گروه بینالملل - در حالی که ناامنی در عراق و اساسا موضوع حمله آمریکا به عراق، به چالشی جدی برای اشغالگران عراق تبدیل شده است، مقامهای کاخ سفید به دنبال فرار از واقعیتها هستند. کاخ سفید با انتشار سندی تحت عنوان راهکار ملی آمریکا در عراق در بخش چالشهای پیش رو ادعا کرده است که همسایگان عراق از جمله ایران در حمایت از دولت جدید کوتاهی کردهاند. آمریکا و انگلیس به عنوان دو بازوی متحد در اشغال عراق در طرح اتهامها و ادعاهای موهوم از این نوع، سابقهای به اندازه دوران اشغال عراق دارند. آمریکا و انگلیس، به رغم مخالت سازمان ملل و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق را اشغال کردند. سقوط صدام، رویدادی خوشایند برای ملت رنجدیده عراق و کشورهایی بود که از جنایات صدام آسیبهای فراوان دیدهاند، اما سرنگونی صدام همه آن چیزی نیست که ملت عراق، همسایگان و جامعه بینالمللی از تحولات عراق انتظار دارند. عراق بیش از هر چیز برای جبران گذشته به امنیت و استقلال و تعامل سازنده با همسایگان خود نیاز دارد. این خواست متقابل کشورهای همسایه عراق نیز محسوب میشود. به همین دلیل ایران با استقبال از تحولات عراق از روند تغییرات در عراق حمایت کرد و همه تلاش خود را به کار گرفت تا به ملت عراق و دولت منتخب این کش.ر کمک نماید که بر مشکلات فایق آیند. اشغالگران که با ادعای برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم عراق را اشغال کردند، نه تنها به تحقق این هدف کمکی نکردند. بلکه خود به عامل تشدید ناامنی در عراق تبدیل شدهاند. اشغالگران در عراق از یک سو با گروههای تروریستی شناخته شده و عوامل حزب بعث عراق که نقش آنها در بمبگذاریهای عراق افشا شده است ارتباط برقرار کردهاند و از سوی دیگر مدعی مبارزه با تروریسم در عراق هستند. رفتار آمریکا و انگلیس در عراق هیچ سنخیتی با مقوله امنیت و مبارزه با تروریسم ندارد. متهم کردن همسایگان عراق به ناامنی در عراق بخشی از سیاست تفرقهافکنانه اشغالگران در عراق و گریز از مسوولیت اشغالگران در حفظ امنیت این کشور است. اکنون عراق در آستانه انتخابات مهم پارلمانی قرار دارد. در چنین شرایطی دولتمردان آمریکا با عنوان کردن پیشنهاد گفتگو با ایران حول محور جلوگیری از ناامنی در عراق درصدد ایجاد شبهه درباره نقش ایران در عراق برآمدند.
همین موضوع در سند راهکار ملی آمریکا در عراق نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در حالی که امنیت در عراق خواست مشترک ایران و کشورهای منطقه است. در واقع اشغالگران برای توجیه حضور خود و امتناع از ارایه جدول زمانی خروج از عراق، به دنبال فرافکنی مشکلات خود در عراق هستند. مسلم است که ایران و سایر همسایگان عراق از ناامنی در این کشور سود نمیبرند. به همین دلیل ایران هیچ طرحی برای مذاکره با آمریکا براساس آنچه که آمریکا ادعا میکند ندارد. همانگونه که وزیر خارجه ایران در سفر به ترکیه تصریح کرد، مذاکره با آمریکا شایعاتی است که در آمریکا ساخته و پرداخته شده است.