تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۱۷۹۴۶۲

حمید رسایی از مشایی و فتنه جدید می‌گوید

تهیه و تنظیم: امیرحامد آزاد اشاره: «فتنه جدید» کلید واژه‌ای است که این روزها دهان به دهان در بین سیاسیون ایرانی می‌چرخد اما هنوز کسی نتوانسته جزئیات این فتنه جدید را تشریح و راه‌حلی برای آن پیدا کند. مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت شاید از اولین کسانی بود که به صراحت این بحث را مطرح کرد و هشدارهایی را به نخبگان و جامعه حزب‌اللهی و متدین کشور داد. بعد از این کمی فضا آماده‌تر شد تا کسانی همچون مهدی محمدی دبیر سیاسی روزنامه کیهان نیز در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله بیشتر به جزئیات این فتنه جدید که به گمان سیاسیون از فتنه سال 88 خطرناک‌تر است بپردازند. انتشار برخی شنیده‌ها از جلسه نمایندگان با رهبر معظم انقلاب اما جنس حساسیت این هشدارها را متفاوت‌تر کرد؛ اینکه رهبری در این جلسه از آغاز فتنه جدید خبر داده و توصیه کرده‌اند که مراقب این فتنه که خطرناک‌تر از فتنه 88 است باشند. همه اینها گمانه‌ها و اظهارنظرها و تفسیرهایی است که هر کدام سرنخی را برای تحلیل این فتنه می‌دهد؛ فتنه‌ای که پازل آن با کنار هم گذاشتن برخی رفتارهای نزدیکان رئیس‌جمهور تکمیل می‌شود و به نظر می‌رسد نیاز جدی وجود دارد تا اگر فتنه است و خطرناک، بازشناخته و ابعاد آن تشریح شود و اگر به نظر برخی دوستان «توهمی بیش نیست»، جزئیات این توهم به اطلاع مردم برسد. حال یالثارات‌الحسین در این گفتگو سعی دارد ضمن پرداختن به ماهیت این فتنه برخی ابهامات و گزاره‌های نامعلوم را آشکار کند. گفتگو با حمید رسایی نماینده‌ای که به خاطر حمایت‌های صریحش از دولت همواره مورد انتقاد دیگر نمایندگان مجلس است، توانست کدهای بیشتر و نافذتری را نصیب ما کند.

* یالثارات: آقای رسایی! جلسه هفتگی انصار حزب‌الله در بعدازظهر سوم مرداد آغازگر یک جدال رسانه‌ای شد در آن جلسه عنوان شد در بهمن 88 حضرت آقا دیدار محرمانه‌ای با سی و اندی از نمایندگان مجلس داشته‌اند، به آنها فرموده‌اند که بروید مردم را برای فتنه‌های پیچیده‌تر و گسترده‌تری که در راه است آماده کنید. ظاهرا شما هم یکی از این نمایندگان بودید که خدمت حضرت آقا رسیدید، برای ما جالب است تحلیل شما را هم بدانیم؟!
** ببینید چند ماه قبل از عید به دلیل تغییر و تحولاتی که در صحنه سیاسی کشور می‌دیدیم بویژه در درون مجلس و با توجه به عملکرد راس فراکسیون اصولگرایان در مقابله با فتنه و مواجهه با دولت، نامه‌ای خطاب به رهبری معظم انقلاب تنظیم شد که در آن به صورت اجمال این دغدغه‌ها مطرح گردیده بود و در آخر هم درخواست ملاقات حضوری از ایشان مطرح شده بود. بیش از 30 نفر از نمایندگان این نامه را امضا کردند که بعد از مدتی هم این درخواست پذیرفته شد.
* یالثارات: چرا فقط 30 نفر! یعنی بقیه نمایندگان متن این نامه را قبول نداشتند؟
** اصلا قرار نبود به همین میزان هم علنی شود. قرار بود در حدود 10 نفر ببینند و امضا کنند اما یکی از دوستان به تعداد بیشتری از نمایندگان نشان داده بود که همه امضا کردند و همانها هم در ملاقات حضور یافتند.
* یالثارات: این درخواست به چه منظور انجام شد؟ آیا صرفاً یک دیدار معمولی بود؟
** معمولاً دیدار اهالی مجلس با حضرت آقا به این صورت بوده که یا کمیسیون‌های تخصصی به دیدار ایشان می‌رفتند و یا نمایندگان به صورت انفرادی و در دیدارهای سالانه هم کل مجلس خدمت ایشان شرفیاب می‌شدند. اما اینکه جمع خاصی از نمایندگان با دیدگاه خاصی خدمت رهبری برسند تاکنون سابقه نداشته است!
* یالثارات: پس باید دیدار مهم و ویژه‌ای بوده باشد؟
** البته، هم این دیدار خاص بود و هم محتوایی که در آن مطرح شد و مهمتر از آن بیانات حضرت آقا بود که البته هیچوقت انتشار عمومی نیافت!
* یالثارات: چه کسانی در این دیدار سخن گفتند؟
** به نوعی همه نمایندگان. شب قبل از دیدار جلسه‌ای برگزار شد و تمام دوستان نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند و بعد توسط یکی از نمایندگان جمع‌بندی و در غالب یک نامه هفت صفحه‌ای تحریر شد.
* یالثارات: اگر ممکن است با توجه به عدم انتشار عمومی این جلسه ما را هم از محتوای این هفت صفحه و بیانات حضرت آقا مطلع کنید؟
** انتشار عمومی سخنان رهبر معظم انقلاب از وظایف ما نیست و طبعا بیت ایشان هر وقت صلاح دانستند آن را منشر می‌کنند. من فقط می‌توانم به کلیات آن اشاره کنم.
* یالثارات: نامه‌ای که توسط نمایندگان نوشته شده بود که قابل انتشار است؛ از موضوعات آن بگویید.
** به طور کلی این نامه در چند محور تنظیم شده بود که بیشترین بخش‌های آن (شاید حدود پنج صفحه) در مورد نگرانی‌های ما راجع به فراکسیون اصولگرایان و مواضع رئیس مجلس بود و همچنین یک صفحه از آن به انتقاداتی از رئیس دولت و صفحه‌ای هم درباره نحوه برخورد با سران فتنه بود.
* یالثارات: متن نامه تنظیم شده استدلالی و مستند بود یا کلی‌گویی و شعاری؟
** در جمع‌بندی‌ای که با دوستان دیگر داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در محضر رهبری انقلاب صراحتا دغدغه‌های خودمان را مطرح کنیم و به اصطلاح بدون رودربایستی سخن بگوییم و در نهایت هم تاکید کنیم که تابع فرمایشات رهبر انقلاب هستیم. در حقیقت نخواستیم که دوپهلو حرف زده باشیم.
جالب است بگویم متن این نامه آن‌قدر صریح بود که برخی مسئولان بیت رهبری حاضر در جلسه ابرو درهم کشیدند و معلوم بود که کمی برافروخته شدند، حتی خود ما هم احتمال می‌دادیم با واکنش انتقادی از جانب معظم له رو به رو شویم اما قرار بود راحت حرفمان را بزنیم!
* یالثارات: نهایتا برخورد رهبر انقلاب چگونه بود؟
** برعکس انتظار ما ایشان از این صراحت استقبال زیادی کردند و تعبیرشان این بود که منش احساس تکلیف، شناخت تکلیف، پای فشردن بر وظیفه و ملاحظه هیچ چیز را نکردن، ‌این جوهر نمایندگی است.
* یالثارات: یعنی رهبری هیچ انتقادی از این صراحت انتقادات شما نکردند که چرا تندروی می‌کنید؟ بویژه که جمع حاضر در این دیدار از جمله کسانی بودند که متهم به تندروی هم هستند؟
** ایشان نه تنها چنین برخوردی نداشتند بلکه خطاب به این جمع فرمودند که وقتی هسته‌ای مثل شماها در مجالس وجود دارد پافشاری بر مبانی در مجلس‌ها می‌ماند. این جمله افتخاری برای ما بود و حکایت از این می‌کرد که حرکت کلی ما درست و بجاست. ایشان حتی تصریح کردند که از اصرار بر امر صحیح و حتی ولو با هزینه‌هایی، نبایستی پشیمان باشید.
* یالثارات: چرا ایشان احساس کردند که شما حالت پشیمانی دارید؟ مگر در متن شما گلایه و شکایتی بود؟
** نخیر! اصلا اینطور نبود بلکه ما از برخی دوستان جبهه اصولگرا شکایت کرده بودیم که آنها ما را به دلیل حمایت از دولتی که مورد حمایت خاص رهبری است و این حمایت هم در راستای ریل‌گذاری ایشان است، وکیل‌الدوله خطاب می‌کنند!
* یالثارات: یعنی رهبری انقلاب اشاره به این انگ زدن‌ها و ملامت‌ها مثل وکیل‌الدوله گفتن داشتند؟
** بله البته ایشان صراحتا فرمودند که مهم نیست به شماها وکیل‌دوله بگویند بلکه خودتان را آماده کنید برای بدتر از این موارد و هزینه‌های سنگین‌تر. تعبیر دیگرشان این بود که اگر احساس تکلیف کردید باید کارتان را انجام دهید و بیمناک از این ملامت‌ها نباشید...
* یالثارات: تعبیری که گفته می‌شود رهبری فرمودند بروید خودتان را برای فتنه بزرگتری آماده کنید هم درست است؟
** البته نه به این شکلی که شایع شده. ایشان فرمودند اینکه به شما وکیل‌الدوله بگویند امر سختی نیست. تعبیر ایشان این بود که در گذشته گاهی پافشاری بر اصول، هزینه‌های بیشتری داشت و الان هم شاید شرایط‌ سخت‌تر از این هم بشود و شماها باید خودتان را برای آن شرایط سخت آماده کنید.
* یالثارات: در مورد محاکمه سران فتنه چه مطلبی در نامه هفت صفحه‌ای گنجانده بودید؟
** نظر ما این بود که پس از نهم دی با توجه به حضور میلیونی مردم اگر با سران فتنه برخورد نشود، مردم احساس می‌کنند که نظام در برخورد با سران فتنه ناتوان است.
* یالثارات: پاسخ آقا چه بود؟
** آقا اصلا نسبت به سران فتنه هیچ دغدغه‌ای نداشتند! جالب بود، تعبیر ایشان این بود که فتنه‌گران همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می‌افتد اما مهم‌تر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است؛ کما اینکه به تعبیر ایشان اگر ریشه فتنه 18 تیر سال 78 در ده سال پیش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جدید سال 88 نبودیم.
* یالثارات: انتقادات شما از آقای لاریجانی و فراکسیون اصولگرایان چه بود؟
** تفصیل آن در این وقت ممکن نیست اما به طور اجمال باید بگویم که ما در کنار اشاره به ویژگی‌های مثبت، در خصوص رفتار غیردوستانه مجلس با دولت و دائما تیره نشان‌دادن این فضا انتقاد داشتیم. برای ما جای سوال داشت که چرا باید رسانه‌های ساختار‌شکن اصلاح‌طلبان که روزگاری شعار سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد سر می‌دادند، حالا دائما ایشان را تیتر یک خودشان می‌کنند! روند تجمل‌گرایی و عادت‌دادن نمایندگان به رفاه‌زدگی که در مواقعی لطمات جبران‌ناپذیری به مجلس زده و همچنین تعامل و هماهنگی با اصلاح‌طلبان و سخت‌گیری بر نمایندگان حامی دولت مورد اعتراض ما بود...
یکی از گلایه‌های ما خدمت ایشان مواضع دوپهلوی آقای لاریجانی بود، هم در قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات در ایام فتنه و کودتای مخملی بویژه در برنامه گفت‌و‌گو ویژه خبری شبکه دو...
* یالثارات: برخورد رهبری برابر انتقادات شما چگونه بود؟
** رهبر معظم انقلاب فرمودند که برخی اشکالات به مجلس وارد است مثلا تغییر لوایح دولت؛ این را درست ندانستند و یا تعدد سوال از وزرا تا این حد و اندازه را نادرست دانستند. حتی در خصوص تحمیل برخی قوانین به دولت در حالی که دولت ابزار و امکانات اجرا را ندارد نیز انتقاد داشتند. در خصوص انتقادات ما هم فرمودند که شما اشکالات خودتان را تذکر بدهید ولی از جاده انصاف خارج نشوید و راه‌حل بر صحت را هم نبندید.
* یالثارات: انتقادات شما از فراکسیون اصولگرایان به چه چیز بود؟
** ببینید ما الان در مجلس فراکسیون اکثریت را از اصولگرایان می‌دانیم در حالی که جامعه چنین حسی را ندارد، یعنی تنش‌ها و صداهایی که از این مجلس با اکثریت اصولگرا بیرون می‌آید، مورد انتقاد و اعتراض بدنه جریان جریان اصولگرایی در جامعه است. خب یک جای کار می‌لنگد، در حقیقت این اکثریت اصولگرا توسط اقلیت اصلاح‌صلب در حال مدیریت است تا جایی که ما نمی‌دانیم در مصوبات مهم چه اتفاق می‌افتد...
* یالثارات: نمونه بارز آن قانون وقف دانشگاه آزاد است که به یکشنبه سیاه مشهور شد...
** بله همینطور است و یا کاهش تعرفه خودرو که صراحتا رهبری در عید موضع گرفتند و کاهش آن را نادرست دانستند ولی فوریت اصلاح آن در مجلس اصولگرا رای نیاورد! در همین مورد وقف دانشگاه آزاد وقتی یک دو فوریتی آوردیم تا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد را معتبر اعلام کنیم، آقای لاریجانی مخالف بود و معتقد بود که مجلس منتظر بماند تا شورای نگهبان مصوبه قبلی را رد کند و بعد در اصلاحیه، اشتباه مجلس را جبران کنیم...
* یالثارات: علت مخالفت آقای لاریجانی چه بود، ایشان که قبول داشت مصوبه مجلس خوب نبوده است؟
** آقای لاریجانی نگران بود که شاید مصوبه دوم رای نیاورد و با توجه به این که در مقدمه طرح به نظرات امام و رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره شده بود، عدم رای‌آوری آن را نوعی بی‌توجهی مجلس به نظرات رهبری تلقی می‌کرد. انتقاد ما هم دقیقا این بود که چرا مجلس رسیده به اینجا که ما نگرانیم مصوبه‌ای به این مهمی رای می‌آورد یا نه! خب چه کسی باید پاسخگوی این فضای ایجاد شده در مجلس و انتقادات تند و تیز نیروهای بدنه اصولگرای جامعه باشد؟
ما با رایی که این بدنه ساخت و تلاش کرد تا جریان اصولگرایی رای بیاورد بر کرسی‌های مجلس تکیه زده‌ایم. طبعا امروز باید دغدغه‌های آنها برای ما مهم باشد.
* یالثارات: انتقادات شما از دولت و احمدی‌نژاد چه بود؟
** در کنار برخی ویژگی‌های مثبت بالاخره دولت و رئیس آن هم اشکالاتی دارند. مواضع ما مانند گلایه از رئیس مجلس در محضر رهبری، نوعی درد دل بود. ما از نوع تعامل دولت با مراجع و علما انتقاد داشتیم. از رابطه رمزآلود دکتر با مشایی و حمایت ویژه از یک نفر که هزینه‌های زیادی را به خدمات دولت وارد کرده و هزینه‌ساز شده گلایه داشتیم. از نحوه برخورد آقای احمدی‌نژاد با برخی از وزرای انقلابی و کاری مانند صفار هرندی و برخی دیگر انتقاد کردیم، جنس انتقادات عمدتا در این راستا بود.
* یالثارات: آیا رهبری این انتقادات را وارد دانستند؟
** ایشان فرمودند که شاید این اشکالات وارد باشد ولی ما باید جمع‌بندی کنیم. تصریح ایشان این بود که دولت در کنار خدماتش نمره منفی هم دارد ولی در جمع‌بندی، نقاط مثبت دولت ترجیح دارد و خیلی بیشتر از نمرات منفی آن است. آقا فرمودند که شما باید نهی از منکر و امر به معروف کنید اما نباید این کار شما بهانه‌ای شود برای جدا کردن راه یا تعارض و تخریب دولت...
* یالثارات: پس یکی از دلایل عدم انتقاد علنی مثل شما از دولت به همین دلیل است؟
** دقیقا همینطور است! ما انتقادات صریحی از دولت داریم ولی می‌دانیم که طرح عمومی آن باعث می‌شود تا آن را بهانه کنند برای تخریب خدمات انقلابی دولت...
* یالثارات: اما چهره‌ای که از مثل شما مطرح می‌کنند این است که شما هیچوقت از دولت انتقاد نمی‌کنید؟
** جنگ نرم یعنی همین، یعنی قلب واقعیت با خبرسازی، البته ما هم از این ترفندها بلدیم ولی دستور خدا این است که «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» ما وظیفه داریم ایمانمان را حفظ کنیم در این صورت دفاع به عهده خداست.
* یالثارات: آقای رسایی بحث جنگ نرم شد، شما هم مانند برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدید که بحران‌هایی مثل آنچه پشت سر گذاشتیم، باز هم اتفاق خواهد افتد یا این آخرین بود؟
** ببینید ما وقتی تاریخ انقلاب را ورق می‌زنیم می‌بینیم که این انقلاب دو جنس بحران را تجربه کرده است، بحران‌هایی از بیرون و بحران‌هایی از درون...
* یالثارات: تفاوت این دو جنس از بحران در چیست؟
** تفاوت در رهبری فتنه‌هاست. جنس بحران‌های از بیرون را معمولا دشمنان خارجی رهبری می‌کنند و شما به وضوح حضور آنها را لمس می‌کنید...
* یالثارات: مثلا جنگ تحمیلی...
** بله جنگ تحمیلی، حمله نظامی مستقیم آمریکا و ما در طبس، کودتاها، ترورها و بمب‌گذاری‌ها اما در بحران‌های از درون شما مستقیما با دشمنان تابلودار روبه‌رو نیستید بلکه حضور دشمن با چند واسطه لمس می‌شود حتی گاهی اثبات وجود دشمن برای برخی از آدم‌های خوش‌خیال مشکل هم می‌شود.
* یالثارات: به نمونه‌هایی از این بحران‌های از درون هم اشاره کنید.
** ببینید وقتی ما به تاریخ 32 ساله انقلاب نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که انقلاب اسلامی هر ده سال یک بحران از درون را تجربه کرده است و به عبارتی هر ده سال ما یک پوست‌اندازی داشته‌ایم. پوست کهنه شده و پوست پوست نو با شادابی، مقاومت بالا، پوستی که به محیط اطرافش عادت نکرده جایگزین آن می‌شود. انقلاب اسلامی سال 57 به پیروزی رسید، در ده سال اول ما بحران‌های متعدد از بیرون را تجربه کردیم وقتی همه آنها نتیجه نداد شما شاهد فعال شدن جریانی هستید که با سوء‌استفاده از سادگی آقای منتظری در آن بیت نفوذ کرده و با استفاده از این تریبون در حال محاکمه کردن انقلاب است. همین جا اولین بحران از درون شکل گرفت و دو جاده درست شد...
* یالثارات: یک جاده به رهبری امام بود و جاده دیگری در برابرش به رهبری آقای منتظری...
** دقیقا همینطور است. کسی که سابقه‌اش در سال 57 مبارزه، زندان و شکنجه به خاطر پیروزی انقلاب در دوران ستم‌شاهی است، عملکرد و گفتارش در سال 67 مطابق‌ الگوی منافقین شد؟!
خب تشخیص برای مردم کمی مشکل بود اما وجود امام باعث شد تا ما این بحران را به راحتی پشت سر بگذاریم.
* یالثارات: البته این بحران بدون هزینه هم نبود.
** قطعا هزینه داشت اما نسبت به بحران‌های بعدی از هزینه کمتری برخوردار بود. در آن ایام هم برخی از خواص به دلیل بی‌بصیرتی راه منتظری را انتخاب کردند و تبدیل شدند به خواص مردود و از تاریخ انقلاب حذف شدند!
* یالثارات: جریان چپ در آن روز در صف مبارزه با خط منتظری قرار داشت...
** بله ولی بعدها معلوم شد که برخی از افراد با نفوذ در این جریان به دلیل رویکرد مبنایی این تصمیم را نگرفته بودند بلکه اقتضای معادلات سیاسی آنها را به این نتیجه رسانده بود تا جایی که وقتی بحران دوم آغاز شد، برخی از همین افراد چهره حقیقی خودشان را نشان دادند و مثل بهزاد نبوی و موسوی خوئینی‌ها اعلام کردند که ما در دوره امام هم ولایت مطلقه فقیه را قبول نداشتیم ولی ابهت امام اجازه ابراز نمی‌داد. یا همین آقای طاهری اصفهانی که روزگاری به دلیل اهانت‌های بیت آقای منتظری به امام قصد ترک ایران را داشت و اعلام می‌کرد که از غصه دق خواهد کرد، در بحران دوم رفت به دیدار آقای منتظری و نه تنها دست منتظری را بوسید بلکه گفت من باید پای شما را ببوسم.
* یالثارات: لطفا کمی درباره بحران دوم توضیح دهید؟
** ده سال بعد از پوست‌اندازی اول در سال 67، شما شاهد ظهور جریانی بودید که نام خودش را گذاشت اصلاحات ولی هر روز که از عمر آن بیشتر می‌گذاشت، تباین و دوری آن با راه امام بیشتر معلوم می‌شد. باز در این بحران شما شاهد حضور جریانی هستید که خوش‌سابقه هستند ولی دقیقا در مسیری حرکت می‌کنند که دشمن می‌خواهد. جریانی که ده سال قبل و در فتنه آقای منتظری در صف حمایت از امام و ولایت فقیه بود، در این مقطع هوادار و مرید آقای منتظری شد! بعدها رهبر انقلاب از این جریانات با عنوان اصلاحات آمریکایی یاد کردند.
* یالثارات: این درست است که در اصلاحات آمریکایی به دنبال حذف مظاهر دین از جامعه بود؛ البته خیلی ظریف و به شکل نامحسوس، اما آقای رسایی! جریانی که شما از آن به عنوان بحران دوم نام می‌برید، نماینده‌‌ای داشت که هشت سال با رای حداکثری مردم رئیس‌جمهور بود، چگونه فتنه‌گری جریانی را که نماینده‌اش هشت سال دومین مقام عالی رتبه کشور بود را توجیه می‌کنید؟
** انتخاب مردم دلیلی بر برائت این جریان از فتنه‌گری و انحراف نمی‌شود. مردم در سالهای نخست انقلاب هم بنی‌صدر را انتخاب کردند اما بعدا برای عزلش به خیابان‌ها ریختند و شعار دادند. اصلا همین دلیل روشنی است برای این که خداوند ملاک و مشروعیت انتخاب رهبران جامعه را رای اکثریت قرار ندهد چون مردم نمی‌توانند از کنه و ریشه اعتقادات و اهداف همنوعان خود باخبر شوند. بله اکثریت در مقبولیت نقش بسزایی دارد که اگر نباشد امکان تحقق یک پدیده فراهم نمی‌شود.
* یالثارات: اما تحلیل این نکته که یک جریان انحرافی بتواند بخش مهمی از جامعه را با خود همراه کند هم مهم است و نباید از کنار آن به سادگی بگذریم.
** همینطور است. در دوره اصلاح‌طلبان قرار دادن مردم بین انتخاب دین سخت و دین آسان موثر بود.
* یالثارات: لطفا بیشتر توضیح دهید.
** ببینید جریان اصلاحات در آن سالها به این نتیجه رسید که مردم اگر بین دین‌داری و بی‌دینی قرار بگیرند، دین‌داری را انتخاب می‌کنند ولی همین مردم در انتخابات بین دین سخت و دین آسان، دین آسان را همراهی می‌کنند. برای همین در آن سال‌ها جریان رسانه‌ای و جنگ روانی اینها تلاش کرد تا رهبری و نهادهای وابسته به رهبری را متولی دین سخت معرفی کند و جریان خودشان را متولی دین آسان. حتی برای تکمیل این پروژه مرجع‌تراشی کردند و شخصی مثل صانعی را با فتاوای شاذ مطرح کردند. البته در نهایت مردم با خط دهی رهبری انقلاب و بصیرتی که توسط عمارهای رهبری ایجاد شده به این نتیجه رسیدند که این تخییر انتخاب بین دین آسان و دین سخت نیست بلکه موضوع دین‌داری و بی‌دینی است.
* یالثارات: پس جنس بحران دوم هم مقابله با ولایت فقیه بود؟
** بله در این مرحله هم ما با دو صف مواجه بودیم، صفی با عنوان زیبای اصلاح‌طلبی ولی با هدف مقابله با ولایت فقیه و محدود و حذف کردن آن و صفی هم که جریان انقلاب و ولایت بود. وقتی در شخصیت‌های این جریان تجدیدنظر طلب دقت می‌کنیم می‌بینیم که بسیاری از آنها در بحران اول در صف ولایت بودند ولی تردید داشتند با بر اساس سود و زیانهای سیاسی در این صف مانده بودند.
* یالثارات: ما در بحران دوم هزینه‌های زیادی پرداختیم.
** بله ولی سود زیادی هم بردیم. سطح آگاهی مردم خیلی بالا رفت. مردم طعم فاصله با آرمانها را چشیدند و احساس کردند که برخی در لباس دوست وارد می‌شوند ولی حرف دشمن را می‌زنند.
* یالثارات: پوست‌اندازی سوم هم طبعا مربوط می‌شود به بحران یک و نیم سال قبل؟
** بحران سوم در آغاز دهه سوم انقلاب یعنی 10 سال بعد از بحران دوم و در سال 87 خود را نشان داد. در این پوست‌اندازی هم صفی در برابر ولایت فقیه شکل گرفت البته به بهانه انتخابات.
* یالثارات: بالاخره شما مانند برخی احمدی‌نژاد را یک ملاک و شاخص می‌دانید یا نه؟
** قطعا نمی‌دانم! احمدی‌نژاد فرمانده خوبی در لشکر سربازان ولایت است اما نقطه نهایی اتکای ما در دوره غیبت که نیست تا او را شاخص بدانیم.
* یالثارات: لطفا بیشتر توضیح دهید.
ببینید ما در دوره غیبت موظف هستیم از فردی تبعیت کنیم که ملاک‌هایی مانند تقوا و مراقبت، اجتهاد، زهد و بی‌میلی به دنیا، شجاعت و قدرت مدیریت را دارد. احمدی‌نژاد واقعا تمامی این شرایط را در حد قابل قبولی داراست الا اجتهاد. پس ما نمی‌توانیم ایشان را نقطه اتکا قرار دهیم. چون در دوره غیبت توصیه شده‌ایم به کسی اتکا کنیم که یکی از ویژگی‌هایش اجتهاد است. اتفاقا احمدی‌نژاد از همین ناحیه در حال آسیب‌رسانی به خودش است.
* یالثارات: صراحتا بفرمایید که به نظر شما تفکر مشایی فتنه آینده نظام است یا نه؟
** بنده به مشایی انتقاد دارم و مواضع او را در یادداشت‌هایی که در سایتم موجود است نقد و تحلیل کرده‌ام اما به نظرم بزرگ کردن مشایی تا این اندازه هم درست نیست. مشایی یک آدم معمولی است با مطالعات دینی و البته فردی استاد ندیده، به همین دلیل شما اعوجاج‌هایی را در تفکراتش می‌بینید که در برخی موارد به دلیل بیان نارس و همراه با شیک گویی غلط آقای مشایی، برداشت نوعی التقاط هم از بیاناتش می‌شود نمونه‌اش همین نظر ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام!
آقای مشایی می‌خواهد حرف نو بزند برای همین دائما اصطلاح خلق می‌کند، اما بعد مجبور است بدود دنبال همین اصطلاحاتی که خلق کرده تا از آنها برداشت دیگری نشود! خب کدام عاقلی این کار را می‌کند؟ از طرفی به عقیده من چون اطلاعات دینی دارد، نظرات خودش را مبتنی بر دین می‌داند و هر نظری می‌دهد می‌گوید این عین قرآن است!
* یالثارات: با این حساب شما انتقاد نرمی نسبت به مشایی و روند رفتاری او دارید، در حالی که جریان عدالت‌طلبی بدترین ضربات را از جانب رفتارهای او و حمایت رئیس‌جمهور از او خورده است...
** اصلا بحث انتقاد نرم و سخت نیست. من شاید از صریح‌ترین منتقدان آقای مشایی هستم و بارها به او گفته‌ام که اگر ولایت‌پذیر هستی به توصیه آقا عمل کن که به شما گفت «اتقوا مواضع التهم» ولی ایشان همواره سعی می‌کند در موضع تهمت خودش را قرار دهد و همین هم به ما هزینه وارد می‌کند. به اضافه این که برخی سئوالاتم درباره او و رفتارهای جریان فتنه نسبت به او برایم حل نشده است.
* یالثارات: مثلا چه سوالی؟
** در دوره انتخابات دهم یک سی‌دی بین مردم توزیع شد به نام 90 سیاسی. این سی‌دی ملغمه‌ای بود از راست و دروغ که سعی کرده بود به اشکالات و نقطه ضعف‌های آقای احمدی‌نژاد بپردازد. شما در 90 سیاسی هر موضوعی را می‌دیدید الا یک موضوع!
* یالثارات: چه موضوعی؟!
** موضوع مشایی! در 90 سیاسی به همه چیز پرداخته شده بود الا موضوع مشایی در حالی که نسبت به این موضوع حساسیت بالایی در جامعه وجود داشت و طرح و یادآوری آن می‌توانست برای جریان فتنه ثمر داشته باشد.
* یالثارات: یعنی می‌خواهید بگویید پدرخوانده فتنه و جریان او این شخص را در آب نمک خوابانده‌اند و یک ارتباطی بین ایشان و آنها وجود دارد؟!
** نمی‌دانم اما این برای من سوال است و حتی از خودش هم سوال کردم که فلانی! راستی چرا جای تو در 90 سیاسی خالی بود؟!
* یالثارات: چه جوابی داد؟
** گفت از خودشان بپرسید! من هنوز جوابی برای این سوالم پیدا نکرده‌ام و از طرفی هم نمی‌توانم باور کنم که جریان مخالف دولت همه همت خود را برای تخریب احمدی‌نژاد در 90 سیاسی به کار گرفت اما شخص مورد نظرمان را ندید و یادش رفت؟! این در حالی است که این آقا اکنون نقش مؤثری را در عزل و نصب‌ها بازی می‌کند و عمدتا کسانی که با توصیه او نصب می‌شوند از حاشیه‌هایی برخوردارند! همین که ما می‌بینیم برخی از معاونین وی در دوره میراث فرهنگی رابطه محکمی با دانشگاه آزاد دارند در حالی که مدیریت آن سایه احمدی‌نژاد را با تبر می‌زند!
* یالثارت: پس شما مشایی را یک جریان مرموز می‌بینید که به دنبال لطمه زدن به این جریان عدالت‌طلبی است؟
** ما مشایی را در دوره دوم خرداد ندیدیم. هیچ تحرکی، تلاشی و هیچ اثری، حداقل من که با بسیاری از فعالان جبهه ولایی آن دوره ارتباط داشتم، اسم مشایی را هم نشنیدم، آن وقت امروز که می‌بینم آقای مشایی نسبت به حاج حسین شریعتمداری تعرض می‌کند و او را کسی می‌داند که در آینده معلوم می‌شود که از ابتدا با جریان اصولگرایی نبوده، برایم شنیدن این حرف سخت خواهد بود! حاج حسین شریعتمداری با این سابقه دیروز و عمار بودن امروز کجا، مشایی با این سابقه پرابهام دیروز و علامت سوال‌های امروز کجا!؟
* یالثارات: شما خودتان از کی نسبت به مشایی حساس شدید؟
** از همان ابتدا که حرف‌های چندپهلوی دینی می‌زد نسبت به مواضع ایشان علامت سئوال داشتیم اما بد نیست بدانید یک سال بعد از تشکیل دولت نهم، آیت‌الله مصباح از بحران‌آفرینی مشایی برای جریان عدالت‌طلبی و احمدی‌نژاد خبر داد و ما را هوشیار کرد و برای ما به تجربه ثابت شده حساسیت‌های آیت‌الله مصباح نسبت به یک نفر مانند حساسیت یک پزشک نسبت به یک بیماری است که جامعه علائم آن را نمی‌فهمد اما آن پزشک تشخیص می‌دهد. شما دقت کنید مشایی هر وقت آبی ریخته در جوی دشمنان احمدی‌نژاد ریخته...
* یالثارات: خب چرا همیشه مورد حمایت احمدی‌نژاد است؟
** چون حبّ‌الشی‌ء یعمی و یصم! مگر شهید رجایی به کشمیری تا حد اقامه نماز جماعت اعتقاد نداشت؟ به همین دلیل هم ما بین احمدی‌نژاد و مشایی تفکیک می‌کنیم، شاید در مواقعی باعث رنجش احمدی‌نژاد هم شود اما چه کنیم نگاه ما به ایشان مطلق نیست.
* یالثارات: نظر شما در خصوص مواضع اخیر احمدی‌نژاد در خصوص دایره اصولگرایی و این که نباید ریش تیغ‌زده‌ها و کراواتی‌ها را از آن خارج کنیم، چیست؟
** به نظرم آقای احمدی‌نژاد در مواردی در خصوص مثال‌هایی که می‌زند دقت نمی‌کند، در مصاحبه مربوط به حجاب هم این بی‌دقتی صورت گرفت. اخیرا در ملاقاتی که با رئیس‌جمهور داشتیم در خصوص این موارد هم بحث کردیم.
* یالثارات: چگونه این مسأله را به ایشان گوشزد کردید؟
** ببینید ما شک نداریم که احمدی‌نژاد در خصوص مساله بدحجابی قائل به ترویج آن یا حداقل سکوت در برابر این ناهنجاری نیست بلکه ایشان در شیوه برخورد حرف‌هایی برای شنیدن دارد اما از نحوه بیان و گاهی مثال‌هایی که زده می‌شود انتقاد داریم چون طوری القا می‌شود که انگار دولت در برابر معضل بدحجابی منفعل است.
* یالثارات: احمدی‌نژاد چه پاسخی داد؟
** ایشان پذیرفت که در ادبیات و مثال‌هایی که می‌زند تجدیدنظر کند.
* یالثارات: به نظر می‌رسد که شما برخلاف گذشته با آن جدیت از احمدی‌نژاد حمایت نمی‌کنید؟
** هنوز هم با تمام وجود از احمدی‌نژاد حمایت می‌کنم. هنوز هم اگر فضای انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری در برابرم باشد و علم هم داشته باشم که اتفاقات بعد از آن از سوی احمدی‌نژاد همین‌ها خواهد بود که الان اتفاق افتاده باز هم نه تنها به او رای می‌دادم بلکه به همین میزان برای رای‌آوری او تلاش می‌کردم. ببینید ما نباید فراموش کنیم که اشکالات دکتر در مقایسه با انحرافات دیگران قابل مقایسه نیست. اصلا به نظر من تفاوت در همین اشکال داشتن یک نفر و انحراف داشتن است. ما در مواضع احمدی‌نژاد اشکال می‌بینیم ولی انحراف نمی‌بینیم در حالی که شاهدیم برخی از شخصیت‌های دیگر حتی در جبهه اصولگرایی انحرافات مبنایی در مواضع خود دارند. ما در انتخابات‌ها شاهدیم که برخی برای به دست آوردن رای دست به هر کاری می‌زنند. برای همین جریان حزب‌الله نباید فریب بخورد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات