تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۷۹۳۱۸
صالحی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد؛

تدابیر سازمان انرژی اتمی برای مقابله با جاسوسی هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی از تمهیدات سازمان متبوعش برای مقابله با جاسوسی هسته‌ای در کشور خبر داد.

"علی‌اکبر صالحی " رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص فرمان جدید دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه که ایران را از سرمایه‌گذاری در هر نوع فعالیت تجاری مرتبط با استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری هسته‌ای در خاک روسیه منع کرده است، گفت که ما (ایران) هیچ‎گاه قصد سرمایه‌گذاری در غنی‌سازی اورانیوم روسیه را نداشته و نداریم و سرمایه‌گذاری‌های غنی‌سازی ما صرفاً داخلی است.
وی در ادامه به سرمایه‌گذاری ایران در اورودیف فرانسه اشاره کرد و افزود: ما بیش از 30 سال و اندی است که در اورودیف برای خدمات غنی‌سازی سرمایه‌گذاری کردیم، ولی تاکنون حتی به اندازه یک سر سوزن نیز از خدمات غنی‌سازی آن استفاده نکرده‌ایم، لذا این تجربه تلخ موجب شد که ما در داخل شروع به غنی‌سازی کنیم و یکی از علت‌های اصلی هم این بود که نمی‌شد به قول و قرارهای خارجی دل بست و به همین اعتبار، نظام تصمیم گرفت که برای تضمین تامین مطمئن سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های خود در داخل کشور اقدام کند و بر این اساس نیز شروع به استخراج، تبدیل و غنی سازی اورانیوم و ساخت میله‌های سوخت کردیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما قطعاً دلمان نمی‌خواهد که دوباره این تجربه تلخ را تکرار و بخواهیم در تاسیسات غنی‌سازی کشورهای خارجی مجدداً سرمایه‌گذاری کنیم، این موضوع را به خودی خود منتفی دانست.
وی با اشاره به موضوع فرآوری مجدد سوخت هسته‌ای نیز اظهار داشت: براساس تفاهم ایران و روسیه درباره سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، قرار است سوخت این نیروگاه پس از استفاده به روسیه بازگردانده شود. بنابراین هر چند که فرآوری مجدد سوخت هسته‌ای حق ما و حق دیگر کشورهای عضو NPT است، اما فعلاً در صدد فرآوری سوخت‌های هسته‌ای مصرف شده همانند سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیستیم، لذا این موضوع نیز به خودی خود منتفی است.
بالاتر از 20 درصد از ظرفیت اسمی، آب سنگین در اراک تولید می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با آب سنگین نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران خود در حال تولید آب سنگین است و از این فناوری نیز به خوبی استفاده می‌کند، در حال حاضر نیز بالاتر از 20 درصد از ظرفیت اسمی، آب سنگین در اراک تولید می‌شود لذا فرمان آقای مدودف در خصوص موارد اشاره شده خود به خود منتفی شده است.
صالحی در عین حال با بیان اینکه مسائل سیاسی از دو دیدگاه قابل تجزیه و تحلیل هستند، خاطرنشان کرد: یک دیدگاه این است که ما بر اساس آرزوهای خودمان تحلیل کنیم که به عقیده من این یک روش مبتنی بر واقعیات نیست، اما دیدگاه دیگر، تحلیل واقعیات است. اصولا کشورها به دنبال تامین منافع ملی خود هستند و به هر حال روسیه نیز در یک چالش بین‌المللی سعی می‌کند که منافع حداکثری داشته باشد. لذا ما باید رفتار سیاسی دیگران را واقع گرایانه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
روسیه به دنبال توازن بین کشورها و گروه‌های بین‌المللی است
وی اضافه کرد: احتمالاً روس‌ها قصد دارند که بین کشورها و گروه‌های بین‌المللی توازن سیاسی مورد نظر را برقرار کنند. لذا به اعتقاد من مقامات این کشور از تیزهوشی سیاسی لازم برخوردارند و می‌دانند که ایران جایگاه ویژه‌ای را در سیاست بین‌المللی روسیه به عنوان یک همسایه قابل اعتماد و مستقل بازی می‌کند و بر این اساس علاقه‌مند نیستند که ایران در مدار سیاست‌های غرب قرار گیرد.
به گفته صالحی سیاست امری عریان نیست که همه چیز آن مکشوف باشد و بخش عمده سیاست مکتوم است.
تا را‌ه‌اندازی ر‌آکتور آی آر 40، 90 تن آب سنگین تولید می‌کنیم
وی در خصوص میزان تولید آب سنگین، با یادآوری اینکه آب سنگین جزو قرارداد پادمانی بین ایران و آژانس نیست، گفت: خیلی علاقه‌مند نیستم در اینجا عدد ذکر کنم، ولی ما باید در زمان راه‌اندازی رآکتور تحقیقاتی آی آر 40، حدود 90 تن آب سنگین داشته باشیم و انشاءالله تا آن زمان 90 تن را تامین خواهیم کرد.
عملیات انتقال سوخت‌های مجازی با پر کردن قلب رآکتور بوشهر با آب انجام شد
معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا موضع‌گیری اخیر مدودف بر دیگر توافقات ایران و روسیه همچون سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر تاثیرگذار است؟ با بیان اینکه کار ما با روس‌ها در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر به خوبی پیش می‌رود،‌ گفت: در حال حاضر عملیات نقل و انتقال سوخت‌های مجازی با پر کردن قلب رآکتور با آب (نقل و انتقال سوخت مجازی) در این نیروگاه به خوبی انجام گرفت، همچنین ماشین‌ خاص سوخت‌گذاری نیز مورد آزمایش قرار گرفت.
انتقال کامل سوخت به قلب رآکتور بوشهر در نیمه آبان انجام می‌شود
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی هر چه سریعتر نیروگاه بوشهر، افزود: تاریخ‌هایی که در مورد راه‌اندازی این نیروگاه اعلام می‌شود، ممکن است تغییر کند و راه‌اندازی حتی قبل یا بعد از زمان اعلام شده اتفاق بیفتد؛ بنابراین تاریخ اعلام شده تقریبی است.
صالحی گفت: فرض کنید که شما استخری را پر از آب می‌کنید و یک دفعه نشتی درون استخر مشاهده می‌شود که بر این اساس شما اقدام به جلوگیری از نشتی می‌کنید و همین فرآیند نیازمند صرف وقت بیشتری است، در بوشهر هم وضعیت بدین صورت می‌باشد.
وی با بیان اینکه در نیروگاه بوشهر کارهای حجیم وقت‌گیر ولی خیلی ساده، مثل عایق کاری لوله‌ها انجام می‌شود که امیدواریم طی هفته های آینده به پایان برسد، متذکر شد: برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر باید چنین اقداماتی را انجام داد، در عین حال امیدواریم که اواسط آبان ماه با چند روز کم و زیاد، شاهد انتقال کامل سوخت به قلب رآکتور باشیم.
صالحی همچنین به خبرنگاران نوید داد که در زمان نقل و انتقال سوخت به قلب رآکتور بوشهر تسهیلاتی برای حضور آنها فراهم خواهد کرد.
برق نیروگاه بوشهر اواخر آذر به شبکه سراسری متصل می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی در عین حال با ذکر این نکته که فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از آخر مردادماه آغاز شده است، گفت که در حال حاضر نیروگاه بوشهر در حال راه‌اندازی تدریجی است و افزود: این نیروگاه با نیروگاه‌های فسیلی متفاوت بوده و فرآیند راه‌اندازی آن زمان بر است، بنابراین امیدواریم تا آخر آذرماه (یکی دو هفته بیشتر یا کمتر) شاهد اتصال نیروگاه به شبکه برق سراسری با 40 درصد قدرت باشیم.
صالحی همچنین توضیح داد: تغییر احتمالی این تاریخ بسته به این است که این فرآیند چه مسائلی را پیش رو داشته باشد. چندی پیش یکی از پمپ‌‌ها دچار مشکل شد که برطرف کردیم، اما ما به خاطر ایمنی بیشتر، تمام پمپ‌ها را دوباره باز کرده و بستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ایمنی نیروگاه بوشهر را حائز اهمیت برشمرد و گفت: اگر بنده را بین راه‌اندازی زودتر نیروگاه و رعایت مسائل ایمنی مخیر بگذارند، رعایت مسائل ایمنی برای من از اولویت بیشتری برخوردار است. ممکن است برخی مسائل ایمنی جزئی در جایی نادیده گرفته شود و بگوییم عبور می‌کنیم، ولی من همواره تأکید داشتم که مسائل ایمنی هیچگاه نباید نادیده گرفته شود.
وی با بیان اینکه نظام ایمنی ایران و همچنین روسیه و آژانس، تمامی فعالیت‌های نیروگاه بوشهر را رصد می‌کنند، گفت: ما ایمنی را بر همه چیز مقدم می‌دانیم، ولو اینکه راه‌اندازی نیروگاه چند ماه هم به تعویق بیفتد. اصل، ایمنی نیروگاه بوشهر است که الحمدلله تاکنون تمامی مراحل و ضوابط ایمنی به خوبی اجرا شده است.
نیروگاه بوشهر در سال 7 تا 10 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد
صالحی در پاسخ به این پرسش که نیروگاه بوشهر چند درصد برق کل کشور را تامین می‌کند؟ اظهار داشت: این به برق تولیدی کشور بستگی دارد، در حال حاضر 35 تا 42 هزار مگاوات اوج برق تولیدی کشور است که اگر آن را 35 هزار مگاوات در نظر بگیریم، نیروگاه بوشهر در حدود 2.5 درصد برق کشور را تامین می‌کند، که مقدار قدرت تولیدی نیروگاه بوشهر نسبت به حجم برق تولیدی کشور زیاد نیست، اما اهمیت نیروگاه بوشهر در تکنولوژی آن است.
وی با بیان اینکه نیروگاهی همچون نیروگاه بوشهر می‌تواند در سال بین 7 تا 10 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی داشته باشد، این رقم را بسیار مهم خواند و افزود: نیروگاه‌های برق در صورتی که راندمان خوبی داشته باشند نفت کمتری استفاده می‌کنند، مثل خودرویی که اگر موتور آن تنظیم باشد در هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین مصرف می‌کند و اگر موتور آن تنظیم نباشد در هر 100 کیلومتر 15 لیتر مصرف دارد.
شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور تکلیف هلیله و بندرگاه را مشخص می‌کنند
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت دو روستایی که در شعاع ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارند، ‌گفت که وضعیت این دو روستا توسط شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود، در این زمینه نیز نامه‌ای برای هیئت دولت ارسال شده تا نسبت به تامین هزینه‌های انتقال یا محدودسازی این دو روستا اقدام کنند.
وی با بیان اینکه بحث انتقال روستاها بر عهده سازمان انرژی اتمی نیست، اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور مسئولیت انتقال روستاها را بر عهده دارند، البته سازمان انرژی اتمی هم این موضوع را پیگیری می‌کند ولی متولی اصلی نیست.
معاون رئیس جمهور با ذکر این نکته که امیدواریم وضعیت دو روستای اطراف نیروگاه بوشهر در سفر استانی آینده دولت به صورت نهایی روشن شود، افزود: در حال حاضر بحث تامین اعتبار مطرح است که اگر تامین اعتبار شود، مشکل به صورت نهایی حل خواهد شد.
هزینه سوخت نیروگاه بوشهر 60 میلیون دلار در سال است
رئیس سازمان انرژی اتمی به هزینه سوخت نیروگاه بوشهر که حدود 60 میلیون دلار در سال است، تصریح کرد: در این صورت با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، حداقل حدود 400 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت، یعنی نفتی که برای مصرف داخلی استفاده می‌شود، صادر شده و در این صورت ارز بیشتری به دست می‌آید که این نیز از مزایای نیروگاه هسته‌ای است.
صالحی گفت: امیدواریم طبق مصوبه مجلس و دولت در یک چشم‌انداز 20 الی 25 ساله 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم.
به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی 20 هزار مگاوات برای ایران عددی معقول و قابل قبول است.
تفاهمات اولیه برای ساخت نیروگاه‌های جدید با برخی کشورها
صالحی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا روسیه در مورد ساخت نیروگاه‌های دیگر با ایران همکاری خواهد کرد؟ با بیان اینکه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اولویت اول سازمان انرژی اتمی است، گفت: ما در حال حاضر درصدد نیستیم که فراتر از این پیش برویم؛ هر چند گفت‌وگویی مقدماتی با برخی کشورها در این زمینه انجام شده که در صورت به سرانجام رسیدن آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.
صالحی با یادآوری این نکته که سازمان انرژی اتمی در راستای اجرایی شدن مصوبه مجلس و دولت گام برمی‌دارد، اظهار داشت: سعی ما بر این است که زمینه عملیاتی شدن این مصوبه را فراهم کنیم و برای همین منظور نیز تماس‌هایی با کشورهای مختلف در این زمینه داشتیم که در بعضی جهات تفاهمات اولیه انجام شده، ولی چون نهایی نشده خیلی علاقه‌مند به بازگو کردن و منتشر کردن آن نیستیم.
وی افزود: سازمان انرژی اتمی در حال حاضر بر ساخت نیروگاه جدید متمرکز نیست و تمام وقت و هم و غم ما راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی نیروگاه بوشهر را بزرگترین نیروگاه در جهان اسلام خواند و گفت: پاکستان با داشتن نیروگاهی 300 مگاواتی در رتبه بعدی قرار دارد.
صالحی همچنین نسبت به اینکه روسیه برای ساخت 4 نیروگاه در ترکیه که در مجموع 4800 مگاوات است مبلغ 20 میلیارد دلار برآورد هزینه کرده است، اشاره نمود.
ساخت شبیه ساز نیروگاه هسته‌ای در کشور
وی با بیان اینکه ما قادر به شبیه‌سازی نیروگاه به صورت کامپیوتری هستیم، گفت: ما می‌توانیم یک نیروگاه را شبیه‌سازی کنیم یعنی از این پس به وسیله کامیپوتر با یک نیروگاه به صورت واقعی سر و کار داریم و می‌توانیم قدرت رآکتور را کم و زیاد کرده و پمپ‌ها را باز و بسته کنیم و .... این کار خیلی مهمی است مثل شبیه‌سازهایی که برای هواپیما به کار می‌رود.
صالحی گفت: قصد داریم انشاءالله به هر دانشگاه که دارای دانشکده هسته‌ای است یک شبیه‌ساز دهیم تا زمانی که درس دانشجوها به پایان رسید با کار نیروگاه در عالم واقع نیز آشنا شده و تمام یافته‌های درسی‌شان را در عمل پیاده کرده باشند.
وی با بیان اینکه مغز هر نیروگاهی تابلوهای اتاق فرمان آن است، اظهار داشت: در اتاق فرمان یکسری صفحه اعداد مقابل چشمتان است که نشان می‌دهد درجه حرارت آب در درون رآکتور چگونه است و اگر حرارت بیش از اندازه باشد شما دستور می‌دهید که درجه حرارت پایین بیاید یا اگر فشار بالا رفته باشد دستور می‌دهید فشار پایین آورده شود. این شبیه‌ساز همانند یک نیروگاه است. بنا داریم تا دانشجویان بعد از اتمام دوره خود به مدت 2 تا 3 هفته با شبیه‌ساز اصلی نیروگاه بوشهر نیز آشنایی پیدا کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم فارغ‌التحصیلان هسته‌ای کشور در یکی دو سال آینده نیروگاه را کاملاً شناخته باشند یعنی فقط درس رانندگی را نخوانده باشند بلکه پشت فرمان نیز نشسته باشند.
مهار ویروس استاکس‌نت توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفت
وی در خصوص اینکه آیا در مهار ویروس استاکس نت از کارشناسان خارجی استفاده شده؟ گفت: ما نسبت به سیستم‌های کامپیوتری خودمان اشراف کامل داریم و مصون‌سازی تا حد قابل توجهی انجام شده و می‌توانم با اطمینان اعلام کنم که با مشکل و خطر جدی در این زمینه مواجه نیستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طرف مقابل هر روز با شیوه و اقدام جدیدتری وارد صحنه می‌شود، افزود: ما باید هوشیار باشیم. این چالش جدیدی است که آغاز شده و اتفاقا برای ما مفید است. می‌گویند "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ". ما با همین چالش‌ها چیزهای بیشتری فرا می‌گیریم و مهندسان ما هوشیارتر و قوی‌تر در این عرصه حاضر می‌شوند.
ویروس استاکس نت را از 3 ماه پیش شناسایی کرده بودیم
وی گفت: من مطمئنم که از این چالش هم پیروزمندانه خارج خواهیم شد، کما اینکه از دو سه ماه پیش ما از ویروس استاکس نت آگاه بودیم اما به تازگی‌ اخبار آن انتشار یافته است.
صالحی اظهار داشت: از سال قبل که مسئولیت ریاست سازمان انرژی اتمی را عهده‌دار شدم نسبت به این مسائل حساسیت لازم را نشان دادم. سیستم‌های کامپیوتری در سازمان‌ انرژی اتمی از نظر حفاظتی و امنیتی اصلا قابل مقایسه با سال گذشته نیستند، دسترسی افراد به این سیستم‌ها به راحتی صورت نمی‌گیرد و شبکه‌های درونی و بیرونی کاملاً از یکدیگر مجزا هستند.
وی همچنین بیان کرد ترتیبات دیگری در سازمان انرژی اتمی اتخاد شده است که از ذکر آنها خودداری کرده و گفت طرف مقابل بعدها خواهد فهمید که ما چه کاری انجام داده‌ایم.
طراحی تفصیلی نیروگاه دارخوین آغاز شده است
صالحی همچنین با اشاره به طراحی نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین در ایران، اظهار داشت: طراحی پایه نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین به اتمام رسیده و وارد فاز طراحی تفصیلی آن شده‌ایم.
توافق ایران و روسیه در زمینه تولید رادیوداروها
معاون رئیس جمهور در خصوص توافقات ایران و روسیه در زمینه تولید رادیو داروها نیز گفت: ایران و روسیه توافقاتی در خصوص تولید رادیو داروها داشتند که بر این اساس نمونه‌ رادیو ایزوتوپ‌ روسی به ایران ارسال می‌شود و ما آن را آزمایش می‌کنیم، اگر مطابق شرایط مورد نظر ما بود به صورت انبوه آن را سفارش خواهیم داد. در حال حاضر آخرین مراحل این روند سپری و نامه‌نگاری‌ها و گشایش اعتبار انجام شده و امیدواریم نمونه رادیو ایزوتوپ هر چه زودتر به ایران ارسال شود.
وی با بیان اینکه ماده خام رادیوایزوتوپ‌های تولید شده در ایران تبدیل به ژنراتور می‌شود، افزود: براساس این توافق ایران از روسیه ماده خام مولیبدن و ید اکتیو (فعال) شده را تهیه می‌کند و به کیت‌هایی که برای بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، تبدیل خواهد شد.
صالحی با ذکر این نکته که روس‌ها تا به امروز نسبت به تعهدی که برای تامین کمبود رادیو دارو به ایران دادند وفادار بودند و کارها به خوبی پیش رفته است، خاطرنشان کرد: تامین رادیوداروها امری انسان دوستانه بوده و مشمول قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست.
بیش از 20 فقره رادیو دارو در ایران تولید می‌شود
خبرنگار فارس همچنین با اشاره به اینکه بر اساس طرح ملی رادیوداروها منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است 20 فقره رادیودارو در ایران تولید شود، از صالحی پرسید که تاکنون چند فقره از این رادیوداروها در ایران تولید شده؟ که وی پاسخ داد: ما در حال حاضر جلوتر از این تعداد پیش می‌رویم یعنی 3 تا 4 فقره رادیوداروی جدید هم اضافه تولید می‌شود. رادیو داروهای جدید می‌بایست مراحل تست بالینی و کلینیکی خود را طی کنند و سپس به جامعه عرضه ‌شوند.
وی با اشاره به فعالیت یک هفته در میان رآکتور تحقیقاتی تهران، اظهار داشت: اگر رآکتور تهران به صورت دائم فعالیت کند شرایط تولید رادیوداروهای جدید و به اندازه نیاز در کشور مهیاتر خواهد شد.
ایجاد معاونت تجاری سازی دستاوردهای هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که این سازمان در نظر دارد نسبت به تجاری سازی پروژه‌های سازمان انرژی اتمی اقدام کند چون بسیاری از دستاوردهای این صنعت فقط در داخل این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و افزود: قصد داریم این پروژه‌ها را به متن جامعه ببریم.
به گفته صالحی معاونتی به نام "معاونت تجاری‌ سازی دستاوردهای هسته‌ای " نیز برای این منظور ایجاد شده است.
فعالیت‌های خوبی درباره آشکارسازها انجام شده است
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در مورد آشکارسازها فعالیت‌های بسیار خوبی داشته، اظهار داشت: در این زمینه بر روی آشکارساز شمارشگر کل بدن whole body counter و دیگر آشکارسازها فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.
صالحی همچنین گفت که این سازمان تصمیماتی درباره تجاری‌سازی دستگاه اندازه‌گیری توسط گاما که کاربردی صنعتی دارد و همچنین ضخامت سنج اتخاذ کرده و در این زمینه نیز قراردادی با پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای ساختن 5 شمارشگر کل بدن منعقد شده که هر کدام حدود 100 میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت در حالی که مشابه خارجی حدود 240 میلیون تومان می‌باشد.
صالحی در خصوص ایجاد رشته‌های جدید در زمینه انرژی اتمی در دانشگاه‌های کشور گفت: کاری که ما در سازمان انرژی اتمی انجام دادیم بحث مستندسازی یافته‌های علمی به صورت دقیق بود که براساس آن یک پروژه عظیم میلیاردی را برای حفظ اسناد علمی سازمان انرژی اتمی در دست داریم به گونه‌ای که نسل‌های بعدی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و بر فعالیت علمی‌ خود بیفزایند.
تدوین کتب درسی در رشته هسته‌ای
وی همچنین با اشاره به تدوین کتب درسی در رشته‌ هسته‌ای در سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اغلب منابع کتب درسی‌ رشته‌ هسته‌ای به زبان انگلیسی است و ما گروهی را متشکل از اساتید دانشگاه و کارمندان سازمان از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و شرکت‌های تابعه سازمان انرژی اتمی تشکیل دادیم تا کتاب‌هایی را در رده‌های کاردانی و کارشناسی ارشد تنظیم ‌و تدوین کنند.
صالحی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا حاضر نیست تجهیزات سانتریفیوژ خود را حتی به نمایندگان آژانس نشان ‌دهد، گفت: در بحث سانتریفیوژ و غنی‌سازی هم جای تأسف و هم جای خوشحالی دارد که ایران تجهیزات سانتریفیوژ خود را در معرض دید همگان قرار داده است. به عنوان مثال در برزیل فقط اعلام می‌شود که چقدر اورانیوم وارد دستگاه‌های سانتریفیوژ شده و چقدر از آنها خارج شده اما عنوان نمی‌شود که ماشین‌های سانتریفیوژ آنها چگونه کار می‌کنند و به چه شکل هستند.
عکس سانتریفیوژهای ایران در کتب موسسات تحقیقاتی جهان
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین یادآور شد: عکس‌های کتاب‌های برخی از موسسات تحقیقاتی جهانی در زمینه غنی‌سازی متعلق به سانتریفیوژهای ایران است. ما در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که می‌توانیم نقشه‌هایی از سانتریفیوژ‌های خودمان را نمایش داده و کتاب‌هایی را در این زمینه به رشته تحریر درآوریم.
تدوین کدهای کامپیوتری حرفه‌ای در زمینه هسته‌ای
وی با بیان اینکه بسیاری از طراحی‌ها مبتنی بر برنامه کامپیوتری است که تمام آنها وارداتی می‌باشد، خاطرنشان کرد: ما در حال تدوین کدهای کامپیوتری حرفه‌ای در زمینه هسته‌ای هستیم.
وی همچنین فرآیند داده‌های هسته‌ای را کار بسیار عظیمی دانست که در سازمان انرژی اتمی پیگیری می‌شود و گفت: اگر همین روال در پیش گرفته شود امیدوارم که طی 4 - 5 سال آینده مولد علم هسته‌ای باشیم یعنی در عرصه تولید داده‌های هسته‌ای و استانداردهای هسته‌ای فعالیت کنیم و در جایگاهی قرار گیریم که خودمان تولید کننده این علم و تکنولوژی باشیم و نه صرفاً اقتباس کننده از دیگران.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قراردادی با آموزش و پرورش منعقد شده که در کتاب‌های درسی مسائل مربوط به مسائل هسته‌ای به صورت قابل فهم، ساده و علمی گنجانده شود، خاطرنشان کرد:این روند 2 تا 3 سال به طول خواهد انجامید.
وی همچنین گفت که نیروهای سازمان انرژی اتمی که در نیروگاه اتمی بوشهر مشغول فعالیت هستند پس از راه‌اندازی این نیروگاه، به تدوین کتاب‌های مربوطه در مقطع فوق‌ دیپلم خواهند پرداخت که امیدواریم این مهم با تهیه سرفصل کتاب‌ها طی 3 تا 4 سال آینده محقق شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگر فارس درباره ایجاد یک رشته جدید دانشگاهی در زمینه کشاورزی هسته‌ای، گفت که ایجاد این رشته به مفهوم یک رشته جدید دانشگاهی ضروری نیست زیرا در زمینه کشاورزی هسته‌ای کافی است یک فوق لیسانس هسته‌ای یا کشاورزی دوره‌ای را سپری کند تا نسبت به استفاده از فناوری هسته‌ای در کشاورزی آشنا شود.
اغواگری کارمندان انرژی اتمی
خبرنگار فارس با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستگیری تعدادی جاسوس هسته‌ای از صالحی صحت و سقم این اخبار را جویا شد که وی پاسخ داد: کشورهای غربی وقتی عرصه را تنگ می‌بینند به شیوه‌های مختلف دیگری برای ایجاد مزاحمت در عرصه فناوری هسته‌ای وارد می‌شوند که یکی از شگردهای قدیمی که اکنون بر شدت آن افزوده‌اند برقراری تماس با کارشناسان سازمان انرژی اتمی و اغواگری آنها از نظر ادامه تحصیل و فراهم کردن شغل بهتر در خارج از کشور است که خوشبختانه سازمان انرژی اتمی توانست با کسب اعتماد مهندسان نسبت به رفع دغدغه‌های فکری آنان از جهت تحصیل و سربازی فرزندانشان و ... اقدام کند تا آنها بدون دغدغه در سازمان کار کنند.
وی گفت که در این زمینه سازمان انرژی اتمی با کمک ستاد فرماندهی کل قوا و رئیس جمهور توانست شرایط ویژه‌ای را برای کارمندان سازمان انرژی اتمی فراهم کند و زمانی که این امتیازات به تصویب نهایی رسید اعلام خواهد شد.
معاون رئیس جمهور تحصیل فرزندان کارمندان سازمان انرژی اتمی را یکی دیگر از دغدغه‌های کارمندان این سازمان دانست و افزود: در حال حاضر مدرسه‌ای در سازمان انرژی اتمی وجود دارد که بسیار عالی است ولی کافی نیست. قصد داریم که این مدارس را گسترش دهیم و امیدواریم طی یکی دو سال آینده این امر عملیاتی شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد که اقدامات بسیار خوبی در زمینه رفاهی و از جمله در خصوص مسکن کارمندان این سازمان در اصفهان، بوشهر، کاشان و تهران در شرف انجام است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته برخی از کارمندان سازمان انرژی اتمی نسبت به این اغواگری‌ها لغزش داشتند، خاطرنشان کرد: در گذشته، افراد به سهولت به اطلاعات دسترسی داشتند ولی اکنون دیگر این گونه نیست.
وی تصریح کرد: ما موضوع مهم و سری نداریم؛ ولی ضرورتی هم ندارد که همه افراد از تمامی اطلاعات موچود آگاهی پیدا کنند. افرادی که در سابق لغزشی در آنها ایجاد شده بود متاسفانه اطلاعاتی را به بیرون درز می‌دادند که به نظر ما امری غیر اخلاقی بود.
ارائه گزارشات راجع به امور بازرگانی و خریدهای خارجی
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که این اطلاعات بیشتر در چه زمینه‌هایی بود؟ اظهار داشت: این افراد مثلاً گزارشاتی راجع به امور بازرگانی و خریدهای خارجی می‌دادند. در حال حاضر دیگر این راه‌ها عملا بسته شده و امکان درز اطلاعات تقریبا غیرممکن شده است و ثانیاً همکاران خود متوجه و هوشیار شدند و یک اعتماد متقابلی بین مدیریت و مجموعه وجود دارد که کارمندان و مدیران همه به این نتیجه رسیده‌ایم که این موضوعی ملی است و باید دست به دست هم داد و مشکلات خودمان را در درون حل کنیم تا این حرکت ملی را به نحو احسن به سرانجامی برسانیم. الحمدلله این فضا ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه معاونت ایمنی و حفاظت سازمان به طور دائم جلسات توجیهی و بصورت چهره به چهره برگزار می‌کند، اظهار داشت: معاونت حفاظت سازمان چندین کتابچه‌ را منتشر کرده که با تشریح شیوه‌های نوین جاسوسی و انجام اقدامات پیشگیرانه اقدامات بسیار خوبی هم از نظر مصون سازی و حفاظت جان دانشمندان انجام شده است و ما بیداریم. بحث جاسوسان از گذشته مطرح بوده و الان دیگر روز به روز شاهد کمرنگ شدن این موضوع هستیم.
خبرنگار فارس به برخی اخبار غیررسمی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تعدادی از دانشمندان هسته‌ای از سازمان انرژی اتمی خارج شده و کشور را ترک کرده‌‌اند اشاره کرد و از صالحی پرسید که آیا این اخبار درست است؟ که وی آن را تایید نکرد.
فعالیت‌ها در نطنز تثبیت می‌شوند
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص روند فعالیت‌ها در نطنز و انتشار برخی اخبار مبنی بر کند شدن روند فعالیت سانتریفیوژها در نطنز با بیان اینکه فعالیت‌ها در نطنز به خوبی پیش می‌رود، گفت: ما در حال تثبیت فعالیت‌ها در نطنز هستیم. در حال حاضر همه امور فرایندی بهینه‌سازی و مرتب می‌شود و نطنز شکل یک کارخانه را به خود می‌گیرد، فعالیت‌ها در نطنز در بعد فنی، فرآیندی و تجهیزات ساختمانی، حفاظتی، امنیتی و ایمنی عالی به پیش می‌رود.
وی در عین حال گفت که اگر به فرض اختلالی در روند فعالیت‌ها ایجاد شده باشد که در جهت آرزوهای آنهاست و نباید ناراحت و نگران باشند!
الحمدلله ما کار خود را به خوبی پیش می‌بریم.
صالحی با طرح این پرسش که آیا هیچ‌گاه اتفاقی در خط تولید کارخانجات غنی سازی اروپا نمی‌افتد؟ اظهار داشت: ما از این نظر شبیه به آنها هستیم، شاید یک مقدار تجربه آنها بیشتر بوده و این اتفاقات کمتر رخ دهد. اما ممکن است برای ما از این دست اتفاقات بیشتری رخ دهد ولی روز به روز بر تجربه ما افزوده می‌شود و بهتر و بهینه‌تر کار می‌کنیم.
برای تولید سانتریفیوژهای جدید روال سابق دنبال نمی‌شود
صالحی در خصوص سانتریفیوژهای نسل جدید که پیش از این از طراحی آنها خبر داده بود، گفت: ما اکنون نسل دوم و سوم سانتریفیوژها را ساخته‌ و تست‌های مکانیکی و گازدهی انجام شده است، اما کافی نیست و ماه‌ها زمان می‌برد تا زنجیره شاهد 10 تایی، 20 تایی و 164 تایی درست شود، چون هر کدام از زنجیره‌ها حداقل می‌بایست 3 تا 4 ماه به طور مرتب کار کند تا عیب و نقص‌های آن برطرف شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اشکال ما در نسل اول این بود که برای ساخت آن عجله داشتیم بنابراین این مراحل را طی نکردیم که با مشکلاتی همراه بود، اما دیگر نمی‌خواهیم همان روال سابق را در پیش بگیریم و قصد داریم که طبق ضوابط علمی و فنی جلو برویم، تمام معایب را استخراج کرده و آنها را رفع کنیم و زمانی که اطمینان حاصل کردیم که معایب نسل جدید برطرف شده آن زمان وارد تولید انبوه می‌شویم.
وی افزود: امیدواریم طی یکی دو سال آینده نسل‌های جدید را نصب کنیم، چرا که نسل‌های قدیم (آی آر 1) به اندازه کافی وجود دارند و در حال کار هستند.
ایران برای گفت‌وگو با گروه وین آمادگی دارد
معاون رئیس جمهور در خصوص مذاکرات ایران با گروه وین نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده برگزاری نشست با این گروه براساس بیانیه تهران است و آنها هر زمان که برای برگزاری جلسه اعلام آمادگی کنند ما نیز آماده‌ایم.
خبرنگار فارس به اظهارات وزیر انرژی آمریکا که گفته بود شرایط برای گفت‌وگو درباره تبادل سوخت تغییر کرده اشاره کرد و نظر صالحی را جویا شد که وی تصریح کرد: چیزی در این خصوص به ما اعلام نشده و اینها بحث‌های رسانه‌ای است.
وی در خصوص گفت‌وگوهای وین نیز با بیان اینکه ما کار خود را انجام می‌دهیم و دست به دامان آنها نمی‌شویم، اظهار داشت: گفت‌وگوی وین صرفاً برای تامین سوخت نیست بلکه برای یک برون رفت سیاسی است.
تا شهریور 90 سوخت رآکتور تهران را تامین می‌کنیم
صالحی با بیان اینکه ما گفت‌وگوی وین را یک عامل اعتمادساز و بهانه‌ای برای برون رفت سیاسی می‌دانیم، افزود: اگر آنها برای این گفت‌وگو آمادگی ندارند ما تولید سوخت را دنبال می‌کنیم و انشاءالله تا شهریور سال آینده سوختمان را تامین خواهیم کرد.
وی در این زمینه به اظهارات مقامات غربی که می‌گفتند ایران توانایی تولید سوخت 20 درصد را ندارد اشاره کرد و یادآور شد: آنها می‌گفتند ایران نمی‌تواند سوخت 20 درصد را غنی کند، اما ما این کار را انجام دادیم.
5+1 در نیویورک از گفت‌وگو با ایران سرباز زد
صالحی در خصوص مذاکرات ایران با گروه 5+1 نیز با بیان اینکه اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارم، گفت: ایران برای گفت‌و‌گو مجدداً اعلام آمادگی کرده و حتی برای برگزاری جلسه در سطح وزرای خارجه در نیویورک نیز اعلام آمادگی کرد اما آنها خودشان سرباز زدند و این نشان می‌دهد که این ایران است که برای برگزاری جلسه آمادگی دارد نه آنها.
شوکه شدن 5+1 در نیویورک
وی خاطرنشان کرد: زمانی که آقای دکتر احمدی‌نژاد به آقای متکی دستور دادند که می‌تواند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با 5+1 جلسه برگزار کند آنها شوکه شدند. ما واقعا متاسفیم که چرا آنها این تناقضات عجیب را ایجاد و بعد در پوشش رسانه‌ این تناقضات را پنهان می‌کنند. از یک طرف ایران را برای مذاکره ترغیب کرده و زمانی که ایران آمادگی خود را اعلام می‌کند عقب‌نشینی می‌کنند، این واقعا نشان دهنده این است که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.
وی با اشاره به ادعای غربی‌ها که اعلام می‌کنند به ایران بی‌اعتمادند، گفت: این ما هستیم که نمی‌توانیم به غربی‌ها اعتماد کنیم. ما برای عدم اعتمادمان دلیل داریم و اگر آنها هم یک دلیل برای عدم اعتمادشان بیاورند ما واقعا تشکر می‌کنیم.
صالحی به بدعهدی‌های غربی‌ها از جمله آلمان‌ها در زمینه نیروگاه بوشهر، عدم دریافت سوخت رآکتور تهران از آمریکا علی‌رغم پرداخت پول آن و ... اشاره کرد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما برای گفت‌وگو با 5+1 همواره آمادگی داریم، گفت: ایران برای گفت‌و‌گو اعلام آمادگی کرده و هراسی از گفت‌وگو ندارد، اما این آنها هستند که گفت‌وگو را با تعریف ویژه خودشان تعریف می‌کنند و شرایط خاصی برای آن می‌گذارند.
پروژه‌هایی که موجب خرسندی مردم ایران می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با دیگر پروژه‌های سازمان متبوعش نیز گفت: ما علاقه‌مندیم که وقتی پروژه‌هایمان به نتیجه رسید آنها را اعلام کنیم. در حال حاضر یکی دو پروژه بسیار خوب داریم که باعث خوشحالی مردم خواهد شد اما چون هنوز نتیجه کامل نگرفتیم، از اعلام آن خودداری می‌کنیم.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: باید اعلام کنم که 80 درصد راه را رفتیم و امیدواریم که نتیجه حاصل شود چرا که دستاوردهای بزرگی برای مملکت به همراه خواهد داشت.
نجفی نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای علی اصغر سلطانیه نیز گفت: آقای نجفی به عنوان جایگزین آقای سلطانیه تعیین شده ولی فعلا عجله‌ای برای بازگشت آقای سلطانیه نیست و ممکن است جایگزینی ایشان مدتی به طول بینجامد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آقای سلطانیه از نیروهای بسیار خوب ما است و نقطه قوت ایشان این است که در مسائل هسته‌ای تخصص دارد، ضمن اینکه آقای سلطانیه در زمینه دیپلماسی نیز از تجربه خوبی برخوردار می‌باشد و تلفیق این دو با هم موجب موفقیت ایشان شده است.
صالحی در ادامه نجفی را فردی مسلط در زمینه خلع سلاح برشمرد و افزود: آقای نجفی بیش از 20 سال است که در این زمینه فعالیت می‌کند و دنیا با نام او آشناست و انتخاب شایسته‌ای برای تصدی این سمت است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات