شکایت تنظیمی ایران علیه صدام هفته آینده تقدیم مسئولان نظام خواهد شد. دری نجفآبادی در این گفتوگو در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر در تنظیم شکایت ایران علیه صدام، اظهار داشت: مسئولیت این مسئله از ابتدا برعهده شورای عالی امنیت ملی بود که نظرخیلی شفافی برای ورود سایر مراجع به این موضوع از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود نداشت تا حدود دو، سه ماه قبل که دادستانی مکلف به تهیه کیفر خواست شد و اکیپی با حضور اساتید برای این موضوع آماده شدند.
دادستان کل کشور، جنایت علیه بشریت، نسلکشی، نقض قوانین بینالمللی، استفاده از سلاحهای ممنوعه را از جمله محورهای اصلی شکایت ایران از صدام برشمرد و گفت: مدارک و اسنادی در دستگاههای مختلف مثل سپاه، ارتش، بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس و وزارت اطلاعات در مورد جنایات صدام علیه ایران وجود داشت اما اینها متفرق بود و در یک دستگاه جمعآوری نشده بود.
دری نجفآبادی گفت: وقتی به دادستانی آمدم و دیدم که پروندهای برای صدام نداریم خیلی متاثر شدم لذا با توجه به این که معتقدم دادستانی به عنوان مدعیالعموم باید پروندهای شفاف یا حتی چند اتاق اسناد و مدارک و پرونده هزار مگابایت اطلاعات در مورد جنایات صدام علیه ایران داشته باشد که برای تاریخ بماند، این موضوع را شروع کردم. ولی با بیان این که شکایت تنظیمی ایران علیه صدام این هفته تقدیم مسئولان نظام خواهد شد، عنوان کرد: اگر یک دادگاه بینالمللی، شایسته و مورد قبول جمهوری اسلامی وجود داشته باشد قطعا این مدارک و شکایت در آن جا مطرح خواهد شد و اگر چنین دادگاهی نبود این مدارک برای اطلاع و آگاهی آیندگان و جلوگیری از تحریف تاریخ باقی خواهد ماند. حجاب اسلامی، ابتذال و ولنگاری چارچوب مشخصی دارند؛ نباید حرمتها شکسته شود. دری نجفآبادی سپس در ارزیابی از طرح امنیت اجتماعی و اجرای آن در سراسر کشور اظهار داشت: برقراری امنیت در تمام سطوح فردی، اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی جزو مقدسترین وظایف حکومت و دولت است؛ مردم نیز در درجه اول از حکومت برقراری امنیت میخواهند و این جزو حقوقشان است. دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: ساز و کارهای برقراری امنیت در دنیا اینگونه است که پلیس با اقتدار برخورد میکند و از مردم نیز به عنوان پلیس محله استفاده میکند؛ مهمتر این که در چارچوبی که امنیت را تعریف کردهاند از آن دفاع میکنند و به هر کیفیتی که باشد با هرکسی که هنجارشکنی کند نیز بدون تعارف برخورد میشود. دری نجفآبادی اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما در برخورد با این قبیل مسایل و ایجاد امنیت، توازن و تعادل پایدار وجود ندارد یعنی مدتی رها میشود وقتی آسیبپذیری بیشتر شد و مفسده به وجود آمد بلافاصله با آن برخورد میشود. وی تاکید برلزوم حفظ هماهنگی کامل بین دادسرا و ضابطان خاص و عام همراه با حفظ کرامت و حرمت انسانها و در یک چارچوب گرم و ملاطفتآمیز، گفت: افراد باید عین انجام وظایف قانونی خود مصالح نظام و افراد را رعایت کنند. دادستان کل کشور گفت: طرح امنیت اجتماعی اختصاص به تهران ندارد، رییس قوه قضاییه دستور دادهاند که این طرح در کل کشور اجرا شود، امیدوارم همکاری با پلیس و دستگاههای دیگر تقویت شود. دادستان کل کشور همچنین درباره فرارسرمایه از کشور که چندی پیش آیتالله هاشمی شاهرودی از آن به عنوان یک مفسده بزرگ اقتصادی نام برد، گفت: بحث سرمایهگذاری در کشور یک ضرورت است؛ ما حداقل اگر 3 میلیون بیکار داشته باشیم 60میلیارد تومان پول نیاز داریم البته من هنرش را دارم ولی مسئولیتش را ندارم و هنرش هم یک روزه جواب نمیدهد اما اگر یک برنامه 10ساله داشته باشیم میتوان امیدوار بود که این معضل حل شود لذا بحث سرمایهگذاری برای اشتغال بحث مهمی است. دری نجف آبادی ادامه داد:البته نباید حل معضل بیکاری را در دل دولت دید به معنای این که دولت بزرگ شود و کارمند اضافه کند بلکه باید مدیریتش را اضافه کنند. وی با بیان این که باید برای سرمایهگذاری ظریفیت سازی کنیم، خاطرنشان کرد: هر نشانه آهنگی که باعث خروج سرمایه و مغزها از کشور شود ظلم به ملت و به نفع بیگانگان است بنابراین امنیت سرمایهگذاری، رشد اقتصاد ملی، قدرت رقابت اقتصاد ملی، جذب سرمایهگذاری خارجی و بازاریابی در عرصه جهانی باید جهتگیری کلی در عرصه اقتصاد باشد و اگر بخواهیم به چشمانداز برسیم چارهای جز این نداریم.
دری نجفآبادی با تایید خبر خروج 200 میلیارد دلار سرمایه از ایران به دبی در طول سالهای گذشته به خروج سرمایه تصریح کرد: البته انتخابات، مساله هستهای و جنگهای روانی طی چند ماه گذشته به خروج سرمایه از کشور کمک کرد. دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر پرونده هستهای ایران در مسایل اقتصادی گفت: مساله هستهای از حساسترین مسایل کشور است و طبیعتا در سایر مسایل بیتاثیر نیست ولی نظام با قدرت ایستاده و تلاش و برنامهریزی خواهد کرد. وی افزود: مسایل سیاسی داخلی مثل انتخابات، تغییرات و جابجایی دولت نیز در مسایل اقتصادی کشور تاثیر داشته لذا نمیشود گفت همه متاثر از مسایل بینالمللی است. دری نجفآبادی در پاسخ به این که در مساله هستهای تا کجا میخواهیم پیش برویم؟ گفت: یک تصمیمگیری این است که با توکل به خدا و اعتماد به نفس به جلو میرویم و پای هرگونه هزینهای هم میایستیم؛ یک استراتژی آن است که مذاکره و مشارکت را پذیرفتهایم و در عین حال از حقوق حقه خود عقبنشینی نخواهیم کرد؛ تلاش هم میکنیم که پرونده به شورای امنیت نرود البته از رفتن هم خیلی واهمه نداریم. دری نجفآبادی درباره امکان ورود بخش خصوصی در رسانه صوتی و تصویری اظهار داشت: ممکن است با یک بررسی جامع و کامل افراد شایسته و مناسبی برای این امر وجود داشته باشند ولی عدهای کاری میکنند که بار سیاسی پیدا میکند فرضا اگر ایسنا از ابتدا به این شکل عمل نمیکرد و خدای ناکرده در دامن برخی جریانهای افراطی میافتاد قطعا نه خودش بهرهمند میشد و نه چیزی نصیب کشور میشد مثل برخی از جریانات افراطی یا حتی آخوندهای افراطی؛ قطعا این روش عاقبت به خیر نخواهد شد. وی درباره برخورد با جرایم دانه درشتها گفت: این موضوع را دنبال میکنیم یعنی در حدود اختیارات قانونیمان. دادستان کل کشور ادامه داد: همه چیز دست من نیست. من دادستانم و حداکثر میتوانم منتقل کنم؛ در واقع دادستان مثل داوری است که نظرش را میدهد و این قاضی است که نظرنهایی را تعیین میکند. دری نجفآبادی با بیان این که نسبت به بیتالمال حساس است،تاکید کرد: هر موردی که سازمان بازرسی کل کشور شکایت به ما ارایه دهد، هر موردی که تقاضای نقض یا تجدید نظر کرده و موافقت دادستانی را میخواستند، ما موافقت کردیم. منتها بعدش در اختیار من نیست؛ من با نقض و رسیدگی مجدد موافقت میکنم اما اگر در رسیدگی مجدد نظر مرا تایید نکردند از اختیار من خارج است. وی سوءاستفاده از بیتالمال، حیف و میل بیتالمال، قرار دادهای صوری، سوءاستفاده در واگذاریها، قراردادهای کذایی، فروش کارخانه با قیمت اسفبار زیر قیمت را بیشترین آمار پرونده دانه درشتها و مفاسد اقتصادی خواند. دری نجفآبادی با تاکید بر برخورد جدی با شبکههای فساد در قاچاق مواد مخدر، کالا و سلاح اظهار داشت: مساله مواد مخدر در منطقه یک جریان است که باید تمام ابعاد این جریان را دید و با آن برخورد کرد. در ادامه گفت از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و بخش کوتاه مربوط به قتلهای زنجیرهای گفت: اینها خاطرات مرا ضبط میکردند، یک روز از وزارت اطلاعات پرسیدند خب آدم که نمیتواند با خبرنگار در بیفتد لذا من در حدی که جلسهای را تمام کنم یک مقداری صحبت کردم؛ البته بنا نبود مباحث بعد از انقلاب منتشر شود ولی چاپ کردند؛ 30 نسخه هم برای من فرستادند که به اطرافیان دادم بعضی از بزرگان هم امروز زنگ زدند وکتاب را می خواستند که نداشتم. وی ادامه داد: وقتی مساله به این نحو شد نمیتوانستم بگویم اینها را نگفتم چون گفته بودم و همه حرفهای من بود؛ البته دو، سه تا اشتباه داشت و راجع به وزارت اطلاعات هم یک صحبت بیشتر نقل نشده است اما من و خود بچههای وزارت اطلاعات مطالب زیادی داشتند که در اینباره بگویند.
دری نجفآبادی درباره اظهارات چندی پیش خود مبنی بر ضرورت تشکیل اطلاعات 36 میلیونی برای کشف لانههای فساد، گفت: منظورم این بود که گزارشهای مردمی میتواند خیلی مفید و راهگشا باشد؛ این بدان معنی نیست که مردم کار اطلاعاتی کنند بلکه گزارشهای مردمی در اختیار مراجع ذیربط قرار میگیرد.