تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۱۸۴۰۲۰
سیدمرتضی نبوی:

روحانیت رمز ماندگاری ایران است


سفررهبری به قم ارتباط نزدیک مردم و ایشان رابه رخ همگان کشید
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمرتضی نبوی در گردهمایی هفتگی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مسجد امام (ره)، با تسلیت بمناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت حضرت جوادالائمه و عرض تبریک جهت روز اول ذی الحجه سالروز پیوند آسمانی امیر مومنان حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: بنده امیدوارم زوج‌های شیعه کشور ما در سایه این زوج بزرگوار، زندگی عارفانه، صادقانه و علوی داشته باشند و خداوند به جوانان ما غیرت علوی را عنایت فرموده و آن‌ها را از شیطان و هوای نفسانی دور بدارد.
نبوی در ادامه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم اظهار کرد: مقام معظم رهبری به شهری سفر نمودند که مدفن دختر و خواهر ولی خدا بر زمین است. ایشان جزء استثنائات جهان اسلام هستند، دانشمند برجسته و فرهیخته‌ای بودند بطوری که در روایات داریم بدلیل دانش و بینش زیاد در راهنمائی مردم زمان خود امام هفتم با مطالعه مطالب وی اصطلاح "پدر به قربان او" را دو بار بکار بردند و بخاطر این جایگاه علمی و به برکت انوار علمی و روح تابناک ایشان است که در این شهر، بزرگترین پایگاه نشر مکاتب اسلامی که حوزه علمیه قم است بنا نهاده شده است.
وی افزود: شخصیت برجسته‌ای مانند ملاصدرای شیرازی که هم عارف و هم فیلسوف بود در زمان تبعید هر گاه به مشکلی برخورد می‌کرد به ایشان متوسل می‌شد و از ایشان کمک می‌گرفت. ما خدا را به واسطه قرار دادن پشتوانه‌هایی مانند امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در کشورمان شاکریم.
مدیر مسوول روزنامه رسالت در ادامه افزود: سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در سفر به قم دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای بود که بجز در داخل ایران، تحسین ناظران و کارشناسان خارجی را نیز برانگیخت. یکی از توطئه‌هایی که ایشان پرده از آن برداشت، بحث جدایی حوزه علمیه از نظام جمهوری اسلامی ایران بود.توطئه‌ای که قبلا بواسطه درایت حضرت امام خمینی (ره) نیز در سال‌های قبل شناسایی و تخریب شده بود.
این سفر به واقع نشان داد چه پیوند عمیقی بین علماء و دانشمندان و مقام معظم رهبری که همانا محوریت اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند وجود دارد از طرفی ارتباط بسیار عمیق و نزدیک بین مردم و رهبری را نیز به رخ جهانیان و توطئه‌گران کشید تا بدانند که با طرح مسائلی مانند جدایی علما و حوزه علمیه از نظام هرگز نخواهند توانست به هدف خود برسند.
نبوی در ادامه گفت: رهبری در طی بیانات خود نکات بسیار مهمی را اشاره نمودند و این سخنان می‌تواند سرآغاز یک تحول شگرف برای حوزه علمیه قم باشد. یکی دیگر از نکاتی که ایشان در سخنرانی‌های خود تاکید بسیاری داشتند نقش روحانیت در سرنوشت اسلام، پایداری و ادامه مسیر نبوت و امامت بود. در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ما به این نتیجه رسیدیم که اگر جایگاه روحانیت و رهبری حفظ نمی‌شد سرنوشت بهتری از افغانستان نداشتیم زیرا مجاهدین افغانی که افرادی بسیار فعال بودند توانستند ارتش سرخ شوروی که در آن زمان یکی از ابرقدرت‌ها بود را از کشورشان بیرون کنند، ولی بدلیل عدم رهبری صحیح هنوز هم کشورشان در اشغال است و یا در دیگر کشورها بخصوص کشورهای عربی که آخوند در آنجا فقط بصورت یک نماد و تحت امر حکومت است و هیچ دخالتی در سیاست و امر اجرایی ندارند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما باید قدردان باشیم که نهاد روحانیت بین تشیع پایه‌گذاری گردیده و این رمز ماندگاری جمهوری اسلامی ایران است. وقتی حضرت محمد(ص) به رحمت خدا رفتند، نقش رهبری جامعه اسلامی به دست حضرت علی(ع) و دیگر ائمه افتاد و در زمان غیبت وقتی شیعه دید که نمی‌تواند بصورت مستقیم با امام خود در ارتباط باشد، با افراد صاحب خرد و علما این کار را انجام داد، افرادی مانند شیخ مفید که در انتقال اسلام ناب به شیعیان کمک بسیاری نمود. مطالعه تاریخ روحانیت بسیار مفید و آموزنده است بطوری که می‌توان به این نتیجه رسید که اگر این پهلوانان علمی نبودند هیچگاه اسلام ناب و اصیل به ما منتقل نمی‌شد، در عصر حاضر نیز و در میان این سلسله دانشمندان دینی کشور ما بسیار مفتخر است که با امام خمینی(ره) برخورد نموده است، ایشان به بهترین نحو از روحانیت و علم آن استفاده نمود و دین و اسلام را به حاکمیت رساند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: قرآن و عترت و همراهی این دو از وصایای اصلی حضرت محمد(ص) می‌باشد و امام خمینی(ره) هم در وصیت نامه خود هیچ خیانتی را بزرگتر از جدا نمودن قرآن و عترت نداستند. در گذشته نیز کسانی که این دو را از هم جدا کردند موجب شدند خوارج بوجود بیاید و حضرت علی(ع)را به شهادت برسانند.
وی ادامه داد: پس سرنوشت قرآن و عترت با یکدیگر گره خورده است و در عصر حاضر که عترت نیست به فرموده ائمه باید از جایگزینان آن‌ها در جهت پیشبرد یک حکومت اسلامی استفاده نمود، جایگزین این عزیزان همان روحانیون و عالمان دینی هستند، بطوری که در احادیث آمده امام حسین(ع)در این مورد می‌فرمایند: سنت الهی بر این جریان دارد که جریان امور به دست علما باشد و این علما باید به مسائل دنیوی پشت پا بزنند.
نبوی گفت: این سخنان امام حسین(ع) نشان می‌دهد که در بین علمای دینی کسانی نیز هستند که با دست آویز قرار دادن و استفاده ابزاری از دین خدا موجب پیشرفت دنیوی خود را فراهم می‌کنند، در حدیث معتبر دیگری آمده است که امام زمان(عج) می‌فرمایند: شما به سراغ روحانیونی بروید که حافظ دین و مطیع امر خدا باشند، چون سعات همه این است که امر خدا روشن گردد.
وی ادامه داد:‌ از این احادیث می‌توان به این نکته پی برد که در کسوت روحانیت نیز یکسری افراد دنیاگرا وجود دارد ولی نباید بخاطر این افراد کل روحانیت را زیر سوال برد زیرا در همین انقلاب اسلامی ما شهدای اول، ثانی و ثالث را داشتیم که با تقدیم خون خود می‌خواستند قرآن و عترت دست نخورده باقی بماند و یا حضرت آیت‌الله طباطبائی و حضرت آیت الله جوادی آملی و دیگر عزیزان اگر نبودند هیچ‌گاه ما نمی‌توانستیم اسلام ناب را در کشور و جهان ترویج دهیم. این سلسله روحانیت در واقع در زمان غیبت همان نقش عترت رسول خدا را بازی می‌کنند.
مدیر مسوول روزنامه رسالت در ادامه افزود: فرق بین امام خمینی (ره) و سایرین در این بود که ایشان بخاطر حقانیت اسلام از قم به پا خواستند و یک تحول منطقه‌ای و جهانی را ایجاد و اسلام را در دنیا احیا نمودند و حکومت اسلامی را در ایران پایه گذاری کردند و موجب سرافرازی مسلمین شدند بطوری که در حال حاضر نیز برکات حرکت انقلابی ایشان را به عینه شاهد هستیم. بعنوان نمونه در چند روز اخیر شاهد سفر دو رییس‌جمهور به کشورهای مختلف بودیم یکی سفر رییس‌جمهور اسلامی ایران به لبنان و دیگری سفر آقای اوباما به کشور هند.
وی ادامه داد: به برکت جمهوری اسلامی و رهبری، چنان استقبالی از آقای احمدی‌نژاد در لبنان انجام شد که در جهان سابقه نداشت. وقتی سید حسن نصرالله سخنرانی می‌کند این استقبال را ناشی از تبعیت ملت فلسطین از ولایت فقیه و رهبری می‌داند، ولی در هند پرچم آمریکا را در اعتراض به سفر رییس‌جمهور این کشور به هندوستان به آتش می‌کشند. دین امروز با روحانیت اصیل حفظ شده است، در زمان غیبت بین قرآن و روحانیت یک پیوند بسیار عمیق ایجاد شده است.
نبوی با بیان این‌که انقلاب ما حاصل حرکت سه عامل عمده بود، مردم، اسلام و روحانیت، عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند بین این عوامل تفرقه ایجاد کنند بخوبی می‌دانند که روحانیت پایه‌ای است که این خیمه را سرپا نگه داشته است. یکی از روشنگری‌های مقام معظم رهبری در سفر به قم نیز همین بود بطوری که ایشان فرمودند توطئه گران "اسلام منهای روحانیت" را دارند زمزمه می‌کنند، استعمار می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران را فتح کند ولی بدلیل پیوند ناگسستنی بین دین و روحانیت و مردم نمی‌تواند، اسلام منهای روحانیت یعنی هرکس راه خودش را برود و در ادامه جنگ 72 ملت آغاز گردد و استکبار جهانی با استفاده از این فرصت، کشور را تصاحب نماید.
نبوی در ادامه تصریح کرد: آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم این همه پول اختصاص می‌دهند تا نقش روحانیت را از بین ببرند بطوری که رهبر انقلاب هشدار می‌دهند آن‌ها می خواهند نقش رهبری و روحانیت را در کشور بگیرند، ما و بخصوص جوانان ما باید حواسشان کامل جمع باشد زیرا با این حجم تبلیغاتی و رسانه‌های ریز و درشت و حمایت عده‌ای قدرت طلب از داخل نباید موجب شود جوانان ما گرفتار گردند.
نبوی در ادامه افزود: آن‌ها در ادامه "اسلام منهای سیاست"را نیز مطرح نمودند یعنی آمدند و گفتند که اگر اسلام می‌خواهد سالم بماند باید از سیاست دور باشد، نقش دایه مهربانتر از مادر را بازی کردند. اگر این صحبت درست باشد پس آن همه شکنجه و شهادت و غزوات زمان پیامبر اسلام برای چه بود؟ مگر می‌شود اسلام بدون سیاست باشد، در تمامی احکام اسلامی که در قرآن آمده مساله اجتماع بخوبی وجود دارد و همیشه جامعه مد نظر است. مگر می‌شود اسلام فقط مخصوص دعا و نماز باشد. این خطر بسیار مهم است و مقام معظم رهبری هم تاکید چند باره‌ای به آن داشتند و ایشان این حرکت را نقشه راه دشمن علیه دین تعبیر نمودند و این‌که از این طریق است که انقلاب اسلامی را آماج حملات خود قرار دادند.
وی در ادامه افزود: به فرموده رهبری وقتی ما به دست‌آورد 32 ساله انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم پیشرفت‌های شگرفی را در تمام زمینه‌ها شاهد هستیم البته نباید این مساله را کتمان کرد که ما نقص هم داریم مانند مشکلات اقتصادی، ولی در کل و در این سال‌ها باید دید که ما کجا بودیم و به کجا رسیدیم و آمریکایی که زمانی هیچ کس یارای قد برافراشتن در مقابل آن‌ها را نداشت اکنون کجاست و چگونه منزوی گردیده است. کشورهای غربی که خود را نماد اقتصاد جهانی معرفی می‌کنند اکنون چگونه در باتلاق بحران اقتصادی گرفتار آمده‌اند، در آمریکا و پس از 2 سال از شعارهای بسیار زیاد آقای اوباما در مورد تغییر، بدلیل عدم پایبندی ایشان و باج دادن به صهیونیست‌ها شاهد اعتراض به رییس‌جمهوری هستیم، ولی جمهوری اسلامی ایران در طول این سال‌ها و پس از تحمل جنگ تحمیلی، تهدیدها و تحریم‌های سیاسی و اقتصادی هنوز در حال پیشرفت است.
نبوی در ادامه سخنان خود و در مورد مکاتب انحرافی در اسلام افزود: متاسفانه ما شاهد هستیم یکسری تفکرات مانند تفکرات تخدیر کننده دینی که در مکاتب مارکسیستی اعمال می‌شد در کشور درحال شکل گیری است. یکی از نمونه‌های آن صوفی گری است بطوری که بعضی افراد با استفاده از ابزارهای جامعه عرفان‌های انحرافی را بوجود می‌آورند و می‌خواهند همان اسلام منهای سیاست و روحانیت را اجرا نمایند و مسائلی مانند تمرکز روی ایرانیت و مکتب ایرانی نیز از همین موارد است و ریشه در تفکرات مارکسیستی دارد که دین را مانند مواد مخدر فقط یک تسکین دهنده می‌داند. بطور کلی باید گفت هر مساله‌ای که اسلام را از مسیر اصلی خارج نماید، باطل است و این راه سرآغاز افتادن جامعه در یک مسیر فرعی است.
نبوی گفت: طبق بیانات رهبری حوزه علمیه قم باید فعالتر و پویاتر در مسائل جامعه دخالت نماید، پاسخگویی به مسائل فرهنگی، آموزش و پروش و نیازهای دانشگاهی مسائلی است که حوزه باید از لحاظ داخلی به آن بپردازد و با توجه به ظرفیتی که حوزه دارد مسائل خارجی نیز به آن‌ها مربوط می‌شود. سالانه از سراسر دنیا افراد جهت تحصیل به حوزه وارد می‌شوند و پس از اتمام تحصیلات به کشورهای خود برمی‌گردند، حوزه علمیه باید با یک خوراک مناسب علمی موجب گردد این افراد در بازگشت به کشورشان موجب خدمات خیر در جهت منافع اسلام گردند.
نبوی در پایان اظهار امیدواری کرد ان‌شاءالله شاهد یک تحول عظیم در حوزه‌ها باشیم و تاکید مقام معظم رهبری بر علم فلسفه که موجب تحول علوم انسانی است مورد توجه قرار گیرد. زیرا یکی از برکات مقام شامخ ولایت در ایران تبدیل تهدیدهای دشمنان به فرصت‌ها برای پیشرفت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات