تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۱۸۶۵۳۹

کسری بودجه و برداشت از صندوق ذخیره ارزی


مدیر مسئول
1_ بطور معمول هر ساله دولت برای کسری بودجه خویش، لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌نماید بخصوص در سالهای اخیر که صندوق ذخیره ارزی بوجود آمده است دولت برای جبران کسری بودجه خویش اقدام به برداشت از این صندوق می‌نمایند. در صورتیکه فلسفه ایجاد صندوق ذخیره ارزی استفاده از آن برای کارهای سرمایه‌گزاریست. علت اصلی این مساله حجم بزرگ دولت و شتاب افزایش هزینه‌های دولت در هر ساله می‌باشد. در برنامه‌های دوم و سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی دولت را موظف نموده است که هزینه‌های خویش را کاهش دهد این امر نه تنها محقق نشد بلکه حجم دولت و هزینه‌های آن افزایش پیدا نموده است. بودجه کل کشور در سال 1384 بالغ بر یکصد و پنجاه هزار میلیارد تومان می‌شود که از این مقدار 105 هزتر میلیارد تومان آن بودجه شرکت‌های دولتی می‌باشد که طبق آمار رسمی بالغ بر 950 شرکت می‌باشند.
که عمدتا ضرر‌ده هستند و علاوه بر مصرف درآمدهای خویش از بودجه عمومی نیز استفاده می‌نمایند و هر ساله با افزایش هزینه‌های شرکت‌های فوق قیمت کالا و خدمات نیز افزایش می‌یابد 50 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت می‌باشد که از این مقدار قریب به دو سوم آن بودجه جاری و 3/1 بقیه آن بودجه کل کشور صرف هزینه‌های عمرانی می‌شود با وجود اینکه در ماه هفتم سال جاری هستیم تخصیص سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بودجه‌های عمرانی قریب به 40 درصد که تا پایان سال بعید است به 70 درصد برسد. لذا در هر سال افزایش هزینه‌های جاری باعث کم شدن سقف هزینه‌های عغمرانی و افزایش کسری بودجه می‌شود.
2_ کسری بودجه در بخش یارانه‌ای بنزین و گندم موجب شده دولت لایحه‌ای با دو فوریت به مجلس تقدیم کند که بعلت اشکال آن دوباره به دولت برگشت داده شده که در روزهای آینده مجددا در مجلس طرح می‌گردد. و به علت وضعیت اضطراری که وجود دارد مجلس با تغییراتی جرئی ناچار به تصویب آن می‌باشد مدیریت روزمرگی در وزارت نفت و نگاه به خارج کشور باعث گردید که همانند 90 سال پیش که ناصرالدین شاه نفت خام صادر می‌کرد ما هنوز نفت خام صادر کنیم و فرآورده‌های نفتی وارد نماییم و سالانه چنیدن میلیارد دلار بابت یارانه بنزین پرداخت گردد. لذا بسیج توان داخلی برای ایجاد پالایشگاه بخصوص از ناحیه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری علاقمندان داخلی و خارجی باید در اولویت قرار گیرد. سازمان غله هم طبق گزارشات سازمان بازرسی کل کشور یکی از قاط فسادزا در نظام اداری کشور گردید. که هر ساله سوءاستفاده‌های زیادی در آن صورت می‌گیرد. البته کسر بودجه‌های پنهان و همچنین ریخت و پاش‌های میلیاردی در سازمانهای دیگر نیز وجود دارد که باعث رشد هزینه‌های جاری و مصرفی دولت می‌گردد.
3_ شعارهای رئیس جمهور محترم در انتخابات، تشکیل دولت عدالت، مهرورزی، خدمت به مردم و توسعه کشور بود. ولی با ساختار فعلی دولت در حال حاضر رسیدن به اهداف فوق کاری مشکل است.
آقای رئیس جمهور و اعضای محترم هیات دولت باید صرفه‌جویی و کوچک کردن حجم دولت را از بالا شروع نمایند که خوشبختانه با ساده زیستی که شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد و اکثریت وزراء دارند در راس هرم این حادثه اتفاق افتاده است اما اخبار و گزارشات موثقی که می‌رسند معاونین رئیس جمهور، وزراء، معاونین و دوایر، دارای مشاورین متعددی هستند که بعضا سالی یک بار هم در وزارت خانه‌ها یا محل کار خویش حضور ندارند.
مشاورین که ماهانه بطور متوسط قریب به یک میلیون تومان دریافتی دارند اگر کار اجرایی را نمی‌کنند چرا باید این هزینه‌های سرسام‌اور را بر دولت تحمیل نمایند. مسافرت‌ها، سمینارها، ردو بدل کردن هدایا، داشتن ساختمان‌هاب غیرضرور مانند مهمان‌سراها، خودروهای متعدد، تلفن‌های همراه دریافت پاداش‌های چند میلیون تومانی مدیران ارشد و مدیرعامل‌های شرکت‌های دولتی از مباحثی است که دولت سریعا برای صرفه‌جویی می‌تواند اقدام لازم را در جلوگیری از این هزینه‌های نابجا به عمل آورد در مرحله بعد که آن‌ هم میبایستی به سرعت صورت گیرد واگذاری اموری که دولت در تصدی دارد به مردم و بخش خصوصی می‌باشد که امید است در دولت جدید با سرعت و جدیت و سلامت بیشتری صورت پذیرد. در صورتیکه دولت موفق به کوچک کردن خود گردد و یک ساختار کارآمد ایجاد نماید امید است که هزینه‌های جاری کاهش یابد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات