شرق، زاهدان، محمد غمخوار: رئیس قوه قضائیه در سفر خود به استان سیستان و بلوچستان از عملکرد برخی قضات انتقاد کرد. آیتالله هاشمی شاهرودی در سخنان خود در جمع مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی این استان گفت: استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر به محل تردد قضات کم تجربه تبدیل شده است. وی که صبح روز چهارشنبه در راس هیات بلندپایهای وارد سیستان و بلوچستان شد، در طول دو روز سفر به این استان، با قشرهای مختلف مردم، علما و روحانیون، مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی و اعضای شورای حل اختلاف دیدار و در جلسات شورای تامین، شورای اداری و صبحگاه مشترک نظامی و انتظامی شرکت کرد. رئیس قوه قضائیه همچنین ملاقات حضوری، با جمعی از مردم استان برای حل مشکلات قضاییشان داشت. وی و هیات همراه در بدو ورود با حضور در گلزار شهدای زاهدان به شهیدان والامقام ادای احترام کرده و سپس در مصلای قدس با قشرهای مختلف مردم دیدار کرد. رئیس قوه قضائیه را در این سفر «سیدابراهیم رئیسی» معاون اول، عبدالرضا ایزدپناه» رئیس حوزه ریاست، آیتالله قربانعلی «دری نجفآبادی» دادستان کل کشور، «اسماعیل شوشتری» وزیر دادگستری،«محمد نیازی» رئیس سازمان بازرسی کل کشور، «علی رازینی» رئیس دیوان عدالت اداری، «محمد کاظم بهرامی» رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و «محمود شیرج» رئیس حوزه ویژه قضایی و حسین علی امیری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همراهی کردند و در طول دو روز رئیس قوه قضائیه و پنج گروه به نمایندگی از سوی ایشان که در راس هریک از آنها یکی از مقامات عالی قضایی قرار دارد، به شهرستانهای زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر و چابهار سفر کردند تا ضمن دیدار با مردن و مسئولان، مشکلات قضایی این مناطق را مورد رسیدگی قرار دهند.
ستاد حفاظت اجتماعی جایگزین پلیس شود
رئیس قوه قظائیه در مصلای زاهدان و در جمع مردم این شهر با اشاره به مشکلات و کمبودهای مردم این استان طی سالهای گذشته اظهار داشت: «مردم این استان به رغم تمام سختیهایی که متحمل شده و میشوند توانستهاند کشور را از نفوذ اشرار و اجانب حفظ کنند. این مردم صبر کرده و مقاومت میکنند تا به رهنمودها و ایدهةای مقام معظم رهبری، آرمانهای امام راحل و سیاستهای کلی نظام جامه عمل بپوشانند.» آیتالله هاشمی شاهرودی درادامه به احیاگری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در جهان اشاره کرد و افزود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنجشهای اسلامی روح و روان تازهای دمیده شد و باعث شد مسئولان کشورهای اسلامی به خاطر اعتقاد مردمشان به ارزشهای اسلامی به اسلام تظاهر کنند. این افراد با کودتا و پشتیبانی بلوک شرق و غرب به قدرت رسیدهاند و پس از این موضوع با تغییر ادبیات خود دم از اسلام زدند.» وی ادامه داد: «حقوق بشر اسلامی از اقدام به جنگ و خونریزی در کشورهای دیگر میکنند مدعی اجرای حقوق بشر هستند و ما را تروریست معرفی میکنند دلیل این کشورها هم حمایت ایران از مردم مظلوم فلسطین و حزبالله لبنان است. انقلاب ایران تکیه بر مردم دارد. امام خمینی از هرگونه کودتای نظامی و شیوههای ترور جلوگیری میکردند و اعتقاد داشتند این موارد خلاف اسلام است.» هاشمی شاهرودی سپس به دستاوردهای کشور در دستیابی به فناوری هستهای اشاره کرد و گفت: «با تمام سختیها در این علم سریع پیشرفت کردیم و ما به تکنولوژی هستهآی بومی دست پیدا کردیم. در فناوری هستهای بنا بود کشورهای آسیایی به ما کمک کنند. اما زمانی که آمریکا متوجه ماجرا شد به این کشورها فشار آورد و آنها قراردادهای خود را با ما فسخ کردند. این موضوع باعث شد که ما مجبور شویم از جوانهای خود استفاده کنیم و جوانان تازه نفس کشور جای دانشمندان پیر آنها را گرفت. ما توانستهایم تکنولوژی هستهای را که کشورهای دیگر در مدت ماهها و سالها به آن دست پیدا کردهاند در طول چند هفته به دست آوریم. در این راه هم حتی یک قطره خون نیز از بینی هیچکس نریخت. در حالی که 40 - 30 دانشمند کشورهای دیگر در این راه جان خود را از دست دادهاند. ما تنها کشور اسلامی هستیم که توانسته است به تکنولوژی هستهای دست پیدا کند. دانشمندان کشور در کمتر از یک ماه کیک زرد را به نتیجه رساندند که این کار بسیاری عظیمی است.» وی در خصوص سفر اخیرش به عسلویه گفت: «در عسلویه یک تمدن صنعتی ایجاد شده است که 70 تا 80 درصد صنعت استخراج گاز و پتروشیمی در آنجا ملی است. مشابه این سیستم در کشورهای عربی است که آنجا از سوی خارجیها ساخته شده است.» وی در ادامه به حمایت مردم کشورهای دیگر از ایران اشاره و تصریح کرد: «رئیسجمهور ما وقتی به کشورهای دیگر میرود مورد حمایت و تجلیل مردم آنجا قرار میگیرد ولی مسئولان کشورهای استکبار وقتی به کشورهای اروپایی که دوست هستند میروند، ببینید چه برخوردهایی با آنها میشود. اگر فردی برای خودش احترام قائل باشد نباید به این کشورها برود.» رئیس قوه قضائیه افزود: «مشارکت و همبستگی عمومی یک شعار نیست بلکه خط اصلی و استراتژیک انقلاب بوده و هست.» هاشمی شاهرودی در ادامه به کمرنگ شدن حضور ماموران پلیس و امنیتی در بعضی مشکلات تاکید کرد و گفت: «همه چیز را با سرنیزه، پلیس و دستگاه قضایی نمیتوانیم تامین کنیم. مدیریت ثابت جامعه اسلامی باید بیشترین استفاده را از مردم ببرد. تشکیلات پلیسی باید در بخشهایی وارد شود که مردم نتوانند در آنها ایفای نقش کنند.» وی راهاندازی شوراهای حل اختلاف و ستادهای حفاظت اجتماعی را از اقدامات مثبت دستگاه قضایی دانست و گفت: «وقتی صبح دولت شوراهای حل اختلاف بدمد 90 درصد پروندهها را میـوانیم رسیدگی کنیم. در این استان شورای حل اختلاف خوب احیا شده است به طوری که 30 تا 40 درصد پرونده در این شوراها حل و فصل شده است.» شاهرودی افزود:«ستادهای حفاظت اجتماعی استفاده از فرصتهای موجود مردم برای نظارتهای عمومی است. در بعضی استانها این ستاد به خوبی درک نشده است که در آنجا با این موضوعساز مخالفت زده شد.» رئیس قوه قضائیه بر نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: «برای امر به معروف و نهی از منکر سریع به سراغ دستگاه نظامی، اطلاعاتی و قضایی نرویم. امر به معروف و نهی از منکر یک فرضیه اسلامی است که باید به دست مردم انجام شود. در بعضی جاها پلیس نمیتواند برود و اگر برود کار بدتر میشود. در این مواقع با حضور پلیس هزینه اجتماعی سنگینی پرداخت کردیم. حال اینجا باید مردم در قال ستادهای اجتماعی وارد عمل شده و مشکل را حل کنند.»
92 نفر کمبود قاضی
امام جمعه زاهدان نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات قضایی استان گفت: «در قوه قضائیه گامهایی برداشته شده، پایهها ریخته شده و خطوط اساسی حرکت قوه قضائیه ترسیم شده است اما در حوزه عمل در استان مشکلات و کمبودهایی وجود دارد. در این استان باید 244 قاضی مشغول به کار باشند ولی در حال حاضر 132 قاضی داریم. از کمبود 92 قاضی در چارت قضایی مشخص است که چقدر رکود کار به وجود میآورد. شورای حل اختلاف استان در سال اول 31 هزار پرونده را بررسی کرد و به نتیجه رساند اما همه پروندهها، پروندههای شورای حل اختلاف نیست. از ین تعداد قاضی 109 نفر غیربومی و 23 نفر دیگر بومی هستند. تعدادی از قضات که دوره پنج ساله خود را به اتمام میرسانند به جد درخواست انتقال دارند. شاید دور از ادب باشد اما واقعیت است، استان در امر قضا به کارگاه آموزشی تبدیل شده است. قاضی تازه وارد به انیجا میآید و پس از گذراندن دوره در صورت وجود جانشین اینجا را ترک میکند. سیستان و بلوچستان تبدیل شده است به محل تردد قضات کم تجربه.» وی به برگزاری آزمون جذب نیروی قضایی در این استان اشاره کرد و گفت: «سه سال پیش آزمونی برای جذب نیروهای بومی برگزار شد اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.» امام جمعه زاهدان افزود: «موضوع دوم کمبود نیرو است. ما باید 1189 کارمند در ساختار قضایی استان داشته باشیم ولی متاسفانه 443 نفر نیرو وجود دارد. از آنجا که قاضی و کارمند لازم و ملزوم هم هستند اگر اینجا بلنگد مطمئناً جای دیگر هم میلنگذ.» آیتالله هاشمی شاهرودی پس از دیدار با مردم زاهدان با حضور در جمع قضات و کارمندان دادگستری استان سیستان و بلوچستان خواستار تشکیل ستادی برای مبارزه با جرائم خاص و مافیایی در این استان شد. وی با اعلام این که حقوق قضات در چند روز آینده افزایش خواهد یافت، گفت: «مقام قضا و جایگاه آن، جایگاهی ویژه و حساس است. قضات با عملکرد خود باید باعث افزایش احساس امنیت جامعه شوند. عدالت لفظ سادهای است اما در عمل به شرایط خاص نیاز دارد که قضات در اجرای آن باید توجه ویژه داشته باشند.» رئیس قوه قضائیه ادامه داد: «قاضی حقوق بگیر دولت است ولی وامدار دولت و مدافع منافع او نیست. بلکه قاضی وامدار حقوق مردم است و نباید در محکمه بین مردم و دولت تفاوت قائل شد. محکمهها باید طوری رفتار کنند که مردم احساس عدالت کنند.» وی با انتقاد از رفتار برخی از قضات به طرفین پروندهها گفت: «قاضی در زمان رسیدگی به پرونده نباید با یکی از طرفین در گوشی صحبت کند زیرا این کار باعث ایجاد احساس ناعدالتی در بین مردم میشود. تعدادی از افرادی که به من در دیدارهای مردمی مراجعه میکنند، از این که قضات به آنها در جلسه رسیدگی به پروندهشان اجازه صحبت نداده است شکایت دارند. در تحقیقاتتان آرام باشید و اجازه دهید دو طرف پرونده صحبتهای خود را بیان کنند.» هاشمی شاهرودی با تاکید بر این که قاضی نباید سیاسی شود، افزود: «قاضی زیر فشار کار، راه را گم نکند و مواظب باشد در مقابله با قدرتهای دارای رانت امنیتی و سیاسی مستقل باشد.» وی همچنین از وقوع کودک ربایی و آدمربایی در این استان ابراز ناراحتی کرد و گفت: ما نباید این مقدار کودکربایی و آدمربایی داشته باشیم. با تشکیل ستادهایی با این گونه جرائم مقابله کنیم. اگر ماموران انتظامی در برخورد با مجرمان کوتاهی میکنند با آنها برخورد کنید. در صورتی که دادستانها متوجه شدند قسمتی از مرز باز شده و باعث ورود اشرار و ایجاد ناامنی در جامعه شده است دستور دهند مرزها را ببندند.