تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۸۱۲۵۴
تحلیلی از تأثیر رسانه‌های غربی بر پروژه توهین به ساحت قرآن کریم

تروریسم رسانه‌ای فرزند 11 سپتامبر!


رضا فرخی
هشت و 45 دقیقه صبح روز 11 سپتامبر 2001 یک فروند هواپیمای جت به برج جنوبی دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک برخورد کرد. گزارش های اولیه خبر از یک تصادف می دادند اما رویدادهای بعدی نشان از یک حمله تروریستی دادند. 9 سال بعد همان روز در چند شهر آمریکا به کتاب مقدس مسلمانان اهانت شد و با آتش زدن آن باز هم دموکراسی غربی زیر سؤال رفت.
شاید در نگاه اول این دو حادثه تنها ارتباطی در حد کنش و واکنش با هم داشته باشند اما با کمی نگاه عمیقتر می بینیم که از عمق این رویدادها مفاهیم جدید و موضوعات متفاوتی به دنیا عرضه شد.
یکی از این مفاهیم «تروریسم رسانه ای» است. شاید بعضی ها فکر کنند که مفهوم تروریسم تنها مربوط به کسی است که به جنایت علیه انسانیت دست می زند و خطرات جانی و مادی برای امنیت جهانی ایجاد می کند. اما واقعه یازده سپتامبر و نوع انعکاس آن توسط رسانه ها نشان می دهد که تروریسم رسانه ای هم وجود دارد.
فیلم‌ها و خبرها؛ ابزار تروریسم رسانه‌ای
در پس این حادثه تروریسم رسانه ای (Media terrorism) زاده شد، تروریسمی که ابزار ترورش تصویر است و خبر و فیلم، که با دروغ های عجیب و غریب هر که مخالف غرب، به ویژه آمریکا است را به شدت ترور می کند. این ترور تمام عیار، شخصیت، جان، آبرو، اعتبار و حتی عقاید انسانی را دربرمی گیرد. تروریست های این جریان هم رؤسای رسانه های غربی هستند که با این ابزارهای گسترده رسانه ای که به فراوانی آن را در اختیار داشته اند دست به ترور می زنند. حتی بعضی از کارگردانان هالیوود را هم می توان جزء این دسته تروریست ها دانست. چرا که تمام این افراد پس از این حادثه از پیش برنامه ریزی شده اقدام به ترور شخصیتی و اعتباری مسلمانان و مخالفین خود کردند. هنگامی که در نام این افراد دقت می کنید پشتوانه هایی را در پس این نام ها می بینید که به جز تروریسم صهیونیستی چیز دیگری به ذهن نمی رسد. چرا که صاحبان بسیاری از همین رسانه ها به عنوان عاملان اصلی ترور از پشتوانه صهیونیستی برخوردار هستند. از این ها گذشته در کنار صهیونیسم، تیم تروریست رسانه ای جمهوری خواهان را هم نمی توان نادیده گرفت.
تمام این گروه ها مانند اعضای یک تیم برای هدف مشخصی می جنگند و آن هدف، بهره برداری حداکثری و نهایت استفاده از حادثه 11 سپتامبر بود. به گونه ای که از همان لحظه انفجار روزانه چندین و چند بار تصاویر انفجارها از رسانه های دنیا پخش می شد، به ویژه از رسانه های غربی. صحنه های انفجار، ترس و وحشت مردم از صحنه هایی بود که نهایت بهره برداری از آنها صورت گرفت و دنیا را برای شرایطی جدیدتر آماده کرد. فرانس 24، یورو نیوز، فاکس نیوز، ان بی سی، بی بی سی و صدای آمریکا همه و همه درست پس از این حادثه شروع به پخش صحنه هایی از خشونت مسلمانان کردند. دروغ یا راست تصاویر برای آن ها مهم نبود و یا حتی معتبر بودن تصاویر و خبرها. تنها هدف نشان دادن خشونت طلبی مسلمانان بود. در درجه اول در تمام خبرهای آنها به صورت روزانه اخباری از قتل و غارت و کشتار در کشورهای اسلامی به چشم می خورد، که این آغازی بود برای ترور شخصیتی این طیف وسیع از مردم جهان. در مراحل بعدی سعی شد مسلمانان را انسانهای بدوی نشان دهند که این رفتارها مصداق بارز تروریسم رسانه ای است.
البته در این بین هم هالیوود حرکت های مهمی در راستای منافع غربی ها انجام داد، که ساخت فیلم های «یونایتد93» (پال گرین گرس)، «پرواز 93» (پیتر مارکل) و فیلم «مرکز تجارت جهانی» (الیور استون) نمونه هایی است که سینما را به تروریسم رسانه ای آلوده کردند.
پیش‌بینی 11سپتامبر
از سوی دیگر با نگاهی به سریال «مرد مسلح تنها» که در چهارم مارس 2001 یعنی چند ماه قبل از حادثه 11 سپتامبر از شبکه fox پخش شد می توان به این نکته پی برد که دستان چه کسانی در پس این پروژه عظیم تخریب وجود داشته است. در این سریال صحنه ای وجود دارد که در آن به صورت تقریبا مشابه، شخصیت تروریست فیلم به برج هایی شبیه برج های دوقلو با هواپیما حمله می کند. کسی در آن زمان به این توجه نکرد که رابرت مرداک رئیس شبکه fox و چندین شبکه دیگر که بعدها به آن خواهیم پرداخت چگونه این حادثه را در این سریال پیش بینی کرد تا افکار جهانی را برای پذیرش حادثه آماده کند . حادثه ای که پس از آن توهین و تهاجم علیه مسلمانان و قرآن توسط غول های رسانه ای ادامه یافت.
باید باور کنیم که حادثه آتش زدن قرآن و به نوعی پیش اقناعی بخشی از جامعه آمریکا برای این کار نتیجه فعالیت همین گروه ها است. سیاه نمایی این گروه های رسانه ای به گونه ای بود که سعی کردند تا افکار عمومی دنیا را برای آتش زدن قرآن و توهین به عقاید یک میلیارد و 200 میلیون نفر از مردم جهان آماده کند.
چرا که این تیم رسانه ای که وظیفه ترور رسانه ای را در این پروژه عظیم انجام می دادند در زمان جنگ عراق و افغانستان هم همین کار را دنبال کردند و به ویژه با نشان ندادن صحنه های کشتار مردم بی گناه توسط سربازان ناتو نقش مهمی در سرپوش گذاشتن روی جنایت های آنها بازی نمودند. آمارها نشان دهنده این مسئله است که تنها صحنه خودکشی کارمندان برجها که از ترس حریق خود را به بیرون انداخت چندین برابر صحنه های کشتار مردم بی گناه خاورمیانه از تلویزیون هایی همچون فاکس، بی بی سی و صدای آمریکا بوده است. باید باور کنیم که این ترفند رسانه ای آنها در ذهن شهروندان کشورهای غربی تأثیرگذار بوده است و حتی برای بعضی از آنها عاملی برای اسلام هراسی. چرا که این یک حقیقت است که شوالیه های صهیونیسم رسانه ای به خوبی راه تخریب را بلدند و دراین 9 سال با هجمه های پی درپی دنیا را از مسلمانان ترسانده اند.
انفعال رسانه‌های عرب
اما رسانه های جهان عرب در مقابل این هجمه سراسری چه کرده اند؟ رسانه های عربی مانند العربیه، الشرقیه، الجزیره و بعضی دیگر از شبکه های عربی هیچ کاری در این زمینه انجام نداده اند و تنها کار آنها کپی برداری از اخبار شبکه هایی مانند بی بی سی و صدای آمریکا بوده است. درحالی که عربستان خود را مرکز جهان اسلام می داند، اما تمام این ادعاها واهی هستند، چرا که رسانه های این کشور به خصوص شبکه های خبری ماهواره ای با انفعال تقریبی خود غربی ها و رسانه های آنها را گستاخ تر کردند که علاوه بر توهین عملی به قرآن در تصاویر رسانه ای خود هم تا می توانند بزرگترین و مقدس ترین آرمان مسلمانان را مورد هجمه های توهین آمیز خود قرار دهند تا بازهم زخم کهنه ای که گیرت وایلدرز در مستند «فتنه» با توهین به قرآن بر قلب مسلمانان زده بود، سرباز کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات