ای ناخودآگاه و توسط عده‌ای دیگر با نقشه و برنامه و با دستور از دشمن جلو آمدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات