تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۸۶۰۵۵

اخلاق در حکومت


ناصر ایمانی
اولین انتظار از یک حکومت که داعیه اجرای قوانین و دستورات اسلام را دارد، رعایت اخلاق در مدیریت حکومت است، این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود، درباره آن تاکید داشتند. در واقع بهترین و موثرترین راه برای ترویج و نهادینه کردن اخلاق در جامعه اسلامی، رعایت آموزه‌های اخلاقی در میان حاکمان است تا مردم با مشاهده آنچه مدیران حکومتی و مسئولان حکومتی در میان خود اجرا می‌کنند،‌بیاموزند که اخلاق چیست و چگونه باید آن را عمل کرد.
مدیران و مسئولان حکومتی باید "صداقت"، و "احترام به مدیران دیگر" را جدی بگیرند. اگر راستگویی و احترام به مدیران از اخلاق حکومتی رخت بربندد و مدیران احساس نمایند که با منزلت و شان و انسانیت و شخصیت آنها بازی می‌شود و با آنان ناصادقانه برخورد می‌شود، دیگر افراد صالح برای پذیرش مسئولیت به تردید خواهند افتاد زیرا مطمئن نیستند که در زمان مذاکره برای پذیرش مسئولیت و یا عزل و برکناری آنان، رعایت شئونات و شخصیت آنها خواهد شد. این پذیرفتنی نیست که مدیران ذی‌ربط، یک پست مدیریتی را به فرد یا افرادی پیشنهاد کنند و ناگهان و بدون هیچ استدلالی و در آخرین لحظات، فرد دیگری را به آن مسوولیت بگمارند و یا در زمان برکناری یک مدیر به شیوه‌هایی که با یک خاطی برخورد می‌شود و به طور ناگهانی و غافلگیر کننده او را تعویض نمایند.
مردم، حکومت اسلامی را آینه تمام نمای اجرای دستورات دینی خود می‌دانند. اگر مردم صداقت و راستگویی را در رفتار مسئولان مشاهده نمایند، آن را در مراودات عادی خود رعایت می‌کنند. اما اگر منش و رفتار میان مدیران دولتی برپایه سوءظن بنا شود، نمی‌توان به نهادینه شدن اخلاق حسنه در جامعه امیدوار بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات