تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۶۹۵۹۰
الوطن:

ایران تنها رقیب اسرائیل‌ در منطقه


روزنامه‌ الوطن نوشت: اسراییلها نگران آنند که‌ ایران مانع‌ از جذب یهودیان به‌ اسراییل‌ شود.
روزنامه‌ الوطن چاپ کویت در اینترنت در مطلبی‌ درباره‌ خطر ایران برای‌ اسراییل‌ به‌ قلم‌ محمد خلف نوشت تقاضای‌ حمله‌ به‌ ایران در میان محافل‌ تندروی‌ آمریکایی‌ شدت یافته‌ است جفری‌ گولدبرگ در مقاله‌ خود در نشریه‌ آتلانتیک تحت عنوان نقطه‌ بدون بازگشت از دولت آمریکا خواست که‌ به‌ جای‌ اسراییل‌ به‌ تاسیسات هسته‌ای‌ ایران حمله‌ کند روول‌ مارک گریتش‌ نیز در مقاله‌ای‌ در نشریه‌ ویکلی‌ استاندارد از دولت آمریکا خواست که‌ تاسیسات هسته‌ای‌ ایران را بمباران کند با همه‌ اینها فلنت لیفریت از اعضای‌ موسسه آ‌مریکای‌ جدید و مسئول‌ قبلی‌ مسایل‌ خاورمیانه‌ در شورای‌ امنیت ملی‌ آمریکا اعلا م‌ کرد دولت اوباما به‌ خاطر فشارها بویژه‌ فشارهای‌ اسراییل‌ در تعامل‌ مثبت با پیشنهادهای‌ ایران شکست خورده‌ است.
وی‌ افزود اینکه‌ ایران برای‌ متوقف کردن غنی‌سازی‌ اورانیوم‌ به‌ میزان بیست درصد اعلام‌ امادگی‌ کرد به‌ خاطر مجازاتهای‌ تحمیل‌ شده‌ واشنگتن نبوده‌ است نویسنده‌ خاطر نشان می‌کند به‌ عقیده‌ تحلیلگران آمریکایی‌ عادی‌سازی‌ روابط میان ایران و آمریکا بستگی‌ به‌ منافع‌ اسراییل‌ دارد این تحلیلگران به‌ اقدامات هنری‌ کسینجر وزیر امور خارجه‌ آمریکا اشاره‌ می‌کنند وی‌ در دهه‌ هفتاد در قبال‌ انور سادات سیاست درهای‌ باز را اتخاذ کرد و از براه‌ افتادن جنگهای‌ عربی‌ و اسراییلی‌ جدید جلوگیری‌ کرد کسینجر همچنین در ان زمان توانست تغییرات زیادی‌ در طرز تفکر سادات ایجا کند به‌ نحوی‌ که‌ سادات بعد از انکه‌ یکی‌ از شیفتگان هیتلر بود و با المان در جنگ جهانی‌ دوم‌ همکاری‌ داشت.
نویسنده‌ در ادامه‌ به‌ تهدیدهای‌ اسراییل‌ علیه‌ ایران اشاره‌ کرد و افزود نتانیاهو همچون پدرش‌ ایران را خطری‌ برای‌ موجودیت اسراییل‌ قلمداد می‌کند با اینحال‌ فرماندهان اسراییل‌ و مقاما ت امنیت ملی‌ اسراییل‌ با نظر نتانیاهو و پدرش‌ مخالف هستند چرا که‌ به‌ عقیده‌ انها برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران موجودیت اسراییل‌ را تهدید نمی‌کند این مقامات ایمان دارند که‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران به‌ هیچ عنوان دست به‌ ماجراجویی‌ نخواهد زد که‌ خود را در معرص‌ نابودی‌ کامل‌ قرار دهد نویسنده‌ خاطر نشان می‌کند بسیاری‌ از نخبگان اسراییلی‌ معتقدند که‌ ایران هسته‌ ای‌ سرانجام‌ کم‌ کم‌ از قدرت اسراییل‌ برای‌ جذب بیشتر یهودیان خواهد کاست و مانع‌ از مهاجرت انهابه‌ اسراییل‌ خواهد شد.
نخبه‌های‌ اسراییلی‌ بنا به‌ گفته‌ فیلنت لیفیرت برای‌ اینکه‌ زندگی‌ ایده‌آل‌ اسراییل‌ تنزل‌ نیابد و فرار مغزها از اسراییل‌ رخ‌ ندهد بدنبال‌ ان هستند که‌ آمریکا به‌ ایران حمله‌ کند لیفیرت همچنین تصریح‌ کرد اسراییل‌ تلاش‌ می‌کند که‌ موازنه‌ قوا در منطقه‌ حفظ شود و اسراییل‌ قدرت برتر باشد به‌ نحوی‌ که‌ بتواند هر وقت که‌ می‌خواهد یکجانبه‌ عمل‌ کند و  به‌ هدف مورد نظر حمله‌ کند ولی‌ اگر توان نظامی‌ ایران افزایش‌ یابد و مجهز به‌ سلاح‌ هسته‌ای‌ شود این مساله‌ مانع‌ از یکه‌تازیهای‌ اسراییل‌ خواهد شد نویسنده‌ تاکید می‌کند که‌ پس‌ از جنگ سرد و فروپاشی‌ اتحاد جماهیر شوروی‌ و سرنگونی‌ رژیم‌ صدام‌ حسین ایران به‌ تنها رقیب اسراییل‌ برای‌ سلطه‌ بر منطقه‌ تبدیل‌ شده‌ است ولی‌ در عین حال‌ اکنون ترکیه‌ نیز تلاش‌ می‌کند که‌ با این دو قدرت در منطقه‌ به‌ رقابت بپردازد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات