تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۵  ، 
کد خبر : ۱۷۴۸۸۷
واشنگتن‌پست:

تحریم ایران به غرب بیشتر آسیب می‌زند


در صورت به بن بست رسیدن مسئله هسته ای ایران و کشیده شدن بحران به تحریم این کشور، غرب بیش از ایران آسیب خواهد دید. این مطلب را روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد. به نوشته این روزنامه اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران به علت تاثیر آن بر بازار نفت موجب رسیدن بهای نفت به رکوردهای غیرمنتظره خواهد شد که کشورهای صنعتی غرب از آن آسیب خواهند دید و شاید از تحریم ایران به نتیجه دلخواه خود نیز نرسند. این روزنامه می افزاید، تاجران نفتی از این نگران هستند که ایران اقدام به عمل تلافی جویانه در برابر تحریم های غربی دست بزند و از سلاح نفت و قطع صادرات 2 میلیون بشکه ای خود استفاده کند. تحلیل گران معتقدند ایران هم اکنون تمامی گزینه های تحریم را بررسی کرده و مقامات ایرانی به این نتیجه رسیده اند که تحریم های احتمالی با اقداماتی همچون ممنوعیت مسافرت های هوایی و مصادره دارایی ها شروع خواهد شد، و در عین حال چین، روسیه و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا برای پیوستن به تحریم ایران و لغو قراردادهای تجاری با آن، بی میل خواهند بود.
در همین زمینه، فریدون فشارکی رئیس موسسه تحقیقات انرژی فکتس به واشنگتن پست می گوید: صنعت نفت هم اکنون با کمبود نقدینگی (مبالغ نقد و بدون نیاز به استقراض) برای سرمایه گذاری مواجه است و نگرانی درباره مسئله هسته ای ایران بهای نفت را بالای 70 دلار یعنی 19 درصد بالاتر از میانگین سال گذشته نگاه داشته است. در همین حال، خبرگزاری شینهوا نیز در تحلیل مشابهی از تاثیر تنش هسته ای ایران اعلام کرد: در صورتی که پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی به اعمال تحریم های بین المللی علیه آن منجر شود، قیمت نفت را به بالای 100 دلار خواهد رساند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات