تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۱۷۴۸۵۱

کارنامه یکسال فعالیت دولت نهم

اشاره: با سپری شدن یکسال از فعالیت دولت نهم، دبیرخانه شورای اطلا ع رسانی دولت اقدام به انتشار عملکرد دولت طی مدت مذکور که مشتمل بر رویکرد های اجتماعی ، سیاست خارجی ، اقتصادی - علمی و فرهنگی دولت نهم و در راستای اجرای اهداف و شعارهای چهارگانه دولت می باشد نموده که جهت استفاده خوانندگان محترم در پی می آید.

دولت نهم در طول یکسال فعالیت خود کوشیده است با استعانت از خداوند متعال، بهره گیری از دیدگاهها و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل بدون انتهای مجموعه مردم در سراسر کشور و همچنین فعال تر نمودن ظرفیت مجموعه کلان دولت زمینه خدمت رسانی به مردم را در راستای اهداف 4گانه خود فراهم نماید.
هر چند سال سپری شده سال «اول» دولت نهم بوده و بخش قابل اعتنایی از آن به تغییرات لازم در بدنه مدیریتهای اجرایی ستادی و استانی سپری گردید و همچنین دولت در این سال با موانع و مشکلات متعدد خارجی و داخلی روبرو بود، اما در همین مدت تلاش شد با سوق دادن جهت گیریها و رویکردها در بسترهای تصمیم گیری به سمت برنامه ها و شعارهای انقلاب، و «تلاش برای هدر ندادن حتی یک روز» زمینه خدمات متعددی فراهم گردد که در ادامه به برخی از این جهت گیریها و رویکردها جهت استحضار اشاره می گردد:
1- مردم محوری
هر چند دولت نهم - همانند بسیاری از دولتها و مراکز دیگر مدیریت و قدرت در کشور - در طول دوره فعالیت خود بالاخص در نخستین سال فعالیت در معرض خواسته ها و دیدگاههای متفاوتی برای تعیین منافع گروهها و اقشار خاص و ویژه بوده است. اما این افتخار را برای خود محفوظ می داند که چه در انتصاب مدیران در سطوح عالی ملی و استانی و چه در تصویب مصوبات، آئین نامه ها، صدور امتیازات، مقابله با مفاسد اداری و ... هرگز به دنبال ترجیح منافع گروهها، دسته ها و اقشار خاص و ویژه به منافع عامه مردم نبوده و «مردم محوری» را به عنوان آموزه ای دینی و اعتقادی سرلوحه خدمات خود قرار داده است.
هر چند دولت در این راه با نامهربانی های متعددی نیز روبرو گشته است، اما بر این اعتقاد راسخ باورمند است که آثار مبارک این رویکرد در تصحیح برخی جهت گیری های پیشین اجرایی و نزدیک تر کردن رابطه «دولت - ملت» در تداوم عزتمندی نظام ظهور و بروز مناسبی را پیدا خواهد نمود.
مبنای «مردم محوری» موجب شده است مجموعه دولت با غنیمت شمردن فرصت کوتاه تصدی اجرایی خود نسبت به برنامه ریزی جهت بردن دولت به اقصی نقاط کشور - با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار - اقدام نماید. دولت و رئیس جمهور در این سفرها که از آغازین ماههای استقرار دولت - آبان ماه 1384 - آغاز شده است موفق شده اند تا ابتدای سال اول فعالیت خود در 18 سفر استانی با مردم حدود 140 شهرستان (حدود 40 درصد کل شهرستانهای کشور) دیدار نموده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات حدود دو سوم استانهای کشور قرار گیرند.
در جریان 15 سفر اول هیئت دولت با برگزاری جلسات مشترک با دستگاههای اجرایی، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از هر شهرستان و استان تاکنون بیش از 2694 فقره توافق و تفاهم کارشناسی شده میان دستگاهها و استانها برای تسریع در سازندگی کشور صورت گرفته که از این میان 2091 فقره در زمینه احداث، تکمیل و تجهیز پروژه ها و طرحها و 413 فقره در زمینه مطالعه پروژه ها و طرح ها و 190 فقره نیز در زمینه صدور مجوزهای تسریع در رشد فعالیتهای استانی بوده است.
همچنین حدود 270 توافق و تفاهم در قالب بیش از 120 بند مصوبه نیز در سه سفر اخیر استانی دولت تهیه شده که در فهرست جمع بندی سفرها مورد اشاره قرار نگرفته است.
از جمله نکات قابل توجه در این سفرها تلاش برای حضور همه دستگاهها (32 دستگاه اجرایی) در روند توسعه مناطق کشور و همچنین پیگیری مداوم رئیس جمهور و معاون ایشان برای اجرایی کردن این مصوبات بوده است.
از جمع 2694 مصوبه و توافق مربوط به 15 استان ابتدای محل مسافرت هیئت دولت و رئیس جمهور با وجود دوره کوتاه سپری شده از زمان انجام سفرها تاکنون، 1175 فقره به نتیجه رسیده و یا مراحل اجرایی آن در حال انجام است که بیش از 50 درصد مصوبات را شامل می گردد و مابقی در دست پیگیری بوده و یا تاکنون اقدام لازم برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته است.
در این میان بیشترین توفیقات یا انجام مصوبات سفرهای استانی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 83 درصد و خراسان جنوبی با 78 درصد و کمترین مربوط به استان زنجان با 2/23 درصد (با توجه گذشت حدود 3 ماه از انجام سفر) است.
در راستای مردم محوری، دولت با برنامه ریزی جهت غافل نشدن از مشکلات جاری مردم در عین برنامه ریزی های کلان همچنین سازوکار قابل توجهی برای پیگیری نامه ها و شکایات مردمی در نهاد ریاست جمهوری و دیگر دستگاههای اداری به وجود آورده و وزراء و مقامات عالی رتبه دولت نیز با تاکیدات صورت گرفته، نسبت به برگزاری دیدارهای مردمی و پیگیری نامه های مردمی به صورت منظم اقدام می نمایند.
2- تلاش جهت افزایش فرهنگ خدمت رسانی
از دیگر رویکرد های مورد تاکید و پیگیری مجموعه دولت در سال اول فعالیت برنامه ریزی جهت افزایش کیفی و کمی فرهنگ خدمات رسانی به مردم بوده است .
دولت در این دوره کوشید در این راستا با دوری از منازعات بدون حاصل اما فرصت سوز سیاسی و حزبی ، ضمن تلاش جهت پایدار نمودن آرامش سیاسی در جامعه زمینه تسلط فضای کار و خدمت را فراهم نماید .
افزایش قابل توجه ساعات فعالیت بدنه مدیریتی دولت ، برنامه ریزی جهت دخیل شدن بدنه کارشناسی استانی و ملی دستگاه ها در فرآیند تصمیم گیری ها ، انجام منظم سفرهای منطقه ای وزراء و معاونین رئیس جمهور و دیگر همکاران آنها به علاوه سفرهای منظم پایان هفته هیئت وزیران - هر دو هفته یکبار - موجب شد بحمدا... فضای عمومی جامعه و همچنین ساختار دولت به جای فضای ملتهب و غیر کاری ، فضایی آکنده از روحیه کار و تلاش و فرهنگ خدمت باشد .
3- دنبال نمودن رویکرد عزتمند در عرصه دیپلماسی
از جمله دیگر موضوعات مورد تاکید دولت در عرصه اجرایی در اولین سال کاری دنبال نمودن رویکردی عزتمند و متناسب با شان نظام مقدس جمهوری اسلامی و خواست مردم شریف کشور در عرصه دیپلماسی و مجموعه اقدامات سیاست خارجی بود .
در ماجرای پرونده هسته ای، دولت با کمک دیگر قوا و مجموعه های نظام - بالاخص مجلس شورای اسلامی - موفق گردید مجموعه اقداماتی که از آخرین روزهای دولت گذشته برای راه اندازی مراکز هسته ای آغاز شده بود را گسترش داده و در کنار فعال نمودن تعاملات دیپلماتیک و افزایش رایزنیها و در سطوح منطقه ای و جهانی ، با قدرت به استیفای حقوق هسته ای ملت ، بازگشایی مراکز هسته ای تعطیل شده در کشور ، تکمیل چرخه سوخت هسته ای و راه اندازی بخشهای جدیدی در این حوزه بپردازند.
افزایش سطح تعاملات دیپلماتیک رئیس جمهور و دستگاه ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این عرصه بود تا جایی که در یکسال مورد اشاره بیش از 40 کمیسیون مشترک همکاری ایران با دیگر کشور ها تشکیل جلسه داده و صدها تفاهم نامه و قرارداد جدید در حوزه های اقتصادی و بین المللی میان کشورمان و دیگر کشورهای جهان به امضا رسید .
در این دوره رئیس جمهور با صدها نفر از مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورهای جهان ( از جمله حدود 100 رئیس جمهور و نخست وزیر جهان ) دیدار و با سفر به بیش از 20 کشور جهان، صدها ساعت رایزنی دیپلماتیک را جهت تامین منافع بین المللی کشور انجام داده است .
اتخاذ رویکرد های فعال در عرصه دیپلماسی از دیگر گزینه های انتخاب شده در سال ابتدایی دولت نهم بود.
دولت با باور به ضرورت “ تامین عزت ملی “ در عرصه دیپلماسی و ضرورت “ مبارزه با نظام سلطه” به عنوان انتخاب مقدس نظام جمهوری اسلامی در عرصه خارجی تلاش نمود با اتخاذ رویکرد ها زمینه تحقق این اهداف و ضرورت ها را فراهم نماید.
مکاتبه با روسای جمهور کشورهای بزرگ جهان ، طراحی و بیان ایده هایی چون “گفتگوهای حقوق بشری با غرب” ، “ خدشه به باورهای اساسی جهان استکبار چون هولوکاست” ، فعال تر نمودن سطح مناسبات با کشور های آفریقایی و آمریکای جنوبی و تشکیل ستاد کشور های توسعه ای جهت هماهنگی دستگاه ها به همین منظور از دیگر تلاشهای صورت گرفته در این راستا می باشد.
از جمله اثرات موفقیت آمیز این رویکرد و جهت گیری دولت در این سال علاوه بر موارد استحضاری پیشین، «پررنگ نمودن الگو محوری جمهوری اسلامی در جهان اسلام» بود.
کم رنگ شدن طرح شعارهای اصیل و بنیادین اعتقادی انقلاب در بیان و عمل مقامات اجرایی کشور در سالهای گذشته موجب شده بود محوریت جمهوری اسلامی در جهان اسلام با چالشها و سرخوردگی هایی روبرو شده و یاس و نومیدی ناشی از این وضعیت تاثیرات خود را در توده های مسلمان و دیگر ملل محروم جهان برجای گذارد.
رویکرد عزتمند دولت نهم در عرصه خارجی موجب گردید تا تقویت محوریت آرمانهای جمهوری اسلامی در جهان اسلام، مجددا آموزه های امام راحل (ره) به عنوان آموزه هایی قابل تحقق در خارج نمودن ملل مسلمان از زیر یوغ استکبار مطرح گردد.
4- بسترسازی برای عدالت
از جمله شعارهای اصلی رئیس جمهور - چه در دوران پیش از انتخابات و چه پس از آن و دولت نهم تلاش برای تحقق عدالت بود.
هر چند ادعای عدالت محوری در همه عرصه های عملی حوزه فعالیت دولت ، ادعایی بزرگ و تاکنون تحقق نیافته تلقی می شود، اما دولت کوشیده است در جریان مصوبات و اقدامات خود بسترسازی برای تحقق عملی عدالت را به عنوان رکنی اصیل مورد توجه قرار دهد.
از جمله نمونه های عینی و عملی اقدامات دولت در این رابطه را می توان موارد ذیل برشمرد:
هدایت منابع بانکی در جهت ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی
با توجه به اینکه تسهیلات بانکی از جمله ابزار های موثر برای بستر سازی عدالت اجتماعی و اقتصادی و همچنین تسهیل رویکرد “ تولید” در کشوراست دولت تاکنون اقدامات زیر را در این خصوص به انجام رسانده است :
الف - کاهش نرخ سود ، بانک های دولتی و خصوصی
نظر به تاکید دولت به سوق دادن منابع به سمت اقدامات تولیدی و کاهش درآمدهای غیرتولیدی از ابتدای سال جاری نرخ سود تسهیلات بانکی با 2 درصد کاهش به 14 درصد رسید و نرخ سود در بانک های خصوصی و دیگر موسسات اعتباری غیر دولتی نیز با حدود 10 درصد کاهش حداکثر 17 درصد تعیین شد .
ب - توجه به بخش کشاورزی و صنایع کوچک زود بازده
با تصمیم دولت نرخ سود در بخش کشاورزی به 10 تا 5/11 درصد کاهش یافت و 180 هزار میلیارد ریال از منابع بانک ها نیز به صنایع کوچک و زود بازده اختصاص پیدا کرد . بخشودگی جرایم دیرکرد پرداخت تسهیلات خصوصا در بخش کشاورزی که در خصوص کلیه مناطق دارای خشکسالی و مشکل کشور و در جریان سفرهای استانی صورت گرفته از دیگر اقدامات موثر دولت در این زمینه بوده است.
ج - از آنجا که تامین مسکن اقشار نیازمند از اقدامات موثر در اجرایی کردن عدالت اجتماعی است دولت نگاه ویژه ای به این بخش داشته است. “ تامین وام قرض الحسنه ودیعه مسکن برای مستاجران کم در آمد” ، “اختصاص تسهیلات مسکن به کارمندان و کارگرانی که در آمد آنها کمتر از حدود 250 هزار تومان در ماه است” ، “ تمدید مدت پرداخت وام 180 میلیون ریالی” و “اعطای مجوز پرداخت تسهیلات خرید مسکن به کلیه بانک ها” و همچنین “تامین منابع کافی با سود 5 درصد برای ساخت 200 هزار مسکن روستایی در سراسر کشور” از جمله این اقدامات است .
1- افزایش حقوق کارکنان دولت ، معلمان و بازنشستگان
افزایش ضرایب حقوقی کارکنان دولت و معلمان بیش از نرخ تورم از جمله اقدامات مهم دولت برای افزایش قدرت خرید این قشر بوده به طوری که ضرایب حقوقی کارکنان دولت حدود 14 درصد و ضرایب حقوقی کلیه فرهنگیان حدود 5/16 درصد در سال جاری افزایش پیدا کرد که براساس قانون بودجه حداقل حقوقی بازنشستگان به 200 هزار تومان رسیده که البته در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.
2- پرداخت مطالبات معوقه
دولت پس از استقرار با مقوله مطالبات انباشته کارکنان دستگاههای مختلف روبرو گردید که به این منظور با تدوین متمم بودجه سال 1384 و همچنین صرفه جویی در اعتبارات هزینه ای سال 1385 اقدام به پرداخت بخش اعظم این مطالبات نمود.
برخی از این مطالبات معوق درخصوص کارکنان نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش سابقه ای 18 ساله داشت که بحمدالله در دولت نهم پرداخت گردید.
5- کاهش نرخ تورم
یکی از عوامل اصلی در افزایش شکاف طبقاتی رشد فزاینده تورم است به همین دلیل با تلاش های صورت گرفته و تلاش جهت مدیریت یکپارچه اقتصادی از سوی ستاد دولت، نرخ تورم در پایان سال اول فعالیت دولت به حدود 4/10 درصد کاهش یافت . نرخ تورم در پایان سال 1384 حدود 1/12 درصد و در پایان سال 1383 حدود 8/14 درصد بوده است .
6- واگذاری سهام عدالت
دولت در اجرای واگذاری بخشی از امور به مردم و همچنین کاهش فاصله طبقاتی اقدام به تخصیا بخشی از سهام شرکت های دولتی به دهک های پایین در آمدی کرده است در این راستا تا پایان سال 1384 بیش از یک میلیارد و 278 میلیون سهم به ارزش 3 هزار و 425 میلیارد ریال به چهار استان ایلام ، خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد اختصاص پیدا کرد .
تا پایان سال گذشته 685 هزار و 38 نفر مشمول طرح توزیع سهام عدالت شده اند و انشاءلله با ابلاغیه بند ج اصل 44 این فرآیند با سرعت بیشتری در ادامه سال جاری گسترش خواهد یافت .
7- حمایت از بخش خصوصی ، سرمایه گذاری ، تولید و کار آفرینی
دولت در این راستا اقدامات گوناگونی را در دوره فعالیت خود به انجام رسانده است .
تهیه و تنظیم سند نهایی توسعه اشتغال و کاهش بیکاری
دولت در این سند برای اولین بار با تعیین متولی اشتغال در کشور ،وزارت کار و امور اجتماعی ، و تغییر ساختار این وزارتخانه متناسب با این مسئله، وظایف کلیه دستگاه ها و نهاد های مسئول در زمینه اشتغال و کاهش بیکاری را تعیین کرده است .
تهیه آئین نامه گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی و زود بازده
 بنگاههای کوچک و زود بازده براساس مطالعات از مهمترین روش های کشور های نیمه صنعتی جهان برای رفع بیکاری بوده است .
در اجرای این طرح تاکنون نزدیک به 192 هزار طرح اشتغالزا به بانک های کشور معرفی شده اند که از این مقدار حدود 88 هزار طرح مورد تایید سیستم بانکی قرار گرفته است. میزان اشتغال پیش بینی شده در قرارداد های منعقده 72307 نفر بوده و میزان تسهیلات ارایه شده نیز به 5 هزار و 689 میلیارد ریال رسیده است .
اجرای طرح شناسایی کارآفرینان در سراسر کشور با هدف شناسایی و طبقه بندی آنان که تاکنون 2219 نفر از این افراد شناسایی شده اند .
برنامه ریزی برای تعامل با بخش خصوصی
به این منظور تاکنون جلسات مستمری با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی ، بازرگانی ، کار و امور اجتماعی ، صنایع و رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی ایران و تهران تشکیل شده است .
ایجاد صندوق مهر رضا (ع) با تاکید بر گسترش فرهنگ قرض الحسنه
با هدف ایجاد اشتغال ، تامین مسکن جوانان و تسهیل در امر ازدواج صندوق مهر رضا (ع) از ادغام صندوق حمایت از فرصت های شغلی ، صندوق اندوخته ازدواج جوانان و صندوق توسعه اشتغال روستایی با تاکید بر ترویج فرهنگ قرض الحسنه تشکیل شد . این صندوق در مرحله اول وام ازدواج پرداخت می کند و طراحی آن به گونه ای است که بتوان از منابع آن برای تامین مسکن و اشتغال قشر جوان بهره برد.
دولت فقط در یک مورد 3200 میلیارد ریال اعتبار در اختیار این صندوق قرار داد و برنامه ریزی لازم برای اعطای 600 هزار وام ازدواج از محل این صندوق در سال جاری صورت گرفته است همچنین در جریان سفرهای استانی دولت نیز برای گسترش فرهنگ قرض الحسنه و کاهش ربا تسهیلاتی به میزان 810 میلیارد ریال به عنوان قرض الحسنه برای انجام ازدواج ، تامین ودیعه مسکن و ... اختصاص یافته است .
8- حمایت از تولیدات داخلی
به این منظور تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند افزایش پیدا کرد و در مقابل تعرفه مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی ، کاهش یافته است .
همچنین برای اولین بار فهرست جامعی از تولیدات داخلی تهیه و کلیه دستگاهها مکلف به حمایت و خرید از آنها در مقابل تولیدات مشابه خارجی شدند .
برنامه ریزی برای جذب بیشتر سرمایه گذاری های خارجی در پایان سال گذشته 61 طرح به تصویب وزارت امور اقتصادی و دارایی رسیده است. سهم مشارکت ارزی شرکت های خارجی در طرح های مصوب بیش از 1/4 میلیارد دلار بوده که از مبدا 26 کشور مختلف می باشد .
با توجه به مجموعه اقدامات فوق حجم صادرات غیر نفتی کشور در دوره شهریور 84 تا مرداد 85 به بیش از 12 میلیارد و 655 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشدی در حدود 94 درصد برخوردار بوده است.
در این مدت صادرات صنعتی و معدنی کشور به رقم 9 میلیارد و 683 میلیون دلار رسید که رشد 99 درصدی را نشان می دهد .
همچنین در دوره شهریور 84 تا مرداد 85 تعداد 38 هزار و 4387 فقره جواز تاسیس بنگاه های اقتصادی با حجم سرمایه گذاری 896 هزار میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال بیش از یک میلیون نفر صادر شده است . در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد جواز صادره 8/15 درصد، حجم سرمایه گذاری 2/32 درصد و اشتغالزایی طرح ها 9/13 درصد رشد داشته است.
در این دوره همچنین پروانه بهره برداری از 5 هزار و 678 طرح با سرمایه 54 هزار و 610 میلیارد ریال در رشته های مختلف صنعتی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/27 و 13 درصد داشته است .
در دوره 1/6/84 تا 1/4/85 از محل حساب ذخیره ارزی تعداد 132 طرح به مبلغ 904 میلیون دلار تخصیا ارز صورت گرفت و برای 97 فقره طرح به مبلغ 782 میلیون دلار گشایش اعتبار شده است .
9- تمرکززدایی اداری
از جمله رویکردهای دنبال شده از سوی دولت در این دوره کوتاه، برنامه ریزی برای تمرکززدایی اداری در کشور بود.
دولت نهم در این راستا اقدامات مختلفی را برنامه ریزی نموده که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- تشکیل کمیسیون ویژه دولت متشکل از جمعی از استانداران و اعضای دولت
این کمیسیون ویژه با اختیارات کمیسیونهای هیئت وزیران و با ریاست وزیر کشور برنامه ریزی جهت استفاده از ظرفیت های استانی و مجموعه های مدیریتی قابل تفویض به استانها را آغاز نموده که چند مورد از مصوبات این کمیسیون نیز با تایید دولت ابلاغ شده است.
2- انتقال شرکت های دولتی غیرضرور
با توجه به تجارب و تحقیقات دوره فعالیت در شهرداری تهران، دولت از آغازین روزهای خود برنامه انتقال شرکت های دولتی غیرضرور از تهران به شهرستانها و مراکز استانها را مورد تاکید قرار داده و در این رابطه با برنامه ریزی به عمل آمده بیش از 100 شرکت از مجموعه شرکت های دولتی بالاخص در حوزه فعالیت وزارتخانه های نفت، صنایع، نیرو، مخابرات و جهاد کشاورزی از تهران به مراکز اصلی محل فعالیت منتقل گردیده و انتقال حدود 50 شرکت دیگر در دست انجام است.
3- تفویض اختیارات در جریان سفرهای استانی
از جمله اقدامات دیگر دولت در زمینه تمرکززدایی اداری تفویض اختیارات به استانها بر اساس تجربیات و نتایج حاصل از سفرهای استانی است.
از جمله این تفویض اختیارات بیش از 50 مورد تفویض اختیار به استاندار و همچنین بیش از 100 مورد توافق میان دستگاههای ملی و استانداران برای اجرای اقدامات نیازمند اختیار ملی در چارچوب استانی بوده است.
جمع تسهیلات تفویضی به استانها از محل مصوبات دولت برای گسترش فعالیت در استانها تا پایان تیرماه سال جاری بالغ بر 40100 میلیارد ریال برای طرحهای اقتصادی و 4300 میلیون دلار از محل منابع حساب ذخیره ارزی بوده است.
4- اعطای مدیریت بخشی از منابع بانکی به استانها
از دیگر مشکلات قابل توجه در راه پیشرفت استانها، عدم امکان مدیریت بر منابع مالی و بانکی در استانها بود.
دولت در راستای رفع این مانع از سال جاری اعطای مدیریت بیش از یک سوم منابع بانکی استان به خود استان را آغاز نموده که با رفع مشکلات احتمالی انشاءا... این رویه تداوم خواهد یافت.
10- استانی کردن پروژه ها
بررسی و تحقیق دولت مبنی بر پیشرفت سریعتر پروژه های استانی به نسبت دیگر پروژه ها موجب گردید دولت جهت تقویت رویکرد عمرانی و همچنین تسریع در پیشرفت پروژه ها، در سال جاری برای اولین بار نسبت به استانی نمودن بسیاری از پروژه ها اقدام و اختیار و بودجه لازم جهت اجرای آنها را به استانها واگذار نموده است.
این رویکرد در قالب یک مجلد بودجه سال جاری قابل مشاهده می باشد.
11- تخصیا بی سابقه اعتبارات عمرانی
در این بخش از دیگر افتخارات دولت در سال اول فعالیت پیگیری ابلاغ بیش از نیمی از اعتبارات عمرانی بودجه در 4 ماهه اول سال جاری و ایجاد تحرک در استانهای مختلف جهت جذب سریع آن بوده است. این رویکرد در حالی است که اولین تخصیا اعتبارات عمرانی در سالهای گذشته بعضا تا 6 ماه پس از سال صادر می گردید. دولت مصمم است با تلاش و مجاهدت و جذب دقیق و منضبط این بودجه ها در نیمه اول امسال نسبت به درخواست بودجه جدید از مجلس شورای اسلامی و تسریع بیشتر روند پیشرفت کشور اقدام نماید.
12- صرفه جویی اداری - مالی در کشور
از دیگر رویکردها و برنامه های مورد توجه در مجموعه دولت تلاش جهت صرفه جویی های اداری - مالی در کشور و محوریت فرهنگ قناعت در نظام اجرایی بوده است.
در این راستا نیز در جهت گیریها و اقدامات صورت در سال نخستین فعالیت دولت اقدامات مختلفی صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- تدوین چندین مصوبه جامع برای کاهش هزینه های اداری
دولت نهم در این راستا با مطالعه ، اقدام به تدوین 14 راهکار برای کاهش هزینه های اداری خود نموده است که از جمله آنها می توان به موظف نمودن دستگاهها به کاهش هزینه های غیرعملیاتی، تدوین نظام فنی و اجرایی کشور برای ارتقای بهره وری، تعدیل هزینه های پرسنلی به ویژه پاداش مدیران، کاهش هزینه های پذیرایی و جشن ها، ساماندهی دفاتر شرکت های دولتی درخارج از کشور، ممنوعیت پرداخت هر نوع پاداش و عیدی متفرقه به مدیران شرکت های دولتی، کاهش فوق العاده استفاده از هواپیمای اختصاصی برای مسافرت مقامات و ... اشاره نمود.
2- ممنوعیت چاپ اقلام فاقد ضرورت تبلیغاتی
از جمله دیگر اقدامات مورد تصویب و پیگیری ، دولت ، جلوگیری از چاپ اقلام فاقد ضرورت تبلیغاتی مانند سررسید، تقویم و ... است.
3- نظام مند کردن برگزاری همایشها
دولت نهم در راستای کاهش هزینه های اداری - مالی زائد ، همچنین نسبت به برنامه ریزی جهت نظام مند نمودن برگزاری همایشهای بین المللی اقدام نموده و از ابتدای آغاز دولت تاکنون با پیگیری معاون اول محترم رئیس جمهور، همایشهای مورد نظر دستگاهها «صرفا» پس از انجام کارشناسی در کمیسیونهای مربوطه دولت مورد تصویب قرار می گیرد.
4- رویکردهای علمی - فرهنگی
همراه با اقدامات مختلف صورت گرفته در عرصه های اقتصادی، زیربنایی و سیاست خارجی دولت رویکردهای مختلفی را نیز درحوزه های علمی فرهنگی در نخستین سال فعالیت خود دنبال نموده است که مهم ترین این جهت گیریها و مصوبات متناسب با آن به شرح ذیل است:
1- مصوب نمودن احداث، تکمیل و ارتقای 120 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در مصوبات دولت
با مطالعات صورت گرفته درخصوص ظرفیت های بومی علمی در مجموعه وزارت علوم احداث و تکمیل این مراکز در جریان مصوبات سفرهای استانی دولت و همچنین مصوبات ملی به تصویب دولت رسیده است.
2- اختصاص بیش از 12 میلیون دلار برای تجهیز علمی دانشگاهها
از دیگر اقدامات دولت در طول سال اول فعالیت اختصاص بیش از 12 میلیون دلار - علاوه بر سهم عادی و سنواتی - جهت تجهیز آزمایشگاهها، مراکز تحقیقاتی و کارگاههای آموزشی و تحقیقاتی موسسات آموزش عالی کشور بوده است.
3- کاهش شهریه های دانشجویی و تسهیل انتقال دانشجویان
از دیگر اقدامات و رویکردهای فرهنگی در این دوره تلاش جدی جهت کاهش 5 تا 40 درصدی شهریه در مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاههای دولتی و پیگیری جهت اجرای همین روند در دانشگاه آزاد بوده است.
همچنین با پیگیری وزارتخانه های علوم و بهداشت نسبت به جابجایی بیش از 12 هزار نفر از دانشجویان دختر دانشگاهها اقدام شده است.
همچنین در این رابطه اقدامات قابل توجهی نیز در جهت گسترش دانشگاه های پیام نور در اقصی نقاط کشور و همچنین کمک به مساجد و مراکز دینی از طریق بودجه های اختصاص یافته در سفرهای استانی صورت گرفته است.
علاوه بر موارد و موضوعات ذکر شده و رویکرد و جهت گیری های مورد اشاره دولت نهم در اولین سال فعالیت خود کوشید در تمامی محورهای فعالیت خود ضمن توجه به مبانی و رویکردهای نظام و رهبری معظم آن با پیگیری قاطع مقوله مبارزه با فساد در بدنه دستگاههای اجرایی و با تسهیل رابطه مردم با دولتمردان، تقویت رویکردهای مردمی و تعاونی در عرصه اقتصاد و توجه خاص به مناطق محروم و روستایی و ... نسبت به اجرای شعارها و برنامه های خود در حوزه های مختلف اقدام نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات