تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۸۶۵۲۰

رویت هلال و دستاویزهای سیاسی


محمدقاسم نامداری/طلبه و محقق حوزه علمیه
انتشار مقاله‌ای از مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره بی‌نظمی و پراکندگی در اعلام زمان حلول عید سعید فطر، منشاء‌ حمایت‌ها و انتقاداتی از یک سو و نیز سبب فرصت‌طلبی و عقده‌گشایی‌هایی از سوی دیگر شد.
نگارنده به علت داشتن افتخار سال‌ها آشنایی با قلم و دغدغه‌های حاج حسین شریعتمداری حداقل این نکته را می‌دانم که ایشان هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد، نه برج عاج، نه مقام به ظاهر رفیع و نه خدم و حشم بلکه ایشان در سخت‌ترین شرایط طی دهه گذشته، نه تنها دست نیاز به روی مراکز قدرتمند سیاسی و مالی کشور دراز نکرد، بلکه بر اساس شنید‌ه‌های مکرر با صبر و بصیرت و توسل، به گره‌گشایی از مشکلات عدیده در امور موسسه مطبوعاتی کیهان پرداخت و در کمال مظلومیت، اما دم به گلایه برنیاورد.
خیلی راحت می‌توان ادعا کرد حسین شریعتمداری از جمله عناصر به فرموده رهبر فرزانه انقلاب خواص طرفدار حق می‌باشد که در برابر وسوسه‌های چرب و شیرین دنیا مقاومت کرده و نظام اسلامی را به خاطر کسب مال و شهرت یا جلب رضایت صاحب منصبان فلان جناح و تشکل تنها نگذاشته است.
مقاله بسیار متین محترمانه و شجاعانه ایشان در اعتراض به عملکرد برخی افراد در بیوت محترم بعضی مراجع گرانقدر درباره اعلام زمان حلول ماه شوال، اینک ضمن آنکه موجب انتقاد علمی عده‌ای از بزرگواران حوزه علمیه قم شد، اما گویا این امر دستاویزی برای عقده‌گشایی برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای شده که متاسفانه در طول سال‌های گذشته سعی فراوانی کرده‌اند میان عاملان ایجاد ناهنجاری‌های اقتصادی و فرهنگی کشور با کانون‌های دینی و حوزوی آشتی ایجاد کنند.
همان جریان‌های سیاستمداری که در دو دهه گذشته سیاست پنهان وابسته کردن مالی حوزه‌های دینی به دولت را به گونه‌ای مرموز پیگیری می‌کردند و در انتخابات گذشته نیز کوشش بسیاری را صرف به صحنه کشاندن چهره‌های معزز دینی به حمایت از خود مصروف داشتند، اینک فراتر از مجادلات علمی و منطقی، فرصتی برای عقده‌گشایی و درشت‌گویی یافته و ضمن بهانه‌ کردن مقاله مدیر مسئول کیهان تلاش دارند تا شاید ورشکستگی خود را با همان سیاست پنهان که گفته شد جبران کنند.
مگر وابستگان و اطرافیان فعال بیوت مراجع عظام، انسان‌هایی معصوم هستند که برخی از آنها بدون حفظ انصاف در رابطه با روزنامه‌ای که دفاع خالصانه و مدبرانه از حریم مراجع و روحانیت را هیچگاه به گرفتن پولهای کلان از محافل ثروت و قدرت مشروط نکرده، این گونه برآشفته‌اند؟
فعالان بیوت محترم باید هوشیار باشند و مراجع اجازه ندهند تا دلالان سیاستمداران کجرو، محافل دینی و مذهبی کشور را هم به واکنش عصبی و خلاف آداب بزرگان آنهم علیه نیروها و نهادهای ارزشی و انقلابی تحریک نمایند.
اگر یک صدم واکنشهای مزبور، به یک منتقد دلسوز و متعهد را نسبت به آنهایی که طی دوران سازندگی و اصلاحات، بنیان‌های تفکر و مکتب دینی را مورد توهین و تمسخر و نفی قرار داده بودند، نشان می‌دادند شاید برخورد امروز آنها قابل تحمل جلوه می‌کرد.
فعالان بیوت مراجع معزز مراقب باشند تا وجدانهای آگاه و بیدار جامعه که طی سالهای طاقت‌فرسای دو دهه گذشته دوستان راستین دین و انقلاب را به خوبی شناخته‌اند بتوانند در ماجرای اخیر قضاوت مطلوبی داشته باشند وگرنه بازشناسی واکنش متین و مستدل از برخورد عصبی و مچ‌گیرانه آسان است و آنچه از کانون‌های نشرآموزه‌ها و احکام دینی انتظار می‌رود، رعایت آداب بزرگان که رمز ماندگاری تاریخی و جایگاه رفیع ایشان است می‌باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات